Vadå ska användas till drag och spårDet borde du inte, sele ska användas vid 2 tillfällen, drag och spår.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vadå ska användas till drag och spårDet borde du inte, sele ska användas vid 2 tillfällen, drag och spår.
Det finns massor av forskning om det. Hur har du som är aktiv hundmänniska kunnat missa det?Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?Jag använder halvstryp och läderkoppel. Det ska gå snabbt och enkelt att få ut tre hundar.
Nu är inte jag @mysboll men: Ja, självklart?Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?
Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Ja alltid.Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?
Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Aha. Men stör det inte att ha spännet slående mot benen?Menar du framknäppning?
Det är för att hunden inte ska få samma kraft när den drar.
Jag har kopplat om ett fåtal gånger till fram på bröstet, det är väldigt skönt att slippa bråka med hunden i situationer när det är mer eller mindre omöjligt att hindra henne från att dra när hon var yngre. (Typ hundpromenad med ett gäng andra hundar och på slutet av promenaden när det inte riktigt går att hålla sig i skinnet längre.)Aha. Men stör det inte att ha spännet slående mot benen?
Oj. Jag har aldrig haft på halsbandet annat än under promenader - hade aldrig varit med om halsband inomhus förrän jag flyttade till UK heller. Jag tar ofta av halsbandet när jag släper hunden lös på promenad också, om hon ska vara lös längre stund.Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?
Fast det där är ju tramsigt. Det går alldeles utmärkt att använda sele till allt utöver eventuell utställning. För många individer är det att föredra.Det borde du inte, sele ska användas vid 2 tillfällen, drag och spår.
Ja, jag skulle aldrig ha halsband på inomhus. Sliter onödigt på pälsen och det händer att mina leker inomhus och det känns som en stor skaderisk. Jag har aldrig ens funderat på att ha halsbandet på hela tiden.Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?
Det borde du inte, sele ska användas vid 2 tillfällen, drag och spår.
Har aldrig haft halsband inomhus på någon hund. Finns -för mig- noll anledning till att ha det på inomhus och dessutom sliter det kopiöst på pälsen hos hundar som inte är släthåriga. Den typen av päls klarar den nötningen bättre.Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?