Halmpellets??

Nocturne

Trådstartare
Hej, ska nu byta stall, där man får välja mellan att ha halmpellets och spån, har en väldigt grisig häst så spån funkar inte så jättebra då jag har det nu, han gräver lixom upp ner till golvet, även fast jag har bädd, hört talas om att halmpellets är tyngre och ligger mer still än spån gör?

För och nackdelar med halmpellets? :p

Sv: Halmpellets??

Vilket spån? Kutter eller sågspån? Jag tycker det är liten skillnad på sågspån och halmpellets som brutits sönder. Båda lika bra, bättre än kutterspån. jag älskar att mocka numera sen jag bytt från torvmix till halmpellets+sågspån.

kutterspån är det. Så du blandar spån och halmpellets? har funderat på det men har bara hört negativt om det, hur funkar det för dig? :)

Har halmpellets till en av mina och är det ända som funkar till han då han kissar floder i boxen nackdelen och anledningen till att dom andra inte har det är att dom äter det :cautious:, är mycket tacksam att han som behöver det mest inte äter det.

är det inte meningen att man ska blöta det så det inte ser ut som pellets? har läst om alldeles för många som har fått kolik/foderstrupsförstoppning osv.. trodde man skulle blöta upp det så det sväller innan? eller är det bara med spånpellets man gör de? jag skulle personligen inte vilja lägga in hel pellets till min häst, ganska matglad är han :)

Nej jag blöter det inte då det då fryser i mitt stall, men dom som äter det hos mej äter det även när det är söder smulat.

kutterspån är det. Så du blandar spån och halmpellets? har funderat på det men har bara hört negativt om det, hur funkar det för dig? :)

Glöm allt jag skrivit :D, jag har spånpellets och sågspån, inte halmpellets. Inte ens lätt förvirrad:banghead:

Vi hade halmpellets ett (kort) tag och vissa hästar vräkte i sig. Livsfarligt tycker jag. Dock hände det vad jag vet inget allvarligt hos oss men varför chansa....

Hej, ska nu byta stall, där man får välja mellan att ha halmpellets och spån, har en väldigt grisig häst så spån funkar inte så jättebra då jag har det nu, han gräver lixom upp ner till golvet, även fast jag har bädd, hört talas om att halmpellets är tyngre och ligger mer still än spån gör?

För och nackdelar med halmpellets? :p
Jag har haft halmpellets i ganska många år nu och är mycket nöjd. För mig har det varit drygt och legat still bra så det har bildat en "kaka" närmast betongen. Inga hästar har fått ens en tillstymmelse till skav på hasorna t ex. Lättmockat till både grisiga och renliga hästar upplever jag i alla fall.

Ingen av mina hästar har ätit några större mängder av det, och då har jag haft väldigt matglada hästar också.

Jag provade spånpellets nu i höst och blev inte nöjd alls med det. Jag upplever alltså fortfarande halmpellets som det bästa och drygaste strömedlet.

Varför inte prova med halmpellets först. Är du inte nöjd efter någon månad (det ar en stund innan man får till den där kakan) är det ju bara att blanda in kutterspån och fortsätta med det sedan :)

Jag vill tillägga att jag inte vattnar halmpellets (däremot spånpelletsen pga damm bland annat)

Hej!

På min gris är halmpeletts det enda som funkar (utom halm och det får vi inte ha).

Halmpelletsarna tycker jag blir bättre bädd av, de liksom klumpar som kattsand och sprider inte bara runt det blöta.

Min gör alla strösorter till blätt klegg på bara några veckor, med halmpellets är det iaf räddningsbart.

/Lavinia

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 877
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 684
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka