Halm , spån eller torv ?

lobell

Trådstartare
Har 4 hästar som står på halm. Tyckte det funkade bra när jag hade en stor häst och en shettis,men nu känner jag att det känns tungt med mockningen.

Ge förslag på lättmockat och ekonomiskt som inte luktar illa.

Tack!:D

Sv: Halm , spån eller torv ?

Jag testade en gång, men tyckte allt såg ut som bajs :D
Men den hästen bajsade väldigt små pluttar och spred ut över hela boxen, sen tror jag att jag hade för lite torv.
Ska man finfördela det eller bara strö ut och trampa till lite?

Torvmix är absolut överlägset! Inga klumpar och mycket lättmockat.
:bow:

Jag använder spån då jag tycker detta är bäst, det luktar fräscht när man mockat. Jag brukar även strö lite halm ovanpå ibland för att det ska bli extra mjukt och skönt. Jag har provat torv förut men gillade inte detta alls då jag tyckte att det dammade alldeles för mycket och luften i stallet kändes väldigt "tung".

Vad som är lättast att mockar i beror på vad man är van med (iaf. i fall för mig).
När vi precis hade bytt från spån till torv tyckte jag att torven var svårmockad, men sen när vi bytte tillbaka tyckte jag tvärtom. :p
Jag tycker också att torv dammar och lortar ner mer än vad spån gör.

Jag tycker minst om torv; ser mörkt och skitigt ut, dammar, är tungmockat. Jag har spån till mina eftersom det blir ljusare och fräschare enligt mig, och lätt att mocka och sköta under dagen. Tar mindre plats än halm på gödselstacken. Halm är också bra, varmt och skönt för hästen, ger sysselsättning och även detta lättmockat.

Jag tycker helt klart att spån är bäst och mest lättmockat. Halm är ett riktigt öde och torv är också tungmockat och ser inte fräscht ut.
När jag hade torv för första gången i mitt stall, så vände min ena häst tvärt vid boxdörren och gick ut, (han gick lös in) han tyckte INTE om det, kanske pga färgen men det var rätt kul :P

Tror jag kör spån i en box. Tar den som brukar vara mest svårmockad och jämför. Kanske kan lägga in lite halm på ena sidan så det inte blir alltför kalt :D

Hur mkt går det åt till en normalstor box? 3-4 balar och sen fyller på lite efter hand?

Jag har spån till mina hästar tycker är väldigt lätt mockat men det beror också om man har hästar som rör runt mycket. Jag köper spån ( kutterspån ) på en såg och betalar 15 kr / säck och det är då 160 får dock packa dom själv men det är mycket billigare än att köpa vanliga spånbalar. Sen har jag hönät med halm så dom har något att pillra med på nätterna. Tycker inte om när det halm och spån blandat för då kan det bli svår mockat.

jag använder torv sen många år nu. Anledningen till att jag bytte till det från spån är att ena hästen blev dammallergiker.

Att mocka med torv är en vanesak, man lär sig se vad som är vad ganska snabbt. Tycker det är bättre än spån till hästar som går mycket i boxen då det är lite tyngre så de ligger mer på plats.

En annan fördel tycker jag är att dynghögen är mindre. Torven är mer dryg än spånet. Och så är dynghögen lättare att bli av med. Troven gillar bönderna mycket bättre.

En nackdel är att de kan damma lite och att det är rätt mörkt. Dock inget problem för mig då jag ändå har rejält ljust stall.

Har prövat att ha halm, spån, torv o tom bark som strö under mina år som "hästtjej". Och jag gillar torven bäst. efter det spån. Halmen är så tungjobbad o dynghögen blir så stor. Bark användes en vinter när jag var modell yngre och hade min shetlandsponny, ingen hitt.

jag använder torv sen många år nu. Anledningen till att jag bytte till det från spån är att ena hästen blev dammallergiker.

Men torv dammar ju också? Är det någon skillnad på damm om man har en dammallergiker-häst? Bara undra:)

spån tycker jag är lättmockat men det tar ju ganska lång tid, det ser ju dock fräschast ut.

min står på torvmix nu eftersom spånet som vi köpte var hur dammigt och äckligt som helst:mad: så vi sålde det och köpte torvmix, det är jättelättmockat om man har bädd men det har inte vi så då blir det rätt tungt om man har mkt i boxen..men dammfritt iaf.

Jag säger spån.
Torv lägger sig som en mörk hinna över allt i stallet :crazy: och min häst får hovröta av torv.

Jag har halm i lösdriften och kommer ha spån i boxarna.

Halm för att dels har vi bädd där, dels har vi grusat i botten och inte betong, så en del av urinet rinner liksom bara i genom. Sen så tycer hästarna att halmen är väldigt trevlig att ligga och sova i!

Spån för att vi kommer bara använda boxarna vid behov, ibland kanske även borsta/sadla mm där, och då blir det trögt att trampa runt i halmen. Väljer spån framför torv för att det ska bli ljust.

Har använt torv tidigare. Dammar en del när man häller ut det, men sen är det helt ok, tycker inte det är svårt att mocka i. Har även haft "torv mix" kan man väl säga, i övergången mellan torv och spån då jag blandade och använde båda i boxen. Det blev riktigt bra underlag och sviktande med det.

Har erfarnehet av alla tre strömedel du nämner. En permanetbädd av torv är det mest lättmockade enligt mig. Går åt minst påfyllnad och är på så vis mest ekonomiskt. Det är lättare att bli av med torvblandad gödsel än spånblandad gödsel. Nackdelarna är väl att det ser mörkt ut, men man kan ju blanda det översta lösa lagret med spån om man vill det.

Men torv dammar ju också? Är det någon skillnad på damm om man har en dammallergiker-häst? Bara undra:)

ja det är skillnad men vet inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. När han fick sin diagnos så rekomenderade de pappers strö eller torv. Har prövat ha honom på spån under några tävlingar då vi lånat box o han har börjat hosta på bara ett par timmar. så han klarar inte spån alls medan han här symtomfri med torven.

Kanske de beror på att torven har större "dammkorn" o därför inte kommer lika långt in i luftvägarna, eller så lägger sig dammet från torven snabbare när det är tyngre. hmm spånar hej vilt! kanske nån annan bukare har den korrekta anledningen till att torv rekomenderas till dammallergiker?

I det stallet jag står nu har vi spån och halm. Spån är lätt mockat man ser vad som är rent eller skitit samt så blir det väldigt ljust i stallet. Nackdelen är att det lätt blir en amoniak doft av kisset samt att det är dyrade att göra sig av med.

På mitt förra stall använde vi torv. det är inte lika "flygit" som spån när hästen tex läger sig ner. Torv har oxå en väldigt bra uppsugningsförmåga. Nackdel är att det dammar och sätter sig över allt, ganska tung mockat och att det han ge vissa hästar strålröta om man inte håller det väldigt rent.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025