Sv: Halm , spån eller torv ?
Halm är ju de bästa för hästen helt klart..Tar höet slut kan de stå å noppra och leta lite i halmen.
Så har man en häst som är sjuk å skall stå inne mkt så halm utan att tveka att man skall ha.
Nackdelen är ju att det är tungt att mocka och suger åt sig kiss väldigt dålig.Vilket iof går att fixa lätt genom att strö tunnt lager spån under där de kissar!
Pluss att kärran fylls på 2 röda
Har man många hästar säger jag utan att tvekla torv som är luktfritt extremt lättmockat och de går på någon minut bara per box, pluss att man kan mocka flera boxar på en och samma kärra innan man behöver tömma!
Som hästskötare åt 20 hästar som står på halm kan jag skriva under hur MYCKET jag börjar hata halm
Fyy man får tömma 3 kärror per box sen på med spån sen gå 3-4 kärror för att fylla på mer halm..
En box kan ta 20 minuter att mocka om inte mer.
Gödselstacken blir gigantisk på bara några dagar
Med torv tar en box max 5 minuter och gödelstacken växer inte alls i samma takt.
Så fick jag bestämma hade jag bytt till torv i stallet
Spån hatar jag.. bajset smulas bara sönder och silas tillbaks in i boxen bara när man skall skaka bort rent spån.
Alt är att ta med rent spår och då blir de snordyrt istället.
boxen går fort till ljus fint spån till mörkgult/brunt spån efter någon vecka.
Så nej tack till spån för mindel=)
Torv innerhåller mkt näring mineraler å sånt som gör att hovarna suger åt sig detta under natten så hästar som har dåliga hovar brukar få bättre när de står på torv