Halm , spån eller torv ?

Sv: Halm , spån eller torv ?

Så fort vi haft min ponny på torv, så har rötan blommat upp.
Men varför har jag ingen anining om, tog bara bort henne från torvströ så snabbt som möjligt, ställde henne på spån och behandlade och så var det borta igen.

Senast ändrad:

Spån innehåller terpentin som torkar ut, kan det bero på det? Torv bara packas i hovarna och blir geggigt.. Föredrar spån men måste använda torv, då det är det enda man kan bli av med här, annars skulle spån vara suveränt! Så finns det ju halmpellets och andra mer eller mindre intressanta alternativ, linpellets/spån har börjat säljas här, ska kanske pröva på det i något skede.

Senast ändrad:

Spånbädd med ett lager torv underst är helt oslagbart! Spånet håller sig fräscht länge och det blir ingen dålig lukt, går jättesnabbt att mocka och det enda "underhåll" själva bädden behöver är kalkning en gång i veckan samt lite "skalning" av det översta hårdare lagret då och då. Jag kommer aldrig att byta till något annat! :D

Spån! Vi hade torv förut, men det var så tungt och blev jätteäckligt. Jag hade en new forestponny, hon tyckte det var jättejobbigt med torv och ville inte ens gå in i boxen.
Hon hade gått fritt i en flock i new forestskogarna som föl och verkade tro att hon skulle sjunka ner i torven (ute i naturen där det luktar torv brukar det vara sank mark).

Min nuvarande ponny har problem med hovröta på vintrarna, så det är också en anledning.
Har faktiskt aldrig provat halm på grunda av alldeles för glupska ponnyer, lär inte heller vara speciellt lättmockat. så spån är det som har fungerat absolut bäst för oss. :laugh:

Torv är ofta billigt men kan upplevas mörkt i stallet och svårmockat i början, det luktar inte illa, och är lättmockat när man är van, om man tycker det blir för fuktigt eller för mörkt kan man blanda upp det med spån.
MVH Elin

Föredrar halm. Lättmockat, billigt, sysselsättning till pålle och bra att ligga på när det är kallt.
Men eftersom min gubbe ej tål damm, så står han spån. Har tjock bädd med ett tunt lager halm ovanpå.
Veterinären rek. spån eller papper till min hosthäst. Ej torv eller halm, eftersom det dammar.

Spånbädd med ett lager torv underst är helt oslagbart! Spånet håller sig fräscht länge och det blir ingen dålig lukt, går jättesnabbt att mocka och det enda "underhåll" själva bädden behöver är kalkning en gång i veckan samt lite "skalning" av det översta hårdare lagret då och då. Jag kommer aldrig att byta till något annat! :D

Kör jag också med. Ett tjockt lager torv underst (som binder ammoniaken) sedan två balar spån ovanpå (till 9 kvm box) Ingen utmockning av kisset (bara bort med del lilla blöta toppfläcken i spånet) bara bajset. Oerhört snabbmockat, luktfritt och ekonomiskt. Har använt tio balar spån och 15 balar torv hittills. Torven var till botten. Jag räknar med att kanske behöva ca tio spånbalar till under denna säsong. Har tre hästar (två i 9 kvm, en i 12kvm). Mycket nöjd vill jag säga. Man slipper mörkret av torven, men får ta del av dess bra egenskaper. Någon röta har jag inte sett till.

Vi har spån :D Skulle gärna lägga lite halm över om vi hade, men har inget för tillfället.. Älskar doften av rent spån, det ser fräscht och mysigt ut och är hyfsat lättmockat!

*KL*
Jag kör med Torv, och använder samtidigt stalosan.
Helt suveränt. Jämfört med spån och halm så är det mer
lättmockat, det blir mindre gödsel vilket blir billigare för
mig då jag inte behöver tömma containern lika ofta.
Samt så går det heller inte åt lika mycket upplever jag.
Använder bädd.

Jag märker dock en tydlig skillnad mellan olika "märken"
av torven. När min leverantör hade slut en gång, så köpte
jag på Lantmxxxnen, och oj vad mycket skit det var
i den, massa rötter och sånt, plus att den blev väldigt äcklig.

*KL*
Jag kör med Torv, och använder samtidigt stalosan.
Helt suveränt. Jämfört med spån och halm så är det mer
lättmockat, det blir mindre gödsel vilket blir billigare för
mig då jag inte behöver tömma containern lika ofta.
Samt så går det heller inte åt lika mycket upplever jag.
Använder bädd.

Jag märker dock en tydlig skillnad mellan olika "märken"
av torven. När min leverantör hade slut en gång, så köpte
jag på Lantmxxxnen, och oj vad mycket skit det var
i den, massa rötter och sånt, plus att den blev väldigt äcklig.
Jag tog lantmännens, men den funkade bra den gången, men jag hade kanske tur då:rofl:

Hej om man gör en torvbädd och låter den vara så det blir som ett stampat jordgolv det tar några veckor innan den blivit riktigt bra. För en 9kvm box krävs det 4-5 balar torv som man lägger in direkt, när man sedan mockar ser man till att man bara tar ut bajsarn och läger allt slätt igen. när bädden satt sig så lägger man in en halv bal 2 ggr i veckan och tycker man att det blir för kompakt kan man dessutom ta en halv spånbal om man inte får tag på torvmixen. Så ser man ekonomiskt och arbetsbesparingen så är torven helt suverän. Har ett stall med 16 boxar och det tar en timme att mocka hela stallet. Förut tog det bortåt 3 timmar med halmen. Där man kan köpa torven finns det instruktioner hur man bygger en bädd. och hovrötan kommer endast om man inte håller hoven ren eller om det är en hög med urin som hästen trampar i hela tiden. Jag låter bli att ta ur hovarna när de kommer in från hagen så packar sig inte torven i hovarna. men en koll flera gånger per dag på de som står inne mera bör man göra.

Halm är ju de bästa för hästen helt klart..Tar höet slut kan de stå å noppra och leta lite i halmen.
Så har man en häst som är sjuk å skall stå inne mkt så halm utan att tveka att man skall ha.

Nackdelen är ju att det är tungt att mocka och suger åt sig kiss väldigt dålig.Vilket iof går att fixa lätt genom att strö tunnt lager spån under där de kissar!
Pluss att kärran fylls på 2 röda

Har man många hästar säger jag utan att tvekla torv som är luktfritt extremt lättmockat och de går på någon minut bara per box, pluss att man kan mocka flera boxar på en och samma kärra innan man behöver tömma!

Som hästskötare åt 20 hästar som står på halm kan jag skriva under hur MYCKET jag börjar hata halm:crazy:
Fyy man får tömma 3 kärror per box sen på med spån sen gå 3-4 kärror för att fylla på mer halm..
En box kan ta 20 minuter att mocka om inte mer.:crazy:
Gödselstacken blir gigantisk på bara några dagar

Med torv tar en box max 5 minuter och gödelstacken växer inte alls i samma takt.

Så fick jag bestämma hade jag bytt till torv i stallet:D

Spån hatar jag.. bajset smulas bara sönder och silas tillbaks in i boxen bara när man skall skaka bort rent spån.
Alt är att ta med rent spår och då blir de snordyrt istället.
boxen går fort till ljus fint spån till mörkgult/brunt spån efter någon vecka.

Så nej tack till spån för mindel=)

Torv innerhåller mkt näring mineraler å sånt som gör att hovarna suger åt sig detta under natten så hästar som har dåliga hovar brukar få bättre när de står på torv:)

Min häst har torvbädd i botten och halm ovanpå. Lätt att mocka och luktfri.

Tror jag kör spån i en box. Tar den som brukar vara mest svårmockad och jämför. Kanske kan lägga in lite halm på ena sidan så det inte blir alltför kalt :D

Hur mkt går det åt till en normalstor box? 3-4 balar och sen fyller på lite efter hand?

Jag har spån till mina, mest lättmockat enligt mig!
När jag stallar in på hösten lägger jag in 2 spånbalar, strör sen bara med 1 ny spånbal en gång i veckan.

Jag föredrar spån helt klart. Det är lättmockat och lätt att hålla fräscht.`
Luktar illa gör det bara om man inte sköter det, eller om man har en extremgris till häst :D

Om hästen är lite halvgrisig så går det väl åt ett par balar i månaden, beroende på hur man väljer att göra med kisset. Första gången blir det ju såklart ganska mkt och så kanske man får "lagra upp" ett par ggr/år med lite extra.
Sköts mockningen dåligt så när det bli en hel del mer har jag nyss fått erfara. :cool:

Spån med halm över tycker inte jag är någon bra idé, då blir allting mkt dyrare enl min erfarenhet då spånet blir blötare och man får slänga ut mer. (Tar ju hundra år om man måste sila bort Allt spån från halmen och jag föredrar att det är effektivt..)
Däremot om man har ett lager spån och sen halm över tycker jag fungerar bra (Fast jag föredrar ändå spån :p )

Jag har använt alla tre till stallet.
Använder nu torv.

1. TORV
+ luktfri
+ stinker ej ammoniak i stallet
+ drygare
+ lättmockat (enligt mig)
+ bra dynga
+ fastnar inte i svansen på samma sätt som spån
- "ful" färg
- aningen dammigt, små bruna hinnor på stallsväggarna

2. SPÅN
+ doftar gott när det är nymockat
+ ljus och fräsch färg
+ lättmockat
- kan stinka ammoniak
- kan även lukta stark terpentin
- dammar
- fastnar i svansen

3. HALM
- så jobbigt att mocka
- klottigt i boxarna
- hästen äter upp hälften och skiter ner hälften
+ bra tidsfördriv åt hästarna
+ till lösdrift kanon!
+ luktar gott när det är nymockat
- används tillsammans med tex torv som bädd och då blir det om möjligt ännu mer jobbigt att mocka
- dygnhögen blir onödigt stor

:grin:

Dom har torv i vårt stall (får inte ha bara spån) men vi blandar 1 torv 1/2 spån, dom lägger ut dyngan på åkrarna så spån ligger kvar för länge därför får vi inte välja. Har bädd, torv unders väl "stampat" sen lägger vi på torv/spån, börjar lära mig att mocka bädd, dottern som är van från sitt jobba att mocka bädd tycker det är mycket bättre med bädd o torvmix, finns även halm som man får lägga på om man vill men det säger dottern är mycket jobbigare/svårare att mocka.

Har precise övergått till halm från spån.
Varför
Ja, här hos mig har jag räknat ut att det är det billigaste alternativet idag.
Spån är dyrt och dålig kvalite(dammigt) torven ännu dyrare.
Och när det gäller mockningen måste jag säga att det är förvånantvärt lätt. Först tar man allt skit som syns, sedan luftarman uppspånet och tar det som är under + pisset, om man har brottom kan man lämna pisset någon dag:o. Jag använder stalosan.
Ja skott kärran blir full, men det blir bara en /box och för mig tar 5boxar 1/2timme och då har jag 2 grispellar. En stor rundbal räcker ca 1 månad. Tror att det är viktigt att halmen inte är förlång, gärna hackad i 20cm stån.
Och halm suger visst piss jätte bra.

Jag anvädner torv och halm. Halm när det finns bra halm att få tag på. Jag tycker att det är trevligast till mina fölston men till unghästar och de andra blir det torv. Jag väljer torv som har lite högre vattenhalt för att inte få dammet. Det har lika bra uppsugningsförmåga som anna torv men dammar inte. Ja har provat torvmix och olika blandningar av torv och spån och tycker att det blir för mycket damm som ligger över allt i stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025