Halm , spån eller torv ?

Sv: Halm , spån eller torv ?

Jag kör på hälften spån hälften torv! Vet inte om det är billigare än något annat, men jag gillar det :) Inte så jättetungt, och torven blir inte så mörk när man blandar ut det med spån :D

Torv mix!!! Lätt mockat, kisset rinner inte omkring, som jag tycker att det gör i halm och spån, utan det samlas på ett ställe och jag tycker det ger en fräch miljö i stallet då det inte luktar något. Ni som tycker att det dammar, ett förslag är att ni gör som vanligt, lägger i ett par balar, sprider ut det i boxen sedan tar en vatten kanna med sil och vattnar ett tunt lager över torven, väldigt praktiskt :)!! När jag hade spån (innan den underbara torv mixen), tyckte jag det blev så himla skitigt i boxarna när man mockade, bajset smulades ner, så att det blev som torv mix, fast med spån och bajs, inte så himla frächt. Men spån är ju klart smidigast om man har ett stall som är ganska mörkt, blir mycket ljusare!!!!

Spån tycker jag är bäst. Fast stallet ska byta till torvmix och det ska bli intressant att se hur det funkar :) Har inga erfarenheter av det tidigare...

Nu står gubben sedan drygt 1 månad tillbaka på enbart halm. Mockar "vanligt" dvs tar ut all skit och blött halm varje dag.
Har slutat hosta nästan helt.:bow: Så hostan berodde nog mest på det skitstall vi stod i då...:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025