Halm , spån eller torv ?

Sv: Halm , spån eller torv ?

Jag tog lantmännens, men den funkade bra den gången, men jag hade kanske tur då:rofl:

Har Lantmännens något eget torvmärke?:confused:
I mina trakter finns det fyra olika Lantmännenbutiker och de säljer olika märken. En har Söftesmåla, en har de gula balarna, en har de grå och den siste har vita.

Jag hade kört på spån, det är lättmockat och fräscht.
Vissa spån som är väldigt "storflisigt" kan vara något värre
att mocka i och kanske inte lägger sig så bra.

En kombinationsbädd är bra också, hade det i förra stallet.
Torv i botten som sög upp all fukt och gjorde att hästen inte
la sig på betongen om den for runt mkt i boxen.
och så mkt fräscht spån över :)

Jag har torv till mina hästar och tycker det är jättebra.
Det är otroligt lättmockat, och gödselhögen blir inte på långa vägar så stor som när man har halm. Jag kör ut en och en halv skottkärra per dag (fyra stora kallblodshästar), och en ekologisk bonde i trakten är överlycklig för att han får komma och tömma gödselstaden varje höst.

Att jag började med torv beror på att veterinären ordinerade det till min hosthäst. Visst dammar torv, men dammpartiklarna är för stora för att de ska vara farliga för hästen.
Vi har mycket bra belysning i stallet, så det blir inte mörkt. Och det torvdamm som lägger sig lite här och var brukar jag sopa bort med en mjuk borste någon gång emellanåt.

Tack för alla svar!!!:D

Jag har fortfarande inte bytt ut halmen än, men har skickat hem shettisen till min bror så nu är det "bara" 3 boxar att mocka ;)

Shit, alla tycker olika så det är svårt att välja. Funderar på om jag ska testa alla sorter.. Kan ju ta den största boxen och börja med bara spån, sen torv, och som jag funderade på torv med spån uppe på.

Fast ärligt så gillar jag känslan av halm, det ser mjukt och mysigt ut och man får en "varmare" känsla när man ser det. Fast såå trist att mocka :crazy:

Ska testa i slutet av månaden med spån och rapporterar efter hand! :D

Jag har valt en bal torv i botten och torvmix uppå det. Går snabbt och mocka, drygt och det luktar inget. :) Fyller på med ca 1bal/vecka.

Föredrar halm. Lättmockat, billigt, sysselsättning till pålle och bra att ligga på när det är kallt.
Men eftersom min gubbe ej tål damm, så står han spån. Har tjock bädd med ett tunt lager halm ovanpå.
Veterinären rek. spån eller papper till min hosthäst. Ej torv eller halm, eftersom det dammar.

Min veterinär rekommenderade torv till min hosthäst för att det inte skulle damma, men då var torven tvungen att komma från lanmännen också. Den är myycket bättre än någon annan torv jag har haft. Lättmockat, fint och rent, ingen lukt alls av ammoniak (när jag har spån luktar det otroligt från mina åringars kiss). Han stod på halm innan han kom till mig, men det dammade alldeles för mkt för honom :crazy:

Men var/vilket märke köper man som är riven torv med lite högre fukthalt för att minska dammet?:confused:

Ska byta från halm nu till torv:banana: då jag tycker det verkar såå mycket bättre, ekonomiskt, lättmockat, luktfritt och skönt att kunna sno lite från stacken och ha i trägården:angel:

Men är lite rädd för det med att många säger att era hästar får hovröta av det:cry:
En av pojkarna här hemma får hovröta jättelätt och han är en anledning till att jag vill byta från halm då det inte suger upp det han kissat under natten, rötan kommer som ett brev på posten vilket inte är så kul:cool:

Men en välmockad torvbädd borde väll vara torr och bra så det inte blir något gegg? geggigt blir det ju bara om det är blött eller väldigt skitigt och det blir det väll inte över natten med en tjock bädd? då sugs det ju upp..till skillnad från min halm som jag har tillgång till:crazy: eller vad säger ni????

tänkte även dra till med en liten torvbädd till fårens ligglada och se om det funkar:banana:

Men var/vilket märke köper man som är riven torv med lite högre fukthalt för att minska dammet?:confused:

Ska byta från halm nu till torv:banana: då jag tycker det verkar såå mycket bättre, ekonomiskt, lättmockat, luktfritt och skönt att kunna sno lite från stacken och ha i trägården:angel:

Men är lite rädd för det med att många säger att era hästar får hovröta av det:cry:
En av pojkarna här hemma får hovröta jättelätt och han är en anledning till att jag vill byta från halm då det inte suger upp det han kissat under natten, rötan kommer som ett brev på posten vilket inte är så kul:cool:

Men en välmockad torvbädd borde väll vara torr och bra så det inte blir något gegg? geggigt blir det ju bara om det är blött eller väldigt skitigt och det blir det väll inte över natten med en tjock bädd? då sugs det ju upp..till skillnad från min halm som jag har tillgång till:crazy: eller vad säger ni????

tänkte även dra till med en liten torvbädd till fårens ligglada och se om det funkar:banana:

Kaballus torv håller en högre fuktighet med mindre damm och hög uppsugningsförmåga. Säljs i radannonserna brevid. Har du bra halm så använd torven som en bädd ibotten och lägg halm som ett mjukt täcke uppe på.

Jag har gummimattor i hela boxen o strör sen med papper ft. Pga mattorna behöver jag bara lägga pappret (eller vilket strö jag nu använder) i delar av boxen. Mockningen blir superenkel o snabb. Gummimattorna är kanhända dyra men det sparar man in snart pga att det går åt så lite strö. Avger mycket lite damm dessutom. Jag kan inte leva utan mina gummimattor...

Jag säger spån. Torv ser inte fräscht ut.

Hur blir det med kisset. Blir det inte lätt blött och halt på gummimattor?

SPÅÅÅÅÅN(L)(L)
Det är nog det bästa som finns!
- luktar gott
- gör stallet "ljusare"
- lättmockat!
- billigt!
:angel:

Torv! Jag har kutterspån och torv till min hästs bädd. Det bästa. :P
Spån är lättare att få tag i men har dock inte något bra damm, torven har mycket bättre damm för hästarna. Visst det ser smutsigt ut men vad gör man inte för hästarnas skull?

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig helt klart att Torv är bäst. Lättas för den som mockar. Bra "damm"för hästen det som jag har är växelströbrädd torv och spån för att smyga till enbart TORV.

Hästarna kissar där man strött så det brukar inte bli nåt problem. De bajsar ofta där det inte är strött men det gör inte så mycket. det blir bara lättare att mocka samt att dom inte lägger sig i det, för dom lägger sig alltid där det är strött.

Hej, jag sitter just här och funderar, jag har två islandshästar som går på lösdrift. Jag funderar nu på vad som skulle fungera bäst i deras lösdrifthall, jag har just nu halm, men det går verkligen inte, så fort jag lägger in nytt så äter dom upp det, sen ser dom det som sin toalätt, det ser hemskt ut, funderar nu på om torv eller spån blir bäst. Innan har dom gått på torv och det har varit jätte bra, men då hade jag dom inhyrda, nu har jag eget. Har försökt läsa lite hur ni tyker och det är verkligen delade meningar. Är det någon som har något bra tips till mej :) Skulle bli jätte glad då.. Mvh

Jag har ett drös hästar och har boxar med spån, torv/torvmix och halm.
Mest luktfritt - torv/torvmix
Frächast - spån
Lättast - halm

Jag föredrar torv, därefter halm och allra sist spån. Min häst springer runt i boxen väldigt mycket, då ligger torven mest still, står han på spån tar det 25 minuter att mocka då allt är utspritt. I torv tar det kanske 10 min (15 kvm box).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025