Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Briar kallar jag gammal typ. Hästar som presterar på högre nivå har ju oftast duktiga ryttare och ett helt team för att hålla dem fräscha. Tänker viss skillnad hobbynivå-elitnivåJag vet inte vart du drar gränsen för ”modern typ” men det finns ju ett helt gäng dressyrhästar i topp på världsrankingen som närmar sig 20 år. Då är de aktivt tävlande på högsta nivå, så självklart lever moderna hästar en bra bit över 20.
Det tror jag även dagens unghästar kommer göra.
De hästar som är uppåt 30 år idag är ju inte ”moderna” jämfört med dagens unghästar, men även topphästarna lever ju länge. Briar, Salinero mfl som dog förra året var ju närmare 30 år gamla.
Fast + 10-20 cm?Menade halvblod generellt men kanske dom största bjässarna med sämre hållbarhet finns på dressyrsidan med deras överrölighet ? Överlag håller jag nog med Jens fredricson att dagens hästar ser ut som fullblod.
Jo det var därför jag nämnde ovan att det verkar vara på dressyrsidan mest.King Edward är också 165 cm. Som sagt, hopp och fälttävlanshästar verkar i allmänhet (även halvblod) ha lägre mankhöjd. Men de har iofs mycket blod från andra förbund.
Ja, men hästar av ”modern” typ har ju inte hunnit bli så gamla än.Briar kallar jag gammal typ. Hästar som presterar på högre nivå har ju oftast duktiga ryttare och ett helt team för att hålla dem fräscha. Tänker viss skillnad hobbynivå-elitnivå
Samtidigt kom jag precis, nu, på att väl både Peder Fredriksson och Henrik von Eckerman ändå sagt att hästarna är små?King Edward är också 165 cm. Som sagt, hopp och fälttävlanshästar verkar i allmänhet (även halvblod) ha lägre mankhöjd. Men de har iofs mycket blod från andra förbund.
En ädel häst på 165 cm är ju onekligen litet för en lång person. Hade de varit dressyrryttare hade väl benen hängt nere vid hästens knänSamtidigt kom jag precis, nu, på att väl både Peder Fredriksson och Henrik von Eckerman ändå sagt att hästarna är små?
Såg på dokumentären med Allan från Svt härom månaden och Peder säger typ -men hästen var så liten, en ponny.
Kan tänka mig att "små" 165 hästar kan komma på modet, igen? i hoppningen efter dessa två
(längden är onekligen som när min unge på 170 rider ponny , dvs precis gammeldags lagom, hästen är en handsbredd lägre än rekryten, hästen ska nå upp till axeln på ryttaren osv. Eller vad nu folk säger att de sa förr.)
vet inteEn ädel häst på 165 cm är ju onekligen litet för en lång person. Hade de varit dressyrryttare hade väl benen hängt nere vid hästens knän
Jo sådana svanhalssporrar!vet inte
Fanns inte sporrar förr som liksom var upp i en sväng för att nå magen, eller har jag sett fel.
hittade en bild
Visa bifogad fil 114425
Hobbyhästarna håller nog inte lika länge är min teori. Känns som det är dom som mest är trasiga gång på gång. Sämre ryttare och mer okunskap.Ja, men hästar av ”modern” typ har ju inte hunnit bli så gamla än.
Jag tänker att det säger väldigt mycket att hästarna håller på toppnivå länge. De presterar ändå hårt.
Finns förmodligen gott om gamla hobbyhästar också men inte lika lätt att ta fram statistik där.
Tänker en man på islandshäst när jag ser dennavet inte
Fanns inte sporrar förr som liksom var upp i en sväng för att nå magen, eller har jag sett fel. (gäller att de inte trampar ryttaren på tårna bara)
hittade en bild
Visa bifogad fil 114425
Ja så kan det kanske vara, men känns ju högst oklart om just storlek påverkar.Hobbyhästarna håller nog inte lika länge är min teori. Känns som det är dom som mest är trasiga gång på gång. Sämre ryttare och mer okunskap.
Större häst kräver oftast skickligare ryttare.Ja så kan det kanske vara, men känns ju högst oklart om just storlek påverkar.
Det går ju inte att säga sådär. Stora hästars exteriör och förutsättningar för arbete skiljer sig åt. Även om dagens dressyrhästar generellt är större så är de också generellt mer fördelaktigt byggda och har lättare för sig.Större häst kräver oftast skickligare ryttare.
Tittade i och hittade denna grafenJag tittar gärna på ditt arbete om det finns publicerat. Vid en första genomögning så kan jag inte se att de har tittat på höjd i de två studierna du har länkat till. Däremot har de tittat på så mycket annat att man blir snurrig typ
Jag förstår inte riktigt den grafen. Det ska gälla hur många år de har tävlat, och de har tittat på hästar på 4-5 år gamla. Hur kan en häst som är 5 år gammal ha tävlat i 6 år?Tittade i och hittade denna grafen
Visa bifogad fil 114426
Association between height at the withers (distance from the ground to the most dorsal aspect of the shoulders between the scapulae) and number of years in competition (NYC) in 4- to 5-year-old horses. Regression estimates were analyzed for effects on log-transformed NYC; data represent back-transformed values.
Fast det var inte liv rakt av utan bara tävlingsår.
https://avmajournals.avma.org/view/journals/javma/244/12/javma.244.12.1449.xml
alltså den artikel som @Gabby_Ossi nämner, men på det här stället kunde man kopiera.
Jag förstår inte riktigt den grafen. Det ska gälla hur många år de har tävlat, och de har tittat på hästar på 4-5 år gamla. Hur kan en häst som är 5 år gammal ha tävlat i 6 år?