Är det någon som vet varför dom stigit så i storlek? Hört något om Islandshästar också har blivit större.
Islandshästar verkar ju kanske rimligt, vuxna vill rida dem och vuxna växer i storlek, höjd och tyngd. De ligger ju precis på gränsen för att kunna bära -vuxna män, över huvud taget.
Men när det gäller svb och liknande i Europa kan det ju inte vara därför?
Har funderat över om det är snyggare i dressyren med en stor häst med långa ben? Om det ger högre eller tros ge högre domarpoäng? (Jag hade innan Allan och King Edward även gissat på att man även ville ha höga hästar för hopptävlingar, men det är kanske på lägre klasser.)
Sedan verkar många vilja rida väldigt stora hästar, snyggt? mäktigt? Själv har jag alltid känt mig ganska ensam om att ha gillat små hästar, trodde jag, runt 165 eller så. Ibland fick man rida ponny och det kändes som världens minsta djur att rida en D-ponny, som att den skulle gå sönder (är 163 lång 70 tung). Sedan mitt barn börjat rida och jag varit mycket med ponnyerna så växer de för varje år
nu ser det inte alls konstigt ut med barnen som är 170 långa på en ponny som når dem några cm över axeln. De ser ändå rejäla ut. Inser att det inte alls var konstigt att "vuxna män" red Cob om de bara skulle knata runt jordbruket i England på tidigt 1900-tal och 1800-tal. De var säkert runt 170-175 långa och vägde 75 eller så.
Så även jag som inte är lång och trodde jag gillade små hästar tyckte ändå för 4 år sedan att en liten häst var runt 167 och ponnies så mini att de inte gick att rida
även om jag föredrog att rida fullblod på runt 155
.
Slutänden av resonemanget är i alla fall att jag tror vi tycker stora hästar är snyggare och att folk vant sig så mycket vid stora hästar att även om man är ganska liten själv o väger runt 65 känns det mer naturligt att rida en 180 häst än en 148 ponny + att enstaka rent av tycker att 65 är en rimlig viktgräns för en Svb om 170 hög.
Dessutom tänker jag hävda, ute på svag is här, att de stora hästarna fått mindre volym. När jag var tonåring kunde jag knappt nå om en stor 173 högt svenskt halvblod, nu har jag inga problem att nå om en 180 Svb.