Håll oss Uppdaterade - Igen!

Det ser ut som om flera har oflyt just nu. Usch.

Hos mig är det väl egentligen rimligt flyt.
Snorri har sparkat av sig en baksko och får vila tills underlaget tillåter oskodd ridning (räknar med att det blir ett par veckor och det kan han väl förtjäna). Rider oskott under den isfria årstiden, så det är ändå nästan dags att sko av.

Undri fortsätter att träna, vissa dagar lite extra bra och andra dagar inte riktigt lika bra. Jag är dock jättenöjd om man ser på helheten; att han är lite slarvig i tölten vissa dagar och hellre dyker ner i trav, kan jag acceptera än så länge.
Det är hur som helst stor skillnad jämfört med i höstas, där han orkar hålla takten mycket längre tid i taget.
Så länge jag ser utveckling framåt, så är jag nöjd.
Vi har liksom ingen deadline.
visst kunde det vara kul att testa någon lätt tävling frampå höstkanten, men han är ju bara riden sedan i juli -15 och bara 2-3 dagar per vecka förutom 10 veckors vinteruppehåll, så jag tycker inte det finns någon anledning till brådska.
Dessutom har jag andra hästar (andra raser) som ska tävlas under sommaren så jag har så jag klarar mig;)

Tömmkört Frenja idag. Hon gick som en dröm.
Så himla duktig. Och på veterinären inrådan provocerade jag henne rejält stundtals med att trava på små volter för Att ev kunna locka fram en hälta...men icke. Gick så fint så.

Så kanske hade hon blivit kall om Ryggen, kanske är det något annat som spökar. Ska rida henne imorgon i paddocken och hoppas på det bästa.

Håll Tummarna!!

Tömmkört Frenja idag. Hon gick som en dröm.
Så himla duktig. Och på veterinären inrådan provocerade jag henne rejält stundtals med att trava på små volter för Att ev kunna locka fram en hälta...men icke. Gick så fint så.

Så kanske hade hon blivit kall om Ryggen, kanske är det något annat som spökar. Ska rida henne imorgon i paddocken och hoppas på det bästa.

Håll Tummarna!!

Håller alla tummar!

Här har vi nu sprutat cortison I vä fram samt Metacam. Dropi finner sig I att stå I sjukhage (än så länge) men är INTE glad:mad: får en kort promenad varje dag och går då med lååånga steg och frustar så nöjt.
Tog ut en ny hovis igår, som själv har islandshäst, är ung och nyfiken och väääldigt noggrann. Visade sig att Dropi hade blåmärken I sulan på alla 4 hovar, dvs sulöm, rejält! Började blöda när hon verkade på vissa av dem. Så det har alltså spökat OCH inflammationen fram, inte konstigt att det har känts knas!

Håller alla tummar!

Här har vi nu sprutat cortison I vä fram samt Metacam. Dropi finner sig I att stå I sjukhage (än så länge) men är INTE glad:mad: får en kort promenad varje dag och går då med lååånga steg och frustar så nöjt.
Tog ut en ny hovis igår, som själv har islandshäst, är ung och nyfiken och väääldigt noggrann. Visade sig att Dropi hade blåmärken I sulan på alla 4 hovar, dvs sulöm, rejält! Började blöda när hon verkade på vissa av dem. Så det har alltså spökat OCH inflammationen fram, inte konstigt att det har känts knas!
Jag har vettid på tisdag. Hästen har gått på metacam och sprutad i en led, inflammation i en kota. Hon går i vanlig hage, men verkar tycka det är trist att göra ingenting.

Fick en bild på lillebror från visningen. :love:
10259918_10153514582332029_1945226866860013197_n.jpg

Oflyt här med. Mötte en tvärhalt häst i hagen igår. Sparkskada just under hasen. Leden har klarat sig, som det verkar. Men rejält halt. Ingen svullnad eller värme, ska in och ultraljuda/röntga till veckan. :(

Idag har jag ridit Aldar för första gången sedan i höstas.
Jag hade glömt hur rolig han är...

Svårt att bedöma gångartskvalitet, men det känns bra. Han har lätt för alla gångarter - även om det förstås var lite ostadigt med både det ena och det andra efter fyra månaders vila. det som inte var ostadigt, var samarbetsviljan och förmågan att jobba i skaplig form och att lyfta ryggen vid arbete.

det som inte heller egentligen var ostadigt, var förmågan att använda alla gångarter (jodå, lite pass halkade in men det var inte meningen). Lätt att fatta båda galopper, lätt att tölta i lite olika tempon (men jo, det var Aldar som egentligen valde tempot vilket jag självklart kommer att ta tag i direkt), lätt att hitta traven.

Ostadigheten alltså i form av att byta gångart hit och dit i början, bättre ordning efter tio minuters ridning.

Trevlig häst, kul som sjutton.
Gångartskvaliteten har jag som sagt svårt att bedöma men visst har jag en liten blivande tävlingshäst för lätta och öppna klasser, så länge jag inte förväntar mig att vinna...

Det har hänt massor på bara någon vecka. Jag har fått nytt jobb. Och byrån jag praktiserar på vill anställa mig. Så det blir två jobb under en period verkar det som. Men vill man köpa häst(ar) så.

Provat PS tränset och visst märks det lite skillnad. Men, jag tål inte vaggorna i tyglarna. Har lovat att jag ska hålla ut några pass till. För att ge dom en ärlig chans, men fy så stumt det blir. :wtf:

Och något är fel med Stigandi. Jag kände en tydlig hälta i slutet av passet idag. Hoppade av och såg ingenting. Tittade på böjt och rakt spår. Bägge varven. Ingenting. Men jag kände att det var nåt och nu är jag svinorolig. :cry:

Det har hänt massor på bara någon vecka. Jag har fått nytt jobb. Och byrån jag praktiserar på vill anställa mig. Så det blir två jobb under en period verkar det som. Men vill man köpa häst(ar) så.

Provat PS tränset och visst märks det lite skillnad. Men, jag tål inte vaggorna i tyglarna. Har lovat att jag ska hålla ut några pass till. För att ge dom en ärlig chans, men fy så stumt det blir. :wtf:

Och något är fel med Stigandi. Jag kände en tydlig hälta i slutet av passet idag. Hoppade av och såg ingenting. Tittade på böjt och rakt spår. Bägge varven. Ingenting. Men jag kände att det var nåt och nu är jag svinorolig. :cry:

Know that feeling :(

Frenja går inte rent, så nu blir det utredning på Husaby igen.

Blir inte klok på henne. Hon är enbart halt i höger varv, På böjt spår. Inte på rakt spår. Inte i några andra gångarter. Bara i trav, på böjt spår. Suck!

Know that feeling :(

Frenja går inte rent, så nu blir det utredning på Husaby igen.

Blir inte klok på henne. Hon är enbart halt i höger varv, På böjt spår. Inte på rakt spår. Inte i några andra gångarter. Bara i trav, på böjt spår. Suck!

Usch så tråkigt!
Framhälta? Som hon avlastar i övriga gångarter (svårast att avlasta i traven; i tölt läggs mer jobb bak och i galoppen är det lätt att avlasta ett av benen)?

Usch så tråkigt!
Framhälta? Som hon avlastar i övriga gångarter (svårast att avlasta i traven; i tölt läggs mer jobb bak och i galoppen är det lätt att avlasta ett av benen)?
Ja precis.
Dock har problemet hela tiden härledit till SI lederna och problem i bakkärran. Men idag ska ja ringa Husaby så får vi hoppas dom hittar någon förklaring.

Ja precis.
Dock har problemet hela tiden härledit till SI lederna och problem i bakkärran. Men idag ska ja ringa Husaby så får vi hoppas dom hittar någon förklaring.

Husaby har ju gott rykte.

OT men det verkar som om SI-ledsproblematik är en "innediagnos" numera för att förklara annars oförklarliga hältor och orenheter.

Svårt med utredningar och fynd när hästarna inte är fräscha. Svårt, menar jag, dels förstås för att man vill hästen väl men också rent veterinärt.

Att utreda en hälta eller rörelsestörning och vara skapligt säker på att man vet orsaken, måste vara väldigt svårt (på riktigt). Hästen kan inte berätta var den har ont - om man nu inte lyckas släcka en hälta.
Den kan inte berätta vilka rörelser som är värst, eller vad som möjligen lindrar.

Man kan göra diverse undersökningar med bild-diagnostik - och hoppas att fynden korrelerar med symtomen.

Husaby har ju gott rykte.

OT men det verkar som om SI-ledsproblematik är en "innediagnos" numera för att förklara annars oförklarliga hältor och orenheter.

Svårt med utredningar och fynd när hästarna inte är fräscha. Svårt, menar jag, dels förstås för att man vill hästen väl men också rent veterinärt.

Att utreda en hälta eller rörelsestörning och vara skapligt säker på att man vet orsaken, måste vara väldigt svårt (på riktigt). Hästen kan inte berätta var den har ont - om man nu inte lyckas släcka en hälta.
Den kan inte berätta vilka rörelser som är värst, eller vad som möjligen lindrar.

Man kan göra diverse undersökningar med bild-diagnostik - och hoppas att fynden korrelerar med symtomen.

...och lameness locator, som är lite av en gåva till oss med hästar som har fler än 3 gångarter.

Lameness locator?? Berätta, vad är det??
Det är en apparat med sensorer som sätts på hästens ena framben, huvud och rumpa. Hästen får springa med sensorerna, så mäter de hur mycket hästen belastar/skjuter ifrån med/använder alla fyra benen. Den ska användas i trav men eftersom den mäter skillnader i hur benen används fungerar det ok även med orenheter i traven - det har gjort för mig i alla fall.

I alla fall jag har varit med om veterinärer som skrattar bort hästars passtakt som "dessa islänningar..", och då är det grymt bra med en objektiv liten apparat som säger till när det är fel.
Den ger dock inte en hel sanning, men den är ett superbra hjälpmedel (eller har åtminstone varit för mina hästar).

Tisdag, den 29 mars, åker jag med Frenja på utredning. Oavsett fel, så hoppas jag vi hittar felet och att detta kan få ett, förhoppningsvis, lyckligt slut på elendet.

Vad tråkigt med alla halta hästar:(
Själv njuter vi av vårsolen och att vägarna äntligen smält fram:) I helgen blev det 2h tur på islänningen med ponnyn som handhäst, pigga och glada pållar.
Bjudningen och eftergiften har blivit bättre och då även tölten, även om takten spökar emellanåt. Arbetet med att korta och samla traven börjar ge resultat, vi kan nu oftast trava på 8m-volt utan att trilla in i tölten. I tömkörningen kan jag verkligen se när han vinklar om bäckenet och får mer bär- än skjutkraft i traven:up:
DSC_1157.JPG

Usch vad trist med hältor! Hoppas att alla löser sig snabbt och lätt.

Här är det full fart! Jag blir inte klok på Meyja o tölten. Ena dagen är det bara fyrtaktig trav o jag får max några meter tölt innan hon slinker över. Nästa pass får jag bara passtaktig tölt o ingen trav... Ombytlig? Japp!! Men vi jobbar på det... På bilden rockar vi sockorna! Och equibanden ger definitivt mer hjälp med tölten :)
wp-1458601337684.jpg

O Kveikja har lärt sig stegra!!
wp-1458502656835.jpg

Hon själv tycker hon är kanonduktig på att "hoppa" just nu o såfort vi är i frihetsdressyr-tagen så springer hon o småhoppar vid sidan av mig. Att få henne att trava eller skritta gick inte sist vi tränade... Det var galopp eller stillastående hopp som gällde... Hmm :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 529
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama