Håll oss Uppdaterade - Igen!

12729215_10154026323159612_2474093096965126995_n.jpg

Mattes sötnöt :love:

Jag har en jättearg och frustrerad häst på sjukhage. Och jag har så dåligt samvete.. Jag följer veterinärens rekommendation om att hon ska hållas i stillhet, men det känns så hemskt att ställa ut henne i den där lilla rutan, som hon trampat upp till ett inferno av lera typ. :(
Har du möjlighet att flytta runt hagen var eller varannan dag så hon får nya ytor att stå på? Lägg in stora grenar av asp eller al att knapra på och även bra sysselsättning. Och som någon annan skrev, använd utebliven ridtid till pyssel såsom bortsning osv. Får du promenera korta sträckor så ta nya rundor varje dag.

Dropi blev friskförklarad hos vet I torsdags:love: Jag skämdes ögonen ur mig när han skulle longeras hos vet för kollen, 2 veckor sparad energy resulterade I bockningar och smått sken I longersnöret:angel: Så det blev ut I stora hagen, där fick han knata runt torsdag-måndag, då tog jag en skrittur. Han kändes helt ok, om än lite loj men det var 12 grader varmt och han fick inte slöa till I skritten utan jag krävde lite tempo.
Dock är han tjurig med hö bak. En av de hovar där han hade mycket blåmärken och blödde när han verkades av nya hovisen. Hon kommer ut Idag och kollar, misstänker att något blåmärke fortfarande spökar.
Förutom det är vi nu alltså igång med 2 månaders igångsättning:bow:

Jaha. Och när vi provade med den bomlösa idag så var det tusen gånger bättre.
Kul med nyköpt, utprovad Equipe.

Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för det utan bara fortsätta rida igenom hästen. Hade tidigare en häst som till och från var ganska ojämn bak i tölten när jag fick den. Jag red på mitt sätt och fokuserade bara på att hästen skulle vara rak och gå jämnt fram till tygeln och en dag var problemet borta.

Vad med på en träningstävling igår. T8an gick inte så bra då han var sååå svår att rida ihop och det resulterade i travtaktig stark häst. V5an gick bättre och traven kändes riktigt bra bitvis och det var även den gångarten vi fick bäst på :)
Eftersom han börjat gnaga på vårt älskade novabett så fick jag rida på vanligt tredelat tränsbett och det märks så väl att han inte gillar det :grin: Det var nog en anledning till att känslan försvann i tölten för riktigt så tung brukar han inte vara. Ska prova två nya bett tänkte jag. Kommer drunkna i bett för vi har provat så många innan vi fann novabettet :o

Ett par bilder från igår.

12439431_10206135505093583_5075667379166920169_n.jpg

12801554_10206135643617046_4223178264769241582_n.jpg

Vad med på en träningstävling igår. T8an gick inte så bra då han var sååå svår att rida ihop och det resulterade i travtaktig stark häst. V5an gick bättre och traven kändes riktigt bra bitvis och det var även den gångarten vi fick bäst på :)
Eftersom han börjat gnaga på vårt älskade novabett så fick jag rida på vanligt tredelat tränsbett och det märks så väl att han inte gillar det :grin: Det var nog en anledning till att känslan försvann i tölten för riktigt så tung brukar han inte vara. Ska prova två nya bett tänkte jag. Kommer drunkna i bett för vi har provat så många innan vi fann novabettet :o

Ett par bilder från igår.

12439431_10206135505093583_5075667379166920169_n.jpg

Snyggt!

Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för det utan bara fortsätta rida igenom hästen. Hade tidigare en häst som till och från var ganska ojämn bak i tölten när jag fick den. Jag red på mitt sätt och fokuserade bara på att hästen skulle vara rak och gå jämnt fram till tygeln och en dag var problemet borta.

Men en häst som alltid varit superjämn i tölten och som plötsligt börjar rolla i ena varvet, men blir jämn när man byter sadel?..
Dessutom är han tillfreds och mjuk, går inte emot och kämpar när vi har den bomlösa.
Känns trist. Sadeln glider fram och ligger mot bogbladen också :( antagligen inte rätt för just den här ryggen.
Nåja, den är väl lättsåld iaf, en ny emporio :)

Då ska vi se då.....
På Husaby Hästklinik igår, mycket engagerad och trevlig veterinär. :)

Dagens diagnos: inflammation i hovledens sidoligament / ledband i BÅDA fram :(

Behandlad, tillbaka om 2,5 vecka för specialskoning, behandling, rörelsekontroll och sen beslut om vidare behandling.

Ett par månaders rehab framför oss.
De är kul med djur.

Något positivt är i alla fall att Frenja gått ner nästan 100 kg sen vi var där sist, helt fantastiskt :D
537kg vägde hon sist, 440 kg igår :)

Frenja undanber sig eventuella skratt för hennes avsaknad av hovskägg, det är fult som stryk.
Stackars arma lilla häst! ;)

Men en häst som alltid varit superjämn i tölten och som plötsligt börjar rolla i ena varvet, men blir jämn när man byter sadel?..
Dessutom är han tillfreds och mjuk, går inte emot och kämpar när vi har den bomlösa.
Känns trist. Sadeln glider fram och ligger mot bogbladen också :( antagligen inte rätt för just den här ryggen.

Ja men då är det väl ganska givet att det är sadeln som kanske inte är optimal :)

Hade jag inte själv precis beställt en hade du haft din kund här!

DARN! :D Avbryt beställningen ;)
Alltså, sadeln är ju grym. Det skönaste jag suttit i! Så du blir nog nöjd!

Det var lite typiskt, jag sitter nämligen bara och väntar på min. Har ingen sadel och är allmänt "sur" för att jag inte kan rida ordentligt :D Markarbetar och löshoppar, sedan markarbetar vi och löshoppar lite till.

Jag älskade den, men förstår att det inte är så mycket att göra om den inte passar din häst. Tummen ner för sadeldjungeln :down:

B
Då ska vi se då.....

Behandlad, tillbaka om 2,5 vecka för specialskoning, behandling, rörelsekontroll och sen beslut om vidare behandling.

De är kul med djur.

Något positivt är i alla fall att Frenja gått ner nästan 100 kg sen vi var där sist, helt fantastiskt :D

Frenja undanber sig eventuella skratt för hennes avsaknad av hovskägg, det är fult som stryk.

Beklagar , men nu har ni en diagnos och en plan framåt:heart

Då ska vi se då.....

De är kul med djur.

Så tråkigt men det måste ju vara en liten lättnad i att äntligen få veta!

En helt orelaterad fråga: vad är det för stam på henne?

Idag var det kurs.

Superkul att få rida för tränare även om man känner sig helt dum i huvudet när man ska ta instruktion. Det är som att jag fattar vad jag ska göra när hon förklarar och sen när jag ska börja övningen så ba: :confused:. Nån som känner igen sig?

Vi red med tagen framdel och fokus låg på att rida varje steg med kvalitet. Sen övergångar ur det upp till tölt. Och visst har det hänt grejer! Han var superduktig och inte alls arg utan kändes positiv till och med. Han har blivit bättre och jag fick beröm för min sits för första gången i mitt liv. :cool:

Men. Han har svårare att använda v.b som han ska och det är ju inte så förvånande eftersom det är vänstersidan vi haft svårast med. Fast jag kan inte hjälpa att bli lite orolig eftersom det också är där jag anade en hälta för någon vecka sen. :nailbiting:

Åker som ett proffs gör han också, hur cool som helst :love:
20160330204520-79.138.133.177.jpeg

20160330205528-79.138.133.177.jpeg

Ljómi blir 4 år i år (juni) och min äldsta dotter blir 4 år i år (maj). Idag har jag longerat Ljómi med dottern på ryggen :love: Dom är ju fantastiska båda två!!!
Bara hon fått lite bättre balans så ska hon få rida Laukur också (han rör sig ju så mycket större) och få börja lära sig start, stopp och svänga :)

Är så lyckligt lottat med två så bra hästar! Ljómi är ju fantastiskt med barnen och så lugn så att börja träna på att åka på honom är perfekt. Sen så är ju Laukur såpass välskolad så honom kan hon lära sig mer ridning på sen :) Passar bra att hon ska få en ponnyputa, ridbyxor och ridstrumpor nät hon fyller år ;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 529
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama