Håll oss Uppdaterade - Igen!

Här är lite nya bilder på den Gule. I och med det varit lite kaos i vårt liv med sjukdom så är han inte helt i full träning än men vi hoppas han blir klar till visning i maj. Här är han för första gången på ovalbanan.
024893_615c1bd6bfa749d9a6945cd24c31b9be.jpg

024893_9ac73193b5474526a43abf7f4aa41526.jpg

024893_3d023ee3d0c84e22b6748399ba8d9a84.jpg

Här är lite nya bilder på den Gule. I och med det varit lite kaos i vårt liv med sjukdom så är han inte helt i full träning än men vi hoppas han blir klar till visning i maj. Här är han för första gången på ovalbanan.
024893_615c1bd6bfa749d9a6945cd24c31b9be.jpg

024893_9ac73193b5474526a43abf7f4aa41526.jpg

024893_3d023ee3d0c84e22b6748399ba8d9a84.jpg
Härligt å se han. :)
Ja, eftersom min Frenja troligen behöver flera månaders vila så funderar jag på att betäcka henne och helt enkelt ge henne 1 år och så fick ja upp ögonen för Limbo. Han är helt klart intressant :love:

Min vilde har fått återgå till boxen igen, hon blir sämre i hältan av att gå i sjukhage även om den är pytteliten.. Hon kan inte riktigt hålla sig i skinnet utan det spritter i små studsben.. Nytt veterinärbesök till veckan då det borde ha blivit bättre. :/ "Tur" i oturen kanske att jag planerat betäcka henne i sommar.. Men så tråkigt att få sluta rida tidigare än jag tänkt. Dessutom mitt i världens formtopp, hon har varit helt otrolig att rida.. Men men, bara hon blir bra så. :heart

Sadeln är en keeper och både jag och Laukur gillar den :D
Krånglar med bett istället nu....men hittade ett riktigt tjockt tredelat tränsbett och det ihop med bettskivor verkar det som han accepterar.

IMG_20160405_133201_zpsgo2emhe1.jpg

Jahopp, såhär såg Tyras has ut. Avsparkad benbit samt infektion i benet, operation någon gång nästa vecka. Prognosen lät god ändå.

Nu är våren här och ännu en gång missar jag den från hästryggen :( Elendiga djur som alltid ska vara skadade. Förra året Vi denna tiden blev Odinn utdömd och jag började leta ny häst.

Det är snart 1 år med Frenja, och hon står skadad sen 1 Juni förra året.
Hade man bara vetat att det kommer bli bra så allt detta är värt det hade det känts lite bättre, men just nu vet man ingenting om nått :(

På torsdag far vi till Husaby igen. Specialskoning, behandling och rörelsekontroll väntar. Samt hur vi ska arbeta vidare. Jag hoppas hon i alla fall kan få släppas ihop med sin kompis, att gå ensam som hon gör nu är sjukt deppigt för oss båda :(

Ja, vad gör man inte för sin älskade häst! <3
Min Frenja <3

Det börjar bli vår på riktigt vilket betyder fler ljusa timmar och fler timmar i sadeln. Just nu är det så himla härligt att hålla på med hästarna, förutom fällningen och leran då :banghead:.

Det har hänt mycket med Tjockis-Tyra sen vi började. Hon har gått ner i vikt en del, även om det fortfarande är massor av kilon kvar och börjar bli lite mer ridbar. När vi började gick hon inte framåt och hade stått i hage och skrotat eftersom hon hade diverse ocharmiga saker för sig. Som till att resa sig. Vi har varit ute och promenerat, jag har fått snöra på mig löpskorna och vi har tagit ett antal långa diskussioner om huruvida det är rimligt att ställa sig på bakbenen och härja runt så fort något är jobbigt eller man inte har lust med.

Jag är lite extra mallig. Idag går hon nämligen framåt och börjar finna sig i att vara ridhäst. Igen. För hon är ju inriden och var vad jag förstår rätt välriden och det märks att hon kan. Ju mer man skrapar på ytan dyker det liksom upp en känslig och ganska lyhörd häst som dessutom är superflott. Om än med mycket i huvudet. Sakta sakta kommer vi närmare något som liknar början på avslappning och så småningom lösgjordhet. Det är så häftigt, man blir så vansinnigt glad!

Och Stigandi blir bättre och bättre för varje gång. Vi fortsätter med det lösgörande arbetet och försöker få kvalitet i allt samtidigt som vi också har höjt tempot lite. En del av taktproblematiken ligger ju i att jag inte riktigt vågar rida fram, det är ju rätt äckligt att ränna runt i ökad grisepass, men jag måste ju rida fram för att ha något att fånga upp. Duh. O_o

Asså, stundtals töltar han som en dröm. Igår töltade han iväg på lång tygel när sällskapet kom lite för nära. Och det känns som att han tycker det är askul, till skillnad mot det vanliga stela, stumma, studsiga grisepassandet. Typ: “jaha var det det här du ville göra, jamen kom igeeeeeen nurå!” :banana:

Och ibland lägger han sig i pass. Inget nytt egentligen, det har han ju gjort från dag ett, när saker inte passat (:rofl:) eller han inte förstått eller när det blivit bråttom fram till kompisen. Och jag vet ju att han har bra pass - för det har folk sagt. Men det är skillnad på nu och då: dels är den snabbare än tidigare och den känns säkrare (jag har ju inte jätte mycket erfarenhet, så jag kanske är helt ute och cyklar). Men den känns också väldigt explosiv, det är liksom ett jävla tryck i honom.

Någon som har bra koll, vad skiljer en riktigt bra pass från en medioker? Jag som nybliven islandshästryttare har ju ingen koll alls på passen utom att det går fort typ. Och jag har inga planer på att laborera utan tränare (vi har traven och galoppen kvar), men det vore ju spännande att veta vad som är vad. Nyfiken som man är. :angel:

Igår slängde jag mig upp på Ljómi för att öva start, stopp och svänga. Gick jättebra så jag vågade rida ut på grusvägen en kort sväng :) Allt utan sällskap eller ledare! Duktig bäbis!

Laukur är som en dröm :love: Han blir bara bättre och bättre och jag har börjat lära mig hur jag på bästa sätt ska rida för att få med bakkärran direkt i början av ridpasset och då går ju allt så mycket lättare :p

Nu är våren här och ännu en gång missar jag den från hästryggen :( Elendiga djur som alltid ska vara skadade. Förra året Vi denna tiden blev Odinn utdömd och jag började leta ny häst.

Det är snart 1 år med Frenja, och hon står skadad sen 1 Juni förra året.
Hade man bara vetat att det kommer bli bra så allt detta är värt det hade det känts lite bättre, men just nu vet man ingenting om nått :(

På torsdag far vi till Husaby igen. Specialskoning, behandling och rörelsekontroll väntar. Samt hur vi ska arbeta vidare. Jag hoppas hon i alla fall kan få släppas ihop med sin kompis, att gå ensam som hon gör nu är sjukt deppigt för oss båda :(

Ja, vad gör man inte för sin älskade häst! <3
Min Frenja <3

Det är så satans trist när det blir så där. Jag köpte Dropi I Juni 2012, sen kom första skadan efter 1 år. Därefter har vi inte haft ett helt år utan någon sorts skada, någon sorts rehab. Jo! Faktiskt bestod 2015 enbart av ridning, men det är också enda året.
När man som jag bara har en ridhäst blir man så påverkad, jag har INGENTING när han inte kan ridas.

Skritt en vecka kördes igång. Piggt och glatt. Alltid lika kul att rida honom efter att han har stått en längre tid.
Vecka 2 skulle Dropis hagkompis iväg på träningsläger. Då vi bara har 2 hästar I stallet, fick Dropi följa med som "mentalt stöd":angel: Han kan absolut inte lämnas själv hemma I en vecka, då hade han sprungit sönder sig. Nåväl, han var bara 10 min bort så no problemas. På plats fick han och kompisen en stooor skogshage där han utövade rallygalopp hela dagarna. Jag beslöt snabbt att ta den veckan som "skrittvecka 2" I rehabplanen:D han höll glatt igång sig själv och den belastningen fick räcka.
Nu är han på hemmaplan och vi är I vecka 3 I igångsättningen. Igår la vi in lösgörande galopp och liiiite tölt. Traven väntar jag med till sista veckan. Tror mer på att jobba med galopp och tölt för att I minsta mån belasta frambenen.

Men vad tråkigt med halta hästar, i synnerhet när man inte hittar felet :(.
Håller tummarna för att de är ok snart igen :heart!

Jag har äntligen ridit lektion :up:. Har en helt fantastisk instruktör som verkligen fick mig att hitta känslan igen så nu är vi på G!
Har dessutom världens gulligaste hästägare, igår när jag kom till stallet låg det ett kuvert där med pengar för lektionen:heart. Det är klart att ägaren också "tjänar på" att jag utvecklas, för hästens skull, men hon har ställt upp helt fantastiskt under min sjukdomstid.
Hoppas, hoppas, hoppas att det håller i sig nu!
I juni åker Flóa på tillridning/utbildning, ska bli spännande att se vad de lyckas plocka fram ur henne :) .

hade finbesök från Island i helgen och fick träning och kvalitetstid. Så himla kul att se när någon kan göra så stor skillnad för så många olika hästar under en helg!
Och min häst, ja, visst är han hemskt äcklig :angel:
mxTJH9V.jpg

hade finbesök från Island i helgen och fick träning och kvalitetstid. Så himla kul att se när någon kan göra så stor skillnad för så många olika hästar under en helg!
Och min häst, ja, visst är han hemskt äcklig :angel:
mxTJH9V.jpg

Ah otroligt äckligt :love:

Saknar min Fengur när jag ser en sån fin brun! Nån gång ska jag ha en brun till :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama