Håll oss Uppdaterade - Igen!

Nej så trist <3
Hoppas ändå på det bästa :)

Tack, ja vi får hålla tummarna och göra vad som går helt enkelt. Och ge henne mycket tid. Jag hade ju ändå planerat att betäcka henne i sommar, men med tanken att vi liksom.. Kommer tillbaka sen.
Så många drömmar som krossades igår, och den här fasansfulla känslan "Tänk om jag ridit min fina häst för sista gången?"

Men vi får ta en sak i taget, och hoppas på god läkning. Hon är hemma i alla fall, och efter en stund till på box kommer hon kunna gå ut i flocken och må bra igen. Vi börjar där. :heart

Facebook och Instagram är överströmmade med bilder och fina resultat ifrån tävlingar. Motivationen för mig och min egen häst känns skyhög nu och jag ser framemot en nystart nu i Maj på en ny anläggning med nya träningsmöjligheter tillsammans med nya tränare. Men jag drar mig ifrån tanken av hur lång process detta kommer att bli. Vägen tills att vi själva kan åka ut och tävla känns väldigt lång. Vi har så himla mycket att bygga upp och träna på. Önskar ibland att mitt tålamod kunde vara lite bättre. :meh:

I onsdags åkte "min" fina Flóra hem till sin ägare igen. Allt pga att folket i stallet är så förbaskat otrevliga och vissa rent av elaka :( Visserligen ska ju Flóra betäckas, men tanken var ju att hon skulle vara hos mig så nära inpå fölningen som möjligt. Men nu blir det så här istället. Hästlös och så jäkla ledsen.

Tack, ja vi får hålla tummarna och göra vad som går helt enkelt. Och ge henne mycket tid. Jag hade ju ändå planerat att betäcka henne i sommar, men med tanken att vi liksom.. Kommer tillbaka sen.
Så många drömmar som krossades igår, och den här fasansfulla känslan "Tänk om jag ridit min fina häst för sista gången?"

Men vi får ta en sak i taget, och hoppas på god läkning. Hon är hemma i alla fall, och efter en stund till på box kommer hon kunna gå ut i flocken och må bra igen. Vi börjar där. :heart

Inte riktigt samma sak, men min Karl (Nattfari) skadade sig rätt illa på staketet som femåring, vid midsommar. Trebent, i stort sett, och ett sår som gick in till men inte genom senskidan för ytliga böjsenan vänster fram.
Han fick vila ett år innan jag satt upp på honom, och då reds han försiktigt "rakt fram" på en fast grusväg i ett par månader, två gånger i veckan, och sedan vila i åtta månader igen. Därefter ridning ett par dagar i veckan "rakt fram" i fem månader, sedan vila. Som åttaåring kändes han fräsch och fick börja "träna" lite också, även säsongen som åttaåring gick han ett par dagar i vecka men då blandad paddock och väg, och nu som nioåring känns han helt fräsch.

Jag trodde inte att han skulle ha en framtid som ridhäst men lät honom få tid, eftersom han är oerhört värdefull som flockledare.
Så länge han inte har ont i hagen, blir han kvar här eftersom han gör nytta.

Nu känns han som sagt helt fräsch så det hela läkte.
Tävlingshäst kommer han inte att bli, vilket mer handlar om att han inte har gångarter för det, utan är högst medelmåttig, men han är en trevlig individ.

Så med väldigt mycket tid finns det hopp även vid till synes rätt hopplösa situationer.

Igår fick Aldar, 5 år, göra premiär på ridkurs.
Han är ung och inte så mycket riden, så jag har inte brytt mig om att ta med honom för instruktör tidigare. Men igår var det någon som inte fick hästen på transporten och därmed blev det en lucka som jag passade på att utnyttja (kursen hölls här hemma på min ridbana, så det var ju "bara" att gå och hämta en extra häst).
Aldar har hittills inte varit jättekul att rida i paddock eftersom han mest bara hittat tölten och haft svårt att hitta både trav och galopp, vilket inte är ett problem ute längs vägen.
Men igår hittade han alla gångarter han skulle, och reds igenom lite grann. Inte så mycket "träning" och instruktioner men jag fick lite tips relaterat till att han är femgångare; i övrigt "förstås" bara rådet att ge honom träningstid.
Aldar har ju lätt för alla gångarter och rymdes alltså att galoppera runt fyrkanten i paddocken (som dock är ca 23m bred och lite rymligare än en standardridbana), och traven orkade han också hålla ett helt varv inklusive kortsidorna.
Tölten är den gångart han har lättast för och takten är i stort sett ren (med enstaka missar när han tappar fokus).
Kul att få ett omdöme; han bedömdes som en relativt lovande tävlingshäst (inte riktigt toppnivå, men ändå), men jag fick också medhåll i att han inte håller för hingstvisning, så det stärker mig i mitt beslut att få honom kastrerad i höst.

I onsdags åkte "min" fina Flóra hem till sin ägare igen. Allt pga att folket i stallet är så förbaskat otrevliga och vissa rent av elaka :( Visserligen ska ju Flóra betäckas, men tanken var ju att hon skulle vara hos mig så nära inpå fölningen som möjligt. Men nu blir det så här istället. Hästlös och så jäkla ledsen.

Det är rätt konstigt det där, hur människor som spenderar så mycket tid med sina djur och alltså borde ha ganska stor empatisk förmåga kan vara så satans elaka. Det hör ju inte till ovanligheterna att det blir dålig stämning hästfolk emellan...

Finns det något annat stall att flytta till?

Vi var på Husaby i Torsdags å Frenja gick grönt ljus för att sättas igång :banana:

Sen att det tog 1,5 timma att lasta på ett MONSTER till häst hem är en annan historia :rage:
Hade allvarliga funderingar på att binda fast henne vid soptunnan utanför entrén och hänga en lapp runt halsen "KASTAS" :wtf:

Jaja, nu inväntar Vi bara hovis som ska komma och sko henne Så ska vi börja skritta igång igen :)

Hon ser lite annorlunda ut efter klinikbesöket men kan inte riktigt säga vad det Är, men hon är annorlunda :angel:

Inte ridit sen jag red lektion på ovalbanan i onsdags! Har abstinens! Vill träna! Maken och äldsta dottern har varit bortresta fredag till söndag så jag har haft yngsta hemma själv så därför har det inte blivit någon ridning. Longerade båda hästarna i lördags bara :)

Planen för den här veckan med Laukur är:
Måndag: Ridning. Riktigt träningspass
Tisdag: Ridning. Riktigt träningspass
Onsdag: Vila
Torsdag: Longering, tömkörning eller med mig ut och jogga
Fredag: Vila
Lördag: Ridning. Riktigt träningspass
Söndag: Ridning. Längre uteritt med inslag av träning men inte riktigt lika hårt. Kanske tar med Ljómi som handhäst

När det gäller Ljómi så ska jag rida honom en dag och så ska han nog som sagt få bli med som handhäst till helgen. Äldsta dottern kanske vill ta en lite ridtur på honom också Någon dag :)

Taggad för en träningsvecka!! :banana:

Inte riktigt samma sak, men min Karl (Nattfari) skadade sig rätt illa på staketet som femåring, vid midsommar. Trebent, i stort sett, och ett sår som gick in till men inte genom senskidan för ytliga böjsenan vänster fram.
Han fick vila ett år innan jag satt upp på honom, och då reds han försiktigt "rakt fram" på en fast grusväg i ett par månader, två gånger i veckan, och sedan vila i åtta månader igen. Därefter ridning ett par dagar i veckan "rakt fram" i fem månader, sedan vila. Som åttaåring kändes han fräsch och fick börja "träna" lite också, även säsongen som åttaåring gick han ett par dagar i vecka men då blandad paddock och väg, och nu som nioåring känns han helt fräsch.

Jag trodde inte att han skulle ha en framtid som ridhäst men lät honom få tid, eftersom han är oerhört värdefull som flockledare.
Så länge han inte har ont i hagen, blir han kvar här eftersom han gör nytta.

Nu känns han som sagt helt fräsch så det hela läkte.
Tävlingshäst kommer han inte att bli, vilket mer handlar om att han inte har gångarter för det, utan är högst medelmåttig, men han är en trevlig individ.

Så med väldigt mycket tid finns det hopp även vid till synes rätt hopplösa situationer.

Tack så mycket! Det är skönt att läsa om andra som kommit tillbaka från tuffa skador. Inger hopp. :) Vi har tid, så tid kommer hon att få. :heart

Jag ska börja titta efter en häst till, bestämde vi oss för här hemma. Pga sambon står inte ut med deprimerad Reykur tror jag. :cool:
Tänker mig att börja spana efter treåringar kanske. Typ till hösten när folk börjar få fullt i stallen och behöver sälja lite. :D Vart börjar man leta? Vad kostar en "Ok" unghäst egentligen? Och det känns som att unghästar sällan kommer ut på annons?

Jag ska börja titta efter en häst till, bestämde vi oss för här hemma. Pga sambon står inte ut med deprimerad Reykur tror jag. :cool:
Tänker mig att börja spana efter treåringar kanske. Typ till hösten när folk börjar få fullt i stallen och behöver sälja lite. :D Vart börjar man leta? Vad kostar en "Ok" unghäst egentligen? Och det känns som att unghästar sällan kommer ut på annons?
Kolla hästnet.
Tycker det mest är unghästar där och man kan göra riktiga kap prismässigt!!

Treåringar är svart de säljs oftast inte förrän de är inridna. Då ska man letar efter dem nu eller köpa en tvååring och vänta ett år då kan man verkligen fynda.

Treåringar är svart de säljs oftast inte förrän de är inridna. Då ska man letar efter dem nu eller köpa en tvååring och vänta ett år då kan man verkligen fynda.

Ah, ja det är kanske sant! Folk kanske hellre väntar tills de är inridna och säljer dem för lite mer sedan.
Känner att jag behöver ha något att jobba lite med i höst, men inte en häst som behöver ridas dagligen, liksom utan mer lagom jobb som med en unghäst. Men kanske är svårt att försöka hitta en till hösten.. Tvååringar som du säger kanske vore något, men som jag känner nu vill jag liksom ha något jag kan påbörja.

Samtidigt vill jag inte köpa någon precis nu, även om hjärtat egentligen vill börja leta direkt. :p Vi väntar barn i Juli och kommer ha fullt upp i sommar ändå tänker jag. Men som jag känner nu i alla fall kommer jag nog bli sinnessjuk ganska snabbt om jag ska vara hemma föräldraledig och sedan inte ha något stall att åka till och någon häst att jobba med, sådär när sambon kommer hem från jobbet och kan ta över. :cool: (Jag har ju Tyra att pussa och krama och pyssla med såklart, men det mesta "jobb" vi kommer få göra i höst är nog promenader i grimma på asfalt.)

Frenja är inte halt längre:love:
Asså.... Jag funderar på om det verkligen är "värt" att åka på återbesöket den 9 maj när det nu bara verkade vara en hovböld som va problemet.

Anledningen till att jag tvekar är att det blivit så tråkigt med att transportera Frenja efter sist. Hon är inte alls sig själv längre efter de bråk som vi hamna i sist i samband med hemgången. Och det är fortfarande inte riktigt bra mella oss...hon är.... Förändrad.... på något sett :(.

Och idag är hon helt ohalt och gick super fint, och som sagt, det var en hovböld som var problemet och inget annat.... Så att åka upp dit - 2,5 timmar körande - för att de ska säga att det är bra nu - de känns surt! Och tråkigt för Frenja och mej, vi har det inte kul imellan oss efter allt detta tråkiga som varit :(

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama