Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag personligen skulle inte sätta mina hästar i en liten ruta utan möjlighet till skugga på sommaren. Jag som har lösdrift vet vilka tider på dygnet mina hästar går in o de står gärna inne de där stekheta dagarna med stark sol. Sen beror det kanske lite på hur insektsbelastat området är, hos oss är det mkt blinningar o bromsar...
Jag har turen att ha en liten ligghall med tillhörande sjukruta :-) dvs en evt sjuk/skadad häst kan gå i lösdrift som vanligt fast "box-size" :)

Har du kanske möjlighet att köpa en paviljong? Kanske inte de billigaste tältvarianterna, utan nåt mer rejält? Om hon skall ha boxvila länge?

Exempel från Ikea :-) äpplarö

Ja, precis! Hon har ju alltid gått på lösdrift då jag haft henne, och precis som du upplever så är det ju på de heta varma dagarna de står där inne mest. (Och Tyra även då det regnar pga hatar regn.. :p)

Jag kommer att vara hemma och föräldraledig i sommar så jag kommer ha möjlighet att åka och ta in då hettan blir som värst, men jag funderar ändå på just möjligheten till skugga. Paviljong var en bra idé! Jag ska kolla upp med stallägarna hur vi kan göra. :D

Idag var tölten tillbaka och galoppen blir bara bättre och bättre.
Tror min lille kille börjar få lite kondis också för han har piggelin hela rundan runt i värmen.

13138914_707597922676763_1035940891341425566_n.jpg

I lördags hade vi hästkurs här hemma på Gården.
Vi var 12 härliga ryttare & hästar i strålande sol & värme. Jag har fått en riktigt Bonne-bränna ;)

Men så jäkla kul med ett stort gäng, de flesta kommer på morgonen fast de rider vid 14-15 tiden bara för att hänga å Umgås, fika å käka lunch.
Då vi är så många så har vi alltid lunch att servera, främst för frökens skull då såklart :)

Men jag var i alla fall med på Frenja, mest för att kolla av henne lite. Åh visst är där en liten hälta kvar... Någonstans. En "rörelsestörning" i höger varv på böjt spår i trav. Men sjukt liten nu.

dock älgar Frenja på alldeles för mycket å ju fortare desto tydligare syns det, ju mer jag kan få ihop henne i traven, att hon lugnar sig å vilar på steget, får henne att böja sig ordentligt å vara still med huvudet.... Ja då syns det ingenting. Ju mer ihop& lugn hon är så att säga. Är inte det konstigt?

Jaja, min equiterapet kommer å ska lossa hennes låsningar igen, som hon tyvärr fick tillbaka efter mardrömslastningen hem från kliniken.
Kan var det son orsakar den lilla hältan då de trodde de va så sist pga de låsningar hon hade.

Åh, historien med Frenja bara fortsätter :p

Äldsta dottern fyller år på onsdag och maken fyllde i fredags så vi hade släktkalas under helgen. Dottern fick ridbyxor och ridstrumpor och gissa hur nöjd hon blev då :D Igår fick hon inviga de nya kläderna med en tur på Ljómi i skogen. Han tyckte det var varmt och var inte alls lika på som han brukar. Men när vi svängde in i skogen blev han mer på G. Vi har inte gått så mycket i skogen det senaste pga jäkligt blött och att jag vill att dottern ska få lite bättre balans för Ljómi är ändå unghäst.
Men det gick bra och jag tror dottern har klister i rumpan :p

Jag tog Laukur på en tur också. Trodde han skulle vara lite segare också för han har ändå vinterpäls kvar. Men icke! Vi tog ett varv i skogen vi också och sen tänkte jag låta honom trava och tölta lite kravlöst. Men han älgade på så jag kunde bara inte låta honom gå så slarvigt så det blev lite jobba ändå ;) Duktig var han iaf!

På söndag är det tävling! Idjas vårtävling. Jag och Laukur ska vara med i T8 och V5 plus att jag är funktionär som vanligt :)

Om två veckor är det Susanne Widnerkurs här som jag och Laukur ska vara med på. Ska bli väldigt roligt! En helhelgskurs :)

:banana: :bump: :D vi har hittat takten, eftergiften och tölten genom hela kroppen på kursen i helgen! Första passet gick skit o kändes som vi traglat samma sak, liiite pass-takt, senaste året, verkligen depp. Andra passet sa de poff o vi fick till det o sen gick han som en klocka övriga dagar :rofl: tror vi båda gjorde en nyupptäckt av magmuskler utan spänning i resten av kroppen.

En bra dag idag:

Saga är frisk :laugh:- och i helgen byter hon ägare. Bad en gammal kollega hjälpa mig att rida igång Saga - de föll pladask och en friskskrivning var det enda som behövdes.

Får också låna en förstaklassmage i år (Olgas farmors mage). Alfur är ett alternativ som lockar.

Askur har anlänt till det nya stället!
Han verkar trivas bra än så länge. Igår skrittade vi ut på travbanan för första gången och sedan avslutade vi i ridhuset. Han har ju bara varit i ridhus 1 gång tidigare så det är läge för honom att vänja sig. Blev full i skratt när vi red snett igenom och han får syn på sig själv i spegeln på kortsidan framför och börjar gnägga och brusa upp sig. :rofl:

Men till en fråga.
Hästarna går ute väldigt lite. Har ni tips på vad man kan göra för att han "skall fixa timmarna i boxen"? Hur mycket bör han röra på sig för att inte stå och klia sig själv ur kroppen? (Individuellt, jag vet) men om man drar över en kam?

Askur har anlänt till det nya stället!
Han verkar trivas bra än så länge. Igår skrittade vi ut på travbanan för första gången och sedan avslutade vi i ridhuset. Han har ju bara varit i ridhus 1 gång tidigare så det är läge för honom att vänja sig. Blev full i skratt när vi red snett igenom och han får syn på sig själv i spegeln på kortsidan framför och börjar gnägga och brusa upp sig. :rofl:

Men till en fråga.
Hästarna går ute väldigt lite. Har ni tips på vad man kan göra för att han "skall fixa timmarna i boxen"? Hur mycket bör han röra på sig för att inte stå och klia sig själv ur kroppen? (Individuellt, jag vet) men om man drar över en kam?
Min hade en aktiveringsboll i boxen. Hon gillade sin boll.

Nån som har koll på fler bra islandshingstar på semin? Har koll på några, men kan ju ha missat. Det är att föredra med semin för min lånade mage (hon kommer ha föl vid sidan och vi har en bra seminstation om hörnet). Inget måste med semin, men som sagt, att föredra. Pris oviktigt.

Nån som har koll på fler bra islandshingstar på semin? Har koll på några, men kan ju ha missat. Det är att föredra med semin för min lånade mage (hon kommer ha föl vid sidan och vi har en bra seminstation om hörnet). Inget måste med semin, men som sagt, att föredra. Pris oviktigt.

Antar att du har koll på de som står på Stenholmen? :)

Fyr- eller femgångshingst? Några andra egenskaper du söker?

Och vad är syftet till att du helst vill ha semin? Är det skaderisken så tänker jag att det går att plocka ut några enstaka hingstar som är extrema gentlemän också. :)

Fyr- eller femgångshingst? Några andra egenskaper du söker?

Och vad är syftet till att du helst vill ha semin? Är det skaderisken så tänker jag att det går att plocka ut några enstaka hingstar som är extrema gentlemän också. :)
Jag är inte intresserad av att diskutera semin eller ej. Det är inte ett måste, men smidigast, som sagt. Stoet betäcktes naturligt förra året utan problem, så det fungerar, men som sagt, seminhingstar är det jag frågar efter eftersom det inte finns någon sammanställning och är lite svårt att hitta.

Frågan är allmänt ställd eftersom det inte verkar finnas så galet många på semin så jag kan kolla in ev tips själv.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama