Jag personligen skulle inte sätta mina hästar i en liten ruta utan möjlighet till skugga på sommaren. Jag som har lösdrift vet vilka tider på dygnet mina hästar går in o de står gärna inne de där stekheta dagarna med stark sol. Sen beror det kanske lite på hur insektsbelastat området är, hos oss är det mkt blinningar o bromsar...
Jag har turen att ha en liten ligghall med tillhörande sjukruta :-) dvs en evt sjuk/skadad häst kan gå i lösdrift som vanligt fast "box-size"
Har du kanske möjlighet att köpa en paviljong? Kanske inte de billigaste tältvarianterna, utan nåt mer rejält? Om hon skall ha boxvila länge?
Exempel från Ikea :-) äpplarö
Ja, precis! Hon har ju alltid gått på lösdrift då jag haft henne, och precis som du upplever så är det ju på de heta varma dagarna de står där inne mest. (Och Tyra även då det regnar pga hatar regn.. )
Jag kommer att vara hemma och föräldraledig i sommar så jag kommer ha möjlighet att åka och ta in då hettan blir som värst, men jag funderar ändå på just möjligheten till skugga. Paviljong var en bra idé! Jag ska kolla upp med stallägarna hur vi kan göra.