Håll oss Uppdaterade - Igen!

12524179_10154216591984612_8095347320591254758_n.jpg

Olga idag :)

2016-05-11_573826f0ddf2b36e2a433d9a.jpg

Nu har han snart stått i det nya stallet i en vecka och det rullar på (till det positiva!).
Jag har varit superstressad. Hade nästan glömt hur tidskrävande det är att ha ett heltidsjobb och häst samtidigt. Och jag har inbillat mig att jag skall mötas utav ett nervvrak när jag kommit till stallet i och med att hästarna inte får gå ute så länge på dagarna. Men han har varit lika lugn och fin varje dag. Så flytten i sig har inte påverkat Askur det minsta, tvärtom. Det är mig den har påverkat. Men det blir lättare för varje dag. :up: Ridningen går super. Dom första dagarna var det mest passage och piruetter. Sen lite inslag utav tölt (traven totalt bortblåst) men så igår när vi red i paddocken gick det bättre än aldrig för. Har aldrig kramat honom så hårt kan jag säga. :love: Ser framemot lektionstillfällena som drar igång från och med nästa vecka. Känns som vi är på god väg att äntligen kunna utvecklas tillsammans.

Och i början av Juli åker han iväg till en bekant i en månad (eventuellt 2) som ska fortsätta utveckla tölten medans matte fokuserar på sig själv och lite annat. Det har inte varit mitt år, men det känns som det kommer bli vårt år iallafall. :banana:

Jag är nykär i min egen kille.
Limbo är bara fantastisk just nu. Tyvärr blev det ju ingen bedömning på Margaretehof så nu vet jag inte riktig när och var han ska visas. Helt hopplös att få ihop allt med alla sjukhusbesök och behandlingar. Vi ska prova att tävla lite i stället över sommaren så få vi se om det går att komma iväg på en visning i höst. Han är ju bara fem så det är inte så bråttom.

024893_676c926d1bd24a5c9222546ef0abe01e.jpg

024893_381edd94b1b34f9185bdad2bdb089b40.jpg

024893_374d2b7ea33b4a4fbec49577ae1217b7.jpg

024893_fec1de87677f4960857aba5b39d8cb67.jpg

Jag är nykär i min egen kille.
Limbo är bara fantastisk just nu. Tyvärr blev det ju ingen bedömning på Margaretehof så nu vet jag inte riktig när och var han ska visas. Helt hopplös att få ihop allt med alla sjukhusbesök och behandlingar. Vi ska prova att tävla lite i stället över sommaren så få vi se om det går att komma iväg på en visning i höst. Han är ju bara fem så det är inte så bråttom.

024893_676c926d1bd24a5c9222546ef0abe01e.jpg

024893_381edd94b1b34f9185bdad2bdb089b40.jpg

024893_374d2b7ea33b4a4fbec49577ae1217b7.jpg

024893_fec1de87677f4960857aba5b39d8cb67.jpg

Jag var/är Så himla sugen på att betäcka Frenja med Limbo. Så otroligt sugen....
Om man bara hade fått ett besked i hennes skada hur det är Med den. Suck. Men han är mitt förstahandsval. :love:

Äntligen har jag orkat ladda upp senaste filmen! Vi utvecklas massor! Dock ser det inte så flashigt ut, då vi mest jobbar i skritt och trav, har senaste ridperioden lagt in mer tempoväxlingar i skritt samt upp mot skrölt. Filmpasset så töltade han två sträckor (han har ju väldigt nära till tölten, så det är inte förvånande), klockrent och mjukt och fint. Han är ju dock inte riden så mycket, 5 år och typ 147 i mankhöjd och väldigt svag i rumpan och kring bakknäna i höstas. Då var han även väldigt styv och passtaktig. Men så rolig häst att jobba med! :love: Väldigt positiv och arbetsvillig samt otroligt känslig, precis min typ! Gäller bara att hålla sig lugn och låta honom muskla sig och växa in i det, för han har så lätt för sig om man skulle pressa... Köpte honom i september (
), han har sen vilat 3,5 månad i vinter och när den här filmen togs var han riden igen var han riden 2 månader efter vintervilan. Alla tempoväxlingar görs med endast magmusklerna, det är inte som han tänker bakåt :)
Nu har han 6 veckors vila igen innan en intensivare sommarperiod! :bump: 1 vecka kvar tills igångsättning, jag längtar!!! :love:

Så nöjd med Laukur efter dagens tävling! Red b-final i T8 där vi slutade på totalt 10e plats på 4,63 och a-final i V5 där vi landade på en delad 2a plats på 5,13 :banana: Vi hade känslan idag, jag vågade rida och det blev så bra!

Vi är uppe på 5 i tölt och i skritt och trav fick vi nån 6a till och med! All träning börjar ge resultat :) Duktiga duktiga ponny :love:

Planerar två tävlingar i augusti. Blir ingen mer tävling innan dess utan under sommaren blir det att träna mera bara :) Ska fortsätta som vi gör med kontakten, bakbenen och försöka få tillbaka en bättre överlinje igen i tölten. Takten blir bättre och han hänger sig inte på lika lätt men med det försvann formen haha. Ska även jobba mer på galoppen för den har blivit lite glömd när vi kämpar som dårar med tölten :p Vi ligger på 5,5-6 i galoppen som den är nu men han behöver bli lättare och jobba sig mer rund och i uppförsbacke i galoppen för att den ska bli riktigt bra.

Han har haft två välförtjänta vilodagar nu och ikväll ska jag jaga ut honom och maken på en sväng. Själv ska jag nog rida Ljómi :)

En bild från tävlingen.

13247784_10206473997915692_4518875466498173223_o.jpg

Jag håller på att bli knäpp utan ridhäst tror jag, hur ska man stå ut egentligen? Gravid i v 33 och allt jag kan göra är att surfa hästannonser. Har rätt liten budget och tänkte försöka köpa en unghäst som inte kräver så mycket jobb i början, när vi har nykläckt bebis osv. Men jag fastnar på alldeles för dyra "färdiga" hästar. Kul att bara kunna ta vid där jag slutade, liksom.. Men har inte den budgeten. :arghh: Tycker inte jag hittar några intressanta unga hästar heller, om inte alldeles för dyra och lovande..

13241232_711746132261942_8642502813781374571_n.jpg

I helgen fick Frami vara med på sin första träning (Helgkurs i centrerad ridning)
Det gick kalasbra!! Han var så duktig och sååå rolig att rida.
Fick mycket beröm för sin taktfasta tölt.
Lite vinglig i volterna än, men det är första gången jag rider honom i paddock så det är kanske inte så konstigt :D

Jag håller på att bli knäpp utan ridhäst tror jag, hur ska man stå ut egentligen? Gravid i v 33 och allt jag kan göra är att surfa hästannonser. Har rätt liten budget och tänkte försöka köpa en unghäst som inte kräver så mycket jobb i början, när vi har nykläckt bebis osv. Men jag fastnar på alldeles för dyra "färdiga" hästar. Kul att bara kunna ta vid där jag slutade, liksom.. Men har inte den budgeten. :arghh: Tycker inte jag hittar några intressanta unga hästar heller, om inte alldeles för dyra och lovande..
Vi har en treårig helsyster till herren ovanför också... :angel:

Kollar du bara i sverige? Hittade en hel del "billiga" unghästar i DK. :)

Maken har ridit Ljómi några ggr men bara med mig som ledare men igår tog han en tur själv medan jag stannade på gården så babyvakten hade täckning :D
Blev ingen lång tur utan bara fram och tillbaka och så töltade och travade dom lite. Gick jättebra och Ljòmi tycker det är så roligt! Duktig bäbis :love:

Träningen med honom får ta sin tid för jag lägger ner mycket på Laukur och så vill dottern rida så fort hon får chansen så det blir mycket promenader med henne och Ljómi haha. Men han tränar kroppen tack vare det och de ggr jag sätter mig upp så märks det alltid stor skillnad mot förra gången så det jag introducerar hos honom fastnar lätt :) Har som mål att han ska ridas ut i alla gångarter ett par ggr innan han ställs på 2 månaders sommarlov. Skulle behöva få till barnvakt så jag och maken kan ta hästarna ihop på en tur.

Jag och Olga övar på en massa saker nu när hon ändå inte kan ridas. Spraya med flugspray - nu tycker hon det är OK, inte döden.
Går förbi springande hästar i hage bredvid vägen - okej - men lite läskigt ändå.
Klippmaskinen - nästan döden. Från ha varit DÖDEN.

@valvis Limbo e ju bara "to die for"! :love:

@Reykur Kan du inte hitta en foderhäst sålänge? Om du vill ha något mera färdigt :) Annars kan jag gå i god för hur kul det är att ha unghäst att utbilda o leka med!

@FengurLaugar Det är så roligt att se hur Ljómi växer! Sista videon på insta är han ju nästan vuxen! Så söt!
--------------

Här hemma har ju Kveikja gått o skadat sig, inget allvarligt tror jag dock. Hon har fastnat med ena bakbenet i täckesgjorden o vart svullen, sårig och halt. Det är ett par dagar sedan o hon fick gå ut i sommarhagen med gänget igår igen. Då var hältan helt borta, fast lite tjock i karleden ffde, såren läker fint.

Unghästarna är roligare än nånsin. Rá är jättetravtaktig i tölten stundtals o jag jublar o berömmer! Trodde jag aldrig att man skulle sitta o förstärka taktfel :o
Hennes galopp börjar bli helt fantastiskt! Så STOR! Alltså jättekliv uppåt! Men hon vägrar ju nånting fortare än skritt/kort tölt i paddocken så de här stunderna kommer bara ute i skogarna. Inte ett enda bildbevis!
wp-1463421292733.jpg

Meyja kämpar på med tölten, o vi är på god väg! Traven är fyrtaktig men det har kommit glimtar med mycket skump i sadeln! Har helt ärligt aldrig ridit en roligare häst. Positiv till allt, även när hon är trött. Jag tar mycket ridlektioner på henne nu o tränaren rider henne emellanåt så kurvan går stadigt uppåt! han berömmer henne varje gång o har sagt till mig att den hästen får jag aldrig sälja...
wp-1463833097013.jpg

wp-1463026374447.png

@Reykur Kan du inte hitta en foderhäst sålänge? Om du vill ha något mera färdigt :) Annars kan jag gå i god för hur kul det är att ha unghäst att utbilda o leka med!

Jag tänkte först att det kanske skulle vara bra, men sen insåg jag att jag nog egentligen bara är otålig. :p Den rimliga planen är ju att se till att föda det här barnet i sommar, få iväg Tyra på betäckning och hitta en trevlig unghäst till hösten. Men jag är sådär att jag vill att saker ska hända NU NU NU. Och så skulle jag behöva något slags glädjeämne i stallet igen och inte bara flytta sjukhage, promenera och mocka. :wtf:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama