Alfakrulls
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@valvis Limbo e ju bara "to die for"!
@Reykur Kan du inte hitta en foderhäst sålänge? Om du vill ha något mera färdigt Annars kan jag gå i god för hur kul det är att ha unghäst att utbilda o leka med!
@FengurLaugar Det är så roligt att se hur Ljómi växer! Sista videon på insta är han ju nästan vuxen! Så söt!
-------------
Någon annan som har en frusen islandshäst? Jag känner mig som världens hönsigaste matte typ. Får pikar i stallet om att "det är ju mitt i sommaren" "hon är ju en islandshäst!" osv. Men vad ska jag göra när hon fryser då? Hon får så mycket grovfoder hon får i sig..
Den gule hemma är med frusen av sig. Regna det längre tid vill han in. Han har alltid täcke på vid dåligt väder. 100 g fodrat på sommaren. Vist de ska ju klara att frysa lite med, men jag tycker inte han behöver blir så spänd och lägger energi på att hålla värme så han har täcke på vid dålig väder.
Min häst fryser så otroligt mycket i det här vädret. Det vräker ned regn i gävle och har gjort i två dagar..
Nog för att jag uppfattar henne som generellt ovanligt frusen för rasen, samt väldigt känslig för nederbörd men nu är det liksom ännu värre, när hon knappt har en muskel att värma sig med på grund av att hon nu stått på box i 8 veckor och sjukhage 2 veckor, samt att hon är lite tunn och inte har särskilt mycket underhudsfett heller. Och så kan hon ju inte direkt gå sig varm när hon står i en sjukruta bara. Igår när jag tog in henne för kvällen, extra tidigt pga skitväder, stod hon och skakade och sköt rygg. Trots att hon stått med fodrat regntäcke. Hon hann dock bli blöt innan då stallkompisen släppte ut utan täcke. Inte så konstigt, det är ingen annan häst som ens bryr sig om regnet liksom. Nu fick hon ett tjockare idag och så får hon gå in tidigare..
Någon annan som har en frusen islandshäst? Jag känner mig som världens hönsigaste matte typ. Får pikar i stallet om att "det är ju mitt i sommaren" "hon är ju en islandshäst!" osv. Men vad ska jag göra när hon fryser då? Hon får så mycket grovfoder hon får i sig..
Min häst fryser så otroligt mycket i det här vädret. Det vräker ned regn i gävle och har gjort i två dagar..
Nog för att jag uppfattar henne som generellt ovanligt frusen för rasen, samt väldigt känslig för nederbörd men nu är det liksom ännu värre, när hon knappt har en muskel att värma sig med på grund av att hon nu stått på box i 8 veckor och sjukhage 2 veckor, samt att hon är lite tunn och inte har särskilt mycket underhudsfett heller. Och så kan hon ju inte direkt gå sig varm när hon står i en sjukruta bara. Igår när jag tog in henne för kvällen, extra tidigt pga skitväder, stod hon och skakade och sköt rygg. Trots att hon stått med fodrat regntäcke. Hon hann dock bli blöt innan då stallkompisen släppte ut utan täcke. Inte så konstigt, det är ingen annan häst som ens bryr sig om regnet liksom. Nu fick hon ett tjockare idag och så får hon gå in tidigare..
Men det är ju kul med föl också...Igår sa min medryttare upp sig och nu har jag därmed problem. Jag har länge nu sagt att "den dan hon slutar" så skall jag betäcka Kveikja igen o göra en till Meyja, en Meyja 2.0. Men trodde ju förstås inte det skulle bli iår... Men iaf, leker med tanken att faktiskt göra slag i saken. Då blir det två saker att tänka över -det roliga med hingsval givetvis och så det tråkiga faktum -kan jag ha en femte häst och ändå göra dem alla rättvisa? Jag hinner inte med fyra, så det är ju gamlingen Snöggur som oftast får stå. Sambon säger att det bara är att betäcka om jag säljer fölet, men är det ens idé att betäcka då? Jag menar, jag får ju inte tillbaka pengarna, så högt står inte fölen i pris. O vill jag sälja? Jag vill ju ha en ännu bättre än Meyja, då vill jag ju såklart behålla!
Skitsvårt. Men samtidigt verkar ju Kveikja ge precis den typen av häst som de flesta efterfrågar. Ett stort problem till är att hingsten jag tror kan ge den där superavkomman står 50mil bort....
Med bäbisarna går det jättebra just nu. Rá TRAVADE första sammanhängande stegen häromdagen! Halva långsidor tog hon i högervarvet. Stora kliv, fast öite fyrtaktigt nu såklart.
O Meyja töltar på, blandar mellan passtakt o travtakt. Traven är ffde fyrtaktig men blir mer o mer mot tvåtakt.
Men det är ju kul med föl också...
Men nej, är planen att sälja fölet är det svårt att försvara ekonomiskt, tyvärr. Men är ju kul om man har möjlighet att behålla (eller vore ekonomiskt oberoende...). Vilken hingst har du i tankarna i så fall?
Jag har ridit ett par stycken och generellt så har dom varit trevliga, härliga ridhästar med bra tölt.Tankarna vilar på Víglundur. Meyja är ju efter en Keilir-son, Keilir är efter Ofeigur. Det blodet har ju fallit ut väldigt väl ihop med Kveikja. Så jag tänker att med Víglundur så hoppar jag över en generation o kommer ett steg närmare Ofeigur. Har hört att Víglundur ger bra grundgångarter förutom tölten såklart, o det är väl det enda jag kan klaga på hos Meyja -hon har så fyrtaktig trav... Hade velat ha en avkomma med samma vilja/psyke, lika lätt för tölt o pass men bättre trav! :-) Men vi har 50mil till honom....
Nån som känner någon avkomma efter Víglundur?
Jag har också en frusen en, och en smula svårfödd är han också. De täckeskombinationer jag har på honom för att hålla honom varm trodde jag inte var möjliga innan han flyttade in . Skulle han stå i sjukruta skulle det garanterat vara en huttrande häst utan täcke.Min häst fryser så otroligt mycket i det här vädret. Det vräker ned regn i gävle och har gjort i två dagar..