Håll oss Uppdaterade - Igen!

Urk, får sån ångest av Att se Frenja stå ensam i hagen :( Så ledsamt. Hon gillar det inte heller, såklart, så hoppas situationen kan ändras snart.
Inget kul med ledsen pålle :(

I helgen var jag och Laukur på uppbyggandeträning för Susanne Widner :) Massa olika raser och ekipage på olika nivåer med olika mål. Vi var enda islandsekipaget och fick massa beröm både från tränare och publik att Laukur var fin och välriden :love: Sträcker lite extra på mig eftersom jag ridit in och tränat honom själv.

Vi fick med oss roliga övningar hem som jag tror kommer hjälpa oss i galopp och skritt. Jag är dålig på att träna de gångarterna för det blir mycket trav och tölt men nu har jag bra övningar som jag tror passar Laukur :) Han tyckte det var jäkligt roligt att galoppera bommar på volt i alla fall :rofl:

@valvis Limbo e ju bara "to die for"! :love:

@Reykur Kan du inte hitta en foderhäst sålänge? Om du vill ha något mera färdigt :) Annars kan jag gå i god för hur kul det är att ha unghäst att utbilda o leka med!

@FengurLaugar Det är så roligt att se hur Ljómi växer! Sista videon på insta är han ju nästan vuxen! Så söt!
-------------

Han är så duktig lilla Ljómi :love:
Efter den här sommaren kommer han bli ännu mera vuxen!

Nu är det ganska så exakt 3 veckor sedan han kom och vi fortsätter igångsättningen. Ska bli spnnande och se för och efterbilder om en månad! Vi har en lång väg framför oss men vi tragglar på! :)

image_5744c348e087c34ca39f58d2.jpg

image_5744c32fddf2b33274dec28a.jpg

Skickade även upp den gravida kvinnan och lät henne skritta av honom. ;)

image_5744c375ddf2b332597316a3.jpg

Igår red jag båda hästarna :) Ljómi och jag tog en tur ut själva och töltade och travade lite. Jätteduktig!
Sen tog jag och Laukur en tur ut och kände igenom framförallt tölten och gick jättefint :love:

Min häst fryser så otroligt mycket i det här vädret. Det vräker ned regn i gävle och har gjort i två dagar..
Nog för att jag uppfattar henne som generellt ovanligt frusen för rasen, samt väldigt känslig för nederbörd men nu är det liksom ännu värre, när hon knappt har en muskel att värma sig med på grund av att hon nu stått på box i 8 veckor och sjukhage 2 veckor, samt att hon är lite tunn och inte har särskilt mycket underhudsfett heller. Och så kan hon ju inte direkt gå sig varm när hon står i en sjukruta bara. :( Igår när jag tog in henne för kvällen, extra tidigt pga skitväder, stod hon och skakade och sköt rygg. Trots att hon stått med fodrat regntäcke. Hon hann dock bli blöt innan då stallkompisen släppte ut utan täcke. Inte så konstigt, det är ingen annan häst som ens bryr sig om regnet liksom. Nu fick hon ett tjockare idag och så får hon gå in tidigare..

Någon annan som har en frusen islandshäst? Jag känner mig som världens hönsigaste matte typ. Får pikar i stallet om att "det är ju mitt i sommaren" "hon är ju en islandshäst!" osv. Men vad ska jag göra när hon fryser då? Hon får så mycket grovfoder hon får i sig..

Någon annan som har en frusen islandshäst? Jag känner mig som världens hönsigaste matte typ. Får pikar i stallet om att "det är ju mitt i sommaren" "hon är ju en islandshäst!" osv. Men vad ska jag göra när hon fryser då? Hon får så mycket grovfoder hon får i sig..

Den gule hemma är med frusen av sig. Regna det längre tid vill han in. Han har alltid täcke på vid dåligt väder. 100 g fodrat på sommaren. Vist de ska ju klara att frysa lite med, men jag tycker inte han behöver blir så spänd och lägger energi på att hålla värme så han har täcke på vid dålig väder.

Den gule hemma är med frusen av sig. Regna det längre tid vill han in. Han har alltid täcke på vid dåligt väder. 100 g fodrat på sommaren. Vist de ska ju klara att frysa lite med, men jag tycker inte han behöver blir så spänd och lägger energi på att hålla värme så han har täcke på vid dålig väder.

Skönt att höra att jag inte är ensam och kanske inte en hönsmatte. :o
Nej precis, de dör ju kanske inte av att frysa, men just när de står och spänner sig och skakar och man ser att de är obekväma med vädret liksom. Och hon har svårt att hålla hullet som det är, onödigt att lägga energi på att stå och frysa. Hon hade 100g igår, det var 8 grader och vräkte ned regn. Hon fick tjockare nu och med hals, har regnat hela dagen idag med.

Man känner sig så knäpp när gårdens andra 40 hästar verkar helt oberörda oavsett väder. :cool:

Min häst fryser så otroligt mycket i det här vädret. Det vräker ned regn i gävle och har gjort i två dagar..
Nog för att jag uppfattar henne som generellt ovanligt frusen för rasen, samt väldigt känslig för nederbörd men nu är det liksom ännu värre, när hon knappt har en muskel att värma sig med på grund av att hon nu stått på box i 8 veckor och sjukhage 2 veckor, samt att hon är lite tunn och inte har särskilt mycket underhudsfett heller. Och så kan hon ju inte direkt gå sig varm när hon står i en sjukruta bara. :( Igår när jag tog in henne för kvällen, extra tidigt pga skitväder, stod hon och skakade och sköt rygg. Trots att hon stått med fodrat regntäcke. Hon hann dock bli blöt innan då stallkompisen släppte ut utan täcke. Inte så konstigt, det är ingen annan häst som ens bryr sig om regnet liksom. Nu fick hon ett tjockare idag och så får hon gå in tidigare..

Just höst och vår upplever jag att fryslortarna visar sig mer känsliga än de brukar, säkert pga pälsbytet i kombination med svårt väder.
Jag täckar när jag tycker de verkar frysa, dvs inte jätteofta och framför allt så är det alltid samma hästar som får täcket på.

Herre gud, vad gör det att din häst har täcke när hon dessutom tydligt fryser? Jag blir så trött på folk som envist hävdar att "de är islandshästar och det är gjorda för det här". När hästen far illa av täcket håller jag med, men om man besparar en häst lite kyla så ser jag inte skadan. Det finns betydligt värre saker att gnälla om, kan inte folk bara hålla tyst ibland..

Jag har varit med om folk som klagat på eksemtäcket, "för islandshästar är väl faktiskt gjorda för att klara tuffa förhållanden, fryser hästen verkligen nu?!". Då blir jag trött. :wtf:

Jag ska på träningstävling på söndag :) första sen typ augusti, hoppas verkligen det syns i poängen det som känns att vi lärt oss sen dess:crazy:

Mitt gamla sto var en porslinshäst och hade fodrade täcken på våren och vintern. Hon frös av allt!

Igår chockade jag mig själv och omvärlden med att släpa mig upp strax innan kl 6 för att rida ett pass innan jobbet kl 8 :D Han sväller som en ballong trots brist på nåt värre bete så jag ska försöka lägga in i alla fall ett pass till i veckan under sommaren så han går 5 dagar ibland 6. Rider jag innan jobber ibland så tar det ju ingen tid från familjen för då sover dom :)

Maken provade att cykla med Ljómi igår :D Det gick hur bra som helst! Jag tänkte att han skulle tycka det var superduperroligt och börja bralla så jag tog på honom repgrimman så han lättare skulle få stopp på honom. Men han hade skött sig jättebra och såg så nöjd ut! Ja båda såg väldigt nöjda ut :p:love:

Idag blir det longering för Laukur om inte maken är sugen på att ta en tur i skogen med honom. Ljómi har varit ute två dagar i rad så han kan vila idag :)

Min kille fryser inte, däremot hatar han mygg!
De små benen går som trummpinnar under magen!
Han förslag är att springa ifrån de små odjuren :p

Igår sa min medryttare upp sig och nu har jag därmed problem. Jag har länge nu sagt att "den dan hon slutar" så skall jag betäcka Kveikja igen o göra en till Meyja, en Meyja 2.0. Men trodde ju förstås inte det skulle bli iår... Men iaf, leker med tanken att faktiskt göra slag i saken. Då blir det två saker att tänka över -det roliga med hingsval givetvis och så det tråkiga faktum -kan jag ha en femte häst och ändå göra dem alla rättvisa? Jag hinner inte med fyra, så det är ju gamlingen Snöggur som oftast får stå. Sambon säger att det bara är att betäcka om jag säljer fölet, men är det ens idé att betäcka då? Jag menar, jag får ju inte tillbaka pengarna, så högt står inte fölen i pris. O vill jag sälja? Jag vill ju ha en ännu bättre än Meyja, då vill jag ju såklart behålla!
Skitsvårt. Men samtidigt verkar ju Kveikja ge precis den typen av häst som de flesta efterfrågar. Ett stort problem till är att hingsten jag tror kan ge den där superavkomman står 50mil bort....

Med bäbisarna går det jättebra just nu. Rá TRAVADE första sammanhängande stegen häromdagen! Halva långsidor tog hon i högervarvet. Stora kliv, fast öite fyrtaktigt nu såklart.
wp-1464576681859.jpg

wp-1464576393103.jpg

O Meyja töltar på, blandar mellan passtakt o travtakt. Traven är ffde fyrtaktig men blir mer o mer mot tvåtakt.
wp-1464576754602.jpg

Igår sa min medryttare upp sig och nu har jag därmed problem. Jag har länge nu sagt att "den dan hon slutar" så skall jag betäcka Kveikja igen o göra en till Meyja, en Meyja 2.0. Men trodde ju förstås inte det skulle bli iår... Men iaf, leker med tanken att faktiskt göra slag i saken. Då blir det två saker att tänka över -det roliga med hingsval givetvis och så det tråkiga faktum -kan jag ha en femte häst och ändå göra dem alla rättvisa? Jag hinner inte med fyra, så det är ju gamlingen Snöggur som oftast får stå. Sambon säger att det bara är att betäcka om jag säljer fölet, men är det ens idé att betäcka då? Jag menar, jag får ju inte tillbaka pengarna, så högt står inte fölen i pris. O vill jag sälja? Jag vill ju ha en ännu bättre än Meyja, då vill jag ju såklart behålla!
Skitsvårt. Men samtidigt verkar ju Kveikja ge precis den typen av häst som de flesta efterfrågar. Ett stort problem till är att hingsten jag tror kan ge den där superavkomman står 50mil bort....

Med bäbisarna går det jättebra just nu. Rá TRAVADE första sammanhängande stegen häromdagen! Halva långsidor tog hon i högervarvet. Stora kliv, fast öite fyrtaktigt nu såklart.
wp-1464576681859.jpg

wp-1464576393103.jpg

O Meyja töltar på, blandar mellan passtakt o travtakt. Traven är ffde fyrtaktig men blir mer o mer mot tvåtakt.
wp-1464576754602.jpg
Men det är ju kul med föl också... :angel:

Men nej, är planen att sälja fölet är det svårt att försvara ekonomiskt, tyvärr. Men är ju kul om man har möjlighet att behålla (eller vore ekonomiskt oberoende...:D). Vilken hingst har du i tankarna i så fall?

Men det är ju kul med föl också... :angel:

Men nej, är planen att sälja fölet är det svårt att försvara ekonomiskt, tyvärr. Men är ju kul om man har möjlighet att behålla (eller vore ekonomiskt oberoende...:D). Vilken hingst har du i tankarna i så fall?

Tankarna vilar på Víglundur. Meyja är ju efter en Keilir-son, Keilir är efter Ofeigur. Det blodet har ju fallit ut väldigt väl ihop med Kveikja. Så jag tänker att med Víglundur så hoppar jag över en generation o kommer ett steg närmare Ofeigur. Har hört att Víglundur ger bra grundgångarter förutom tölten såklart, o det är väl det enda jag kan klaga på hos Meyja -hon har så fyrtaktig trav... Hade velat ha en avkomma med samma vilja/psyke, lika lätt för tölt o pass men bättre trav! :-) Men vi har 50mil till honom....

Nån som känner någon avkomma efter Víglundur?

Tankarna vilar på Víglundur. Meyja är ju efter en Keilir-son, Keilir är efter Ofeigur. Det blodet har ju fallit ut väldigt väl ihop med Kveikja. Så jag tänker att med Víglundur så hoppar jag över en generation o kommer ett steg närmare Ofeigur. Har hört att Víglundur ger bra grundgångarter förutom tölten såklart, o det är väl det enda jag kan klaga på hos Meyja -hon har så fyrtaktig trav... Hade velat ha en avkomma med samma vilja/psyke, lika lätt för tölt o pass men bättre trav! :-) Men vi har 50mil till honom....

Nån som känner någon avkomma efter Víglundur?
Jag har ridit ett par stycken och generellt så har dom varit trevliga, härliga ridhästar med bra tölt.
Kan inte säga att direkt någon av dom hade utmärkande grundgångarter, men så var alla femgångare också - kan ju ha med det att göra.

Jag röstar på en Meyja 2.0, och hoppas på att bli rik så jag antingen kan sno meyja eller superavkomman som kommer ;)

Jag har också en frusen en, och en smula svårfödd är han också. De täckeskombinationer jag har på honom för att hålla honom varm trodde jag inte var möjliga innan han flyttade in ;). Skulle han stå i sjukruta skulle det garanterat vara en huttrande häst utan täcke.

Suck nu har gräset börja komma, hur jag än gör kommer han lägga på sig. Ser ju äntligen inte ut som en förväxt shettis:angel:
DSC_1537.JPG

Det är totalt ofattbart, "min" fina Flóa springer nu på de evigt gröna ängarna.
Hon fick tarmvred i söndags och trots att de på Slöinge gjorde allt de kunde så gick hon inte att rädda. Hon hade så dåliga värden att det inte ens diskuterades en buköppning utan efter några timmars kamp fanns det bara ett sätt att avsluta det hela.
Äskade, älskade Flóa, jag kan inte fatta att jag aldrig mer kommer att få se henne komma emot mig med sina långa kliv i hagen eller känna henne nagga mig i rumpan när jag kratsar hovarna.
Hon skulle fylla 8 nu på fredag :cry: :heart.
För er som är vän med mig på FB så ber jag er att inte skriva något där eftersom hennes ägare inte klarar att prata om saken eller svara på frågor just nu.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama