Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag är inte intresserad av att diskutera semin eller ej. Det är inte ett måste, men smidigast, som sagt. Stoet betäcktes naturligt förra året utan problem, så det fungerar, men som sagt, seminhingstar är det jag frågar efter eftersom det inte finns någon sammanställning och är lite svårt att hitta.

Frågan är allmänt ställd eftersom det inte verkar finnas så galet många på semin så jag kan kolla in ev tips själv.
Absolut, var bara nyfiken. :)

Jag är tveksam till om det är så många fler än de på Stenholmen på semin i år, om du inte även har intresse av transportsemin? Det bästa är nog att ta kontakt med Stenholmen, Marcus lär ha koll på de flesta!

Nej, det är ju så opraktiskt! :o Jag hoppades på de där 25% som kunde bli svart... :angel:

Men men, en chans till i sommar och den här gången är risken för skäck sänkt till 50% ;)

Jo visserligen, men det piggar upp utseendet :D
Eftersom min stora är skimmel så tyckte jag skäck var betydligt bättre :angel:

Absolut, var bara nyfiken. :)

Jag är tveksam till om det är så många fler än de på Stenholmen på semin i år, om du inte även har intresse av transportsemin? Det bästa är nog att ta kontakt med Stenholmen, Marcus lär ha koll på de flesta!
Transportsemin är det som ligger närmast i tanken. Jag är nöjd med tanken på Alfur (stoet har en Alfuravkomma vid sidan nu som är riktigt läcker) , mer en kul grej att fundera på andra alt.

Transportsemin är det som ligger närmast i tanken. Jag är nöjd med tanken på Alfur (stoet har en Alfuravkomma vid sidan nu som är riktigt läcker) , mer en kul grej att fundera på andra alt.
Alfur gillar jag också! Valde mellan honom och Ardur vid senaste betäckningen.

Det jag känner är lite trist nu är att det börjar bli så vansinnigt mycket hästar med den stammen, bara att kolla på hingstsidan nu, liksom...

Sen har det ju fullkomligt exploderat med bra fyrgångshingstar i Sverige nu (inget negativt, jag är själv väldig intresserad av flertalet), det som skrämt mig lite är alla jag hört om i år som tar sina fyrgångsston till fyrgångshingstar... Det trodde jag var en självklarhet att man inte gör? :confused:

Viking är jag personligen inte alls lika förtjust i, men så är jag inget större fan av hans pappa heller. Det är häftiga hästar, absolut, men lite mycket huvud för min smak.

Edit: Svävade iväg lite i allmänna tankar nu, så du inte tar något personligt. ;)

Nån som har koll på fler bra islandshingstar på semin? Har koll på några, men kan ju ha missat. Det är att föredra med semin för min lånade mage (hon kommer ha föl vid sidan och vi har en bra seminstation om hörnet). Inget måste med semin, men som sagt, att föredra. Pris oviktigt.

Divar såklart. :love: Även Ardur och Mökkur finns på semin. Utöver de tre som Stenholmen erbjuder.

Idag fick jag sära på Frenja och hennes kompis Snaifaxi efter att ha hittat henne såhär:

Stora svullna & blodiga sår på hela kroppen.
Hon är påväg att brunsta å han har blivit "hingst" å försökt betäcka henne. Bitmärken uppe på Manke typ, sår efter framhovarna.... Jäkla hästar!!
Så nu är de avdelat för några dagar framåt.

"Liten" har blivit stor. Ómega är nu 10 månader gammal, flyttat till unghästflock idag och visade sig vara i höjd med tvååringarna... Får väl se var detta slutar. :p

sdckn6.jpg

9bgp4o.jpg

Vilken sötis!
Vi är flera med stora åringar, Dreitill är 135-137 ungefär. Eller så tycker bara jag det känns jäättestort?Lillebror Fálki är betydligt mindre, men han har alltid varit ganska liten. Den vita på bilden är Dreitills 3-åriga Glanni halvbror som haft en lite trasslig start i livet.

13087276_10153641626867029_1542805629266198285_o.jpg

Lillebror hade svårt för att springa vanligt, hela hjärnan tänkte bus!
13122809_10153641626407029_9143259651673578239_o.jpg

"Åh, fotar ni? Kolla hääääär!!!"
13112759_10153641626177029_8129468235412777047_o.jpg

Lillebror går i mammas fotspår:D
13173415_10153641626907029_6391373686859652289_o.jpg

Mamma flemar nämligen på kommando. Och trixar gärna med munnen annars också :angel:
12120012_10153211606532029_4540324602264831900_o.jpg

Vilken sötis!
Vi är flera med stora åringar, Dreitill är 135-137 ungefär. Eller så tycker bara jag det känns jäättestort?Lillebror Fálki är betydligt mindre, men han har alltid varit ganska liten. Den vita på bilden är Dreitills 3-åriga Glanni halvbror som haft en lite trasslig start i livet.

13087276_10153641626867029_1542805629266198285_o.jpg

Lillebror hade svårt för att springa vanligt, hela hjärnan tänkte bus!
13122809_10153641626407029_9143259651673578239_o.jpg

"Åh, fotar ni? Kolla hääääär!!!"
13112759_10153641626177029_8129468235412777047_o.jpg

Lillebror går i mammas fotspår:D
13173415_10153641626907029_6391373686859652289_o.jpg

Mamma flemar nämligen på kommando. Och trixar gärna med munnen annars också :angel:
12120012_10153211606532029_4540324602264831900_o.jpg
Det låter väldigt stort! Dreitill är ju skitsnygg!

Kul med en som tar i och "showar" lite också, Ómega har bara visat lite jogg när jag varit närvarande (men det ser ändå rätt lovande ut).

Jag har aldrig reflekterat så mycket över storlek hos unghästar då tidigare föl har upplevts som "normalstora", hur mycket till brukar de växa efter första året? Jag räknar visserligen med att Ómega ska bli stor (alla stoets avkommor har blivit över 140). Hingstens äldsta är fyra nu så där har vi ju inte sett så mycket än, men han lämnar långa ben och hennes helbror (fyra år gammal) har växt om sin pappa (på 141).

Jag som inte är så lång själv tycker ju att 140 räcker gott och väl, men där lär hon väl inte stanna. :p

Min 4 åring är lika stor som Dreitill :D Ovant att han är så liten (eller normalstor kanske) eftersom Laukur är runt 145. Även fast Ljómi är vinglig unghäst än så länge då han inte är riden mycket än så känns han inte så liten som tur är :) Han rör sig riktigt bra så med muskler så tror jag han kommer bli häftig!

Min 4 åring är lika stor som Dreitill :D Ovant att han är så liten (eller normalstor kanske) eftersom Laukur är runt 145. Även fast Ljómi är vinglig unghäst än så länge då han inte är riden mycket än så känns han inte så liten som tur är :) Han rör sig riktigt bra så med muskler så tror jag han kommer bli häftig!
Snappe är i samma size han ;)

13166039_10206440584480377_5121810814080499761_n.jpg

Åkte som sagt till ovalbanan igår för att känna lite på honom inför söndagens träning. Jag var riktigt nöjd med honom! Jag vet att vi tappat formen lite men takten i tölten är mycket bättre och just för tillfället känns det viktigare :D Han var pigg och glad men inte tung utan jag kunde rida med små hjälper och han lyssnade fint! DET är det jag vill känna på tävlingen för det är DET som är problemet inne på tävlingsbanan. Men nu har jag en plan inför tävlingsdagen med hur jag ska värma upp osv så jag hoppas ha samma känsla då. Finns känslan där så kommer jag vara nöjd oavsett poängen.
Maken filmade ett V5 program och jag tyckte det såg helt okej ut :) Bilderna är klippta ur filmen.

Vikingen är verkligen jättefin han också! Det är inte heller ett dumt alternativ.

Hrafnfaxi går väll på semin med. Semin är ju bra när så man slippa frakta sitt sto över halva sverige, men Islandshingstar funkar inte alltid på det speciellt inte om det ska skickas långt. Och dyrt är det med med alla veterinär och stationsavgifter. Vi våga inte ta risken utan kör faktisk stoet till Stenholmen. Inte kull att behöva betala stationsavgifterna två gånger om det visa sig att hingsten inte funkar på skick. Alfur vet man i för sig att han fungera men både Rökkvi och Viking är det ju första gången på TAI.

Hrafnfaxi går väll på semin med. Semin är ju bra när så man slippa frakta sitt sto över halva sverige, men Islandshingstar funkar inte alltid på det speciellt inte om det ska skickas långt. Och dyrt är det med med alla veterinär och stationsavgifter. Vi våga inte ta risken utan kör faktisk stoet till Stenholmen. Inte kull att behöva betala stationsavgifterna två gånger om det visa sig att hingsten inte funkar på skick. Alfur vet man i för sig att han fungera men både Rökkvi och Viking är det ju första gången på TAI.
Hrafnfaxi går bort. Han känns helt ointressant, även om han ju har kvalitéer.
Det här stoet har nummer tio i magen, några av dem tillverkade på skick. Hon har alltid tagit sig på första försöket oavsett hur ungen tillverkats. Hon har en Alfur-bebis vid sidan, tillverkad på semin (tror på skick), så det känns rätt safe ändå. Jag avlar dessutom inte utan jag passar på nu när jag får låna en fin mage så om kostnaderna springer iväg så är det ok. Och blir det ingen bebis så är det väldigt trist, men inte hela världen.

Äldsta dottern (4 år) fick en egen sadel i födelsedagspresent så igår var det premiär i den. Tog en promenad med Ljómi och henne på ryggen :) Dottern supernöjd och Ljómi superpigg så matte fick springa haha! Båda mina hästar lyssnar väldigt bra och snabbt på smackningar och jag lärde dottern igår att hon kan få igång Ljómi själv genom att smacka och det gjorde ju att jag fick springa ännu mer :p

Tog ett litet träningspass med Laukur också. Han kändes lätt, fin och lösgjord så jag var nöjd! :up: Idag får han vilodag och i morgon blir det ett varv i skogen och sen bara känna genom alla gångarterna en snabbis, inget ansträngande. På söndag är det tävling!
Ska försöka få till en dusch på Laukur i morgon kväll så får dom stå inne över natten :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama