Håll oss Uppdaterade - Igen!

Vi laddar för nästa helgs långkurs :) Hoppas vi får godkänt på senaste hemläxan, bett-acceptans/eftergift med lite mer tuggande på bettet. Han blir gärna lite stel i käken och drar emot lite när det blir jobbigt. Själv tycker jag det blivit bättre och ha verkar uppskatta nya sprenger dynamic wh.

Jag hade ju planerat för 5 träningspass den här veckan med Laukur, det blev 3.....två ridpass och en longering och när jag longerade honom trampade han va sig en sko. Suck..
Jaja hovslagaren kommer på tisdag så vi går träna kommande vecka :)

Igår red jag Ljómi :) Jag har inte suttit på honom 10 ggr ens utan det är äldsta dottern på snart 4 år som ridit mest hittills. Hon har både travat, töltat och tagit några galoppsteg med honom men jag har bara skrittat. Men igår gav vi oss ut på grusvägen och provade både tölt och trav utan problem :D Han är så duktig och cool den där lilla hästen! Tror han kommer bli riktigt fin för han rör sig otroligt bra! Bra takt i både tölt och trav redan. Jag som trodde han skulle förbli en grisepassråtta :o
Ska försöka öka på träningen några veckor framåt nu så kan han få sommarlov sen :)

Nu har jag redan varit islandshästägare i hela 1,5 månad å frågor och funderingar dyker upp hela tiden.
Han var barfota när han kom men fick ont av en hålvägg och skoddes.
Innan ville han bara tölta. Nu vill han bara trava :o
Galoppen blev bättre och skritten lugnare.
Är mest imponerad av hans positivitet men förundras över hans rädslor.
Otroligt hur en häst kan vara så annorlunda en annan häst bara för att de är olika raser.
Är ju van vid fjolliga halvblod :p

Nu har jag redan varit islandshästägare i hela 1,5 månad å frågor och funderingar dyker upp hela tiden.
Han var barfota när han kom men fick ont av en hålvägg och skoddes.
Innan ville han bara tölta. Nu vill han bara trava :o
Galoppen blev bättre och skritten lugnare.
Är mest imponerad av hans positivitet men förundras över hans rädslor.
Otroligt hur en häst kan vara så annorlunda en annan häst bara för att de är olika raser.
Är ju van vid fjolliga halvblod :p

Welcome to the dark side. ;)

:p

Du tror inte det kan handla om individer hellre än ras???

Säger jag vars tramsigaste häst är en arab, därefter swb-hästen, därefter ganska likaplacerat bland övriga raser.
Mest orädd är nog kbl-travaren, en av islandshästarna och ett par av fjordingarna.

Du tror inte det kan handla om individer hellre än ras???

Säger jag vars tramsigaste häst är en arab, därefter swb-hästen, därefter ganska likaplacerat bland övriga raser.
Mest orädd är nog kbl-travaren, en av islandshästarna och ett par av fjordingarna.
.. Eller så beror det på hur de växer upp och hur de hanteras.

Oavsett så finns det en skillnad som många märkt, om den skillnaden är äkta eller ej vet jag inte. Varför inte bara låta det vara så?

.. Eller så beror det på hur de växer upp och hur de hanteras.

Oavsett så finns det en skillnad som många märkt, om den skillnaden är äkta eller ej vet jag inte. Varför inte bara låta det vara så?

Fast min invändning (även om det inte kom med när jag citerade) var mot att skribenten var "förundrad över hans rädslor". Då låter det ju som om hästen är skapligt lättskrämd?

Jo, hantering har säkert betydelse.

Nu har jag i och för sig begränsad erfarenhet av islandshästar: fem egna, kompisen har åtta, en annan kompis har sju och så umgås jag med ytterligare några som har enstaka var.
Och inte jätteerfarenhet av "andra hästar" heller: har bara 16 hästar här hemma av olika raser. Och så erfarenheterna från att ha sett ganska många westerntränade hästar av alla möjliga raser, och en hel del dressyrhästar som jag sett i tävlingssammanhang de senaste åren. Och hingstpremiering för fjordingar där jag var med en egen numera valack.
Och som publik på några islandshästtävlingar.
Så det mesta jag sett är väl i och för sig i tävlingssammanhang och det är ju inte representativt utan ett rätt begränsat urval av hästar.

Och i det begränsade materialet kan jag inte se några uppenbara skillnader som beror på ras, utan snarare på individuella egenskaper som förstärkts eller försvagats av ägarnas hantering.

Fast min invändning (även om det inte kom med när jag citerade) var mot att skribenten var "förundrad över hans rädslor". Då låter det ju som om hästen är skapligt lättskrämd?

Jo, hantering har säkert betydelse.

Nu har jag i och för sig begränsad erfarenhet av islandshästar: fem egna, kompisen har åtta, en annan kompis har sju och så umgås jag med ytterligare några som har enstaka var.
Och inte jätteerfarenhet av "andra hästar" heller: har bara 16 hästar här hemma av olika raser. Och så erfarenheterna från att ha sett ganska många westerntränade hästar av alla möjliga raser, och en hel del dressyrhästar som jag sett i tävlingssammanhang de senaste åren. Och hingstpremiering för fjordingar där jag var med en egen numera valack.
Och som publik på några islandshästtävlingar.
Så det mesta jag sett är väl i och för sig i tävlingssammanhang och det är ju inte representativt utan ett rätt begränsat urval av hästar.

Och i det begränsade materialet kan jag inte se några uppenbara skillnader som beror på ras, utan snarare på individuella egenskaper som förstärkts eller försvagats av ägarnas hantering.

Då missförstod jag ditt första inlägg. Sorry!

Jag kunde ju ha varit lite mer tydlig i vad jag menar också så hade det inte blivit så många spekulationer.
Självklart drar jag varken alla halvblod eller islänningar över samma kam men i botten ÄR de ju olika.
Islänningen är ingen lättskrämd häst MEN han reagerar annorlunda på vardagssaker som det "fjolliga" halvblodet lärt sig acceptera.
Vi mötte en älg i söndags, jag och islänningen. Han tittade och funderade, sen gick vi vidare.
Så hade INTE halvblodet agerat, han hade kastat sig iväg och letat älg i en vecka.
När vi sen kommer tillbaka och tar av sadeln så reagerar han som om han aldrig sett den innan...!
Förstår ni nu mina tankar :D

Jag kunde ju ha varit lite mer tydlig i vad jag menar också så hade det inte blivit så många spekulationer.
Självklart drar jag varken alla halvblod eller islänningar över samma kam men i botten ÄR de ju olika.
Islänningen är ingen lättskrämd häst MEN han reagerar annorlunda på vardagssaker som det "fjolliga" halvblodet lärt sig acceptera.
Vi mötte en älg i söndags, jag och islänningen. Han tittade och funderade, sen gick vi vidare.
Så hade INTE halvblodet agerat, han hade kastat sig iväg och letat älg i en vecka.
När vi sen kommer tillbaka och tar av sadeln så reagerar han som om han aldrig sett den innan...!
Förstår ni nu mina tankar :D

Jag förstår dina tankar ;)

Jag har en "stor brun" som jag brukar säga.
Hon är som de där stora halvbloden :p
Hon vänder på en femöring, bockar av glädje, skuttar, tjuter, å kan vara lite allmänt vild i ridningen ute. Kan reagera på allt å inget ute för att andra dagar kunna skritta på långa tyglar förbi vad som helst.... Man vet aldrig riktigt vad hon ska hitta på! Så där som "bara" stora bruna gör ;)
Hehe!

Igår var jag å Frenja ute på tur, vi testade både lite tölt å trav. Jäklar va hon känns fin. Hoppas nu detta håller i sig. En häst som går så här bra kan ju för sjutton inte ha ont.... Men man ska aldrig säga aldrig, de har man ju lärt sig genom åren!

Men just nu känns det väldigt bra i alla fall :)

Jag förstår dina tankar ;)

Jag har en "stor brun" som jag brukar säga.
Hon är som de där stora halvbloden :p
Hon vänder på en femöring, bockar av glädje, skuttar, tjuter, å kan vara lite allmänt vild i ridningen ute. Kan reagera på allt å inget ute för att andra dagar kunna skritta på långa tyglar förbi vad som helst.... Man vet aldrig riktigt vad hon ska hitta på! Så där som "bara" stora bruna gör ;)
Hehe!

Haha, jag har också en sån! :cool: Livet blir lite mer spännande. Just nu på boxvila står hon mest och studsar..

För övrigt vet jag inte om jag ser fram emot eller bävar för att ta ut henne på sjukhage nästa vecka. O_o Är typ rädd hon kommer hoppa ur?

Dessutom funderar jag på det här med sjukhage och skydd mot väder och insekter.. Nu är det ju väldigt varmt och vi går mot sommar. Stå i en liten "sjukruta" sådär ger ju minimal möjlighet att komma undan från sol och insekter. Jag tänkte på om jag borde skydda henne med ett insekts/UV-täcke? Och ta in under de hetaste perioderna på dagen.

För övrigt vet jag inte om jag ser fram emot eller bävar för att ta ut henne på sjukhage nästa vecka. O_o Är typ rädd hon kommer hoppa ur?

Dessutom funderar jag på det här med sjukhage och skydd mot väder och insekter.. Nu är det ju väldigt varmt och vi går mot sommar. Stå i en liten "sjukruta" sådär ger ju minimal möjlighet att komma undan från sol och insekter. Jag tänkte på om jag borde skydda henne med ett insekts/UV-täcke? Och ta in under de hetaste perioderna på dagen.
Jag hade väntat och sett hur det verkar fungera innan jag hade investerat i täcken och dyl, men absolut bra att ha med sig om hon verkar besvärad. Luva och flugmedel hade jag nöjt mig med till en början.

Äckelpäckelnöjd.

Igår red jag kurs för Frida Dahlén.
Planen var två hästar men ändrades i sista minuten så det blev tre hästar i stället (eftersom kursen hölls här hemma på min ridbana så fanns det stort utrymme för sen flexibilitet).

Undri var jättestressad och spänd redan inför ridpasset, intressant. Han hade fått stå och vänta medan föregående ryttare red och hade väl byggt upp en ordentlig otålighet där.
Det innebär att det inte var mycket till ridning i början och bara trippigt och rätt trist, men det blev riktigt trevligt efter ett tag. Fick väl egentligen medhåll i min "plan" att på sikt kunna starta honom i någon öppen femgångsklass, utan ambitioner att vinna eller bli välplacerad men att kunna genomföra klassen på ett OK sätt.

Den - för mig - stora överraskningen var Karl. Jag har ju mest fokuserat på att han ska vara hel och hållbar (efter den där skadan han ådrog sig som femåring) och han är inte mycket tränad även om jag nu börjat rida även i paddocken. Och så har jag muttrat lite om fyrgångare med ganska svag tölt.
Då var det förstås rätt överraskande - och jättekul - att få höra att det är en bra häst jag har med goda gångarter... och antagligen en femgångare:o
visst har jag råkat "välta" honom i grisepass någon enstaka gång när vi inte varit riktigt överens, men ändå...
när Frida provred honom blev det ganska mycket grisepass vilket jag tycker är jättebra, för ju mer lateralt man plockar fram i honom, desto bättre är det. På riktigt.
Och ja, han rörde sig riktigt fint och ja, vi fick fram massor av tölt i honom som inte alls var illa att titta på.

Aldar, slutligen, fick ganska gott omdöme om sig, men det var inte oväntat. Han är rätt fin. Och självbärig i framför allt tölten men har inte egentligen svårt för någon gångart - utom att passen bara blir enstaka steg ibland och han gärna själv väljer något annat så fort han hinner.
Vi fick en del tips om hur det ska jobbas vidare, bra. Jag kanske ska ändra min plan lite...

Kul att få beröm för (överraskande) fina hästar, stora överraskningen var väl Karl som jag inte haft en tanke på att ha "fina gångarter".
Och (jätteskryt) ett omdöme om mig som att ha "extrem taktkänsla".

Äckelpäckelnöjd.

Igår red jag kurs för Frida Dahlén.
Planen var två hästar men ändrades i sista minuten så det blev tre hästar i stället (eftersom kursen hölls här hemma på min ridbana så fanns det stort utrymme för sen flexibilitet).

Undri var jättestressad och spänd redan inför ridpasset, intressant. Han hade fått stå och vänta medan föregående ryttare red och hade väl byggt upp en ordentlig otålighet där.
Det innebär att det inte var mycket till ridning i början och bara trippigt och rätt trist, men det blev riktigt trevligt efter ett tag. Fick väl egentligen medhåll i min "plan" att på sikt kunna starta honom i någon öppen femgångsklass, utan ambitioner att vinna eller bli välplacerad men att kunna genomföra klassen på ett OK sätt.

Den - för mig - stora överraskningen var Karl. Jag har ju mest fokuserat på att han ska vara hel och hållbar (efter den där skadan han ådrog sig som femåring) och han är inte mycket tränad även om jag nu börjat rida även i paddocken. Och så har jag muttrat lite om fyrgångare med ganska svag tölt.
Då var det förstås rätt överraskande - och jättekul - att få höra att det är en bra häst jag har med goda gångarter... och antagligen en femgångare:o
visst har jag råkat "välta" honom i grisepass någon enstaka gång när vi inte varit riktigt överens, men ändå...
när Frida provred honom blev det ganska mycket grisepass vilket jag tycker är jättebra, för ju mer lateralt man plockar fram i honom, desto bättre är det. På riktigt.
Och ja, han rörde sig riktigt fint och ja, vi fick fram massor av tölt i honom som inte alls var illa att titta på.

Aldar, slutligen, fick ganska gott omdöme om sig, men det var inte oväntat. Han är rätt fin. Och självbärig i framför allt tölten men har inte egentligen svårt för någon gångart - utom att passen bara blir enstaka steg ibland och han gärna själv väljer något annat så fort han hinner.
Vi fick en del tips om hur det ska jobbas vidare, bra. Jag kanske ska ändra min plan lite...

Kul att få beröm för (överraskande) fina hästar, stora överraskningen var väl Karl som jag inte haft en tanke på att ha "fina gångarter".
Och (jätteskryt) ett omdöme om mig som att ha "extrem taktkänsla".

Frida är jätteduktig! Ridit för henne massa ggr :) Dock längesen nu då jag tränar regelbundet för en annan tränare här i Värmland.

Jag personligen skulle inte sätta mina hästar i en liten ruta utan möjlighet till skugga på sommaren. Jag som har lösdrift vet vilka tider på dygnet mina hästar går in o de står gärna inne de där stekheta dagarna med stark sol. Sen beror det kanske lite på hur insektsbelastat området är, hos oss är det mkt blinningar o bromsar...
Jag har turen att ha en liten ligghall med tillhörande sjukruta :-) dvs en evt sjuk/skadad häst kan gå i lösdrift som vanligt fast "box-size" :)

Har du kanske möjlighet att köpa en paviljong? Kanske inte de billigaste tältvarianterna, utan nåt mer rejält? Om hon skall ha boxvila länge?
5.jpg

Exempel från Ikea :-) äpplarö

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama