Äckelpäckelnöjd.
Igår red jag kurs för Frida Dahlén.
Planen var två hästar men ändrades i sista minuten så det blev tre hästar i stället (eftersom kursen hölls här hemma på min ridbana så fanns det stort utrymme för sen flexibilitet).
Undri var jättestressad och spänd redan inför ridpasset, intressant. Han hade fått stå och vänta medan föregående ryttare red och hade väl byggt upp en ordentlig otålighet där.
Det innebär att det inte var mycket till ridning i början och bara trippigt och rätt trist, men det blev riktigt trevligt efter ett tag. Fick väl egentligen medhåll i min "plan" att på sikt kunna starta honom i någon öppen femgångsklass, utan ambitioner att vinna eller bli välplacerad men att kunna genomföra klassen på ett OK sätt.
Den - för mig - stora överraskningen var Karl. Jag har ju mest fokuserat på att han ska vara hel och hållbar (efter den där skadan han ådrog sig som femåring) och han är inte mycket tränad även om jag nu börjat rida även i paddocken. Och så har jag muttrat lite om fyrgångare med ganska svag tölt.
Då var det förstås rätt överraskande - och jättekul - att få höra att det är en bra häst jag har med goda gångarter... och antagligen en femgångare
visst har jag råkat "välta" honom i grisepass någon enstaka gång när vi inte varit riktigt överens, men ändå...
när Frida provred honom blev det ganska mycket grisepass vilket jag tycker är jättebra, för ju mer lateralt man plockar fram i honom, desto bättre är det. På riktigt.
Och ja, han rörde sig riktigt fint och ja, vi fick fram massor av tölt i honom som inte alls var illa att titta på.
Aldar, slutligen, fick ganska gott omdöme om sig, men det var inte oväntat. Han är rätt fin. Och självbärig i framför allt tölten men har inte egentligen svårt för någon gångart - utom att passen bara blir enstaka steg ibland och han gärna själv väljer något annat så fort han hinner.
Vi fick en del tips om hur det ska jobbas vidare, bra. Jag kanske ska ändra min plan lite...
Kul att få beröm för (överraskande) fina hästar, stora överraskningen var väl Karl som jag inte haft en tanke på att ha "fina gångarter".
Och (jätteskryt) ett omdöme om mig som att ha "extrem taktkänsla".