Håll oss Uppdaterade - Igen!

Inget hittat på Stigandi annat än att han är lite ojämnt musklad. Ingen hälta, ingenting. Phu.

Och idag var han guld, inte en tillstymmelse till något konstigt här inte. Idag var en sån där dag när jag var lite extra kär i honom och det behövdes eftersom dom senaste dagarna varit rätt trista.

Har bokat in träningar idag, så under våren får vi träna för mina två favorit-tränare. Kul och välbehövligt inför tävlingssäsongen.

20160322182758-109.58.144.0.jpeg

20160322183107-109.58.144.0.jpeg

Tisdag, den 29 mars, åker jag med Frenja på utredning. Oavsett fel, så hoppas jag vi hittar felet och att detta kan få ett, förhoppningsvis, lyckligt slut på elendet.
Så är det ju, oavsett VAD svaret är, vill man alltid ha ett svar.

Imorgon torsdag, har vi återbesök hos vet. Håller mina tummar så jäkla hårt att han ska bli "friskförklarad" till den grad att han får komma ut I vanliga hagen samt skrittas igång.
Vi promenerar varje dag och hans skritt är nu to die for:love: låååånga steg med mycket övertramp i kanonfint tempo. De gånger han har haft ont, är det korta tvekande steg så jag tar detta som ett positivt tecken.
Dropi själv AVSKYR sjukhagen men accepterar den. Det enda positiva med att han är skadad är att han är otroligt gosig och kontaktsökande och enormt tacksam för det lilla man gör med honom.

På måndag är det tävling! En inofficiell inomhustävling. Vi är med i V5 och T8. Målet är att jag inte ska sluta rida och att vi ska få en bra känsla trots att hästen mest troligt är supertaggad :D

Hoppas på att få min nya sadel idag också! Enligt försändelsehistoriken så måste den vara på mitt utlämningsställe idag eftersom den var 1,5 mil härifrån igår morse. Perfekt att få prova den under påskhelgen. Bara hoppas den passar oss!

Sadeln kom idag!! :banana:
Ikväll ska det provridas och under helgen kommer en kompis och hjälper mig prova ut den riktigt. Bara hålla tummarna för att den passar och att Laukur gillar den. Han är en fis när det gäller andra sadlar än Masterbacken....

På måndag är det tävling! En inofficiell inomhustävling. Vi är med i V5 och T8. Målet är att jag inte ska sluta rida och att vi ska få en bra känsla trots att hästen mest troligt är supertaggad :D

Hoppas på att få min nya sadel idag också! Enligt försändelsehistoriken så måste den vara på mitt utlämningsställe idag eftersom den var 1,5 mil härifrån igår morse. Perfekt att få prova den under påskhelgen. Bara hoppas den passar oss!
Ska du till Åmål. Ja ska dit och titta.

Länge sen, men nu kommer äntligen uppdatering!
Pyret har haft väl utnyttjad vintervila
20160312_135413_zps6k3unm5t.jpg

Nu är han dock igång igen sedan 1½ månad, tar det lite lugnt nu då han snart ska vila igen pga min semester. Fokus på övergångar och en del backträning i skritt. Kortare sträckor har vi även testat skrölten. Vinterns joggingrundor för hand har gjort underverk med hans tidigare mycket svaga trav, han väljer nu alltid trav :p Den är för det mesta avslappnad med lite sväv och ok ryggverksamhet, han börjar fint söka sig fram till handen även i traven :up:

20160223_150414_zpsw9zsrwmy.jpg

Kroppsmässigt han har växt lite till :eek:, men ffa musklat sig och kommit ikapp kroppen. Kommer bli sååå snygg!!
20160312_135453_zpshzqjgqjk.jpg

Väldigt få pass på banan, men häromdagen hade vi en kortare sväng. Vi satte ut fina koner att träna svängar runt :D
20160321_145228_zpsxg5zm2lh.jpg

Och så ett litet filmklipp för er som inte haft nån riktig vinter, ja det är min älskade Bulle på efterkälken, han hinner inte riktigt med Spindelmannen :p

Lite inputs tack :)
En av våra hästar som satts igång nyligen från en längre vila och börjat ridas på ett HELT annat sätt än tidigare och måste jobba "rätt", och dessutom fått en ny sadel, har plötsligt börjar rolla i tölt i ena varvet?
Det är liksom bakifrån det kommer, vilket väl inte är så konstigt eftersom de startar galoppen på bakbenet. Men det fortsätter ju såklart fram igenom till frambenen.
Dock: NOLL hälta i trav, både rakt spår och volt. Med ryttare och utan. Verkligen noll. Glad, pigg, mjuk, dock lite kinkigare i det varvet där tölten är rollig, vill ställa sig lite utåt där.
Min spontana känsla är att det är något muskulärt, att sadel är kass, i kombo med sned ryttare? Med tanke på att alla andra gångarter är klockrena?
Känner någon igen något liknande?

Får bli en tripp till farbror veterinären och därefter fysioterapeut, men tänkte höra här om lite idéer?

Glad påsk på er! Hittade en bild på skrutten som är tagen för nästan ett år sen.
20160326153634-79.138.134.191.jpeg

Och såhär ser han ut idag.
20160326154509-79.138.134.191.jpeg

Fick ingen bra uppställningsbild på honom, får se om jag lyckas imorgon.

Lite inputs tack :)
En av våra hästar som satts igång nyligen från en längre vila och börjat ridas på ett HELT annat sätt än tidigare och måste jobba "rätt", och dessutom fått en ny sadel, har plötsligt börjar rolla i tölt i ena varvet?
Det är liksom bakifrån det kommer, vilket väl inte är så konstigt eftersom de startar galoppen på bakbenet. Men det fortsätter ju såklart fram igenom till frambenen.
Dock: NOLL hälta i trav, både rakt spår och volt. Med ryttare och utan. Verkligen noll. Glad, pigg, mjuk, dock lite kinkigare i det varvet där tölten är rollig, vill ställa sig lite utåt där.
Min spontana känsla är att det är något muskulärt, att sadel är kass, i kombo med sned ryttare? Med tanke på att alla andra gångarter är klockrena?
Känner någon igen något liknande?

Får bli en tripp till farbror veterinären och därefter fysioterapeut, men tänkte höra här om lite idéer?

Jaha. Och när vi provade med den bomlösa idag så var det tusen gånger bättre.
Kul med nyköpt, utprovad Equipe.

Ska strax bege mig in mot GHS och hoppas på lite större utbud för islänningar i år. Tycker att det har varit "samma" grejer överallt dom tidigare åren. :( Men något ska man nog få med sig hem!

Jag har en jättearg och frustrerad häst på sjukhage. Och jag har så dåligt samvete.. Jag följer veterinärens rekommendation om att hon ska hållas i stillhet, men det känns så hemskt att ställa ut henne i den där lilla rutan, som hon trampat upp till ett inferno av lera typ. :(

Jag har en jättearg och frustrerad häst på sjukhage. Och jag har så dåligt samvete.. Jag följer veterinärens rekommendation om att hon ska hållas i stillhet, men det känns så hemskt att ställa ut henne i den där lilla rutan, som hon trampat upp till ett inferno av lera typ. :(
Använder du mera eller mindre tid nu när hon inte rids i stallet och omkring henne? Använd "ridtiden" till att gosa, pyssla och borsta, min häst brukar gilla sånt och bli lugnare :)

Du har ingen mindre hage där hon kan få sällskap av någon häst? Min funkade inte heller med sjukhage, men en mindre hage med favoritkompisen funkade mycket bättre. Han blev superstressad ensam i den lilla och rörde sig 100 gånger mer där själv än i den större med kompisen.

Som utlovat:
20160327232850-79.138.133.145.jpeg

20160327233028-79.138.133.145.jpeg

Jag tycker att han börjat se fin ut, breddat sig över ryggen och han känns kralligare i allmänhet.

När Stigandi reds in var han tydligen riktigt flott. Sedan dess har han haft massor av olika ryttare och hans gångarter blivit mer och mer svårseparerade.

För ett år sen började jag rida honom, stel och ojämn och passtaktig. Jag hade inte ridit på många år, hade knappt någon balans eller styrka i min egen kropp (inte ridmässig i alla fall) och ingen koll på varken tölt eller taktfel. Jag var sämst, rent utav. Det enda som fanns var passtakt. I skritten. I tölten. Han galopperade knappt. Travade inte alls. Gick inte att ställa eller flytta sidvärts. Jag kunde inte rida en rund volt ens, hade knappt koll på inner och ytterhjälper och han bet sig fast i vänstersidan och vägrade släppa. Eller så kröp han bakom lod och sprang ifrån.

Som vi har tragglat och vilken usel ryttare jag känt mig som. Och fy tusan vad arga vi varit på varandra. Som när vi var på kurs för Jessica Rydin och hon satt upp på min stela, grisepassande kille som inte ville ge efter en tum. När jag fick tillbaka honom (gråtfärdig för att jag kände mig som världens uslaste ryttare) och satt upp tog han några steg och reste sig sen rakt upp. Förbannad medans jag blev livrädd och skämdes ihjäl mig till döds.:eek:

Eller som när han stack med mig för att jag ville göra halt och han inte alls ville det.:meh:

Idag är han mycket trevligare att rida. Takten i tölten är på plats i princip hela tiden (utan boots!), traven är där och lätt att växla till men behöver mer styrka och balans, precis som galoppen. Han är mjuk och börjar kännas som en riktig ridhäst och jag har blivit ljusår bättre på att rida.

Men det jag är allra gladast över är att jag har fått en bästa vän. En liten och envis islandshäst som följer mig i hasorna, rufsar mig i håret när jag grinar för att livet är tungt och jämt försöker äta min telefon. Han är en riktig livräddare. :heart

20160328001946-79.138.133.145.jpeg

Nu behöver jag lite råd om bett!
Har ridit på novabett i ett par år vilket är det hittills som både jag och Laukur tyckt bäst om. Nu har han börjat tugga på det av någon anledning. Han är kräsen och vill ha ett tjockt och stadigt bett som inte rör sig nåt. Ridit på tränsbett de två senaste dagarna och han blir stark och tjaffsig direkt.

Vad ska jag ha för något som påminner om nova men som han inte kan tugga sönder?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 529
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama