Håll oss Uppdaterade - Igen!

Mina små har kommit hem från träningen... Meyja bara töltar, traven är nästan bortblåst, även om jag väldigt lätt tappar henne till travtakt. Lika lätt går hon i passtakt ;) Men nu kör vi töltträning ett tag så kommer nog traven tillbaka i framtiden.
wp-1457581744519.jpg

(inte jag som rider som ni ser)

O Rá gick kanon uppe hos tränaren, bara töltade på...
wp-1457292652639.jpg

(min sambo som rider!)

Men här hemma? Jo hon gick rent när våran duktiga hovslagare provade henne, men när M o jag rider? Passtakt... passtakt... passtakt.... Suck. Vi får väl helt enkelt lära oss att rida!

De är mycket mer ridbara nu, känns mer som ridhäst än unghäst. O de är nog glada att vara hemma. Det var läskigt att se deras döda ögon i boxen hos tränaren. Såg typ apatiska ut o reagerade knappt på tilltal. Nu står de vid grinden o vill ut, Rá gnäggar o brummar på oss igen o ögonen glittrar! Pjuh....

Mina små har kommit hem från träningen... Meyja bara töltar, traven är nästan bortblåst, även om jag väldigt lätt tappar henne till travtakt. Lika lätt går hon i passtakt ;) Men nu kör vi töltträning ett tag så kommer nog traven tillbaka i framtiden.
wp-1457581744519.jpg

(inte jag som rider som ni ser)

O Rá gick kanon uppe hos tränaren, bara töltade på...
wp-1457292652639.jpg

(min sambo som rider!)

Men här hemma? Jo hon gick rent när våran duktiga hovslagare provade henne, men när M o jag rider? Passtakt... passtakt... passtakt.... Suck. Vi får väl helt enkelt lära oss att rida!

De är mycket mer ridbara nu, känns mer som ridhäst än unghäst. O de är nog glada att vara hemma. Det var läskigt att se deras döda ögon i boxen hos tränaren. Såg typ apatiska ut o reagerade knappt på tilltal. Nu står de vid grinden o vill ut, Rá gnäggar o brummar på oss igen o ögonen glittrar! Pjuh....
Rá behöver antagligen MASSOR av lösgörande arbete. Då kommer takten bli ren.
Samma ska med Meyja, lösgöra och VIPS så kommer traven.
Båda går nog en hel del på spänning..

Suck! Här går det inte som tänkt. Saga hade en böjprovsreaktion v fram på besiktningen, metacam, blev bättre men inte hundra (en grad halt på böjprov, har aldrig varit halt initialt). Släkt kota, sprutat kota, röntgat - jättefina plåtar. Allt ser bra ut. Fram tills idag var köparen med på tåget.

Nu är det bara att se till att få hästen frisk och börja om. Känns tungt, tungt, tungt.

Suck! Här går det inte som tänkt. Saga hade en böjprovsreaktion v fram på besiktningen, metacam, blev bättre men inte hundra (en grad halt på böjprov, har aldrig varit halt initialt). Släkt kota, sprutat kota, röntgat - jättefina plåtar. Allt ser bra ut. Fram tills idag var köparen med på tåget.

Nu är det bara att se till att få hästen frisk och börja om. Känns tungt, tungt, tungt.
Men nej :(
Vilken jäkla otur!

Igår var Laukur så himla fin! :love: Han töltade fint från start och tillslut fick vi även den där maffiga traven också! Han var så inställd på tölt så när jag började jobba honom i traven så tog han tölten istället haha. Men efter lite jobb fick jag honom att suga tag som han ska för att få ett stöd så jag kunde gå på honom så han tog i ordentligt bak. Det är svårt att rida puh!!!

Är så sugen på vara med på en liten inomhustävling på annandagen inte långt från mig.

Det är väl ingen katastrof egentligen, men känslomässigt är det jobbigt. Allt ser liksom bra ut men det tar massor med energi och tid.
Ingen katastrof kanske men är man inte beredd på det heller så blir det ju så tråkigt å som du säger, de tar mycket energi å tid som man inte räknat med.

En häst jag sålde var just dagen besiktningen skulle ske blockhalt vid böjprovet, så han gick ju såklart inte igenom.
Men 3 veckor senare dansade han igenom efter vila. Men ja, jag fick lite ångest å panik att han vart så halt den dagen, å sen syntes de aldrig mer igen. Vet inte om hon "böjde" honom för hårt eller nått.
Men energi ta det

För övrigt är jag sjukt ledsen.
Frenja är halt, IGEN. :(

Hon är halt i höger varv, på böjt spår. Enbart i trav. Enbart uppsätter. Inte från marken.
Men det är precis samma skit som vi kämpat med sen maj förra året. De har varit så bra de senaste men har börjat rida mer i paddocken nu och ja.... Nu är det tillbaka vid den där konstiga hältan.
Tycker även hon går stappligare i skritten, inte jätte lätt att vända i stallgången, och tappar bakbenen titt som tätt.

Jag funderar på om de kan vara kissing spine eller nått liknande. Hon har fler symptom tycker jag. :(
Blir till att ringa veterinären på Måndag.
Så jävla leden.

Hon är halt i höger varv, på böjt spår. Enbart i trav. Enbart uppsätter. Inte från marken.
Men det är precis samma skit som vi kämpat med sen maj förra året. De har varit så bra de senaste men har börjat rida mer i paddocken nu och ja.... Nu är det tillbaka vid den där konstiga hältan.
Tycker även hon går stappligare i skritten, inte jätte lätt att vända i stallgången, och tappar bakbenen titt som tätt.

Jag funderar på om de kan vara kissing spine eller nått liknande. Hon har fler symptom tycker jag. :(
Så jävla leden.
Det var riktigt trist :(

Så jävla leden.

Åh nej va tråkigt :(

Livet har ju varit väldigt jobbigt efter Pias cancer diagnos, stor operation och nu alla behandlingar och osäkerheten om framtiden.
Tur man har sina fina hästar som ger så mycket glädje. Oskar är i träning i danmark, ska visas om i slutet av maj. Joker var med iväg men han trivdes inte att vara hemifrån och jag är tacksam för att hans tränare var så lyhörd. Nu är han hemma igen och är fantastisk. Limbo träna på och är som vanligt en stjärna.
Dessutom har vi ridit in två av våra uppfödningar som blev sålda som föl/åring och de är så underbara.
Joker:
024893_92da3b98ce224ac3a67664b5be0de838.jpg

024893_f16a8e6209284e75a41acb0cb2f039ec.jpg

Och Limbo:
024893_e94dd4ebc55b4ac5b2c2df34f32a6e7e.jpg

024893_7e9f925a3dd24a65a3d6f8161b72eb6d.jpg

Idag blev vi filmade!
Jag håller på att ladda upp en jämförelsefilm från när jag red honom på Island i september också, men först kan vi ju ta de här nya filmerna.
Han vilade helt september-oktober, sen skrittades han till januari. Nu har han börjat ridas mer ordentligt och inte bara skritt-jogg-skritt.
Mitt största fokus har varit mjukhet och lydnad, och det har gett resultat, t.ex bjuder han själv på traven istället för att stressa iväg i tölt och han SKRITTAR istället för att takta.
Det vi behöver göra nu är att leka med farten, att sätta mer tryck bakifrån och att få fram nosen. Jag behöver helt enkelt rida bättre ;) släppa handbromsen och lägga i en högre växel, men ändå hålla kvar ridningen och mjukheten, inte låta honom dra iväg bara för att han ska börja ta i. Det är inte helt lätt, men nu känns det som vi har en bra grund att bygga vidare på åtminstone! Óli kommer från Island i april och tjatar på oss :P

Idag blev vi filmade!
Jag håller på att ladda upp en jämförelsefilm från när jag red honom på Island i september också, men först kan vi ju ta de här nya filmerna.
Han vilade helt september-oktober, sen skrittades han till januari. Nu har han börjat ridas mer ordentligt och inte bara skritt-jogg-skritt.
Mitt största fokus har varit mjukhet och lydnad, och det har gett resultat, t.ex bjuder han själv på traven istället för att stressa iväg i tölt och han SKRITTAR istället för att takta.
Det vi behöver göra nu är att leka med farten, att sätta mer tryck bakifrån och att få fram nosen. Jag behöver helt enkelt rida bättre ;) släppa handbromsen och lägga i en högre växel, men ändå hålla kvar ridningen och mjukheten, inte låta honom dra iväg bara för att han ska börja ta i. Det är inte helt lätt, men nu känns det som vi har en bra grund att bygga vidare på åtminstone! Óli kommer från Island i april och tjatar på oss :P

Och här är ett klippt från Island. Han hade mer tempo i tölten och mer "action" där, men å andra sidan tycker jag att det var mer spänning och ja....inte så väldigt tillfreds i munnen kanske ;)
Så jag hoppas vi utvecklats åt rätt håll, nu vill vi få tempo och action IHOP med mjukhet.

Så jävla leden.
Beklagar, verkligen:(

Själv står jag med pålle med kotledsinflammation, igen. Sprutades I maj 2014, lång rehab med 6 mån vila, sedan 6 mån igångsättning (Inga böjda spår) efter det.
Jag VET att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma men det känns SJUKT trist att avboka vårens tävlingar.:yuck:
Pållen själv är pigg som en lärka och MYCKET oförstående till sjukhagen:banghead:

Så jävla leden.

Vad tråkigt för dig!
Rätta mig om jag har fel nu .. men jag har en känsla av att Frenjas problem började ganska omgående när du hade köpt henne?

Beklagar, verkligen:(

Själv står jag med pålle med kotledsinflammation, igen. Sprutades I maj 2014, lång rehab med 6 mån vila, sedan 6 mån igångsättning (Inga böjda spår) efter det.
Jag VET att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma men det känns SJUKT trist att avboka vårens tävlingar.:yuck:
Pållen själv är pigg som en lärka och MYCKET oförstående till sjukhagen:banghead:
Har ni rotat igenom resten av kroppen?
Min erfarenhet är att inflammationer i framben är en sekundärskada och därför är återkommande.
Dvs hittar man "grundorsaken" så försvinner inflammationerna ;)

Har ni rotat igenom resten av kroppen?
Min erfarenhet är att inflammationer i framben är en sekundärskada och därför är återkommande.
Dvs hittar man "grundorsaken" så försvinner inflammationerna ;)
Efter första omgången, skodde vi annorlunda samt köpte ny sadel. Jag blev också extremt restriktiv med vilka underlag jag red honom på.
Sista skoningen innan problemen började igen, var med tåkappor (vilket han inte haft). Jag misstänker att detta är en del av anledningen till att det blossar upp igen.
Så nu blir det omskoning med överrullningsskor samt en EQT genomgång för att säkerställa att inget annat spökar.
Och jag håller helt med dig om att kotl infl är en sekundärskada! :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 529
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama