Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
img_1395_550d7e9d9606ee766d0b07a6.png

@Michis
Tyvärr är den rätt så liten på grund utav att den är beskärd. :(
 
Jag är lite nyfiken på Gæðingakeppni, någon som kan berätta lite om det? Jag vet grunderna, att man bedöms bara på långsidorna, att man visar en långsida i varje gångart, skritt minst en halv långsida plus att man har en extra :) i B-flokk visar man både långsam och fri tölt....
Vad ska man tänka på mer?? :)
 
Dessa pållar kan göra en så glad.Idag hade jag en skitdag på jobbet men solen fick mig till att motivera en tur i alla fall.

Bestämde mig för en tur med riktig fart. Ett galopprace mot ponnyn som handhäst ( då han satt fast kunde han inte lämna oss efter sig som han hoppades på ;)) men Lille Brun kämpade på väl och hade ju mig att släpa på.
Åter taggad efter ha flåsat i typ 2 meter bjöds på en underbar ökad tölt utan överslag till galopp! Min min var nog nåt åt detta håll :D:D:D
 
Mitt sto försökte jag ju få dräktig i somras, åkte till distriktsveterinären för ett UL.
Min systers sto var dräktig, min hade en liten blåsa men de såg inget föl, så hon hade förmodligen kastat fölet tidigt och var inte dräktig.
Hon påvisade "brunst" så skulle vi göra bakterie prov, det gick inte att göra för det gick inte att "komma in",
Då skulle vi vänta till våren och göra en utredning för varför hon inte får behålla fölet, 2:a gången jag betäckt henne.

Den senaste veckan har jag tyckt att sadeln börjat kana framåt, och att hon börjat lägga på sig undertill så att säga. Började fundera på om hon var dräktig ändå, för har inte ändrat fodret mm och hon tränas ganska hårt inför visning i sommar.. Pratade med distriktet som var ute i stallet, de kunde göra blodprov men hon var högst troligt inte dräktig för hon är inte tjock nog för det.

Hästarna skulle vaccineras så då ringde jag vår vanliga veterinär som är erkänt duktig på islandshästar,
tog henne inte ens en minut för att konstatera att hon är dräktig. :o
Så jag skall alltså få ett föl i augusti :bump:, aldrig aldrig mer distriktet!! :mad::mad:
 
Mitt sto försökte jag ju få dräktig i somras, åkte till distriktsveterinären för ett UL.
Min systers sto var dräktig, min hade en liten blåsa men de såg inget föl, så hon hade förmodligen kastat fölet tidigt och var inte dräktig.
Hon påvisade "brunst" så skulle vi göra bakterie prov, det gick inte att göra för det gick inte att "komma in",
Då skulle vi vänta till våren och göra en utredning för varför hon inte får behålla fölet, 2:a gången jag betäckt henne.

Den senaste veckan har jag tyckt att sadeln börjat kana framåt, och att hon börjat lägga på sig undertill så att säga. Började fundera på om hon var dräktig ändå, för har inte ändrat fodret mm och hon tränas ganska hårt inför visning i sommar.. Pratade med distriktet som var ute i stallet, de kunde göra blodprov men hon var högst troligt inte dräktig för hon är inte tjock nog för det.

Hästarna skulle vaccineras så då ringde jag vår vanliga veterinär som är erkänt duktig på islandshästar,
tog henne inte ens en minut för att konstatera att hon är dräktig. :o
Så jag skall alltså få ett föl i augusti :bump:, aldrig aldrig mer distriktet!! :mad::mad:
Tråkigt att du mött oseriösa/inkompetenta veterinären.
MEN vilken härlig överraskning ändå! Vem är pappan?
 
Tråkigt att du mött oseriösa/inkompetenta veterinären.
MEN vilken härlig överraskning ändå! Vem är pappan?

Skit trist, tänk om jag inte varit så uppmärksam som jag varit..? Nåja är så glad över att hon är dräktig! Även om det jag får tänka om lite ;)
Pappa är min systers hingst Eldur fra Leysingjastödum II.
 
Jag har legat sjuk i över en vecka så Sol har fått vila, och jag har bara gjort kortare besök för att kolla till henne.
Nu har febern äntligen börjat ge sig så idag blev det ett lite längre besök, tog med henne ur hagen och jisses vad kelsjuk hon va. Så fort jag slutade klia henne bakom högerörat (hennes bästa kliställe) så la hon huvudet på sned mot mig igen och ville ha mer. Sen la hon hela huvudet på axeln och i famnen och bara njöt.
Ibland tycker jag väldigt synd om alla stackare som inte har privilegiet att ha häst. :love:
 
Ja, då har vi varit hos veterinären då.

Odinn var betydligt bättre i ryggen nu än sist, mycket rörligare, även om han fortfarander är stel så är musklerna mjukare och han rör sig bättre.
Och veterinären hade inte riktigt väntat sig att han skulle vara såpass bra som han ändå var.

Så nu ska vi sätta igång honom och se hur han klarar det. Mycket tömmkörning, gymnastikövningAr, jobba över bommar, i skritt, trav och galopp. Tölten ska vi vänta med. Han ska jobbas lång och låg, och det är super viktigt att han aktiverar ryggen hela tiden.

Jag kan inte riktigt andas ut än, eftersom att han alltid varit super bra efter en lång vila och sen blir det successivt sämre, så det kan lika gärna bli dåligt snabbt igen. För musklerna är kroniskt inflammerade :(

Men kanske kan vi hålla det i schack :)
Kanske blir det bra denna gången, om jag bara tänker rätt och är uppmärksam hela tiden.


 
Idag har vi börjat rehabträningen.
Han var vrålpigg å väldigt på tårna, men inte konstigt det ;)

Ja, nu får vi se om han håller. Är väldigt nervös. Han är alltid mjuk, fin och go efter en längre vila, och det är klart, då har ju musklerna fått vila och sen blir det successivt sämre ju mer igång han blir.

Men jag hoppas det såklart inte ska bli så denna gången!


 
Idag har vi börjat rehabträningen.
Han var vrålpigg å väldigt på tårna, men inte konstigt det ;)

Ja, nu får vi se om han håller. Är väldigt nervös. Han är alltid mjuk, fin och go efter en längre vila, och det är klart, då har ju musklerna fått vila och sen blir det successivt sämre ju mer igång han blir.

Men jag hoppas det såklart inte ska bli så denna gången!


Håller tummarna för er!
 
Ja, då har vi vakörrit hos veterinären då.

Odinn var betydligt bättre i ryggen nu än sist, mycket rörligare, även om han fortfarander är stel så är musklerna mjukare och han rör sig bättre.
Och veterinären hade inte riktigt väntat sig att han skulle vara såpass bra som han ändå var.

Så nu ska vi sätta igång honom och se hur han klarar det. Mycket tömmkörning, gymnastikövningAr, jobba över bommar, i skritt, trav och galopp. Tölten ska vi vänta med. Han ska jobbas lång och låg, och det är super viktigt att han aktiverar ryggen hela tiden.

Jag kan inte riktigt andas ut än, eftersom att han alltid varit super bra efter en lång vila och sen blir det successivt sämre, så det kan lika gärna bli dåligt snabbt igen. För musklerna är kroniskt inflammerade :(

Men kanske kan vi hålla det i schack :)
Kanske blir det bra denna gången, om jag bara tänker rätt och är uppmärksam hela tiden.




säger bara....kör in han...dom jobbar så sjukt bra med just rygg å bak då..framförallt i uppförsbackar. Jag har aldrig haft sådan fin rygg på jorunn som jag har idag. Finns inkörningskurser lite var stans i landet. Å perfekt arbete att lugn komma igång hästen. Sedan är de ju trevligt att kunna ta med en kompis på en tur sedsn☺
 
Idag har vi börjat rehabträningen.
Han var vrålpigg å väldigt på tårna, men inte konstigt det ;)

Ja, nu får vi se om han håller. Är väldigt nervös. Han är alltid mjuk, fin och go efter en längre vila, och det är klart, då har ju musklerna fått vila och sen blir det successivt sämre ju mer igång han blir.

Men jag hoppas det såklart inte ska bli så denna gången!



skulle inte börja trava å inte i form på direkten. Skulle börja med att gå med han 20 min. Sedan utöka med 10 per vecka. När du är uppe på 60 min kan du börja trava för hand 3 gånger 5 min. När du kan trava 20 min för hand kan man sitta upp.. hellre en extremt långsam igångsättning än att man går för fort fram å framkallar samma skada. Ja menar....vad gör de om det tar 1 år att sätta igång han helt men han överlever...än att fixa allt på 3 mån å han skadar sig igen å blir utdömd? Men å andra sidan är jag mkt mkt försiktig av mig.. Många kan tycka för...men å andra sidan har jag peppa peppa aldrig haft skadad häst. Lycka till oavsett hur du gör å hoppas han håller
 
skulle inte börja trava å inte i form på direkten. Skulle börja med att gå med han 20 min. Sedan utöka med 10 per vecka. När du är uppe på 60 min kan du börja trava för hand 3 gånger 5 min. När du kan trava 20 min för hand kan man sitta upp.. hellre en extremt långsam igångsättning än att man går för fort fram å framkallar samma skada. Ja menar....vad gör de om det tar 1 år att sätta igång han helt men han överlever...än att fixa allt på 3 mån å han skadar sig igen å blir utdömd? Men å andra sidan är jag mkt mkt försiktig av mig.. Många kan tycka för...men å andra sidan har jag peppa peppa aldrig haft skadad häst. Lycka till oavsett hur du gör å hoppas han håller
Hon följer helt och håller veterinärens råd. Eftersom det är en muskelskada i ryggen så MÅSTE han jobba rätt med kroppen. Det handlar inte om en igångsättning utan ett hållbart träningssätt som gör att hans muskulatur fungerar som den ska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
333
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 668
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp