Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar kännas att det är på riktigt som prinsen snart ska ut och visa upp sig. Nervös redan nu, huvvaligen!! :eek:

Idag red vi en sväng med en av ridskolegrupperna, och jag förvånas ännu en gång av vilket jäkla lynne den hästen har! Där går han, 4.5 år gammal, med hormoner som BORDE hamna åt alla konstiga håll (stor gård där stona börjat brunsta) - cool som en filbunke, lyder minsta tanke jag gör, bjuder på den ena gångartsupplevelsen häftigare än den andra och höjdpunkten var definivt att få springa på i galopp! Så nöjd och glad!
Han går sist, stannar fast dom andra går, töltar förbi, går först, går bredvid .. Utan minsta tvekan eller åsikt om dom andra hästarna. Han är helt jäkla otrolig! :love:


Va härlig han verkar va. När ska han få visa upp sig?
 
Alltså, att små fåglar plockar den lösa pälsen från hästarna när de fäller har man ju sett varje vår men alltså...

Idag satt det en stor j-la svart KORP på Grimas rygg och DROG AV henne manen.
Inte den lösa pälsen, utan MANEN!

Såg inte klokt ut. Hon verkade dock tycks det var skönt, men som han slet å drog. :laugh:

Hon har ju eksem men det är inte för knotten jag får sätta på täcket nu, utan för att korpen inte ska förstöra manen :p



Haha nä pålle ser inte missnöjd ut.:p
En gång satt en skata på rumpan och plockade pälsen på min ponny. Han som är lite mesig och känslig vid fällning verkade oxå uppskatta det.
 
Min häst har börjat med en knasig grej..

Hon är superfin att rida, har massor av framåtbjudning men är lätt och fin i handen, lätt att reglera upp och ned i tempo i alla gångarter. En fröjd! Både på ridbanan, ovalen och utomhus.

Men, om vi rider ut i sällskap med hennes "bästis" i hagen blir hon en bromskloss. Stannar, bromsar, ta inte framåtdrivande, korvar och vill vända osv. Tänker verkligen bakåt och tappar all framåtbjudning. Vafan? Jag vet typ knappt hur jag ska hantera detta för hon har liksom alltid varit tvärt om vid uteritt med andra, väldigt framåt.

Hur hade ni hanterat detta? Det är alltså bara i sällskap med EN häst. Ensam eller i sällskap med andra är hon sig själv.
 
Min häst har börjat med en knasig grej..

Hon är superfin att rida, har massor av framåtbjudning men är lätt och fin i handen, lätt att reglera upp och ned i tempo i alla gångarter. En fröjd! Både på ridbanan, ovalen och utomhus.

Men, om vi rider ut i sällskap med hennes "bästis" i hagen blir hon en bromskloss. Stannar, bromsar, ta inte framåtdrivande, korvar och vill vända osv. Tänker verkligen bakåt och tappar all framåtbjudning. Vafan? Jag vet typ knappt hur jag ska hantera detta för hon har liksom alltid varit tvärt om vid uteritt med andra, väldigt framåt.

Hur hade ni hanterat detta? Det är alltså bara i sällskap med EN häst. Ensam eller i sällskap med andra är hon sig själv.
Jag hade bara sett till att driva på. Spelar ingen roll vem/vilka hon har sällskap av, hon ska lyssna på dina hjälper ändå.
Är den andra hästen högre i rang?
 
Min häst har börjat med en knasig grej..

Hon är superfin att rida, har massor av framåtbjudning men är lätt och fin i handen, lätt att reglera upp och ned i tempo i alla gångarter. En fröjd! Både på ridbanan, ovalen och utomhus.

Men, om vi rider ut i sällskap med hennes "bästis" i hagen blir hon en bromskloss. Stannar, bromsar, ta inte framåtdrivande, korvar och vill vända osv. Tänker verkligen bakåt och tappar all framåtbjudning. Vafan? Jag vet typ knappt hur jag ska hantera detta för hon har liksom alltid varit tvärt om vid uteritt med andra, väldigt framåt.

Hur hade ni hanterat detta? Det är alltså bara i sällskap med EN häst. Ensam eller i sällskap med andra är hon sig själv.
Bara driv på. Ta hjälp med spö om det inte hjälper med drivning
 
Tack @Michis och @Koppen ! :)

Jag blir lite handfallen när hon stannar för jag är liksom inte van, haha. Idag hade jag spö med och gav henne ett pet på rumpan när hon inte tog skänkel, då fick jag en arg bock och ett frust som svar.. Men sedan gick hon på en bit när jag blev lite arg på henne. Hela turen var dock typ tvärnit, backa, går fram efter matte blir arg, tvärnit igen osv. :banghead:
Är väl bara att vara envis och nöta på, och mycket eftergift och beröm när hon går fram.

Vet inte riktigt hur rangförhållandena är mellan min och den andra hästen, de är typ "bästisar". Hänger ihop alltid, äter ihop, sover ihop, busrace:ar ihop. Den andra hästen är yngre.
 
Min häst har börjat med en knasig grej..

Hon är superfin att rida, har massor av framåtbjudning men är lätt och fin i handen, lätt att reglera upp och ned i tempo i alla gångarter. En fröjd! Både på ridbanan, ovalen och utomhus.

Men, om vi rider ut i sällskap med hennes "bästis" i hagen blir hon en bromskloss. Stannar, bromsar, ta inte framåtdrivande, korvar och vill vända osv. Tänker verkligen bakåt och tappar all framåtbjudning. Vafan? Jag vet typ knappt hur jag ska hantera detta för hon har liksom alltid varit tvärt om vid uteritt med andra, väldigt framåt.

Hur hade ni hanterat detta? Det är alltså bara i sällskap med EN häst. Ensam eller i sällskap med andra är hon sig själv.

Rigel är precis likadan när vi rider ut med ledaren i flocken både i grupp eller ensamma. Får verkligen driva honom, drygt men vet också att det har med rangorningen att göra.
 
Tack @Michis och @Koppen ! :)

Jag blir lite handfallen när hon stannar för jag är liksom inte van, haha. Idag hade jag spö med och gav henne ett pet på rumpan när hon inte tog skänkel, då fick jag en arg bock och ett frust som svar.. Men sedan gick hon på en bit när jag blev lite arg på henne. Hela turen var dock typ tvärnit, backa, går fram efter matte blir arg, tvärnit igen osv. :banghead:
Är väl bara att vara envis och nöta på, och mycket eftergift och beröm när hon går fram.

Vet inte riktigt hur rangförhållandena är mellan min och den andra hästen, de är typ "bästisar". Hänger ihop alltid, äter ihop, sover ihop, busrace:ar ihop. Den andra hästen är yngre.


Är det när bästisen är med på ridturen eller när bästisen är kvar i hagen?
Är det likadant oavsett vem som går före? Samma på väg bort och hem?

Red en häst ett tag som inte gärna gick förbi en av de andra hästarna. Bakom eller ev. jämsides gick bra, men skulle man rida om blev det korvigt och trögt. Det gick, men det var inte populärt. Hästen var ung så jag tror det berodde på att han blev osäker.
 
Är det när bästisen är med på ridturen eller när bästisen är kvar i hagen?
Är det likadant oavsett vem som går före? Samma på väg bort och hem?

Red en häst ett tag som inte gärna gick förbi en av de andra hästarna. Bakom eller ev. jämsides gick bra, men skulle man rida om blev det korvigt och trögt. Det gick, men det var inte populärt. Hästen var ung så jag tror det berodde på att han blev osäker.

Det är när vi rider med bästisen som hon blir knepig. Rider vi ensam eller med någon annan häst funkar allt. Är både när hon går först och går jämsides/efter.
 
Idag var vi ute och tankade energi i vårsolen(mellan hagelskurarna). Promenerade lite i skogen, longerade på en grusplätt och solade.
DSC_0073.JPG

Brune besiktade och godkände sommarhagen, tyckte de kunde flytta dit redan nu :love:
 
Snappe did it again!
Bjöd sin ryttare på ett urkul träningspass, idag i form av en lektion för visningsryttaren. Jäklar vad han är ridbar, mjuk som en katt och extremt arbetsvillig.

Vilken jäkla häst.
På söndag kommer mamma så då hoppas jag på filmer och bilder !
 
Var hemma en snabbis i veckar och hälsade på familj och hästar. Syrpa har drygt en vecka kvar till beräknad fölning, Krás en månad.
Syrpa:
11091527_10152822040202029_9110491788648952542_n.jpg

Krás
11096685_10152822039642029_4295722487391551240_n.jpg



Och så hälsade vi på Flugsael som visas om mindre än två veckor! :nailbiting: (Valvis/Juliane som rider! Hon är så bra!! :D)
10659079_10152817758332029_4658791988493372267_o.jpg
 
Var hemma en snabbis i veckar och hälsade på familj och hästar. Syrpa har drygt en vecka kvar till beräknad fölning, Krás en månad.
Syrpa:
11091527_10152822040202029_9110491788648952542_n.jpg

Krás
11096685_10152822039642029_4295722487391551240_n.jpg



Och så hälsade vi på Flugsael som visas om mindre än två veckor! :nailbiting: (Valvis/Juliane som rider! Hon är så bra!! :D)
10659079_10152817758332029_4658791988493372267_o.jpg
Vad spännande med föl! Vem/vilka är dom blivande stjärnorna efter?
Spännande med visning också! Här är det ganska exakt 3 månader kvar, vet inte hur jag ska klara mig - är nervös redan nu!
 
Vad spännande med föl! Vem/vilka är dom blivande stjärnorna efter?
Spännande med visning också! Här är det ganska exakt 3 månader kvar, vet inte hur jag ska klara mig - är nervös redan nu!

Båda tjejerna är dräktiga med Óskar från Änghaga. Det ska bli roligt att få två halvsyskon!
Vad kul! Är det du själv som ska visa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
337
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 677
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 777
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp