Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hört om en häst som gjort så, men han är EXTREMT klurig.

Okej.. Jorun är ju dessvärre en av den kategorin som är smarta och klurig=(
Annars finns det ju lunchboxar har jag sett.. svindyra men det är ju bara engångskostnad sedan har man ju. någon som har erfarenhet av sånna`??
 
Hört om en häst som gjort så, men han är EXTREMT klurig.

Då får man helt enkelt vara klurigare, och det är sällan ett problem om man är villig att ta sig den tiden. Vi har grindar här, och de är numera utformade efter olika kluriga hästar, lunchhagen består av en trådgrind på tre trådar så här kryper ingen häst under. Vi använde ett stag i framkant för att fästa magneten och trådar i, i nederkant har vi använt ringen från en isolator för att få staget att fästa i nederkant. I em hagen har vi en sk tippbom, det sitter tyngder i bakkant som gör att bommen tippar upp när magneten släpper. Under bommen hänger det ett stag med vidhängande eltråd, inte heller här tar de sig in.

Har man en häst som pressar sig mellan trådar, kan man dra tråd mellan trådarna om man förstår vad jag menar. Alltså trådar som håller ihop resårgrindarna för att undvika att hästen pressar sig mellan. Man lägger självklart el på grinden också.
 
Odinn har så mycket energi i koppen nu så han är riktigt jobbig att hantera. Han sparkar å gräver upp hela bädden i boxen för att den som tar ut hästarna inte gör det tillräckligt snabbt enligt honom ;)
Han studsar omkring och småtjuter när man leder honom... Han e ganska söt får jag säga ;)

Så igår släppte jag honom i paddocken lös och JÄKLAR vad han sprang, hoppa och skutta. Helt skogstokig. :love:




En härlig trav bjöd han med på

 
Ni som har grind/tråd..
Smiter inte hästarna in under dagen?

Jag var inne på detta att lägga ut dagen innan i en del av hagen och stänga av med hjälp av en sån där grind som öppnas upp med hjälp av timer.
Men är rädd för att min häst kommer gå igenom tråden och in och äta när hon tycker hon vill äta hö... men ska ju inte döma ut iden helt innan jag testat=)
Jag jag antar att det bara är att testa för att veta säkert.
Min ponny är expert på att åla under staket. Måste ha 3 trådar i en del av hagen för att kunna lämna honom när de andra rids. På höstkanten när det är grönare på andra sidan kan han rymma.
Dock smet han aldrig in till frukosthagen trots endast 2 trådar. Heller aldrig in till höbalen som står i en liten inhägnad i hagen för att ha nära till foderbordet.
 
Jag har ridit för första gången sen mitten av november!!! Eller, skrittat ett varv runt huset innan min man tog en tur på Laukur :D;) But I'm happy!!! Så underbart, nu är det nära att jag kan sätta igång på riktigt. Har tid för återbesök hos barnmorskan på tisdag så om jag får godkänt blir det en skrittur då :love:
 
@Michis vi vill ju se ridbilder :bump:
b143334.jpg

b143339.jpg

b143337.jpg

b143336.jpg

b143335.jpg

b143332.jpg

b143323.jpg

b143324.jpg

(Tränade korta galoppökningar, så att han går ännu mer UPPÅT i ökningen .. Vilket resulterade i en jäkla massa tryck och väldigt stora och luftiga bogar = Sadeln åkte bak :rofl: Den sattes till rätta igen efter denna långsida ;) )
b143320.jpg

b143321.jpg

Bilderna ligger i omvänd ordning, så sista bilderna är arbetstrav ..

Nu fick ni en hel bildbomd :angel:
 
Nostalgiiiii. :love: "Första gången bilder"-kommer här.
img_20140221_172806_53088a2388e59d9585c8fd8e.jpg

Första gången vi skrittar själva i paddocken.

img_3014_5314e022ddf2b31233d98639.jpg

Första gången han får busa i paddocken. Han har nosgrimman på sig här utav någon anledning ser jag, haha.

askur_078_529386479606ee6db2991279.jpg

Samma tillfälle som ovan. Nosa och undersöka måste man göra.

img_4703_533990e2ddf2b3651999fed5.jpg

Första riktiga bilden på oss tillsammans.
 
Nostalgiiiii. :love: "Första gången bilder"-kommer här.
img_20140221_172806_53088a2388e59d9585c8fd8e.jpg

Första gången vi skrittar själva i paddocken.

img_3014_5314e022ddf2b31233d98639.jpg

Första gången han får busa i paddocken. Han har nosgrimman på sig här utav någon anledning ser jag, haha.

askur_078_529386479606ee6db2991279.jpg

Samma tillfälle som ovan. Nosa och undersöka måste man göra.

img_4703_533990e2ddf2b3651999fed5.jpg

Första riktiga bilden på oss tillsammans.
Åh, måste hem och kolla igenom alla bilderna nu ;)
 
Haha, snappe skrämde slag på en storhäst idag. 2 gånger :rofl:
Riktigt komiskt och den stackars ryttaren tyckte det var rejält pinsamt :rofl:
Det komiska är att första gången skrittade vi bara förbi. Andra gången vi möttes stannade jag tillochmed ;) Men vi var visst lika farliga ändå, speciellt när snaps insåg att det var hästar och hummade lite gulligt ;)
 
Jag vill oxå ha en snaps!!! :D

Men lika glad var jag väl ändå när jag fick skritta ut en liten sväng i skogen på gammelskorven!
wpid-wp-1428431946093.jpeg

Aldrig har han varit såhär smal men veterinären sa att det var alldeles perfekt hull. Han är pigg o glad men orken är inte vad den har varit. Han är bra nu iaf, sånär som på att halskärlet ffde är lite svullet och vätskar sig.

För övrigt så har småtjejerna nu fått gå på vila. Det blir svårt att hålla tassarna borta i två hela månader! Ffa Meyja har varit helt fantastiskt rolig att rid, säger bara Ok glatt till allt! Rá är ju lite mer bångstyrig o vill helst bara gå dit hon vill. Varför ska matte styra lixom?
 
Jag vill oxå ha en snaps!!! :D

Men lika glad var jag väl ändå när jag fick skritta ut en liten sväng i skogen på gammelskorven!
wpid-wp-1428431946093.jpeg

Aldrig har han varit såhär smal men veterinären sa att det var alldeles perfekt hull. Han är pigg o glad men orken är inte vad den har varit. Han är bra nu iaf, sånär som på att halskärlet ffde är lite svullet och vätskar sig.

För övrigt så har småtjejerna nu fått gå på vila. Det blir svårt att hålla tassarna borta i två hela månader! Ffa Meyja har varit helt fantastiskt rolig att rid, säger bara Ok glatt till allt! Rá är ju lite mer bångstyrig o vill helst bara gå dit hon vill. Varför ska matte styra lixom?
Men så mysigt!!

En minisnappe kan vi allt ordna ;)
Kanske en kveikjabebis till? ;) :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
340
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 681
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 777
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp