Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med klippning, förresten.
När är det okej/inte okej att klippa längre?

Vad jag vet finns det ju dom som klipper året om. Även dom som klipper en sista gång innan sommaren drar igång.
Vad säger ni?
Du ska inte klippa om han börjat fälla/sätta sommarpäls. Jag klipper sista gången i januari/februari.
 
Idag blev jag bestulen på min häst så jag fick agera åskådare. :love:
Detta är faktiskt tredje ryttaren (inklusive mig) som rider honom under hans 4,5 åriga liv.
img_2200_5526d88bddf2b36e3593a4b7.jpg


img_2227_5526d8d32a6b22a7f6fb68b2.jpg


img_2193_5526d94b2a6b22a6e4b217b9.jpg
:love:
 
Åh jag är så peppad just nu! Sol är jätterolig (om än väldigt frustrerande) att rida och jag har två träningar på gång. En nästa vecka med en tränare jag ridit för tidigare och en lite längre fram med en ny tränare. Ska bli intressant att se vilket humör Sol väljer att visa sig på, hoppas så att hon åtminstone kan visa en liten glimt av den Sol som utvecklats massor sen förra träningen i julas.

Ska bli riktigt spännande att rida för den nya tränaren också eftersom jag gissar att hon sett Sol en hel del under hennes uppväxt (granne/släkt med uppfödaren). Blir kul att se om hon känner igen henne. :)
 
Det här med klippning, förresten.
När är det okej/inte okej att klippa längre?

Vad jag vet finns det ju dom som klipper året om. Även dom som klipper en sista gång innan sommaren drar igång.
Vad säger ni?

Jag säger klipp när du vill! Jag kommer nog att klippa lite innan eksemtäcket åker på för att min häst har norrlandspäls när han kommer ner till södern nu. ;) Har vänner som klipper året runt, kanske är det lite mer försvarbart i norr där vinterpälsen sitter kvar in i maj/juni och man vill ha en häst med ork på tävlingarna. Men sommarpälsen blir inte totalt förstörd, ibland blir det lite sådär apelkastat fläckigt när det växer ut, men har inte varit med om inflammerade hårsäckar eller liknande. Har klippt häst så sent som mitten av juli åt en hästägare vars häst inte ville släppa sin päls, kan säga att den hästen blev glad. :D
 
Jag säger klipp när du vill! Jag kommer nog att klippa lite innan eksemtäcket åker på för att min häst har norrlandspäls när han kommer ner till södern nu. ;) Har vänner som klipper året runt, kanske är det lite mer försvarbart i norr där vinterpälsen sitter kvar in i maj/juni och man vill ha en häst med ork på tävlingarna. Men sommarpälsen blir inte totalt förstörd, ibland blir det lite sådär apelkastat fläckigt när det växer ut, men har inte varit med om inflammerade hårsäckar eller liknande. Har klippt häst så sent som mitten av juli åt en hästägare vars häst inte ville släppa sin päls, kan säga att den hästen blev glad. :D


Kan ju intyga att det tyvärr finns de som tror att de är "norrlänningar" fast de bor i södra Sverige. Godi hade sommarpäls i några få veckor. Fällde sista runt midsommar och började sätta i augusti.
 
@Elina8 Hästen jag klippte mitt i sommaren var västgöte. :D

1461237_10153474377325596_279320490_n.jpg


Vet dock inte om det var exempelvis cushings inblandat, det är ju ofta hästar med hormonstörningar som har lite udda päls. Min valack brukar oftast ha fällt sin vinterpäls efter midsommar när han står i norr, vet inte hur det blir nu i södern men vill inte att han ska överhettas hur som helst.
 
@Elina8 Hästen jag klippte mitt i sommaren var västgöte. :D

1461237_10153474377325596_279320490_n.jpg


Vet dock inte om det var exempelvis cushings inblandat, det är ju ofta hästar med hormonstörningar som har lite udda päls. Min valack brukar oftast ha fällt sin vinterpäls efter midsommar när han står i norr, vet inte hur det blir nu i södern men vill inte att han ska överhettas hur som helst.

Ja jisses, en del samlar ju på sig mer än de behöver tyvärr.
 
I morgon ska vi prova på ovalbanan för andra gången:crazy: Första (förra sommaren) var pålle odräglig, stack en gång, gnäggade konstant, ville inte lämna övriga, kunde inte stå still.. Tja.. det kan ju bara gå bättre:p
 
Nån som vet nåt om skäckhingsten Vidir fra saefelli??
Jag frågade varför han inte var riden, men det var tydligen en otrevlig och fräck fråga. Sen skrev en kompis på honom men då fick jag en utskällning för att den frågade oseriösa frågor, och är nu blockad och borttagen på fb (efter många års vänskap där)

Ibland undrar man
 
Jag frågade varför han inte var riden, men det var tydligen en otrevlig och fräck fråga. Sen skrev en kompis på honom men då fick jag en utskällning för att den frågade oseriösa frågor, och är nu blockad och borttagen på fb (efter många års vänskap där)

Ibland undrar man
Men jösses!!
 
DSC_0083.JPG

Bäst att gnida in sanden ordentligt när man är svettig. Men var han värd efter ha skött sig riktigt bra trots att 5-6 travare dundrade förbi på banan utanför. Han bjöd tom på en långsida ökad tölt och en riktigt fin travsträcka:D
 
Jag tillhör skaran som klipper ganska sent. Har ju en häst som fäller sin sista vinterpäls i slutet på juli för att sedan vara blank i två veckor innan vinterpälsen växer på igen. Veterinären som besiktigade honom vid import för 11 år sedan sa att han måste ha nån störning. Efter några år tröttnade jag på sur, grinig o varm häst o klippte. Vilken skillnad! Så nu filtklipps han varje vår. Iår ganska tidigt i mitten på mars. Men har även klippt så sent som i maj. Har aldrig upplevt något annat än färgskiftningar i sommarpälsen då jag ju klippt av topparna.

Min granne har hoppponnysar o dom klipps året runt. Aldrig några bekymmer.


Det här med klippning, fn.
När är det okej/inte okej att klippa längre?

Vad jag vet finns det ju dom som klipper året om. Även dom som klipper en sista gång innan sommaren drar igång.
Vad säger ni?
 
Idag stal jag med mig sambon för att filma lite. Vi har jobbat så oerhört mycket med tölten den senaste tiden att grundgångarterna blivit lite styvmoderligt behandlade, så jag tänkte rida ett pass med fokus på övergångar skritt-trav samt galoppfattningar.

När vi kom till stallet blåste det någon slags storm, det ven verkligen tog i, slog i taket på ladan bakom ridbanan och Tyra var allmänt oerhört spökig och spänd. Lyckat att ha filmhjälp med då. :cool:

Passet började ungefär såhär:
Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.35.37_zpsqljhatdv.png


Sedan blev det bättre, hon var ganska spänd och ofokuserad men vi lyckades ändå komma till någorlunda vettigt arbete.

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.32.24_zpsccdjmloi.png


Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.46.07_zpspdwvvgqa.png


Vi töltade lite också men det blev verkligen bara skit när hon var såhär spänd. Det blir så tydligt på henne att det inte går att "tölta på spänning", hon måste vara mentalt avspänd och "genom kroppen" för att kunna jobba bra i tölten. Ni får en bild i alla fall, men ni ser ju. Hög och kort form och bakdelen långt bakom. Men hon sprattlar ju snyggt med frambenen. :o;)

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.38.37_zpsx6wg8xjl.png


Jag brottas med skadeproblem på mig själv, fortfarande. Har ledinflammationer i ryggen som bara inte ger med sig. Det funkar att rida, men dagar som idag då hon får för sig att studsa omkring på ridbanan, så är det faen inte skönt. :eek:
 
Idag stal jag med mig sambon för att filma lite. Vi har jobbat så oerhört mycket med tölten den senaste tiden att grundgångarterna blivit lite styvmoderligt behandlade, så jag tänkte rida ett pass med fokus på övergångar skritt-trav samt galoppfattningar.

När vi kom till stallet blåste det någon slags storm, det ven verkligen tog i, slog i taket på ladan bakom ridbanan och Tyra var allmänt oerhört spökig och spänd. Lyckat att ha filmhjälp med då. :cool:

Passet började ungefär såhär:
Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.35.37_zpsqljhatdv.png


Sedan blev det bättre, hon var ganska spänd och ofokuserad men vi lyckades ändå komma till någorlunda vettigt arbete.

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.32.24_zpsccdjmloi.png


Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.46.07_zpspdwvvgqa.png


Vi töltade lite också men det blev verkligen bara skit när hon var såhär spänd. Det blir så tydligt på henne att det inte går att "tölta på spänning", hon måste vara mentalt avspänd och "genom kroppen" för att kunna jobba bra i tölten. Ni får en bild i alla fall, men ni ser ju. Hög och kort form och bakdelen långt bakom. Men hon sprattlar ju snyggt med frambenen. :o;)

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.38.37_zpsx6wg8xjl.png


Jag brottas med skadeproblem på mig själv, fortfarande. Har ledinflammationer i ryggen som bara inte ger med sig. Det funkar att rida, men dagar som idag då hon får för sig att studsa omkring på ridbanan, så är det faen inte skönt. :eek:
Det där med "mentalt avspänd" känner jag igen mig i. Särskilt under sämre väderprognoser ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
344
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 690
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp