Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dök upp en fråga i går: Får man tävla på tränsbett med crubstrap/läderkindkedja utan nosgrimma? Står inte rakt ut i FIPO att det är förbjudet vad jag kunde se.
 
Idag stal jag med mig sambon för att filma lite. Vi har jobbat så oerhört mycket med tölten den senaste tiden att grundgångarterna blivit lite styvmoderligt behandlade, så jag tänkte rida ett pass med fokus på övergångar skritt-trav samt galoppfattningar.

När vi kom till stallet blåste det någon slags storm, det ven verkligen tog i, slog i taket på ladan bakom ridbanan och Tyra var allmänt oerhört spökig och spänd. Lyckat att ha filmhjälp med då. :cool:

Passet började ungefär såhär:
Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.35.37_zpsqljhatdv.png


Sedan blev det bättre, hon var ganska spänd och ofokuserad men vi lyckades ändå komma till någorlunda vettigt arbete.

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.32.24_zpsccdjmloi.png


Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.46.07_zpspdwvvgqa.png


Vi töltade lite också men det blev verkligen bara skit när hon var såhär spänd. Det blir så tydligt på henne att det inte går att "tölta på spänning", hon måste vara mentalt avspänd och "genom kroppen" för att kunna jobba bra i tölten. Ni får en bild i alla fall, men ni ser ju. Hög och kort form och bakdelen långt bakom. Men hon sprattlar ju snyggt med frambenen. :o;)

Skarmavbild%202015-04-12%20kl.%2015.38.37_zpsx6wg8xjl.png


Jag brottas med skadeproblem på mig själv, fortfarande. Har ledinflammationer i ryggen som bara inte ger med sig. Det funkar att rida, men dagar som idag då hon får för sig att studsa omkring på ridbanan, så är det faen inte skönt. :eek:

Haha väder är ju underbart. Senast igår läste jag ett inlägg där någon frågade hur islandshästar reagerar på blåst. Nja, bättre än många andra kanske, men definitivt inte helt obrydd :angel:
 
Igår red jag lektion igen. Och det gick väl enligt förväntan. Det tar lång tid innan hon blir tillräckligt varm och mjuk, men när hon väl kommit dit så är hon bättre än tidigare. Man måste bara pina sig igenom 15-20 min där allt är totalt skit först. :p

Jag är så himla kluven kring det här med träning. Jag vill ju gärna ha någon som står på marken och skäller på mig när jag viker mig i sidan, och ett par extra ögon på hästen. Och alla jag ridit för är ju såklart mycket bättre ryttare än vad jag är, men det är så svårt när man inte har riktigt samma tänk. :( Jag tycker alltid att ridningen känns bättre när jag rider själv och kan lägga upp det som jag själv vill. Men samtidigt vill jag ju ha hjälp, nya ideer och allt det där härliga man får med sig från lektionsridning.


Fråga om boots:
Använder ni viktboots, varför/varför inte? När och i vilket syfte?

Hade ni använt boots på en häst som blir passig när den inte är tillräckligt lösgjord eller när den inte riktigt orkar med lite mera krävande övningar?

 
Idag känns ALLT bara.... Bläääh!


Red Odinn i paddocken förut. Kändes sådär, stelt. Jobbade på, försökte Mjuka upp honom, men Allt han ville var att dra tyglarna ur min hand å gå med lång utsträckt hals med mulen i marken.

Så har han aldrig gjort förut. Han vägra tillåta mig att ta i tyglarna och försöka jobba ihop honom.

När vi sen travade så när jag bytte varv till vänster, så Hände nått som gjorde att jag hamnade lite i obalans och det var som om jag kom åt nått i ryggen för han gjorde nått konstigt skutt precis som när man får ont i ryggen Själv och rycker till. Sen gjorde han nått så typ hans vänstra bakbenet vek sig och han höll på att ramla... Då kände jag att de fick vara nog och hoppade av honom.

Det är vänster bak som är/blir problemet vid ridningen, då det är där pålagringar sitter å musklerna är dåliga. Min känsla när jag rider honom är inte alls bra, han känns inte alls bra eller glad. Nu vill Han inte heller gå med ur hagen när han hämtas, vilket han alltid vill annars men precis såhär gjorde han innan han behandlades, sen blev han super glad och pigg och gick gärna med men efter jag börjat rida igen så är det tillbaka på ruta 1...jag känner mig bara sååååå ledsen :(

Så imorgon ska jag ringa veterinären igen och bolla lite med henne vad vi ska göra nu....

Så vi avslutade dagen med en stund i solen med lite
 
Jag är så himla kluven kring det här med träning. Jag vill ju gärna ha någon som står på marken och skäller på mig när jag viker mig i sidan, och ett par extra ögon på hästen. Och alla jag ridit för är ju såklart mycket bättre ryttare än vad jag är, men det är så svårt när man inte har riktigt samma tänk. :( Jag tycker alltid att ridningen känns bättre när jag rider själv och kan lägga upp det som jag själv vill. Men samtidigt vill jag ju ha hjälp, nya ideer och allt det där härliga man får med sig från lektionsridning.
Du kanske inte hittat rätt tränare ännu? För mig gör det jätteskillnad vilken instruktör jag rider för, vissa gör mig bara ledsen för hästens skull. Men en bra tränare sätter hästen i första hand och borde ju också lyssna på hur du rider din häst - du känner den ju trots allt bäst. Om din häst t.ex. funkar bäst att värma upp på ett visst sätt, förklara det för tränaren. Det blir ju inte bättre av att du plågas i 20 min varje pass innan det börjar kännas bra.
 
Varnar för skryt-inlägg. :love:
image_552bf0d7ddf2b30b345c3e3a.jpg

Jag känner mig så lycklig. Allt går liksom så bra hela tiden!
Idag när jag red kände jag bara för att stanna honom och lipa! Bästa hästen i världen! Åh vad bra han är! :love:
Du har alltså en lika bra som jag? ;)

Igår skulle jag bara lösgöra lite i ridhuset. Gick in medan det var EN annan häst där. Strax efter kommer TVÅ till. Snappse gick nog bannemig bättre än någonsin ;)
 
Idag känns ALLT bara.... Bläääh!


Red Odinn i paddocken förut. Kändes sådär, stelt. Jobbade på, försökte Mjuka upp honom, men Allt han ville var att dra tyglarna ur min hand å gå med lång utsträckt hals med mulen i marken.

Så har han aldrig gjort förut. Han vägra tillåta mig att ta i tyglarna och försöka jobba ihop honom.

När vi sen travade så när jag bytte varv till vänster, så Hände nått som gjorde att jag hamnade lite i obalans och det var som om jag kom åt nått i ryggen för han gjorde nått konstigt skutt precis som när man får ont i ryggen Själv och rycker till. Sen gjorde han nått så typ hans vänstra bakbenet vek sig och han höll på att ramla... Då kände jag att de fick vara nog och hoppade av honom.

Det är vänster bak som är/blir problemet vid ridningen, då det är där pålagringar sitter å musklerna är dåliga. Min känsla när jag rider honom är inte alls bra, han känns inte alls bra eller glad. Nu vill Han inte heller gå med ur hagen när han hämtas, vilket han alltid vill annars men precis såhär gjorde han innan han behandlades, sen blev han super glad och pigg och gick gärna med men efter jag börjat rida igen så är det tillbaka på ruta 1...jag känner mig bara sååååå ledsen :(

Så imorgon ska jag ringa veterinären igen och bolla lite med henne vad vi ska göra nu....

Så vi avslutade dagen med en stund i solen med lite
Rent spontant låter det som han har ont? Men det vet ju inte jag...
Låter fruktansvärt tråkigt iaf. Hoppas det blir bättre snart
 
Du kanske inte hittat rätt tränare ännu? För mig gör det jätteskillnad vilken instruktör jag rider för, vissa gör mig bara ledsen för hästens skull. Men en bra tränare sätter hästen i första hand och borde ju också lyssna på hur du rider din häst - du känner den ju trots allt bäst. Om din häst t.ex. funkar bäst att värma upp på ett visst sätt, förklara det för tränaren. Det blir ju inte bättre av att du plågas i 20 min varje pass innan det börjar kännas bra.


Det handlar definitivt om att hitta rätt tränare, men det är ju så himla svårt! Har provat många men aldrig känt mig helt nöjd. Försöker så ofta det går att åka och titta på nya tränare när de håller lektioner för att få en bild av hur de jobbar/tänker. Hur de tacklar olika problem och hur de lägger upp träningen och hur de jobbar kommunicerar med hästen/vilka hjälper de använder.
Det är alltid något som inte stämmer med mitt tänk och så som jag fått lära mig och tycker är logiskt.

Letar fortfarande, försöker boka in en ny som sagt, vi måste vara gå ihop en grupp. Annars får jag åka upp till henne istället.

Den jag ridit för nu det sista har ändå gett mig en hel del, men samtidigt är det vissa saker jag inte håller med om. Det mesta går ju att diskutera och förklara hur jag tänker. Men vissa saker är ju bara så att man tycker olika kring och då blir det varken hackat eller malet.
 
Det handlar definitivt om att hitta rätt tränare, men det är ju så himla svårt! Har provat många men aldrig känt mig helt nöjd. Försöker så ofta det går att åka och titta på nya tränare när de håller lektioner för att få en bild av hur de jobbar/tänker. Hur de tacklar olika problem och hur de lägger upp träningen och hur de jobbar kommunicerar med hästen/vilka hjälper de använder.
Det är alltid något som inte stämmer med mitt tänk och så som jag fått lära mig och tycker är logiskt.

Letar fortfarande, försöker boka in en ny som sagt, vi måste vara gå ihop en grupp. Annars får jag åka upp till henne istället.

Den jag ridit för nu det sista har ändå gett mig en hel del, men samtidigt är det vissa saker jag inte håller med om. Det mesta går ju att diskutera och förklara hur jag tänker. Men vissa saker är ju bara så att man tycker olika kring och då blir det varken hackat eller malet.

Mitt bästa tips (som jag har fått av en tränare :D) är att man inte kan tycka lika om allt. Hittar man en tränare som man på det stora gillar och som hjälper en framåt så kanske man kan se mellan fingrarna med vissa saker.
Antingen så säger man "nej, det här vill jag inte göra med min häst" och oftast så accepterar väl ändå tränaren det. Eller om det är något man kanske inte helt håller med om, men som inte gör någon skada, så kan man göra det på träningen för att prova på något annat sätt. Sedan får man välja själv om man vill spara övningen/sättet/tänket eller om man vill skita i det.

Jag tycker inte 100% lika som min tränare, men de stora grundläggande tankarna är vi ganska överens om och jag får mycket hjälp framåt. Då kan jag leva med nån övning eller åsikt då och då som jag låter gå in genom ena örat och ut genom andra.
 
Mitt bästa tips (som jag har fått av en tränare :D) är att man inte kan tycka lika om allt. Hittar man en tränare som man på det stora gillar och som hjälper en framåt så kanske man kan se mellan fingrarna med vissa saker.
Antingen så säger man "nej, det här vill jag inte göra med min häst" och oftast så accepterar väl ändå tränaren det. Eller om det är något man kanske inte helt håller med om, men som inte gör någon skada, så kan man göra det på träningen för att prova på något annat sätt. Sedan får man välja själv om man vill spara övningen/sättet/tänket eller om man vill skita i det.

Jag tycker inte 100% lika som min tränare, men de stora grundläggande tankarna är vi ganska överens om och jag får mycket hjälp framåt. Då kan jag leva med nån övning eller åsikt då och då som jag låter gå in genom ena örat och ut genom andra.


Precis, och lite meningsskiljaktigheter är utvecklande tycker jag. Jag provar nästan allt, funkar det inte så släpper jag det och går vidare bara. Oavsett har jag fått med mig något, antingen något nytt eller och en stärkt känsla för att ett annat sätt passar mig/hästen bättre. Ofta har jag användning för det nya sättet på en annan häst istället.

Men vissa saker är viktigare än andra. Jag har ett par deal breakers som jag inte tummar på. Och jag känner att det står och väger på kanten. På vissa plan känner jag att tränaren anpassar sig efter detta, men inte alltid tyvärr och det är väl där skon klämmer.
 
Det handlar definitivt om att hitta rätt tränare, men det är ju så himla svårt! Har provat många men aldrig känt mig helt nöjd. Försöker så ofta det går att åka och titta på nya tränare när de håller lektioner för att få en bild av hur de jobbar/tänker. Hur de tacklar olika problem och hur de lägger upp träningen och hur de jobbar kommunicerar med hästen/vilka hjälper de använder.
Det är alltid något som inte stämmer med mitt tänk och så som jag fått lära mig och tycker är logiskt.

Letar fortfarande, försöker boka in en ny som sagt, vi måste vara gå ihop en grupp. Annars får jag åka upp till henne istället.

Den jag ridit för nu det sista har ändå gett mig en hel del, men samtidigt är det vissa saker jag inte håller med om. Det mesta går ju att diskutera och förklara hur jag tänker. Men vissa saker är ju bara så att man tycker olika kring och då blir det varken hackat eller malet.
Jag rider varannan vecka för Linnea Vas. Hon är jätteduktig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
344
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 690
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp