Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om någon för ett år sedan skulle ha berättat för mig att vi skulle sitta och tölta i form, på åttvolter, rida allt från kort till mellantempo osv, om ett år. Skulle jag ha skrattat nervöst. :p Jag har alltid trott på hästen, men inte riktigt på mig själv. Men hårt arbete och bra tränare gör att vi utvecklas hela tiden.

Idag var det verkligen så jäkla roligt att rida. Som vanligt. :D

Jag har en liten fundering. Om jag går från arbetstölt och ökar till mellantölt blir det lätt travtaktigt. Om jag samlar i skritt och sedan går direkt fram i mellantempo blir takten helt ren. Är det en styrkefråga tror ni?
Jag tror att det är du som blir lite slapp när du ökar ;)
Många av mina elever gör så, de SLÄPPER fram hästen i ett högre tempo istället för att RIDA in hästen i ett högre tempo. Alltså blir du nog lite passiv. Svårt att säga helt men jag gissar på det iochmed att hon håller takten om du går fram direkt från samlingen. Då KAN hon ju. Du måste bara komma ihåg att RIDA ;)
 
Jag tror att det är du som blir lite slapp när du ökar ;)
Många av mina elever gör så, de SLÄPPER fram hästen i ett högre tempo istället för att RIDA in hästen i ett högre tempo. Alltså blir du nog lite passiv. Svårt att säga helt men jag gissar på det iochmed att hon håller takten om du går fram direkt från samlingen. Då KAN hon ju. Du måste bara komma ihåg att RIDA ;)

Haha, ja vet du jag tror du har helt rätt! Kändes väldigt träffande. :p
 
Lite dagsfärska bilder på en överpigg Snapson som idag tränade på att gå i arbetstempon.. Kan ju vara bra att han förstår att man inte bara ska springa fort på ovalbanan eftersom debuten närmar sig.
Vi skulle egentligen åkt till Sundbyholm för debuten, men pga dubbelbokning så var det påväg att bli inställt! :eek:
Döm lyckan när informationen kommer - Tävlingen genomförs hemma ;) Snappe behöver alltså bara genomföra ett vanligt träningspass på hemmaplan, fast med lite fler hästar :angel:

b144893.jpg

b144894.jpg

b144895.jpg

b144896.jpg

EFTER ridpasset skulle han få rulla sig i en lite större hage ... YEAH RIGHT sa han och körde bockserie efter bockserie. Energin tar aldrig slut just nu!
b144897.jpg
 
Hehe hoppas Lille Brun har den energin på träningstävlingen i morgon:p

Upplägget sen förra gången har varit framåt, framåt och framåt. Han har även vart hos equiterapeuten och jag hos osteopaten så nu är vi båda raka i höften! Vi har även en ny sadel, Karlslund 2 bomlös som jag sitter så mycket bättre i och pålle verkar gilla. Så vad kan gå fel! :angel:
 
Igår fick Solstrålen agera barnhäst och tog uppgiften på största allvar. Så härligt att se henne när hon har barn på ryggen, så himla försiktig och ordentlig. Hon slår nästan knut på sig för att ta alla stolpar i slalombanan även om styrningen är lite sen. Hon går över broarna, vattenmattan och till och med vippbrädan! (som hon tycker är lite obehaglig, vattenmattan är inte heller nån favorit) så himla snällt och försiktigt.

Den dagen hon blir gammal och pensionär blir det inga problem att ge henne en mening med livet. :love:
Krävdes dock lite jobb att få henne att växla upp, men när lilla ryttaren väl fick fart på henne bjöd hon både på tölt och lite försiktig trav, som i och för sig var väldigt skumpig ändå. :p

Blir så himla kär i Solen när hon är så fin. :love::D
 
Blev tre ridturer denna veckan efter att jag fått godkänt att få börja försiktigt! Men va svårt det är att börja försiktigt när man har en så rolig och häftig häst!!! :o:D

Min klubb ska ordna kurs för Fredrik Rydström om en månad ungefär och jag hoppas på att jag och Laukur ska orka vara med på iallafall en halv kurs :)
 
Idag blev det lastträning med nya goda fodret. Innan har hon fått hö i nätet och lite groovpellets. Inte så superlockande även om hon inte tackar nej till groov.

Idag bad jag henne vänta medan jag hängde in spannen med "godis" och det dröjde inte länge innan jag hörde steg bakom mig på rampen. Jaja, fick ju belöna ändå innan jag backade ut henne och skickade på henne utifrån. Gick galant!
Så vi körde en liten runda, fick självklart en lastbil bakom som tvunget skulle ligga tätt bakom. Tack för den!
Men det gick bra att lasta på igen efter åkturen även om godiset inte var lika lockande. Får fortsätta med några rundor hemma innan vi åker och lastar på bortaplan.


Nu har vi börjat släppa ut på lite "bete", och höet är inte ett dugg intressant längre. Skönt att nya godiset föll fröken i smaken.
 
Gud vad jag vill träna dressyr, tölta runt i skogen, hoppa över stockar och allt annat som jag och Odinn alltid gjort var å varannan dag i 7 år.....

Jag har ju fina Grima här nu, och hon är naggande go på alla vis, men hon är ju inte MIN häst, och är lågt ifrån hur jag vill ha mina hästar, även om hon så smått börjar närma sig, så är hon inte riktigt min typ....

Men jag har börjat spana på ny pålle, och marknaden är ju verkligen full av fina hästar.
Har en fin som jag ska åka och titta på nästa vecka som verkar lovande. :)


Men igår var vi i alla fall ute på långtur. Fem ryttare och islandshästar var vi. Packväskor och ryggsäcken fyllda med kaffe och fika. En tur längs med havet. 4 timmar var vi ute. En fantastisk dag :D

 
Senast ändrad:
Nu har min fluga visats, det gick inte riktigt som vi önskat så vi försöker igen i juni! :)

Nog för att visning är roligt, men jag såg faktiskt mest fram emot att prova henne. Det kan sammanfattas såhär: *:Dhihi:bump:hihi:banana:hihi:D*

Åh så härlig hon var!!! Och alltså... jag provade att öka tölten. Det var som att accelerera i en stark bensinbil! :p Wrooooooom....
Jag vill bara ha henna här nu, hon kan ju gå på innergården... :angel: Nä, men jag längtar så tills jag har råd att ta upp henne.

En bild från vår härliga ridtur!
11159888_10152854825132029_101507483854126002_o.jpg
 
En fundering.. Vilket är minst dåligt på tävling.
Att hålla korsgalopp eller bryta av för att fatta rätt?
Eller faller det inom samma felområde?
 
Att fortsätta i korsgalopp ger 0 poäng. Bryter du av och fattar rätt får du avdrag, hur mkt beror på hur länge du ridit i korsgalopp och hur mkt rätt galopp du hinner visa. Ett poängs avdrag är ganska vanligt för felfattning eller att hästen slår om till korsgalopp som snabbt korrigeras.
 
När ni ändå är inne på tävlingsbedömningar...

Finns det någonstans att hitta någon förteckning över vilka kriterier som krävs för vilka poäng i tävling? Jag har letat runt på SIFs hemsida men jag är nog blind.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
345
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 693
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp