Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ÄNTLIGEN fått hem min nya laddare till kameran! (Den gamla tuggade valpen på).
Nu är det fint väder som saknas bara! ;)
 
Känns som jag bara vandrar planlöst omkring just nu....
Orkar ingenting, Vill ingenting, tänker bara på Odinn och hans ovisa framtid.
Har han ont? Lider han? Hur mår han...egentligen?

Väntar på att veterinären ska ringa....!
 
Känns som jag bara vandrar planlöst omkring just nu....
Orkar ingenting, Vill ingenting, tänker bara på Odinn och hans ovisa framtid.
Har han ont? Lider han? Hur mår han...egentligen?

Väntar på att veterinären ska ringa....!


Lider med dig. Värsta känslan är ovissheten. :(
 
Min lille häst är ju som han är, man kan inte låta bli att älska honom :love:
Som det lilla barn han är (nej, han blir aldrig vuxen!) blir han besatt av olika saker... Hittills har det varit att stoppa huvudet i saker (gärna sånt där alla tror att han ska fastna...) och vattenpölar (dricka, vifta med framben, you name it...).
Igår var jag ute och red, skrittade på lång tygel när det en bit fram kom en typ 2-åring i regnkläder. Barnet såg hästen och blir jätteglad, börjar veva med armarna och springer mot oss. En normal häst skulle iaf börja fundera lite här... Bullen blir ÖVERLYCKLIG, spetsar öronen och töltar på tvären tills han är framme vid barnet... Föräldern har då plockat upp barnet i famnen, Bullen ställer sig helnöjt och nosar på barnet och stoppar huvudet i famnen på det :heart Tja, miljöträning får en annan mening med den här hästen, det är mer hur man ska slita honom bort från saker... :p :o
 
Min lille häst är ju som han är, man kan inte låta bli att älska honom :love:
Som det lilla barn han är (nej, han blir aldrig vuxen!) blir han besatt av olika saker... Hittills har det varit att stoppa huvudet i saker (gärna sånt där alla tror att han ska fastna...) och vattenpölar (dricka, vifta med framben, you name it...).
Igår var jag ute och red, skrittade på lång tygel när det en bit fram kom en typ 2-åring i regnkläder. Barnet såg hästen och blir jätteglad, börjar veva med armarna och springer mot oss. En normal häst skulle iaf börja fundera lite här... Bullen blir ÖVERLYCKLIG, spetsar öronen och töltar på tvären tills han är framme vid barnet... Föräldern har då plockat upp barnet i famnen, Bullen ställer sig helnöjt och nosar på barnet och stoppar huvudet i famnen på det :heart Tja, miljöträning får en annan mening med den här hästen, det är mer hur man ska slita honom bort från saker... :p :o
Bullen verkade ju gilla Emil när de träffades i Ragvaldsträsk, och han gillade Bullen!
 
Min lille häst är ju som han är, man kan inte låta bli att älska honom :love:
Som det lilla barn han är (nej, han blir aldrig vuxen!) blir han besatt av olika saker... Hittills har det varit att stoppa huvudet i saker (gärna sånt där alla tror att han ska fastna...) och vattenpölar (dricka, vifta med framben, you name it...).
Igår var jag ute och red, skrittade på lång tygel när det en bit fram kom en typ 2-åring i regnkläder. Barnet såg hästen och blir jätteglad, börjar veva med armarna och springer mot oss. En normal häst skulle iaf börja fundera lite här... Bullen blir ÖVERLYCKLIG, spetsar öronen och töltar på tvären tills han är framme vid barnet... Föräldern har då plockat upp barnet i famnen, Bullen ställer sig helnöjt och nosar på barnet och stoppar huvudet i famnen på det :heart Tja, miljöträning får en annan mening med den här hästen, det är mer hur man ska slita honom bort från saker... :p :o


Hahaha låter väldigt bekant det där. Sol blir helt till sig när hon ser hundar och katterna i stallet är hon vääääldigt gosig med, vilket inte alltid är besvarat.

Ofta blir hon exalterad när hon ser folk som är ute och går.Är de nära så vi möts är det mest spetsa öron och så. Men om de går en bit bort börjar hon ofta takta och vill springa dit. Ska man då svänga åt ett annat håll blir hon skitsur. :p
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart
Usch så tråkigt :(
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart


Beklagar verkligen. Finns inget värre än att behöva ta bort en vän. Men ändå skönt att veta att du gjort allt du kan för honom.
Så himla tråkigt att han inte kunde bli bättre. :(
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart

Så tråkigt :(
 
Nån som köpt häst från Norge? Har läst på Jordbruksverket och hittar inget om tullavgift osv?!! Har hört att det brukar kunna vara dyrt?:confused:
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart

Beklagar! Tog bort min 18-åring med samma "grunder", inte ryggproblem men hälta. Han hade absolut kunnat gå som sällskap och ev lätt promenadridning, men jag visste att det inte var ett liv som gjorde honom lycklig. Och även om det är jättesvårt att ta beslutet och det gör inte dagen lättare, så känns det ändå bättre efteråt att veta att man inte tummat på vad man anser är hästvänligt. Jag vet att min häst levde det liv han ville och jag lät honom slippa när hans kropp gjorde det omöjligt att vara den individ han ville :heart
(skit också, nu börjar jag snart gråta, och jag som sitter på jobbet...)
 
Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.

Min älskade älskade häst. :heart
Så synd att han inte blev bättre.
 
Nån som köpt häst från Norge? Har läst på Jordbruksverket och hittar inget om tullavgift osv?!! Har hört att det brukar kunna vara dyrt?:confused:

Sålde häst för massa år sen till Norge och de ville ha dubbla kvitton att visa upp i gränsen för att minska tullavgiften. Krävdes även speciell veterinärbesiktning. När vi köpte tillbaka henne så gav vi bara en symbolisk summa, så då slapp vi avgift, men fick visa en massa papper i gränsen vid omlastningen.
 
Jag vill oxå ha en snaps!!! :D
Men lika glad var jag väl ändå när jag fick skritta ut en liten sväng i skogen på gammelskorven!
wpid-wp-1428431946093.jpeg
Wow så fin Andi är nu! Ser fräsch ut! :)

Jaha.... Känner mig så tom, så tom. Ledsen.
Nu är det bestämt, det finns inget mer vi kan göra för honom. Odinn kommer dömmas ut.
Kommer gå kvar till efter sommaren och ha en fantastisk sommar med massa grönt gräs och sen kommer jag med all säkerhet att ta bort honom till hösten.
Min älskade älskade häst. :heart
Så tråkigt, beklagar. :(

Nån som köpt häst från Norge? Har läst på Jordbruksverket och hittar inget om tullavgift osv?!! Har hört att det brukar kunna vara dyrt?:confused:
Hur dyrt det blir beror på hästens värde. Har för mig att tullkostnaden varierar om det är ett avelsdjur (sto/ hingst) eller en valack. Plus att du betalar moms, dvs 25% av hästens värde.

Den skall besiktas av en veterinär som är godkänd av "mattilsynet" dvs norska jordbruksverket senast 48h innan den lastas. Det är ett friskhetsintyg som skall skrivas. När jag ordnade ett sådant i sverige inför min norgeflytt kostade det omkring 900kr (inklusive veterinärens resa). Det är inte en vanlig veterinärbesiktning utan handlar om att bedöma om hästen kan ha några smittsamma sjukdomar, och om den är i skick för att transporteras.

Införsel från EU-länder samt Norge, Andorra och Färöarna
Hästarna ska vara undersökta av veterinär
  • Hästar som förs in i Sverige ska vara undersökta av en officiell veterinär i det land de kommer ifrån. Undersökningen ska göras inom 48 timmar före lastningen.
  • Veterinären ska skriva ett hälsointyg där det framgår att hästarna är friska enligt de hälsokrav som gäller inom EU. Intyget gäller under tio dagar. Under den tiden kan hästarna resa obegränsat mellan länderna inom EU samt Norge, Andorra och Färöarna.
  • Du ska behålla hälsointyget under sex månader så att du kan visa upp det för officiell veterinär vid till exempel smittspårning.
  • Uppgifter om föl som är under sex månader och som reser tillsammans med sin mamma kan skrivas på samma intyg som stoet.
Hästarna ska ha pass
Hästar inom EU måste ha ett hästpass. Det är en identitetshandling som du bland annat ska visa upp för veterinären som skriver hälsointyget. Tag alltid med hästpasset när du reser med din häst. Här finns mer information om hästpass.

Införsel från Norge, Andorra och Färöarna måste anmälas
När du för in hästar från Norge, Andorra eller Färöarna måste du anmäla införseln till den aktuella tullstationen när du passerar gränsen. I övrigt gäller EU-reglerna även för dessa länder.

Infon kommer från jordbruksverkets hemsida.

Att anmäla till tullstationen är superenkelt, man ringer och säger att det och det datumet kommer jag att passera gränsen med en häst. För mig gick det väldigt smidigt och enkelt att checka in hästen, hon väntade i transporten, jag fyllde i ett papper som intygade att hon varit min i minst ett år innan flytten och att jag tog med henne som flyttgods. (=Gratis, men gäller givetvis bara om man själv äger hästen och flyttar mellan länderna) Har för mig att jag i förväg hade printat papper från Norska tullverkets hemsida. Glöm inte att kontrollera vad de har för öppettider, du måste stanna till och ordna med pappersarbetet innan du kör över gränsen.
 
Dubbelkolla med jordbruksverket och svenska tullen vad som gäller innan du kör in hästen i Sverige, det brukar sällan hålla med "jag visste inte, kände inte till reglerna". :) Och jag är inte helt säker på att jag minns riktigt angående tull och moms.
 
Om någon för ett år sedan skulle ha berättat för mig att vi skulle sitta och tölta i form, på åttvolter, rida allt från kort till mellantempo osv, om ett år. Skulle jag ha skrattat nervöst. :p Jag har alltid trott på hästen, men inte riktigt på mig själv. Men hårt arbete och bra tränare gör att vi utvecklas hela tiden.

Idag var det verkligen så jäkla roligt att rida. Som vanligt. :D

Jag har en liten fundering. Om jag går från arbetstölt och ökar till mellantölt blir det lätt travtaktigt. Om jag samlar i skritt och sedan går direkt fram i mellantempo blir takten helt ren. Är det en styrkefråga tror ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
347
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp