Ta bort nedslitna tänder på äldre hund?

__sofia__

Trådstartare
Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del - vilket gör att de nu är ganska nedslitna. Om man jämför med de yngre hundarna har de alltså mycket spetsigare tänder, medan den här hunden då har slitit ner spetsarna och tänderna. Hon har inte haft några problem med tandsten, och tandköttet har alltid verkat friskt av vad jag kunnat se (inte heller några kommentarer från veterinärer som tittat på hennes tänder i andra sammanhang, vid andra undersökningar).

Hon ska in till veterinären imorgon för att kollas igenom i munnen och planera inför tandutdragning.

De små tänderna allra längst fram är jag mest orolig för - då det nu är så att de alla blivit så nedslitna att pulpan (?) i mitten av tänderna syns. På en tand har det också nu blivit svart i pulpan, den måste i alla fall ut, men ska alla de andra små tänderna där fram också plockas ut? Jag tycker att jag försökt googla, men det står mest om tandsten, tandköttsproblem, tandlossning etc., och jag tycker inte jag hittar någon riktigt bra info om allmänt slitage hos äldre hundar. Gör det per automatik ont för henne att pulpan är blottad, så att de också ska bort? Visst borde det vara så, eller?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 624
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 168
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp