Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Michis, du skrev det jag tänkte :)

@Nielaa - det absolut viktigast just nu är att han arbetar rätt och rör på sig, att han använder ryggen på korrekt sett, och detta arbete han nu ska genomföra har Jag tillsammans med min veterinären samt Veterinären på Husaby Hästklinik tillsammans satt ihop, eftersom DE vet vad han behöver samt pratat med mig om vad jag ska tänka på, vad som är viktigt just nu osv.
Jag har kontakt hela tiden Med min veterinär och vi kommer åka på åtskilliga kontroller med honom ju mer vi trappar upp arbetet.
 
Senast ändrad:
Har varit på träningstävling idag! Gick riktigt bra (särskilt med tanke på att jag jobbat o varit bortrest så hästen knappt har ridits sen torsdag förra veckan... :p ) Red en V5 inne i ridhus, med poängen 4,0 i tölt (med kommentaren bra takt och bra ridet/planerat! :bump: ) och 5,0-5,5 på resten :up: Känns ju faktiskt som att vi vågar visa oss ute på tävlingsbanorna i sommar! Nu ska jag bara uppfostra bustrollet lite mer, han har ju börjat tagga igång när man kommer bort eller rider ut, och då funkar tydligen inte halvhalter längre? :confused:
Eller avsaktningar eller halter heller för den delen... :p

10806305_1023331497695700_2345241686766593819_n_zpsm7juspq8.jpg
 
Tack för film @Koppen
Jäklar vad fin Ivan från Hammarby är!

Avis på er som var på plats, men jag blev tvungen att jobba lite övertid och insåg att finalerna slutade vid nio. Hade blivit så himla sent. Hur var stämningen på plats?
 
Alltså, att små fåglar plockar den lösa pälsen från hästarna när de fäller har man ju sett varje vår men alltså...

Idag satt det en stor j-la svart KORP på Grimas rygg och DROG AV henne manen.
Inte den lösa pälsen, utan MANEN!

Såg inte klokt ut. Hon verkade dock tycks det var skönt, men som han slet å drog. :laugh:

Hon har ju eksem men det är inte för knotten jag får sätta på täcket nu, utan för att korpen inte ska förstöra manen :p



 
Se om jag kan lyckas dela en video från Tölt on Ice...



För övrigt så är Andi nog frisk nu, imorgon kommer distriktet o tar blodprov igen för att kolla om infektionen är borta. Jag skrittade faktiskt ut på honom igår, barbacka 400m hem till grannen. Han är ju jättepigg nu och vill gärna komma ut, han har kontrollerad fri tillgång på hö och äter typ 10-12kg/dygn nu... Dags att börja skära ner på mängden!!! Mitt hö är alldeles för bra/torrt för såna mängder...

Rá har äntligen fått gå på vila, hon fick en tappsko o planen har varit att köra denna skoperioden ut. Men Meyja vill jag helst inte sluta rida! Hon är fantastisk!! Brukar sko var 6e vecka, men nu fördröjer jag det medvetet till 8 v så jag kan få två till med fina prinsessa...
 
Tömmkörning i regn idag. Då fick ryggen hållas varm med ländtäckelösningen ala Sanna :)

Det är riktigt kul att tömköra när både häst å ryttare börjar få koll på allt. Han va jätte trevlig och mjuk idag, travade på med fint påskjut och i skritten hade van faktiskt ett hyfsat övertramp, de har han inte haft innan. :)

Lite massage efteråt och kände igenom honom, än så länge mjuk å fin :)
Längtar till nya sadeln kommer, så jag kan börja lite från ryggen oxå.

 
Tömmkörning i regn idag. Då fick ryggen hållas varm med ländtäckelösningen ala Sanna :)

Det är riktigt kul att tömköra när både häst å ryttare börjar få koll på allt. Han va jätte trevlig och mjuk idag, travade på med fint påskjut och i skritten hade van faktiskt ett hyfsat övertramp, de har han inte haft innan. :)

Lite massage efteråt och kände igenom honom, än så länge mjuk å fin :)
Längtar till nya sadeln kommer, så jag kan börja lite från ryggen oxå.

Han är ruggigt snygg den där. :love:
 
Har ni några bra tips på bra musik att ha på en tävling? sitter och skall försöka knåpa ihop en bra låtlista. Lättare sagt än gjort.. =P
 
Idag har vi superhärligt vårväder, lite kallt i vinden bara, men vad gör det när solen lyser. :)

Tog en längre runda med Sol idag med mycket skritt. Det märks att hon blir lite trött av fällningen nu.
Skulle eventuellt åkt iväg och ridit på fredag men det får nog vänta, tror alla backar blir lite för tufft just nu.



Jag kom att tänka på en sak när jag vi skrittade hem mitt stallet. Jag kan inte minnas att Sol någonsin haft bråttom hem. Klart att hon varit extra taggad i galopp vissa sträckor där vi vänder och rider hem, men hon skrittar inte snabbare på hemväg som många gör. Tänkte först att det kanske beror på att hon oftast fått maten innan vi rider iväg, men vissa perioder har hon fått efter om det är nåt som ska stå i blöt. Så det är nog ingen förklaring egentligen.
Tänkte på Godi som alltid hade bråttom hem, han var väldigt flockbunden och gillade inte att lämna hagen eller gården.

Hur är era hästar? Har ni sett nån koppling?
 
Hur är era hästar? Har ni sett nån koppling?

Min gubbe vill snarare inte gå hem (i alla fall inte när han var yngre). :D Inte så att han vägrade gå men det märktes tydlig skillnad på bortåt vs hemåt. Han hade aldrig bråttom hem på det viset som jag upplevt att många andra har. När jag skrittade av honom, gav lång tygel och tänkte att jag kunde åka autopilot hem så vek han ofta av på stigar åt sidorna. Spetsade öron och raska steg. Det har hänt att han gjort det i galopp när vi ridit sist i grupp fastän resten av hästarna fortsatt rakt fram. Alltså helt enkelt väjt av åt höger och fortsatt i galopp på en främmande stig åt ett helt annat håll. Han är nog inte särskilt flockbunden. :angel: Sådana gånger har jag avbrutit honom efter att jag skrattat klart, men gillar faktiskt att han tar egna initiativ. Jag vet att han inte sätter emot om jag stoppar honom, han är ju världens beskedligaste. Men pröva måste han likväl. :p

Sedan är han kanske lite knasig i allmänhet och tar sig friheter när han har långa tyglar. Exempelvis tar tuggor av svampar, går ner i vattenfyllda diken och rakt ut i sjön/bäcken utan att fråga om lov. Älskar hans personlighet! :love:
 
Det börjar kännas att det är på riktigt som prinsen snart ska ut och visa upp sig. Nervös redan nu, huvvaligen!! :eek:

Idag red vi en sväng med en av ridskolegrupperna, och jag förvånas ännu en gång av vilket jäkla lynne den hästen har! Där går han, 4.5 år gammal, med hormoner som BORDE hamna åt alla konstiga håll (stor gård där stona börjat brunsta) - cool som en filbunke, lyder minsta tanke jag gör, bjuder på den ena gångartsupplevelsen häftigare än den andra och höjdpunkten var definivt att få springa på i galopp! Så nöjd och glad!
Han går sist, stannar fast dom andra går, töltar förbi, går först, går bredvid .. Utan minsta tvekan eller åsikt om dom andra hästarna. Han är helt jäkla otrolig! :love:
 
Idag var en sån där dag då jag kände "Fyfan vad jag ska vara tacksam över att jag har honom!". Lämnade alla kraven för idag och skrittade ut i vårsolen. Idag var han på sitt allra bästa humör dessutom. Så glad och positiv att jag nästan blev tårögd. Min älskade häst. Tänk vilken tur jag har som faktiskt har en häst. Och att den hästen just är Askur!
2015-04-01-2200_551c4e75e087c37f8a71ae64.jpg
 
Min gubbe vill snarare inte gå hem (i alla fall inte när han var yngre). :D Inte så att han vägrade gå men det märktes tydlig skillnad på bortåt vs hemåt. Han hade aldrig bråttom hem på det viset som jag upplevt att många andra har. När jag skrittade av honom, gav lång tygel och tänkte att jag kunde åka autopilot hem så vek han ofta av på stigar åt sidorna. Spetsade öron och raska steg. Det har hänt att han gjort det i galopp när vi ridit sist i grupp fastän resten av hästarna fortsatt rakt fram. Alltså helt enkelt väjt av åt höger och fortsatt i galopp på en främmande stig åt ett helt annat håll. Han är nog inte särskilt flockbunden. :angel: Sådana gånger har jag avbrutit honom efter att jag skrattat klart, men gillar faktiskt att han tar egna initiativ. Jag vet att han inte sätter emot om jag stoppar honom, han är ju världens beskedligaste. Men pröva måste han likväl. :p

Sedan är han kanske lite knasig i allmänhet och tar sig friheter när han har långa tyglar. Exempelvis tar tuggor av svampar, går ner i vattenfyllda diken och rakt ut i sjön/bäcken utan att fråga om lov. Älskar hans personlighet! :love:

Visst är det underbart med lite egen vilja och initiativ. Sålänge det är sådär oförargligt så tycker jag det är charmigt. Jättetråkigt när man rider en sån där robot-häst som bara gör det man ber om. :p
Älskar när jag känner att Sol har nån ide som hon bara väntar på tillstånd att få sätta i verket, de dagarna är allra roligast när vi båda har massa energi och engagemang. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
334
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 672
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 777
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp