Egen byggd budget ridbana

Lars L

Trådstartare
Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger en ridbana, vill jag gärna återgälda genom att dela resultatet med er. Banan är inte helt klar än, jag hann precis avsluta med stenmjölet innan vintern kom.

Det hela började med att jag hittade en bra plats med lagom lutning. Eftersom en ridbana ska luta 1-2%, ville jag undvika att behöva schakta bort för mycket material. Jag planade marken och tog bort gräset. Därefter grävde jag ner dräneringsrör och lade ut geotextil för att hindra bärlagret från att blandas med jorden. Bärlagret består av 0-32 material och är ungefär 15 cm tjockt. Ovanpå det har jag lagt ett lager stenmjöl på ca 5 cm.

Det kommer behövas mer material, och jag funderar nu på om jag ska lägga på sand ovanpå eller låta det vara.

Här är en länk till en film om bygget:

Kostnader/Budget:

• Bärlager: 27 000 kr
• Stenmjöl: 8 000 kr
• Dränering och markduk/geotextil: 4 000 kr

Totalt: 39 000 kr, plus diesel och arbetstid.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand. Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden...
Svar
2
· Visningar
1 513
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 915
Senast: bapro
·
T
Anläggning Hej. Nu planerar vi för ridbana och budgeten är tight. jag fick tipset att gräva bort matjorden tills jag kom ner till grus och packa...
Svar
6
· Visningar
2 990
Senast: Buck
·
P
Hästmänniskan Jag bor i södra Skåne och vill bygga paddock så fort som möjligt. Har fått en offert på c:a 250 000 kr för en bana på 50*20 meter...
Svar
2
· Visningar
1 597
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp