Bygga hovhälsa innifrån på vanvårdad häst.

scarlettlady

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med att jag har nära samarbete med både hovslagare (med specialkunskap om fång) och veterinär. För att ni ska förstå min situation ska jag berätta historien bakom mitt övertagande av denna häst.

För 11 år sedan drev jag, min exman och två till ett handelsbolag där vi hade helinackorderingar av fölston och unghästar, hingstar och konvalacenter (oftast fångsjuka). Ibland kom det även hästar länsstyrelsen omhändertagit. En dag hade en kompis till mig upptäckt att hennes tidigare sto var till salu och att hon inte verkade må bra. Vi åkte dit så tt hon kunde köpa henne och vi fann henne och hennes lilla föl instängda i ett skjul och de var både magra och hade väldigt långa hovar. Hon köpte stoet och jag fölet på stört och vi tog hem dem. Veterinär och hovslagare kom och vi lyckades få ordning på dem efter ett tag. I samma veva höll min skilsmässa på och jag flyttade till een plats 7 mil därifrån. Eftersom bolaget skulle fortsätta utan mig och jag inte hade möjlighet att ta med mig fölet så gick ägandet över till bolaget och planen var att sälja henne. Detta hände aldrig och under årens lopp har jag försökt köpa tillbaka henne eftersom hon bara går där. Bolaget lades slutligen ner ett par år wfter att jag flyttat och min exmans nya flickvän som också var en del av bolaget tog hand om henne.

För ett halvår sen, alltså 11 år senare, fick jag ett samtal med bilder där man ser att hästen mår riktigt dåligt och där hovarna inte är omskötta. Jag har sett många vanvårdade hästar genom livet men detta var bland de värsta jag sett. Hon som ringde undrade vad hon skulle göra och jag sa att hon skulle polisanmäla. Jag kontaktade min exman för att ta reda på vem som nu hade hand om hästen och fick kontaktuppgifterna till den tjejen han varit ihop med strax efter vår skilsmässa och jag sa till honom att det kommer att anmälas. Strax därefter får jag ett meddelande att hans ex vill att jag hämtar hästen och tar hand om den. Jag svarar naturligtvis nej. Jag kan inte hämta en häst jag inte äger och ta hand om den när den ser ut så. Lite på skämt sa jag att om hon skriver på ett ägarbyte kan jag ta hästen, men var gansk säker på att det inte skulle ske. Jag och flera andra har ju velat köpa hästen flera gånger under årens lopp och nekats. Döm av min förvåning så skrev hon på och jag fick så vackert åka och hämta hästen. Naturligtvis anmälde jag kvinnan och länsstyrelsen har varit där (det var två hästr kvar). Trots bilder och att de inte fått kontakt med henne så la de ner ärendet.

Nu till den del då jag behöver er. Hästen har naturligtvis stora problem med hovarna. Under månaderna som gått har vi kämpat med att korta in och förhindra hovbölder. Hon kunde knappt gå när jag hämtade henne och hade både fång och hovbölder till följd av fången. Hennes kropp var svullen och hon mådde rent ut sagt skit. Jag trodde inte att hon skulle överleva och jag slits fortfarande mellan hopp och förtvivlan trots att vi nu fått bukt med det mesta. En hov är fortfarande kritisk men hon är pigg och springer gärna. Hon haltar inte längre och jag börjar se en ljusning.

Nu skulle jag behöva tips på hur jag ska få ordning på kroppen med hjälp av foder. Just nu får hon extra fibrer, magnesium, B-vitaminer, stärkelsefritt kraftfoder, luzern och mineraler. Grovfodret är just nu halm på natten och bete på dagen. Kan det vara en bra ide att ge mjölksyrebakterier? Eller finns det något annat bra på marknaden för tarmarna? Inget som skyndar på hovtillväxten då vi fortfarande sliter med bölder som sitter ganska djupt.

Tack för att ni orkade läsa!
 
Nummer 1 är att direkt ta bort henne från betet! Det är grus/sandhage som gäller tills ni fått styr på det här.

Köp in ett grovfoder med socker under 10% och en proteinkvot på minst 6, och låt henne äta enbart det. Inte halm, inte gräs.

Du har en fånghäst, bete är bara att glömma tills hon är fullt frisk och igångsatt, och för en del funkar det aldrig att komma tillbaka på gräset.

Jag hade också tagit bort allt kraftfoder och enbart gett pulvermineraler blandat med en liten näve melassfritt lusernhack eller lusernpellets.

Dieten måste rensas upp innan man lägger till ditten och datten.
 
Jag vet ju inte hur mycket du kan om uträkning av foderstat och att den är i balans med mickro och mackromineraler. Har du inte kunskap så be om eller köp hjälp. Min uppfattning är att när man har en foderstat som är uträknad så det som blir kvar är ganska få olika foder/tillskott och hästen kommer må mycket bättre. Istället för att ösa på och hästen ”tar det den behöver” det funkar inte så.
 
Nummer 1 är att direkt ta bort henne från betet! Det är grus/sandhage som gäller tills ni fått styr på det här.

Köp in ett grovfoder med socker under 10% och en proteinkvot på minst 6, och låt henne äta enbart det. Inte halm, inte gräs.

Du har en fånghäst, bete är bara att glömma tills hon är fullt frisk och igångsatt, och för en del funkar det aldrig att komma tillbaka på gräset.

Jag hade också tagit bort allt kraftfoder och enbart gett pulvermineraler blandat med en liten näve melassfritt lusernhack eller lusernpellets.

Dieten måste rensas upp innan man lägger till ditten och datten.
Som sagt, jag har nära kontakt med veterinär och expertis som kan detta. Vi har hållit på ett drygt halvår nu och hon är betydligt friskare och har inte akut fång. Hon har inte fått fång av att äta utan av att hennes hovar inte blivit skötta ordentligt. Hon får heller inte kraftfoder utan ett stärkelsefritt foder anpassat för hästar med fång.
Min foderstat är uträknad utifrån hennes förutsättningar. Nu ville jag ha tips om det finns något ytterligare som kan stärka upp mag-/tarmbalansen för henne som någon kan tipsa om.
 
Jag vet ju inte hur mycket du kan om uträkning av foderstat och att den är i balans med mickro och mackromineraler. Har du inte kunskap så be om eller köp hjälp. Min uppfattning är att när man har en foderstat som är uträknad så det som blir kvar är ganska få olika foder/tillskott och hästen kommer må mycket bättre. Istället för att ösa på och hästen ”tar det den behöver” det funkar inte så.
Jag har som jag skrev ett nära samarbete med expertis och en foderstat uträknad utifrån hennes behov. Jag var mer ute efter om det finns något ytterligare som kan stärka hennes mag-/tarmbalans.
 
Som sagt, jag har nära kontakt med veterinär och expertis som kan detta. Vi har hållit på ett drygt halvår nu och hon är betydligt friskare och har inte akut fång. Hon har inte fått fång av att äta utan av att hennes hovar inte blivit skötta ordentligt. Hon får heller inte kraftfoder utan ett stärkelsefritt foder anpassat för hästar med fång.
Min foderstat är uträknad utifrån hennes förutsättningar. Nu ville jag ha tips om det finns något ytterligare som kan stärka upp mag-/tarmbalansen för henne som någon kan tipsa om.

Är veterinären och "experten" verkligen fångkunniga?

Och hur har ni lyckats få ihop en foderstat med enbart bete och halm, är gräset analyserat?

Hovar behöver mycket protein, och för en häst som är "trasig" är det lättast och säkraste att utesluta osäkerhetsfaktorer såsom bete och få till en foderstat som mer än väl uppfyller grundbehovet av protein, utan att det blir för mycket socker.

En del fånghästar kan också reagera på andra fodermedel, så det är ganska konstigt att ha en foderstat med så mycket kraftfoder innan ni fått hästen i bra skick.

Fixa en ren diet som ger tillräckligt med protein först - sen kan du börja fundera på tillskotten.

Ni har ju rejäla problem i nuläget om hästen får många hovbölder. Dags att köra uteslutningsmetoden genom att börja om med en kontrollerad foderstat - dvs inget bete och inget oanalyserat foder.

En häst som inte verkas på länge får vanligtvis inte belastningsfång, dom får bara fula hovar som antingen blir långa bananer om dom är instängda eller som självverkar om dom får gå i hage. Nästan all fång är metabolisk eller hormonell.

Och även om det vore mekanisk fång, så måste du få kontroll på dieten så hästen får en chans att växa ut en frisk ny hov. Det tar ungefär 1 år.
 
Är veterinären och "experten" verkligen fångkunniga?

Och hur har ni lyckats få ihop en foderstat med enbart bete och halm, är gräset analyserat?

Hovar behöver mycket protein, och för en häst som är "trasig" är det lättast och säkraste att utesluta osäkerhetsfaktorer såsom bete och få till en foderstat som mer än väl uppfyller grundbehovet av protein, utan att det blir för mycket socker.

En del fånghästar kan också reagera på andra fodermedel, så det är ganska konstigt att ha en foderstat med så mycket kraftfoder innan ni fått hästen i bra skick.

Fixa en ren diet som ger tillräckligt med protein först - sen kan du börja fundera på tillskotten.

Ni har ju rejäla problem i nuläget om hästen får många hovbölder. Dags att köra uteslutningsmetoden genom att börja om med en kontrollerad foderstat - dvs inget bete och inget oanalyserat foder.
Expertisen är naturligtvis experter på fång. Vi har under månaderna jobbat oss fram till denna foderstat. Mängden kraftfoder har du ju ingen aning om så hur du kan mena att det är mycket vet jag inte och hur som helst är inte syftet att försvara hur vi fått en svårt sjuk häst såpass frisk att vi nu kan börja blicka framåt utan att få tips om det finns ytterligare sätt att stärka mag-/tarmbalansen.
 
Expertisen är naturligtvis experter på fång. Vi har under månaderna jobbat oss fram till denna foderstat. Mängden kraftfoder har du ju ingen aning om så hur du kan mena att det är mycket vet jag inte och hur som helst är inte syftet att försvara hur vi fått en svårt sjuk häst såpass frisk att vi nu kan börja blicka framåt utan att få tips om det finns ytterligare sätt att stärka mag-/tarmbalansen.
Men då borde väl de kunna tipsa om lämpliga tillskott?
 
Expertisen är naturligtvis experter på fång. Vi har under månaderna jobbat oss fram till denna foderstat. Mängden kraftfoder har du ju ingen aning om så hur du kan mena att det är mycket vet jag inte och hur som helst är inte syftet att försvara hur vi fått en svårt sjuk häst såpass frisk att vi nu kan börja blicka framåt utan att få tips om det finns ytterligare sätt att stärka mag-/tarmbalansen.

Vi är flera här på bukefalos som både gått foderutbildning på universitetet och har lång erfarenhet av foderstater och fång. Det låter som vansinne att ha fånghäst på bete, halm OCH kraftfoder (även om det är lågt i stärkelse).

Det är inget vits att rekommendera fler tillskott när grunden inte är ordnad. Det kommer inte göra någon nytta.

Nu är ju dessutom säsongen här när det börjar bli kallt om nätterna, dvs gräset blir riktigt farligt pga högt socker.

Om du tar din hästs hälsa på allvar köper du in ett bra hö istället. Lågt socker, högre protein. Det går inte att odla ut friska hovar på högt socker och lågt protein. Man får frasig dålig hovkvalitet, hovbölder, och hög risk för återfall i fången.

Dessutom så blir det billigare för dig i längden att göra en riktig foderstat med en bra analyserat grovfoder.
 
Det här ett sånt intressant fenomen på Buke man ställer en fråga och får flera sakliga, nyanserade och kunniga svar. Men dessa duger inte alls för då har man plötsligt en massa experter hemmavid och man vill bara ha svar på en enda liten fråga, som i sammanhanget är relativt orelevant om helheten inte är åtgärdad först och som dessutom dessa experter, om de nu är så bra och kunniga, borde redan kunnat svara på?

Jag är inte lika kunnig som @skiesabove men att sätta en fd fånghäst på gräs/halm låter som vansinne i mina ögon.
 
Vi är flera här på bukefalos som både gått foderutbildning på universitetet och har lång erfarenhet av foderstater och fång. Det låter som vansinne att ha fånghäst på bete, halm OCH kraftfoder (även om det är lågt i stärkelse).

Det är inget vits att rekommendera fler tillskott när grunden inte är ordnad. Det kommer inte göra någon nytta.

Nu är ju dessutom säsongen här när det börjar bli kallt om nätterna, dvs gräset blir riktigt farligt pga högt socker.

Om du tar din hästs hälsa på allvar köper du in ett bra hö istället. Lågt socker, högre protein. Det går inte att odla ut friska hovar på högt socker och lågt protein. Man får frasig dålig hovkvalitet, hovbölder, och hög risk för återfall i fången.

Dessutom så blir det billigare för dig i längden att göra en riktig foderstat med en bra analyserat grovfoder.
Tack för din input.
 
Det här ett sånt intressant fenomen på Buke man ställer en fråga och får flera sakliga, nyanserade och kunniga svar. Men dessa duger inte alls för då har man plötsligt en massa experter hemmavid och man vill bara ha svar på en enda liten fråga, som i sammanhanget är relativt orelevant om helheten inte är åtgärdad först och som dessutom dessa experter, om de nu är så bra och kunniga, borde redan kunnat svara på?

Jag är inte lika kunnig som @skiesabove men att sätta en fd fånghäst på gräs/halm låter som vansinne i mina ögon.

Eller hur. Liksom, det finns flera märken av fermenterade fibrer med mjölksyrebakterier (EM Vital bland annat) och även mjölksyrebakterier på pulver eller i flytande men det kommer liksom inte hjälpa till med de stora glappen i den grundläggande foderstaten...

Och ibland kan ju "experten" vara ett foderföretags foderstatsrådgivare, som dels inte är oberoende utan brukar rekommendera stora mängder av deras eget kraftfoder, och som dels ibland bara fått en kort internutbildning...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 143
Senast: exotic
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 011
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 047
Senast: Korven
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 225
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp