Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Linduzz

En gång när jag tävlade min Skuggi fick jag 1,5, 6.5 och 6.0 under samma moment.
Jag frågade faktiskt den domaren varför jag fick som jag fick (lugnt och trevligt ska tilläggas) men fick ett jättesnäsigt svar tillbaka.
Numera är ju jag själv domare och jag anser att man ska kunna stå så pass för det man sätter att folk ska kunna komma fram och fråga, samt konstruktiva kommentarer. Vi diskuterade det på domarseminariumet i januari att det har skrivits en hel del oprofessionella kommentarer från flertalet domare och det är inte helt okej. Någon hade skrivit "Börja läsa böcker istället" och "lär dig rida på tränsbett".
Tyvärr förekommer alltså sådant och det är fruktansvärt tråkigt och ett problem som måste tas tag i.

Däremot finns det en brandvägg vid "för högt" tempo, dvs ett tempo som är för högt för vad hästen klarar av. Det är i så fall den som du borde ha slagit i, nu såg ju inte jag ritten och vet inte vad domaren har sett så jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Däremot är det som sagt en bedömningssport och folk ser olika saker vid bedömningarna.

Gud vad jag svamlar, men jag hoppas min poäng kommer fram :p
 
Hagar
För att va så ung så går han fint.. om man ska ge lite kritik så skulle jag vilja se lite mer samling i traven..
Nu smider han en hel del i traven och de tyder på obalans och att det går för fort i traven och att han inte får med sig bakbenen.
Blir lite slängtrav helt enkelt

För att kunna gå i en snygg ökad trav behöver man tyvärr träna den tråkiga samlade traven så hästen får bärigheten och styrkan att sedan kunna gå i en bärig ökad trav utan att de blir som trumpinnetrav.

En bra övning är trav-skritt-halt- skritt-trav
När hästen blir starkare kan man köra..trav-halt-rygga-trav.. grym för att jobba upp en bärighet och styrka
klättra i branta backar samt rygga upp för en svag backe är en övning som gör underverk för rygg och musklaturen i bakkärran.

Nu vet jag ju att inom isistävlingarna vill man ju att hästarna ska gå som på din film.. fort fort men tror ändå att genom att träna upp en samlad långsam bärig trav kan man få några poäng mer i den ökade snabba traven sedan ute på tävlingarna.


Men annars ser de fint ut .. tölten är ju hans styrka =) Ska du utoch tävla nått i år? för han är väl 5 iår? får man inte börja tävla då?=)
Haha, han rids mer samlat i trav för rakriktning, balans och styrka än vad han töltas varje ridpass så du behöver inte oroa dig ;)
Sen är det så att för att få balans i högre tempo måste även det tränas på. Simple as that!
Och backa i en uppförsbacke skulle jag aldrig göra!
En snabb trav med "trumpinneben" ska det inte vara, det ska vara sväv och tryck! Balans och bärighet. Så du får nog plugga på lite mer ;)
Samt kolla lite noggrannare om trumpinneben är vad du anser att snappe har på filmen. Du bör även ta in i din beräkning att det är en häst på 4.5 år, som rids ute i första vårsolen i 10 grader och filmerna visar sista 6 minutrarna på ett ridpass som var 30min långt.

Tölten är hans, utan tvekan, svagaste gångart ;)
Iår satsas det på en visning, tävlandet får vänta.
 
T
@Michis Han är ju helt magisk! 

Med Andi går det väl sådär. Han har haft feber hela helgen, troligtvis pga reaktion där droppet satt. Men trots en ganska hög feber så är han förhållandevis pigg och glad, han äter o dricker o pissar o skiter obekymrat. Det är tom så att jag varit tvungen att dubbelkolla med annan termometer, så pigg är han. Jag fortsätter behandla svullnaden vid droppet och hoppas på det bästa...
Tack snälla, jag tycker också att han är ren magi :love:

Det låter ändå otroligt positivt med Andi och jag håller alla tummar för att det fortsätter åt rätt håll!
Stor kram
 
Samma här, trots två väldigt mycket femgångshästar i både mamma och pappa fick vi plocka fram tölten under ryttare. Han töltade iofs i fritt tillstånd någon gång, men när ryttaren kom på fanns ingen tölt i sikte så det var bara att börja om från början. Det har tagit mycket tid i anspråk, men nu vill han inte göra annat om han inte får slänga sig iväg i pass förstås. ;)

Han har mognat oerhört, från att ha varit så där valpig i huvudet börjar han sakta men säkert bli mer och mer mogen och beter sig lite mer som en vuxen än som en snyten tonåring.

Han är oerhört charmig, och väldigt tillmötesgående för det mesta. Men han har kommit in i någon slags period där det nu måste ifrågasättas först, men tar till sig efter en tillsägelse. Vi har kommit igång sedan tre veckor tillbaka efter en vila från jul och fram till slutet av februari.

Har nu ett par kurser inbokade framöver, och det ska bli oerhört spännande och mycket roligt.

I övrigt @Michis så undrar vi ju förstås när du tänker hälsa på. ;)
Åh, jag kommer jag kommer!
Måste planera in det, känner mig hur dum som helst som inte varit hos er ännu! Snart snart!!

Vad spännande med kurser! För vem?
 
Med Andi går det väl sådär. Han har haft feber hela helgen, troligtvis pga reaktion där droppet satt. Men trots en ganska hög feber så är han förhållandevis pigg och glad, han äter o dricker o pissar o skiter obekymrat. Det är tom så att jag varit tvungen att dubbelkolla med annan termometer, så pigg är han. Jag fortsätter behandla svullnaden vid droppet och hoppas på det bästa...

Tänker på Andi, hur är det med honom?

Om du orkar, vill du berätta lite mer om tandsjukdomen och hur ni upptäckte den?
 
Efter dagens lektion har jag fått en nytändning i ridningen!
Vi jobbade mycket på kommunikationen och Kristjan gav mig många tips och råd. Bland annat om hans energi. "Energin vill han ha och det är ingenting vi ska ta ifrån honom men vi måste omvandla den till något bra", sa Kristjan. Och det gjorde vi. Efter en kvart lyssnade han otroligt bra och gick som en klocka.

Tränade den korta tölten i slutet och avslutade några varv i ökat tempo för att göra min pärla nöjd. ;)
Han har verkligen hittat sin grej!
 
Efter dagens lektion har jag fått en nytändning i ridningen!
Vi jobbade mycket på kommunikationen och Kristjan gav mig många tips och råd. Bland annat om hans energi. "Energin vill han ha och det är ingenting vi ska ta ifrån honom men vi måste omvandla den till något bra", sa Kristjan. Och det gjorde vi. Efter en kvart lyssnade han otroligt bra och gick som en klocka.

Tränade den korta tölten i slutet och avslutade några varv i ökat tempo för att göra min pärla nöjd. ;)
Han har verkligen hittat sin grej!
Vad kul! Skulle vilja rida för Stjani nån dag :)
 
Tänker på Andi, hur är det med honom?

Om du orkar, vill du berätta lite mer om tandsjukdomen och hur ni upptäckte den?

Andi står fortfarande med hög feber. Han har fått en infektion i halskärlet där han hade sitt dropp. Han har nu haft feber sedan i fredagskväll... Men han är oförskämt pigg och glad ändå tycker jag. Magen verkar må bra så jag hoppas att den biten är avklarad iaf.

Tandsjukdomen heter Equine odontoclastic tooth resorption hypercementosis. Tänderna och rötterna löses upp och resorberas vilket ju innebär att tänderna släpper ifrån sina fästen, börjar röra sig och det blir dåliga tänder kvar som kan fraktureras och splittras vid belastning. Hypercementosis står för att det bildas en väldig massa emalj, det bygger på runt tänderna som kan bli gravt "missbildade, även nere i käkbenet. Sjukdomen sägs orsaka rejäl smärta. Googla bilder EOTRH

Jag har inte upplevt något konstigt med Andi innan, jag har svårt att tro att han haft ont tidigare. Nu vet jag inte, jag hoppas att hans begränsade aptit beror på febern.
wpid-wp-1425491927844.jpeg

Tänderna skall ha en skarp vit kant runtom. På Andis bild är de suddiga. De två värst drabbade tänderna syns inte på denna bilden, hingsbetarna skymmer.
 
Andi står fortfarande med hög feber. Han har fått en infektion i halskärlet där han hade sitt dropp. Han har nu haft feber sedan i fredagskväll... Men han är oförskämt pigg och glad ändå tycker jag. Magen verkar må bra så jag hoppas att den biten är avklarad iaf.

Tandsjukdomen heter Equine odontoclastic tooth resorption hypercementosis. Tänderna och rötterna löses upp och resorberas vilket ju innebär att tänderna släpper ifrån sina fästen, börjar röra sig och det blir dåliga tänder kvar som kan fraktureras och splittras vid belastning. Hypercementosis står för att det bildas en väldig massa emalj, det bygger på runt tänderna som kan bli gravt "missbildade, även nere i käkbenet. Sjukdomen sägs orsaka rejäl smärta. Googla bilder EOTRH

Jag har inte upplevt något konstigt med Andi innan, jag har svårt att tro att han haft ont tidigare. Nu vet jag inte, jag hoppas att hans begränsade aptit beror på febern.
wpid-wp-1425491927844.jpeg

Tänderna skall ha en skarp vit kant runtom. På Andis bild är de suddiga. De två värst drabbade tänderna syns inte på denna bilden, hingsbetarna skymmer.

Tack för att du tog dig tid att berätta! Håller tummarna för Andi.

Jag brottas med tänderna på min gamling och försöker läsa på allt jag kan om tänder för att ha lite mer kött på benen inför nästa klinikbesök. Det har inte varit tal om någon sjukdom men han har inte röntgats. Var det alltså en rutinkontroll som gjorde att ni upptäckte det?

Vad fina tjejerna är! :love:
 
Inte skrivit så mycket om Odinn här, då det varit ganska jobbigt att ens tänka på vad som händer.

Men han kommer som det ser ut nu "dömmas ut", dvs han kommer bli en hagprydnad. :(
Kroniska muskelinflamationer och pålagring i SI leden gör att han inte håller som ridhäst.

Han är försäkrad med användbarhetsförsäkring så det får man väl vara glad för när detta tråkiga hänt :( . Men jag hade hellre haft min underbara Odinn som träningskamrat, men det blir inget med det. Men det känns skönt att äntligen få svar på det som inte varit tydligt och som legat å bråkat i så många år Nu. Min älskade lilla häst :heart
 
Inte skrivit så mycket om Odinn här, då det varit ganska jobbigt att ens tänka på vad som händer.

Men han kommer som det ser ut nu "dömmas ut", dvs han kommer bli en hagprydnad. :(
Kroniska muskelinflamationer och pålagring i SI leden gör att han inte håller som ridhäst.

Han är försäkrad med användbarhetsförsäkring så det får man väl vara glad för när detta tråkiga hänt :( . Men jag hade hellre haft min underbara Odinn som träningskamrat, men det blir inget med det. Men det känns skönt att äntligen få svar på det som inte varit tydligt och som legat å bråkat i så många år Nu. Min älskade lilla häst :heart
Usch vad tråkigt! :( Kramar
 
Inte skrivit så mycket om Odinn här, då det varit ganska jobbigt att ens tänka på vad som händer.

Men han kommer som det ser ut nu "dömmas ut", dvs han kommer bli en hagprydnad. :(
Kroniska muskelinflamationer och pålagring i SI leden gör att han inte håller som ridhäst.

Han är försäkrad med användbarhetsförsäkring så det får man väl vara glad för när detta tråkiga hänt :( . Men jag hade hellre haft min underbara Odinn som träningskamrat, men det blir inget med det. Men det känns skönt att äntligen få svar på det som inte varit tydligt och som legat å bråkat i så många år Nu. Min älskade lilla häst :heart

Nej vad tråkigt! Man vill ju bara att de ska må bra. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
328
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 659
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp