Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg
Stakarn! hoppas han blir bättre.
 
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg



Sånna här fall som bara stärker min tro och mitt beslut om att Jorunn aldrig någonsin skall få varken Butta eller Fenylbutazon...

Verkar som just islandshästen är extra känsliga för dessa medel. Hör många här inne vars hästar blir sjuka.. vissa har ju till och med dött av de.
Håller alla tummar och tår att han klarar sig!
 
Butta är bara förkortning av fenylbutazon ;)

Jag vill helst inte ge nsaid (det gemensamma ämnet i t.ex. Butta o metacam) heller,,men när hästen är dålig och behöver anti-inflammatoriskt -vad gör man?

Det värsta är att han ätit Butta innan o det gått bra. Jag förväntade mig inte alls det här... Men när jag hittade honom skakande i hagen så visste jag precis vad det var... Och snabb reaktion kan ha räddat honom. Han är bättre nu och det går åt rätt håll. Pjuh!!!

Kveikja fick ju metacam i somras o då var jag nervös! Tempade henne flera gånger om dagen i förebyggande... Men det gick bra. Veterinären var noga med att förklara sin teori, att de överdoseras. Men i Andis fall är det inte överdos. Jättekonstigt...
 
Butta är bara förkortning av fenylbutazon ;)

Jag vill helst inte ge nsaid (det gemensamma ämnet i t.ex. Butta o metacam) heller,,men när hästen är dålig och behöver anti-inflammatoriskt -vad gör man?

Det värsta är att han ätit Butta innan o det gått bra. Jag förväntade mig inte alls det här... Men när jag hittade honom skakande i hagen så visste jag precis vad det var... Och snabb reaktion kan ha räddat honom. Han är bättre nu och det går åt rätt håll. Pjuh!!!

Kveikja fick ju metacam i somras o då var jag nervös! Tempade henne flera gånger om dagen i förebyggande... Men det gick bra. Veterinären var noga med att förklara sin teori, att de överdoseras. Men i Andis fall är det inte överdos. Jättekonstigt...
Vårt sto som blev sjuk av metacam för några år sedan hade inte heller blivit överdoserad.
 
Butta är bara förkortning av fenylbutazon ;)

Jag vill helst inte ge nsaid (det gemensamma ämnet i t.ex. Butta o metacam) heller,,men när hästen är dålig och behöver anti-inflammatoriskt -vad gör man?

Det värsta är att han ätit Butta innan o det gått bra. Jag förväntade mig inte alls det här... Men när jag hittade honom skakande i hagen så visste jag precis vad det var... Och snabb reaktion kan ha räddat honom. Han är bättre nu och det går åt rätt håll. Pjuh!!!

Kveikja fick ju metacam i somras o då var jag nervös! Tempade henne flera gånger om dagen i förebyggande... Men det gick bra. Veterinären var noga med att förklara sin teori, att de överdoseras. Men i Andis fall är det inte överdos. Jättekonstigt...


Butta tuppkam fenyl , metacam osv kalla vad man vill:D... jag ger inte inget av alla dessa olika medel till min häst för att påskynda en inflammation att läka.
Utan jag låter de ta lite längre tid att bli frisk ist men låter kroppen själv läka i sin takt.

Samma gäller mig själv tar aldrig antibiotika eller pencelin(stavas?) utan man blir 99% oftast alltid frisk utan sånna saker.
Visst tar de några dagar längre att bli frisk men de tar jag.
Ligger heller sjuk i 3 veckor än ta piller och är frisk efter 5 dagar.. sedan blir kroppen resistent så står man sedan med lång näsa när man väl behöver.



Men alla är ju olika.. jag är hårt motståndare till att ta piller och genvägar till att bli frisk.. utan jag vill låta kroppen som oftast själv lyckas fixa till så man blir frisk sköta detta i största mån.
Och tar hellre till olika naturläkemedel/metoder som människor hade förr i tiden innan Alvedon och olika antiflammatoriska piller kom samt antobiotika.
Idag skall folk äta antibiotika och pencelin så fort de är lite snuviga eller har feber folk har inte tid å låta kroppen själv läka i sin takt. Eller snarare råd.. folk har inte råd att va hemma och vara sjuka!=(

Samma sak med hästägare ist för att tex låta en kotledsinflammation läka ut av sig själv skall man ge en massa medel för att påskyndar och tar då onödiga risker tycker jag.

Skillnaden om vet sa ger du inte butta nu kommer hästen dö till 100%.. ger du butta finns det en risk på 30% att hon dör av buttan.. Alltså 70% chans att överleva...

Ja då skulle jag ge butta.. men aldrig annars...

Som du bevisat med dina har mängden butta ingen betydelse för om hästen skall dö, hästar är otroligt känsla i sina magar och tarmar och det är en stor risk att ge kemiskt framkallade medel till din så som butta.

Den risken skall man som hästägare veta om innan man tar beslutet om att ge hästen sin detta.. alltså kan man inte beskylla veterinärer om nu en häst dör av medlet
Det är alltid hästägarnes beslut om att ge eller inte ge. väljer man att ge då är man medveten om riskerna och då är de bara be till gud om att allt går bra... som det tackoch lov oftast gör..
Men det som är skrämmande är den ökande antalet fall som slutar illa ökar markant nuförtiden främst just islandshästen tydligen. och vad de beror på är intressant inge jag vet idag dock.


Tack och lov får ju alla välja hur de vill.. men ville mest dela mina tankar kring detta med butta=)
 
Butta tuppkam fenyl , metacam osv kalla vad man vill:D... jag ger inte inget av alla dessa olika medel till min häst för att påskynda en inflammation att läka.
Utan jag låter de ta lite längre tid att bli frisk ist men låter kroppen själv läka i sin takt.

Samma gäller mig själv tar aldrig antibiotika eller pencelin(stavas?) utan man blir 99% oftast alltid frisk utan sånna saker.
Visst tar de några dagar längre att bli frisk men de tar jag.
Ligger heller sjuk i 3 veckor än ta piller och är frisk efter 5 dagar.. sedan blir kroppen resistent så står man sedan med lång näsa när man väl behöver.

Din åsikt, innehåller extremt många faktafel dock. Om någon annan tror på dessa felaktigheter tar jag mig gärna tid och ork att diskutera det i detalj, men tror att jag talar för döva öron till Nielaa. (och det är ok, du är fri att ha din åsikt, men jag anser även att andra isf ska bli upplysta om de vetenskapliga bakgrunderna)
Skrev som flera av er vet mitt ex-jobb om Nsaids-biverkningar till häst, och specifikt till islandshäst.
Skönt att Andi verkar på bättringsvägen och att du tog det på allvar i tid- det har definitivt räddat livet på honom då man i det läget inte har mycket tid att spela med! Hoppas det fortsätter på denna väg! :)
 
Din åsikt, innehåller extremt många faktafel dock. Om någon annan tror på dessa felaktigheter tar jag mig gärna tid och ork att diskutera det i detalj, men tror att jag talar för döva öron till Nielaa. (och det är ok, du är fri att ha din åsikt, men jag anser även att andra isf ska bli upplysta om de vetenskapliga bakgrunderna)
Skrev som flera av er vet mitt ex-jobb om Nsaids-biverkningar till häst, och specifikt till islandshäst.
Skönt att Andi verkar på bättringsvägen och att du tog det på allvar i tid- det har definitivt räddat livet på honom då man i det läget inte har mycket tid att spela med! Hoppas det fortsätter på denna väg! :)
Jag håller med i ditt skrivande till nieela, och har även en del insikt i nsaid, framförallt då på häst.
Är dock ändå intresserad av dina erfarenheter så du får mer än gärna dela med dig!
 
@PiperGarden

Finns möjlighet att få ta del av ditt exjobb?

...............

Fö sitter jag nu o väntar på vveterinärens rapport efter morgonronden... Hoppas jag får hämta honom idag! (om inte annat av ekonomiska skäl, jag vet ju att där han är nu är bästa stället för honom att vara även om mattehjärtat blöder).
 
@PiperGarden

Finns möjlighet att få ta del av ditt exjobb?

...............

Fö sitter jag nu o väntar på vveterinärens rapport efter morgonronden... Hoppas jag får hämta honom idag! (om inte annat av ekonomiska skäl, jag vet ju att där han är nu är bästa stället för honom att vara även om mattehjärtat blöder).
Hoppas han är mkt bättre!
 
Att medicin har biverkningar är ju allmänt känt och tyvärr lite att göra åt och att det slår olika på olika hästar och vid olika tidpunkter är också något man får acceptera men jag tycker att de veterinärer som ordinerat dessa preparat till mina hästar (ett flertal olika genom åren) har varit dåliga på att informera om biverkningarna. Den gången vi drabbades av biverkningar av metacam var behandlande veterinär dessutom sen på att sätta in åtgärder för att hjälpa hästen att bli bättre, han rekommenderade oss bara att avbryta behandlingen.
 
Odinn är inte nöjd att stå på vila.
Odräglig liten :devil: skulle ja snarare kalla honom.

Eller om han tror han blivit hingst?
Han är FULL av energi och bus. Slänger med frambenen, försöker trängs sig fram vid grinden, hoppar och tokar sig i hagen hela tiden, förpestar stackars Grimas dagar med sina attacker, tjuvnyp och vårskrik.
Hovslagare var här idag och fick sko om honom på båda fram då han lyckas trampa BÅDA skorna snea, typ punktering:rofl:
Och sen gav han mig Ett kärleksnaffs oxå. Han är annars världen snällaste och väluppfostrade häst, men de kryper i honom nu kan jag säga, stackarn. ;)
Han verkar helt enkelt må VÄLDIGT mycket bättre :D



Idag åkte eksemtäcket på Grima. :(
Hon har inte börjat klia sig på något sett men på eftermiddagen blev det nästan helt vindstilla, strålande sol och 10 grader. Så åkte det på, bättre förtidigt en försent. Hoppas kunna hålla de i schack i sommar:up:

 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.
 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.

Känns som att det klokaste valet för bådas skull är att ta bort honom om han inte är markant bättre imorrn... Han är ändå 19 år och du har gett honom ett bra liv, tror du inte att det kommer kännas bättre att minnas honom så? Vet att det är svårt och ta bort ens bästa vän men det kommer fler hästar i livet.
 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.

Ursh så svårt beslut för dej. Sånt är aldrig lätt.
Vad du en beslutat dej för är det rätt beslut för er tror jag.

Jag Själv är en sådan som inte håller liv i mina djur "bara för att" utan är ganska så snabb med att avliva om prognosen är såpass dålig.

Hade de varit min häst, så hade jag nog tagit bort honom. Kanske lätt för mig att säga eftersom jag inga känslor har för denna häst, men har själv varit i liknande situationer
Med flertalet häst och hundar, så jag vet hur jag är och tänker, även med mina egna djur.

Och det är Inte för att det är den enkla utvägen utan för att bespara honom mer lidande och smärta. Han har redan saker han kämpar med (spatt) samt nu sina tändee som man vet kommer ge honom smärta och problem, om inte i morgon så kanske om 1 vecka eller 1 år. Hur mycket är värdigt att hålla på? En fråga bara man själv kan svara på.

Det är aldrig lätt att ta farväl av en vän, men om man kan underlätta för sin vän, och lova honom att hans sista tid inte bara ska vara av elände, smärta, mediciner osv, så kanske det är dags att släppa taget nu, innan allting blir för dåligt igen. Och om försäkringen är nådd, ja, hur blir det då den dagen tänderna behöver tas om hand?
Även om man såklart kan betala ur egen ficka är man inte gjord av pengar, har andra djur och familj som behöver pengarna oxå.

Så, frågan är väl om du tycker att ni kanske kämpat klart och att han nu istället ska få slippa värk, smärta och den kommande smärtan med tänderna, och få somna in? Tacka honom för allt han gett dej/er och kanske välja att han får avsluta sitt liv innan allt blir mycket värre.

Jag vet inte, jätte svårt att prata till någon annan va man själv tycker, men så hade ja resonerat även om det var min egen. :heart
 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.
Jag hade, utifrån min egna magkänsla, låtit honom somna in. Han är värd att vandra vidare innan kroppen (ffa munnen) ger upp helt. Och eftersom han inte kan gå på antiinflammatoriskt mot inflammationen i tänderna så är det bara en tidsfråga.

Du är inte en dålig hästägare för att du tänker i dom banorna, tvärtom!

Styrkekram
 
En domare får bara bedömma det hn ser, inte skriva sådana kommentarer. Oproffsigt, men jag är inte förvånad, tror aldrig jag uppfattat den herrn som trevlig, -nånsin!

Men grattis till vinst! Måste kännas gött med tanke på hur han skrev?... Up yours lixom ;) hehe

Men det var väl ingen domare som skrev så, och jag skulle bli väldigt förvånad om någon skrev så.
 
Nej men precis, jag är inte så upprörd över själva poängen, utan bemötandet när jag frågade vad jag kan göra annorlunda och tänka på framöver, har aldrig ens frågat en domare men nu när det skiljde så mycket så passade jag på att fråga, sen tycker jag inte att man skriver som han gjorde alls, osäker på att man faktiskt får det? Sen sa han oxå att "Med den hästen får du nog räkna med att få väldigt olika poäng" En domare skall väl kunna svara på varför denne satte poängen, och inte säga "jag vet inte", såg hästar som rollade konstant som fick högre poäng av den domaren men ja :p
Fast i finalen så gav den domaren 6,5 för trav och galopp, den andra 5,5 och då påpekade han tydligt, där ser du att det kan skilja! Ja visst kan det skilja, men jag undrade bara varför, man behöver inte bli spydig för det. :meh:

Tack! Ja det kändes bra trots det men jag funderade på att stryka mig först, men har man åkt så långt och tagit sig dit så kan man lika gärna göra sitt bästa :D

Som domare tittar man inte på samma ekipage hela varvet runt, förutsatt om du inte är ensam på banan. Är man flera så kan det ju bli så att man väljer den sträckan som är närmast där man står, för alla måste hinna få bli bedömda. Då dömer domaren som sagt precis vad dom ser där och då, inte vad du gjorde på framridningen eller hur du red för superkända instruktören veckan innan som tjoade något om SM poäng. ;) Av den orsaken kan det skilja sig i poäng, även om jag själv kan tycka att 2 poäng är lite mycket.
 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.

Usch vilken jobbig sits!!

Teoretisk är jag otroligt "rak" i mitt tänkande: en snabb död gör inte ont, den är inte jobbig.
På riktigt är jag en riktig softis, jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att ens tänka tanken på att ta bort en vän. När Prins var dålig i somras funderade jag mycket på att ta bort honom, grät floder men var ändå bestämd om att han skulle tas bort om behandlingen inte fungerade. Min pojkvän däremot tyckte att vi borde prova mer, det blev en jobbig krock.
Jag vet inte vad jag yrar om, men jag hade tagit bort honom. Det är det snällaste för er båda.
Visst är det fint att vilja behandla mer, och avlivning är liksom så definitivt, men man har inte ont efter döden.

Usch, du är verkligen med om djurägandets baksida nu! :(
 
Nu mina vänner behöver jag nog stöd o råd. Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Andi var lite sämre i eftermiddags, de fick sätta in nytt dropp. Jag har inte fått veta mer efter det så jag antar att läget inte blivit värre (än lös i magen). Han är troligtvis uppe i sin maxersättning från försäkringsbolaget nånstans under morgondagen. På det pröjsar jag dessutom 15% själv.

Andi är 19år, har sin spatt och nu då den obotliga ttandsjukdomen som långsamt och smärtsamt kommer lösa upp och resorbera hans tandrötter, på oviss tid (jag tror inte han har ont än) med följd att tänderna lossnar eller splittras. Jag vet alltså inte När jag måste göra slut på det lidandet, när det kommer.

Är jag så totalt hemsk och grym som ens överväger alternativet att låta dom avliva honom om han fortsätter vara sådär halvbra? Tillräckligt bra för att ändå kanske klara det här men tillräckligt dålig för att behöva stå kvar på sjukhuset o kosta 10000 per dygn typ...

Om jag väljer att låta honom kämpa vidare och plockar varenda krona ur fickan så kanske det går två månader o så har han så ont i tänderna att han inte kan äta längre. Eller så klarar han flera år. Oavsett så när den dagen kommer att tänderna gör ont så kan jag ju nu inte ge smärtstillande längre, eller antiinflammatoriskt.

Jag vet inte hur jag skall göra... Vad gör man? Jag älskar min lilla häst över allt annat så att tänka de här tankarna o sätta ekonomi för chansningen får mig att må riktigt illa.

Jag vet ju dessutom att jag kommer få gå med en evigt malande undran huruvida han har ont i tänderna eller inte.
Du har redan fått många kloka svar!
Jag hade tagit det som ett tecken från ovan att det är så många saker som krånglar. Han är för gammal för att ha flera sjukdomar; en yngre häst kanske kunde rett ut det, men han är trots allt 19 år, och det är gammalt - om man är sjuk!
Dessutom står ju inte valet mellan att låta honom dö eller leva ett evigt liv, eller hur? Valet står mellan att låta honom dö nu - eller senare, kanske bara några månader senare.

Ni har varit själsfränder i så många år, det var meningen att ni skulle träffas och ha varandra, du gjorde hans liv ljust och lyckligt! Tacka för den tid ni fått tillsammans, och spara de lyckliga stunderna i minnet!

Med all respekt. Jag förstår om du vill "spara" honom också. Och respekterar det med.

KRAM!
 
Tack för allt fint stöd! Sitter o lipar som en sill just nu, men vet egentligen inte varför. Lättad kanske

Det har varit svårt att få fatt i veterinären idag o fick först kontakt nu på eftermiddagen.

Andi är så bra han kan, pigg o glad o äter som en häst. Ingen feber senaste dygnet, blodproverna såg bra ut utom givetvis resterna som tyder på att han haft inflammation. Magen ser bra ut och han får inga mediciner alls. Så de säger att jag kan hämta honom imorgon! Inte riktigt läge att prata avlivning... Han är en fighter och nu får han komma hem iaf. Om inget händer inatt då... Så får vi se vart det landar med tänderna. Kanske kan han få en härlig vår med massa grönt gräs, sova i morgonsolen och glada bus med bästisen. Så tar vi tjuren vid hornen se...

Fn vad jobbigt när jag gått här hela dagen o laddat, hur jag skall säga o hur jag skall reagera. O så är han bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
326
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 653
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp