Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen tävlade vi igen, dock med lite knepiga poäng som 4,5 och 6,5 för samma visning av tölt.. hästen gick rent, rolla inte eller så. Pratade med domaren och fick väldigt tykna svar, han hade även skrivit i pappret "' med det höga tempot vinner du nog inte", valfritt tempo var det ja...? Nåja vann gjorde vi ena klassen iaf och tvåa i andra, och dubbel cupvinnare =D
 
142591288388594700_resized.jpg
142591288559303000_resized.jpg
 
Ja om bomlöst vore lösningen så..
Har haft en Masterback som var bra men tyvärr för bred för mina höfter när jag började träna mer. Har haft en sensation, funkade inte på min ponnys svängda rygg med lite manke och så var den oxå i bredaste laget till mig. På isisen gled den för lätt i sidled, ingen hit på unghäst. Har haft en maxflex emilio på prov den blev för svängd även till ponnyn. Hade en maxflex allround funkade bra på ponnyn men inte min rumpa o korta ben. Haft en startrekk dressyr modell äldre, för lång och hamna inte bra på hästen med tillräckligt vidd på koppjärnet. Lånade en baerfoot(?) London strl 0, stor som ett hus på ponnyn iaf och gav mig stolsits.
:p

Du vet att maxflex har 2 olika "bommar" att välja mellan? en som är rak och en som är svängd? provat den raka "bommen"?
Bomlöst då gör det ju inge om själva tyget går längre bak för de ger ju inge mer tryck än vad en långt schabrak ger.
Idag har jag en vanlig piffin hööks kopia och den är längdmässigt för lång om det hade varit en med bom.
Men eftersom det inte ger något tryck längst bak så fiunkar den super.. Bör tillägga att min dag är superdupermega känslig vid sin länd lilla minst tryck och hon visar reaktion direkt.

Bred är den mina höfter strejkade i början men har nu vant sig och har inte längre ont.. man kan ju sätta dit en skumgummikil så man sitter smalare bara av att rulla ihop en handduk gjorde susen men inte så mjuk direkt för snuttisen att sitta på:o:D

Låter konstigt att en bomlös sofkuddemodell inte skulle passa svängd rygg? det är ju bara typ ett schabrak med lite teddy och läder på i stort sett och är ju formbar i massor.O_o

Att de snurrar köper jag man måste efterdra en bomlös då paddarna sjunker ihop efter någon minut i sadeln och då blir allt mkt vingligt.


Ja jag körde ju in min häst för jag insåg att jag aldrig kommer hitta en sadel så jag gav upp vår ridkarriär helt enkelt.. och kan ju inte bara låta henne gå och dröna i hagen så hon fick bli körponny ist=)
Den lilla ridning vi gör idag duger tilloch med barbackaridning till om de skulle va så=)
 
I helgen tävlade vi igen, dock med lite knepiga poäng som 4,5 och 6,5 för samma visning av tölt.. hästen gick rent, rolla inte eller så. Pratade med domaren och fick väldigt tykna svar, han hade även skrivit i pappret "' med det höga tempot vinner du nog inte", valfritt tempo var det ja...? Nåja vann gjorde vi ena klassen iaf och tvåa i andra, och dubbel cupvinnare =D


Det gäller att ha koll på varje domares tycke.. tävlar du fler gånger för denna domare så rid lite långsammare..
Det som är så tråkigt med bedömningssport att det är domarens tycke och smak som avgör mkt.
Är det valfritt så ja har man otur så gillar domarna långsammare tempo och de som rider de får fördel... och virse versa.


Som med hundutställning.. min kompis hade en rottis som var stooor grooov och tuff.. vissa domare bara tokälskade han och satte han som nr 1 och hon vann. Andra helgen var det andra domare och de gillade han inte alls utan den lite smäckrare typen och hon kom sist.
Så hon fick lära sig vilka domare hon kunde visa för och hoppa över de tävlingar domare som inte gillade hennes hund var på helt enkelt. För de gav ju inte henne nått.

Själv tycker jag det är svårt med valfritt tempo.. om 2 rider lika bra men ena valt långsam och andra snabbt.. vem skall man välja som vinner?

Bättre med bestämda tempon för då är det en som är bäst av alla

men snyggt är det i alla fall på bilden du visar.. går undan.. wrooooom=)
 
Red för hårda domare så jag vet att det är en bedömmingsport. Men kan man inte svara på varför man gett en låg poäng så ja, då undrar jag.
Jag frågade för att veta vad jag kan göra annorlunda 'det vet jag inte, du får läsa domarhandleningen, den är korrekt' och när jag fick 4,5 så stod det ok tempo.
5,0 med för högt tempo, jag hade medeltempo... Och i finalen drog jag ner tempot men fick samma som uttagningen .
Att det kan skilja det vet jag, men 2 poäng är ganska mycket, och det hände inget tokigt. Hästen gick rent, rolla inte osv. Fler som ifrågasatte det, varav någon själv var domare som såg ritten..


Jag sysslar med utställning med samma ras som din vän och det är rena lotteriet!

Det gäller att ha koll på varje domares tycke.. tävlar du fler gånger för denna domare så rid lite långsammare..
Det som är så tråkigt med bedömningssport att det är domarens tycke och smak som avgör mkt.
Är det valfritt så ja har man otur så gillar domarna långsammare tempo och de som rider de får fördel... och virse versa.


Som med hundutställning.. min kompis hade en rottis som var stooor grooov och tuff.. vissa domare bara tokälskade han och satte han som nr 1 och hon vann. Andra helgen var det andra domare och de gillade han inte alls utan den lite smäckrare typen och hon kom sist.
Så hon fick lära sig vilka domare hon kunde visa för och hoppa över de tävlingar domare som inte gillade hennes hund var på helt enkelt. För de gav ju inte henne nått.

Själv tycker jag det är svårt med valfritt tempo.. om 2 rider lika bra men ena valt långsam och andra snabbt.. vem skall man välja som vinner?

Bättre med bestämda tempon för då är det en som är bäst av alla

men snyggt är det i alla fall på bilden du visar.. går undan.. wrooooom=)
 
Red för hårda domare så jag vet att det är en bedömmingsport. Men kan man inte svara på varför man gett en låg poäng så ja, då undrar jag.
Jag frågade för att veta vad jag kan göra annorlunda 'det vet jag inte, du får läsa domarhandleningen, den är korrekt' och när jag fick 4,5 så stod det ok tempo.
5,0 med för högt tempo, jag hade medeltempo... Och i finalen drog jag ner tempot men fick samma som uttagningen .
Att det kan skilja det vet jag, men 2 poäng är ganska mycket, och det hände inget tokigt. Hästen gick rent, rolla inte osv. Fler som ifrågasatte det, varav någon själv var domare som såg ritten..


Jag sysslar med utställning med samma ras som din vän och det är rena lotteriet!

Ja ibland blir man inte klok... 2 poäng är mkt
 
Du vet att maxflex har 2 olika "bommar" att välja mellan? en som är rak och en som är svängd? provat den raka "bommen"?
Bomlöst då gör det ju inge om själva tyget går längre bak för de ger ju inge mer tryck än vad en långt schabrak ger.
Idag har jag en vanlig piffin hööks kopia och den är längdmässigt för lång om det hade varit en med bom.
Men eftersom det inte ger något tryck längst bak så fiunkar den super.. Bör tillägga att min dag är superdupermega känslig vid sin länd lilla minst tryck och hon visar reaktion direkt.

Bred är den mina höfter strejkade i början men har nu vant sig och har inte längre ont.. man kan ju sätta dit en skumgummikil så man sitter smalare bara av att rulla ihop en handduk gjorde susen men inte så mjuk direkt för snuttisen att sitta på:o:D

Låter konstigt att en bomlös sofkuddemodell inte skulle passa svängd rygg? det är ju bara typ ett schabrak med lite teddy och läder på i stort sett och är ju formbar i massor.O_o

Att de snurrar köper jag man måste efterdra en bomlös då paddarna sjunker ihop efter någon minut i sadeln och då blir allt mkt vingligt.


Ja jag körde ju in min häst för jag insåg att jag aldrig kommer hitta en sadel så jag gav upp vår ridkarriär helt enkelt.. och kan ju inte bara låta henne gå och dröna i hagen så hon fick bli körponny ist=)
Den lilla ridning vi gör idag duger tilloch med barbackaridning till om de skulle va så=)

Ang maxflex bommar menade 2 åf att emilion endast fanns med mer svängd. Den rakare bomen finns i finan vilket jag tycker blir för lång och smalare kanal.

Jag anser att även vissa bomlösa kan bli för långa, de med läderbom/plastbom som ska fördela trycket. Typ Startrekk, Maxflex och Masterback, de bär tyngd även längst ut.

Tyvärr har inte mina höfter vant sig att sitta brett på de 2 år jag hade masterbacken. Månadsvis med molande värk i ena höften, tog ett tag innan jag kom på att det var sadeln som gjorde det.:(

Har endast provat en bomlös sofkuddemodell, men tycker de är svåra på den svängda ryggen då de blir "hängande" på manken.

Sensation sadeln gav en antydan till tryck efter stigbygelplattan på den svängda ryggen och "hängde" lite på manken även om den sägs inte ge tryck där.:meh:

Du har tur som hittat en bomlös som både du o hästen trivs i :)
 
Ang maxflex bommar menade 2 åf att emilion endast fanns med mer svängd. Den rakare bomen finns i finan vilket jag tycker blir för lång och smalare kanal.

Jag anser att även vissa bomlösa kan bli för långa, de med läderbom/plastbom som ska fördela trycket. Typ Startrekk, Maxflex och Masterback, de bär tyngd även längst ut.

Tyvärr har inte mina höfter vant sig att sitta brett på de 2 år jag hade masterbacken. Månadsvis med molande värk i ena höften, tog ett tag innan jag kom på att det var sadeln som gjorde det.:(

Har endast provat en bomlös sofkuddemodell, men tycker de är svåra på den svängda ryggen då de blir "hängande" på manken.

Sensation sadeln gav en antydan till tryck efter stigbygelplattan på den svängda ryggen och "hängde" lite på manken även om den sägs inte ge tryck där.:meh:

Du har tur som hittat en bomlös som både du o hästen trivs i :)

Maxflex å liknande sadlar är dock inte bomlösa viktigt att veta.. utan de är flexibla sadlar med bom gjord av plast.

sadeln går att böjja några cm men ger lika mkt skadligt tryck om man lägger tex en böjd sadel på rak rygg dessa sadlar kräver samma sadelutprovning som en med träbom.

Ja jag har både tur och otur.. visst skulle jag vilja ha en bomsadel med smal fin midja ja med... får drömma lite till=)
 
@Linduzz

Grattis till placeringarna! :banana:

Poängen med valfritt tempo är ju att man får lov att visa hästen i det tempot som hästen går bäst, vilket det än må vara. Så om domaren skriver att tempot är för högt i uttagningen så betyder inte det per automatik att du kommer få högre poäng om att du drar ned tempot i finalen. Domaren har bedömt att din häst antingen inte klarar det tempot du valt eller att denne rent krasst ger dig en hemläxa, typ: "Ni kan bättre! Hem och träna så kommer det löna sig." Domarkommentarer får ju ses som välmenande tips... förutsatt att vi talar om ett kompetent domare. ;)
 
I helgen tävlade vi igen, dock med lite knepiga poäng som 4,5 och 6,5 för samma visning av tölt.. hästen gick rent, rolla inte eller så. Pratade med domaren och fick väldigt tykna svar, han hade även skrivit i pappret "' med det höga tempot vinner du nog inte", valfritt tempo var det ja...? Nåja vann gjorde vi ena klassen iaf och tvåa i andra, och dubbel cupvinnare =D

En domare får bara bedömma det hn ser, inte skriva sådana kommentarer. Oproffsigt, men jag är inte förvånad, tror aldrig jag uppfattat den herrn som trevlig, -nånsin!

Men grattis till vinst! Måste kännas gött med tanke på hur han skrev?... Up yours lixom ;) hehe
 
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg
 
Nej men precis, jag är inte så upprörd över själva poängen, utan bemötandet när jag frågade vad jag kan göra annorlunda och tänka på framöver, har aldrig ens frågat en domare men nu när det skiljde så mycket så passade jag på att fråga, sen tycker jag inte att man skriver som han gjorde alls, osäker på att man faktiskt får det? Sen sa han oxå att "Med den hästen får du nog räkna med att få väldigt olika poäng" En domare skall väl kunna svara på varför denne satte poängen, och inte säga "jag vet inte", såg hästar som rollade konstant som fick högre poäng av den domaren men ja :p
Fast i finalen så gav den domaren 6,5 för trav och galopp, den andra 5,5 och då påpekade han tydligt, där ser du att det kan skilja! Ja visst kan det skilja, men jag undrade bara varför, man behöver inte bli spydig för det. :meh:

Tack! Ja det kändes bra trots det men jag funderade på att stryka mig först, men har man åkt så långt och tagit sig dit så kan man lika gärna göra sitt bästa :D


En domare får bara bedömma det hn ser, inte skriva sådana kommentarer. Oproffsigt, men jag är inte förvånad, tror aldrig jag uppfattat den herrn som trevlig, -nånsin!

Men grattis till vinst! Måste kännas gött med tanke på hur han skrev?... Up yours lixom ;) hehe
 
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg

Nä men lilla skrutten då.
Krya på dej Andi :heart
 
Igår hade jag och Grima en go tur ut i de Goa vädret. Hon skötte sig betydligt bättre en jag hade väntat mig. Mysiga lilla häst. Och svettig blev hon med, men det är jobbigt när man börjar turen med att bråka i 15 min om man ska lämna gården eller inte ;)





Detta Goa lilla tryne va :love:
 
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg
Nej men ush!! Stackars Andi.

Jag tycker det är bra konstigt att man inte gör mindre tester först för att se om hästarna reagerar på ämnet innan man ger hela dosen. Nu är jag visserligen varken veterinär eller läkare men jag tycker det händer allt för ofta att våra djur reagarer på vissa medeciner, bla Metacam som jag själv har tråkiga erfarenheter av, både när det har givits till hund och häst.
Köper man en hårfärg till sig själv så rekommenderas det att testas på en slinga först. Köper man ett nytt hästschampoo står där också klart och tydligt att man ska testa på ett mindre område först. Men när det kommer till mediciner så chansar man och kör på direkt?

Antingen får vi börja hålla protokoll online för att se om djuret fått preparatet sedan tidigare eller inte. Sen förstår jag att i vissa fall finns inte tiden till att testa.

Nu blev det mycket blabla men jag blir så trött på att onödiga risker tas även om det går bra i 99 fall av 100.
Djuren ska inte behöva lida, även om det är svårt att förutspå.

..Vilka underbara grannar du har! Håller tummarna för att han kryar på sig snabbt!
 
Sitter med helvetes kval just nu. Igår eftermiddag insjuknade Andi snabbt med hög feber. 3,5h senare ledde jag in honom i en box på Helsingborgs djursjukhus efter två timmar i grannarnas lastbil (o vad jag älskar mina grannar som inte bara lånade ut bilen utan följde med som stöd trots att halva natten skulle gå).

Andi har med all sannolikhet reagerat på den Fenylbutazon han fått efter tandläkarens dom om tandsjukdom förra veckan. Veterinären kunde inte svara på om det var tarmomvridning, läckande tarmar eller bukhinneinflammation/tarminflammation. Men han hade förhöjda värden i bukvätskan som tydde på inflammation, och han har bajsat så det var inte stopp i senare delen av tarmarna. Han hade väldigt väldigt ont samt dålig cirkulation. Vi blev dock hemkörda (inte Andi givetvis) så nu vet jag inget mer än att de iaf inte ringt om avlivning än, så då borde han svarat på behandling.

Min älskade snuttgubbe!
wpid-wp-14259401567321.jpeg

Men fy! Hoppas han repar sig snabbt, krya på dig lille Andi!
 
Det märkliga i det här är att Andi ätit Butta i flera omgångar tidigare pga sin spatt. Då har han inte reagerat alls. Så det var jag som begärde Butta istället för utskrivet metacam. Tänkte att det vet jag ju att han tål.

Tji fick jag.
 
@Linduzz
Ja, en domare ska absolut kunna ge en motivering (i mån av tid). Det känns väl sportsligt om inte annat? Trist bemötande hur som helst!!

@kvandi
Håller alla tummar och tår för Andi!
 
Det märkliga i det här är att Andi ätit Butta i flera omgångar tidigare pga sin spatt. Då har han inte reagerat alls. Så det var jag som begärde Butta istället för utskrivet metacam. Tänkte att det vet jag ju att han tål.

Tji fick jag.

Så konstigt. Håller tummar och tår för honom!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
326
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 647
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp