Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för allt fint stöd! Sitter o lipar som en sill just nu, men vet egentligen inte varför. Lättad kanske

Det har varit svårt att få fatt i veterinären idag o fick först kontakt nu på eftermiddagen.

Andi är så bra han kan, pigg o glad o äter som en häst. Ingen feber senaste dygnet, blodproverna såg bra ut utom givetvis resterna som tyder på att han haft inflammation. Magen ser bra ut och han får inga mediciner alls. Så de säger att jag kan hämta honom imorgon! Inte riktigt läge att prata avlivning... Han är en fighter och nu får han komma hem iaf. Om inget händer inatt då... Så får vi se vart det landar med tänderna. Kanske kan han få en härlig vår med massa grönt gräs, sova i morgonsolen och glada bus med bästisen. Så tar vi tjuren vid hornen se...

Fn vad jobbigt när jag gått här hela dagen o laddat, hur jag skall säga o hur jag skall reagera. O så är han bra!
Så skönt! Förstår att luften går ur dig!

Men kanske har du nu i tanken satt en riktlinje för hur det blir en annan gång, och det blir lättare för dig DÅ..?

Djurlivet är ups and downs i en aldrig sinande ström...:grin:
 
Tack för allt fint stöd! Sitter o lipar som en sill just nu, men vet egentligen inte varför. Lättad kanske

Det har varit svårt att få fatt i veterinären idag o fick först kontakt nu på eftermiddagen.

Andi är så bra han kan, pigg o glad o äter som en häst. Ingen feber senaste dygnet, blodproverna såg bra ut utom givetvis resterna som tyder på att han haft inflammation. Magen ser bra ut och han får inga mediciner alls. Så de säger att jag kan hämta honom imorgon! Inte riktigt läge att prata avlivning... Han är en fighter och nu får han komma hem iaf. Om inget händer inatt då... Så får vi se vart det landar med tänderna. Kanske kan han få en härlig vår med massa grönt gräs, sova i morgonsolen och glada bus med bästisen. Så tar vi tjuren vid hornen se...

Fn vad jobbigt när jag gått här hela dagen o laddat, hur jag skall säga o hur jag skall reagera. O så är han bra!


Usch vilken jobbig berg- och dalbana. :(

När Godi fick sin spattdiagnos åkte jag hem med orden "han är inte så halt att han inte kan gå i en hage" vilket för Godi var totalt otänkbart och lika meden dödsdom.
När jag sen pratade med veterinär på telefon sa hon att han kanske inte kan galopperas flera kilometer men annars var det ingen fara. Plötsligt såg det ju ut som att han kunde leva gott i många år till. Ställde om helt och blev jättelättad för att sen se hur han blev sämre, inte svarade på behandling och blev hackkyckling i flocken han bara månader tidigare varit solklar ledare.
Sen var det ju precis som för Andi andra problem upptill som tidigare varit hanterbara men som blev mycket svårare på grund av spatten.

Och när avlivningen sen var inbokad fick han en plötslig, kortvarig förbättring och vi fick en sista härlig ridtur tillsammans.

Det är aldrig lätt och jag mådde så himla dåligt under hela våren när jag visste att det bara var en tidsfråga. När det sen väl var beslutat så var det skitjobbigt men ändå en lättnad. Saknaden var betydligt lättare att hantera än ångesten innan, det var nog först då jag insåg att det var rätt beslut. Även om jag fortfarande kan fundera på hur det hade blivit om jag gjort annorlunda, men jag hade gjort samma sak igen om jag hade stått inför beslutet idag.


Kanske inte mycket till tröst, men när det än blir kommer du att känna när det är dags. Inte pga ekonomin även om det såklart också påverkar, men när det är dags för Andis skull.

Hoppas dock att det dröjer och han får må bra länge till.
 
Jag håller med i ditt skrivande till nieela, och har även en del insikt i nsaid, framförallt då på häst.
Är dock ändå intresserad av dina erfarenheter så du får mer än gärna dela med dig!

Ska försöka hinna med att skriva i helgen, om jag inte har skrivit nåt på söndag så får ni kommentera lr gilla lr nåt, så jag blir påmind... :o Har ju fullt upp med att träna Bullen och rädda alla hästar i hela Västerbotten! :banana::D
 
@PiperGarden

Finns möjlighet att få ta del av ditt exjobb?

...............

Fö sitter jag nu o väntar på vveterinärens rapport efter morgonronden... Hoppas jag får hämta honom idag! (om inte annat av ekonomiska skäl, jag vet ju att där han är nu är bästa stället för honom att vara även om mattehjärtat blöder).

Tyvärr blev det ingen färdig artikel, då det strulade med handledaren när den skulle skrivas klart... Var i princip bara diagram och layout kvar... :mad: Dessutom är den sjukt lång med massor av märkligt fackspråk :p
 
Idag bjöd Rigel på en fantastisk ridkänsla! Åh vad kul det var.
Blev några varv på ovalbanan och direkt när vi satte första hoven där inne så börja han galoppera, han vet :p
Fick till trevlig galopp och det bjöd på många glädjeskutt, antar att vårkänslorna börjar komma nu.

Kör på med förflyttningar och ryggnings övningar, galopp från skritt och att hålla traven även när jag samlar upp honom så han inte blir liggande.
Fin form i skritten, han har förstått att det är rygg och rumpa som ska med när jag kortar honom, tyvärr tappar han det i traven. Men det kommer, små stunder sen är jag nöjd :)
Några fler roliga övningar man kan köra på?





:love::love:
 
Idag bjöd Rigel på en fantastisk ridkänsla! Åh vad kul det var.
Blev några varv på ovalbanan och direkt när vi satte första hoven där inne så börja han galoppera, han vet :p
Fick till trevlig galopp och det bjöd på många glädjeskutt, antar att vårkänslorna börjar komma nu.

Kör på med förflyttningar och ryggnings övningar, galopp från skritt och att hålla traven även när jag samlar upp honom så han inte blir liggande.
Fin form i skritten, han har förstått att det är rygg och rumpa som ska med när jag kortar honom, tyvärr tappar han det i traven. Men det kommer, små stunder sen är jag nöjd :)
Några fler roliga övningar man kan köra på?





:love::love:
Han är så fin, din lilla häst! Älskar hans uttryck!:love:
 
Igår åkte vi iväg på utflykt i det fantastiska vårvädret! :D

Vi åkte till en fd stallkompis som flyttat till ett stall nära skog och berg. Så det blev massa backar. :up:

Sol skötte sig exemplariskt när vi lastade hemma, gick på direkt. Hon skötte sig utmärkt på ridturen, som var supermysig.
När vi skulle hem igen var det lite svårare med lastningen, det var mycket som distraherade och typiskt nog fick vi sällskap av välvillig publik som ställde sig precis bakom Sol, vilket hon INTE tycker om. Då började hon låsa sig och sen tog det nästan en halvtimma av lugnande, lockande och pepp. Till slut gick hon på.

Så nu tänker jag att vi ska åka iväg igen på måndag så vi får träna mer på lastning på bortaplan, vilket kan vara svårt i början. Vi har ju inte åkt någonstans sen i somras, så det märks att det är lite ovant även om hon går på superlätt hemma.
 
20150313_143904_zpsi4vnn3l9.mp4.html
Jag är i extas:banana::bump:
Torsdag och Fredag var de kurs för självaste Tomas Eriksson och herregud vilken annan häst jag har idag!
Jorunn kom in i ridhuset loj och lyssnade inte alls på mig i stort sett.. och ut kom en häst som var allert hade en egen motor jag behövde bara ge efter på tömmarna liiite så pang ökade hon faarten. Vilken känsla!! wow.
Dag 2
Konkörning.. detta är första gången jag kör en riktig tävlingsbana inomhus har bara kört en gång innan en bana dock var de då utomhus(mer utrymme). Så har alltså inte alls kört mkt koner
För det första kom jag ihåg banan bara de är en seger.. 16 porter var de. Och inte en boll åkte ner p åhela 5 rundor av banan.
Så fick faktiskt beröm av Tomas att vi var duktiga.
Och i dressyren fick vi kommentaren.. de finns ju hopp om även er=)
Det låter bra..

Så nu har jag fått läxor att tärna på tills nästa kurs som är i Maj någongång!


Idag när jag körde ut så satt det kvar... Jorunn lyssnade på direkten och hon hade ett bra tempo och ökade och minskade på direkten på kommandona.
Sååå kul=)

En liten film från sista rundan=)

http://s6.photobucket.com/user/Blobas/media/Mobile Uploads/20150313_143904_zpsi4vnn3l9.mp4.html?o=2



Just nu är Jorunn BÄST!!!!:love::love::love:
 
Idag har jag och Tyra tävlat! Jag kanske är knäpp som är så jävla nöjd med ganska låga totalpoäng, men det är glimtarna som gör det. :love: Hon är så jävla fin och utvecklas hela tiden och det kommer bli så bra! Vi hamnade utanför final i både t7 och v5, men utan missarna i galoppen (igen...) hade vi varit i final. :p

En domare gav oss 5.3 i t7, i v5 fick vi fina poäng (mellan 4.5-6.0) för allt utom galoppen då (efter ett knappt varv började hon korsgaloppa och sedan hamnade vi visst i höger galopp sista biten.. Åkte ned och fick 1.5 och tvåor för det. :o)

Höjdpunkten är mitt livs första 6:a som jag fick av en domare för skritten (5.5 och 5.5 av de andra domarna) samt hur fantastisk hon har blivit att ha med sig! Lugn, trevlig, ridbar, sansad och cool. Världens bästa kompis är hon Tyra, I love her to bits! :love:

received_10153238987342033_zpsxd8hcy9u.jpeg
 
Samma här, trots två väldigt mycket femgångshästar i både mamma och pappa fick vi plocka fram tölten under ryttare. Han töltade iofs i fritt tillstånd någon gång, men när ryttaren kom på fanns ingen tölt i sikte så det var bara att börja om från början. Det har tagit mycket tid i anspråk, men nu vill han inte göra annat om han inte får slänga sig iväg i pass förstås. ;)

Han har mognat oerhört, från att ha varit så där valpig i huvudet börjar han sakta men säkert bli mer och mer mogen och beter sig lite mer som en vuxen än som en snyten tonåring.

Han är oerhört charmig, och väldigt tillmötesgående för det mesta. Men han har kommit in i någon slags period där det nu måste ifrågasättas först, men tar till sig efter en tillsägelse. Vi har kommit igång sedan tre veckor tillbaka efter en vila från jul och fram till slutet av februari.

Har nu ett par kurser inbokade framöver, och det ska bli oerhört spännande och mycket roligt.

I övrigt @Michis så undrar vi ju förstås när du tänker hälsa på. ;)
 
:bump: Red ut helt själva i dag, utan ponnyn som handhäst , i alla gångarter! Känner verkligen att jag har kontroll och kontakt med honom nu. :) Visst var han spänd och gjorde två 180 graders men inte mer än att jag vände tillbaka honom.
 
Red halva ridpasset igår barbacka och det ångrar jag inte lite mycket idag. Går som om jag skitit ner mig. :angel:
Imorgon blir det uteritt och på Tisdag träning för Kristjan. :bump:
Ha, jag skulle följa med en stallkompis på vad jag trodde var en kort tur i skritt och lite trav/tölt så jag red barbacka. Det blev närmre 1,5 timme nästan bara skritt. På slutet var det inte bekvämt direkt. Jag stapplade fram när jag satt av hästen för att gå sista biten.
 
@Michis Han är ju helt magisk! 

Med Andi går det väl sådär. Han har haft feber hela helgen, troligtvis pga reaktion där droppet satt. Men trots en ganska hög feber så är han förhållandevis pigg och glad, han äter o dricker o pissar o skiter obekymrat. Det är tom så att jag varit tvungen att dubbelkolla med annan termometer, så pigg är han. Jag fortsätter behandla svullnaden vid droppet och hoppas på det bästa...
 
Och så två stycken oklippta filmer på en väldigt trött prins.
Tänk att han bara är 4.5 år, lilla bebsen!

För att va så ung så går han fint.. om man ska ge lite kritik så skulle jag vilja se lite mer samling i traven..
Nu smider han en hel del i traven och de tyder på obalans och att det går för fort i traven och att han inte får med sig bakbenen.
Blir lite slängtrav helt enkelt

För att kunna gå i en snygg ökad trav behöver man tyvärr träna den tråkiga samlade traven så hästen får bärigheten och styrkan att sedan kunna gå i en bärig ökad trav utan att de blir som trumpinnetrav.

En bra övning är trav-skritt-halt- skritt-trav
När hästen blir starkare kan man köra..trav-halt-rygga-trav.. grym för att jobba upp en bärighet och styrka
klättra i branta backar samt rygga upp för en svag backe är en övning som gör underverk för rygg och musklaturen i bakkärran.

Nu vet jag ju att inom isistävlingarna vill man ju att hästarna ska gå som på din film.. fort fort men tror ändå att genom att träna upp en samlad långsam bärig trav kan man få några poäng mer i den ökade snabba traven sedan ute på tävlingarna.


Men annars ser de fint ut .. tölten är ju hans styrka =) Ska du utoch tävla nått i år? för han är väl 5 iår? får man inte börja tävla då?=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
328
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 655
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 776
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp