Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nej så tråkigt.
Förstår att du är trött på detta nu, tur haft din andel av otur redan :(
Vet man hur inflammationen uppkom från första början?
Bara tänker om man behandlar och hon blir bra men inte hittar huvudorsaken så kommer det kanske smygande sen igen.

Sen är ny ryttare, ny sadel och nytt stall en stor förändring.

Kram på dig!

Veterinären säger att detta har hänt av ett yttre trauma, alltså inget jag hade kunnat orsaka för skadan är för stor, detta är orsakat av yttre våld ex gått omkull i hagen. De va ju lite oroligt vid ihopsläppet med hästarna med mycket spring, sparkar å rejäla sår.

Jag hann ju bara rida henne i ca 3 veckor innan detta uppkom, då mest lugna turer.

Henrik på Husaby hade aldrig sätt en så stor galla runt SI leden som hon hade, så den va rejäl, å han har ju sett Mycket skit.

Men hon blev super bra efter behandlingen så vi kör en omgång till.
 
Spännande! :)
Varför har jag fått för mig att Fani är ett sto?!

Fanny har ingen aning om varför :angel::D

194089_10150111456270588_3185330_o.jpg
 
Olgas sår har läkt ok, långsamt men ja, okej. Idag såg jag vad jag tror är svallkött Såret är litet MAX1 gånger 1 centimeter och det kommer vet ut nästa vecka för att vaccinera andra hästar men ringer imorgon för att kolla läget.

Var en vet ute fredag förra veckan som kollade såret då tyckte han det såg bra ut, så benet kanske inte ramlar av - även om det känns så...

Jag har haft sån helsikes tur med mina hästar så har i stort sett NOLL erfarenhet av skador, sår och dylik. Saga har haft två-tre sår under våra år ihop, inget av dem har behövt någon egentlig vård, lite rengöring i några dagar.
 
@Michis M-m-mm... Snappe är äkta ögongodis!
-------------------

Uppdatering från Rinna... Red Meyja för första gången utan träns idag! Var ute o fotograferade och på hemvägen ville jag testa utan träns ute på åkern... Meyja ställde upp som alltid! Det är andra gången nånsin hon rids utan hästsällskap ute i stora världen dessutom. Hon är en rätt fantastisk liten häst som kan ridas lös så mitt ute på en knähöga gräsvall o hon försökte varken äta eller springa hemåt!

wpid-wp-1441209956385.jpeg


wpid-wp-1441210009024.jpeg


wpid-wp-1441209991440.jpeg


Kveikja har åkt på nån ledinflammation eller nåt. Värmekameran bekräftade min magkänsla att nåt är tokigt med höger fram. Vi har uteslutit stora skador, finns inga svullnader och värmen i benet går inte att känna för hand. Hon är inte halt men man hör att vänster fram slår hårdare i marken och musklerna i vänster bog var spända/ömma. Så efter vad som hände Andi väljer jag att inte rusa till veterinären. De gör böjprov med bedövningar och kommer säkert konstatera kotledsledinflammation. Då ordinerar de boxvila och nån typ av nsaid som antiinflammatoriskt. Jag kommer aldrig mer ge nsaid över såna här små saker. Så nu får Kveikja vila minst en månad, helst två. Hoppas jag kan hålla tassarna borta från henne! Och hoppas att vila gör susen!
wpid-wp-1441165950774.jpeg
 
I slutet av september tar jag med mig båda hästarna och åker till min veterinär och kollar tänder :) Vargtänder ska väl bort på Ljómi så kan vi börja betträna lite sen :) Laukur ska bara kollas så allt ser bra ut.
 
Jag känner verkligen att jag har köpt hästen med stort H. Tidigare har inte ridningen och stallet varit lika givande. Men Eik gör saken helt fantastisk. Hon utvecklas för varje dag. Igår kom hon galopperandes i hagen när jag visslade på henne, då hade jag inte varit i stallet dagen innan. Hur ska det här gå när hon går på vila om ca 2 månader? Ska iväg och köpa en "ny" begagnad sadel till henne på söndag. Min som jag har passar inte alls så det var bara att hitta rätt och shoppa helt enkelt. Blir en Hrimnir Pro X-change.
 
@Michis M-m-mm... Snappe är äkta ögongodis!
-------------------

Uppdatering från Rinna... Red Meyja för första gången utan träns idag! Var ute o fotograferade och på hemvägen ville jag testa utan träns ute på åkern... Meyja ställde upp som alltid! Det är andra gången nånsin hon rids utan hästsällskap ute i stora världen dessutom. Hon är en rätt fantastisk liten häst som kan ridas lös så mitt ute på en knähöga gräsvall o hon försökte varken äta eller springa hemåt!

wpid-wp-1441209956385.jpeg


wpid-wp-1441210009024.jpeg


wpid-wp-1441209991440.jpeg


Kveikja har åkt på nån ledinflammation eller nåt. Värmekameran bekräftade min magkänsla att nåt är tokigt med höger fram. Vi har uteslutit stora skador, finns inga svullnader och värmen i benet går inte att känna för hand. Hon är inte halt men man hör att vänster fram slår hårdare i marken och musklerna i vänster bog var spända/ömma. Så efter vad som hände Andi väljer jag att inte rusa till veterinären. De gör böjprov med bedövningar och kommer säkert konstatera kotledsledinflammation. Då ordinerar de boxvila och nån typ av nsaid som antiinflammatoriskt. Jag kommer aldrig mer ge nsaid över såna här små saker. Så nu får Kveikja vila minst en månad, helst två. Hoppas jag kan hålla tassarna borta från henne! Och hoppas att vila gör susen!
wpid-wp-1441165950774.jpeg
Följer islandstråden på håll, har ingen egen utan en Fellponny och tinker men isisen ligger mig varmt om hjärtat då det var på på Isisar jag började rida.
Men nu var jag tvungen att skriva!
Det är så kul att se framstegen med dina fina hästar, ni är så duktiga! Tråkigt med Kveijka, håller tummarna för att hon blir helt återställd efter vilan! Trillade över ditt Instagram konto då vi följer några hästkonton båda två, så nu följer jag dig där :).
 
Uppdatering ifrån mig!
Imorgon: Nya skor (finally :meh:) Möjligtvis klippa lurvas.
Söndag: Visning utav gård.

Just nu, i denna sekund känns livet lite extra bra. Jag menar, tänk att få sin häst utanför sitt fönster. Eller åtminstone kunna se honom. :love:
 
Åh nu har även Frenja blivit alldeles luddig å hårig :love:


På torsdag blir det Husaby och behandling, och jag hoppas detta är sista gången nu! Vill rida på min fina fina häst nuuuuu!!!!
 
På lördag är det dags för tävling :eek:
Snappe har laddat med en veckas vila pga toppsko :angel:
Imorgon får han nya fina fötter så då är det bara att rida på igen, bättre sent än Aldrig. Tur att han är bäst min bebis ändå ;)

Fáni har haft en spekulant och lördag eftermiddag kommer antagligen nummer två. Han har utvecklats massor under dessa snart 2 veckor han varit här, så humla ball häst! :love:

Idag var ägaren till träningshästen här och prövade. Hon var otroligt nöjd med utvecklingen, även om det var svårt med en känsligare och mer utbildad häst ;)
Hon åker hem på söndag.
 
På lördag är det dags för tävling :eek:
Snappe har laddat med en veckas vila pga toppsko :angel:
Imorgon får han nya fina fötter så då är det bara att rida på igen, bättre sent än Aldrig. Tur att han är bäst min bebis ändå ;)

Fáni har haft en spekulant och lördag eftermiddag kommer antagligen nummer två. Han har utvecklats massor under dessa snart 2 veckor han varit här, så humla ball häst! :love:

Idag var ägaren till träningshästen här och prövade. Hon var otroligt nöjd med utvecklingen, även om det var svårt med en känsligare och mer utbildad häst ;)
Hon åker hem på söndag.

Vem, var och i vad ska du tävla? :)
 
Jag hade tänkt tävla på lördag men familjen bestämde sig för att komma på besök så det får bli en annan gång.

Imorgon är det första delen av en fyraveckors-kurs för Jessica Rydin. :banana::nailbiting: Jag gjorde genidraget att rida 3 av dagens 4 hästar utan stigbyglar och lär få sota för det imorgon :meh:

Efter förra helgens kurs har Stigandi dock börjat hitta tillbaka till takten trots att han många gånger har alldeles för bråttom och har svårt att vänta på mig. I lägre tempon kan han fortfarande bli lite passtaktig men det är mycket bättre än i våras. Idag var han dessvärre inte så sugen på att lyssna utan stack i slutet av passet. I flygande pass. En mer än hyfsad sådan (enligt mitt sällskaps utsago). :eek:

Nu måste jag ta tag i körkortet på riktigt (intensivkurs ska bokas), så att jag kan åka och träna mer regelbundet, få ordning på gångarterna och lära mig rida dom ordentligt!

Och åka och leta mer häst, på allvar. :nailbiting:

20150908225007-79.138.133.146.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
382
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 768
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 785
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp