Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såret såg fint ut idag, lite varigt, men det verkar läka. Hon har inte ont eller så. Oavsett utvecklingen kommer en vet ut till stallet i veckan för en dräktighetskoll av ett annat sto så hen ska få kolla såret då (+vaccinera Olga då det är dags). Det är iofs svullet, men inget extremt.
Skönt att det verkar ok. Jag är supernojig i den här värmen och är glad att jag tog ut vet med tanke på allt hon valde att göra (då är jag ändå sjuksköterska med ganska god koll på sår..fast på folk ska väl tilläggas ;)) Idag när jag lade om det såg det äntligen ut att ha hänt lite med läkningen så det känns gott. Pratade med vet också och hon sa att det kan ta rätt lång tid, så ingen fara på taket.
 
Fölis växer så det knakar, han är så himla rar :love:
Men han skakar, hela kroppen skakar emellanåt och det oroar mig. Ja jag har vet inkopplad och det kan bero på en lätt hjärnskada som kan försvinna, jag skall bara ha is i magen... :cry: Ingen annan som haft något liknande?
144048344146154300_resized.jpg

144048344428999300_resized.jpg

144048344288821400_resized.jpg
 
Fölis växer så det knakar, han är så himla rar :love:
Men han skakar, hela kroppen skakar emellanåt och det oroar mig. Ja jag har vet inkopplad och det kan bero på en lätt hjärnskada som kan försvinna, jag skall bara ha is i magen... :cry: Ingen annan som haft något liknande?
144048344146154300_resized.jpg

144048344428999300_resized.jpg

144048344288821400_resized.jpg
Vilken manke han har :love:
Har dom undersökt vad det är eller är hjärnskadan bara en gissning? Håller tummarna!
 
Min har också satt ganska ordentligt med päls. Har bara slät sommarpäls 2-3 veckor.
Upplever precis som Niela att islandshästar ofta har en grövre pälsstruktur än tex halvblod.
 
Fölis växer så det knakar, han är så himla rar :love:
Men han skakar, hela kroppen skakar emellanåt och det oroar mig. Ja jag har vet inkopplad och det kan bero på en lätt hjärnskada som kan försvinna, jag skall bara ha is i magen... :cry: Ingen annan som haft något liknande?
144048344146154300_resized.jpg

144048344428999300_resized.jpg

144048344288821400_resized.jpg
Så söt :d Hoppas verkligen inte det är något allvarligt.
 
Blev frisering av ena pållen idag :)
DSC_0461.JPG


Vi var som sagt på kurs i helgen och fick då tips om att jag kan pröva sko med 10mm fram o 8mm bak under en period. Vi har under en längre period tragglat med en liiten passaktighet och tränaren trodde det kunde underlätta tölten och även i galoppen. Fö tyckte tränaren att pålle musklat på bakdelen fint och att vi gjort framsteg sen i våras.
Hur ställer ni er till sån skoning ett tag och i vilka "fall"?
 
Blev frisering av ena pållen idag :)
DSC_0461.JPG


Vi var som sagt på kurs i helgen och fick då tips om att jag kan pröva sko med 10mm fram o 8mm bak under en period. Vi har under en längre period tragglat med en liiten passaktighet och tränaren trodde det kunde underlätta tölten och även i galoppen. Fö tyckte tränaren att pålle musklat på bakdelen fint och att vi gjort framsteg sen i våras.
Hur ställer ni er till sån skoning ett tag och i vilka "fall"?
Pröva att rida ett pass med viktboots, det blir samma effekt som skoning med tjockare skor fram.
Jag tror ju att innan man börjar experimentera med materiella hjälpmedel så ska man se till att hästen är helt i balans, helt lösgjord i kroppen och att allt sånt är på topp. Alltså att det inte är något i din kropp, eller hästens kropp, som skapar passtakten.
Är man säker på att allt är tiptop ser jag inga problem med att sko en period med tyngre skor fram för att bryta en dålig vana i rörelsemönstret. På samma sätt som man kan sko med tyngre skor bak under en kort period på en extremt svårtöltad häst.
 
Vattar gick igenom återbesöket på Mälarkliniken utan hälta eller stelhet i något av benen. Så försäljningen gick igenom samma dag och han har flyttat till sin nya ägarfamilj. Känns superbra men såklart rann en liten tår i ögat. Kände redan när jag lastade honom på morgonen att det var sista gången han lastades från Snäcksjön. Men han kommer få det toppen. Det är jag övertygad om.

Eik har utvecklats enormt på en månad. Nu står hon still vid uppsittning, skrittar på långa tyglar på ridbanan, travar brevid cykeln och tölten kommer mer och mer. Sidförflyttningarna har blivit bättre. Dock kommer jag inte rida så länge till. Så hon kommer få gå på vila i oktober till efter nyår. Fantastiska lilla häst. :love: Ska köpa mig en ny sadel när hon är ingångsatt sen. Det lutar åt en Hrimnir. Erfarenheter på den? Har fått köpa nya delar till tränset då hon är en aningens mindre än Vattar. Och sambon tycker hon är mycket fin i lila/rosa, så var fick helt enkelt köpa en rosa borste åt henne när jag rensade ur hästgrejerna.

11889575_10153506967837570_9012080152739182000_n.jpg
 
Vi bytte paddocken mot ängen här om dagen, gick bra tills vi skulle öka till trav, då gick de inte alls, haha. Hon älgade iväg över åkern å jag slet som ett djur att försöka hänga med å hålla det hanterbart.
Gick sådär ;)

Så skritt gick bra, men det fick bli tillbaka till paddocken när det skulle ökas :)


 
Här händer det saker! Idag var stora besiktningsdagen, båda hästarna gick igenom och nu ska vi bara skriva papper! Köttbullen kommer säljas till världens bästa stallkompis, jag ska fortsätta hjälpa till med lite ridning under höst och vinter och även hålla lektioner för henne. Hon avgudar redan honom (såklart!) och jag tror att det kommer bli helt fantastiskt! :love:
Andra besiktningen var en ny häst till mig, stallägarens fyraårige 5-gångare. Jättecharmig stor pojke med långa ben och mycket pass :d Ska bli väldigt spännande att se vart det här leder! :bump:
 
Här händer det saker! Idag var stora besiktningsdagen, båda hästarna gick igenom och nu ska vi bara skriva papper! Köttbullen kommer säljas till världens bästa stallkompis, jag ska fortsätta hjälpa till med lite ridning under höst och vinter och även hålla lektioner för henne. Hon avgudar redan honom (såklart!) och jag tror att det kommer bli helt fantastiskt! :love:
Andra besiktningen var en ny häst till mig, stallägarens fyraårige 5-gångare. Jättecharmig stor pojke med långa ben och mycket pass :d Ska bli väldigt spännande att se vart det här leder! :bump:
Nämen va!
Hänger inte alls med känns det som, med vad roligt för er båda.

Vill ju se bilder :D
 
Här rullar allt på!
Snappe blir bannemig bara bättre och bättre för varje dag som går, han ger en sån fantastisk ridkänsla att man bara slänger sig om halsen på honom var femte minut :love:

I mitten på augusti kom det en träningshäst, ett femgångssto med stark pass. Det har gått snabbt framåt och om 2 veckor kommer ägaren och prövar henne för att se om hon ska tas hem en period eller om hon får vara kvar ett tag till.

Imorgon anländer häst nummer tre, en valack som många av er nog kommer känna igen ;) Han ska säljas.

Fullt upp med andra ord!
Om ca 2 veckor är det dags för snappes andra tävling ....
 
Lillan har kommit tillbaka hem idag igen efter en dryg månad borta, passat på att byta lite päls (och färg ;)) under tiden, men verkar vara på väg att återställa sig. Fortfarande fin i kroppen och ska enligt uppgift visa fina gångarter också. Ska bli kul att se.

33w9smq.jpg


16117y9.jpg


28vpqpt.jpg


jrvhxc.jpg


Visar alla gångarter i alla fall, och verkar dessutom ha fått lite blått i ena ögat...

2mnocno.jpg
 
Imorgon kommer en vet ut till stallet för att dräktighetskolla ett sto, vaccinera Olgisen och slå en kik på såret, ser dock fint ut och är inte ens svullet runt om nu, men nu när det ändå kommer en vet så kan han ju lika gärna kolla in såret.

Planen är att sitta på det lilla djuret nästa vecka - om allt fortsätter som det gjort. Underbara, coola, roliga Olga :love:

Brukar helklippa mina hästar sen några år, men i år får det nog vara. Hon kommer inte jobba särskilt hårt - och jag är osäker på om Sagas täcken kommer passa :eek: Olga är kanske fem-sex, kanske tom sju cm högre än Saga, men framförallt är hon STÖRRE på alla ledder. Saga är en liten räka och Olga längre, djupare bål och allmän mer...
 
I måndags kom Töfradis hem till mig igen. Det var minsann ett kärt återseende. Som jag har saknat den där hästen.
Nu är hon lite runt om maggen och ur form, men ska ridas igång igen efter en minisemester och sjukdom (nu är hon frisk!).

Idag var jag ute och busade på vallen bakom stallet.
Och ja, jag ser skitsur ut på ena bilden :laugh:

dsc_0228_55df87c9e087c33f3d7b5344.jpg


dsc_0235_55df87cb2a6b227261dee123.jpg
 
Nämen va!
Hänger inte alls med känns det som, med vad roligt för er båda.

Vill ju se bilder :D

Jag hänger inte ens med själv! :p Har länge tänkt tanken att sälja Bullen, men tänkt att jag aldrig skulle hitta nån tillräckligt bra köpare. Sen dök tillfället bara upp! Från att jag tänkt tanken tills att priser var bestämda på båda hästarna tog 2 dagar... Det var 2,5 vecka sen, nu är båda som sagt besiktigade och klara, betalning och pappersskrivning nästa vecka... :nailbiting: Jag hänger inte alls med och nu har vi övergått till att göra ägarbytet stegvis... Just nu är vi i fasen att båda hästarna är "min ponny/din ponny/ VÅR ponny" :D Ska försöka få lite bilder i morgon när vi ska släppa ihop hela flocken igen, efter en sommar isär :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
379
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 785
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp