Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker att fleecetäcket är ännu snyggare. Nej, jag är inte heller övertygad om hals förutom till mina två araber som säkert inte tål lite vatten på halsen.

Här går det som vanligt:
Karl (Nattfari från Rälta) 8 år börjar visa bättre och mer tölt.
Ingen av er lär komma ihåg oss, men han skadade sig på ett staket som femåring, med ett djupt skärsår som gick till men inte genom senskidan. Fick vila i ett år, sommaren som sexåring riden i 3-4 månader 2 ggr/vecka ute på grusväg, vilade, sommaren och hösten som 7-åring riden ute på väg 2 d/vecka i ca fem månader, vilat under vintern och nu som åttaåring gått 2-3 d/vecka sedan april men ska ställas av igen i höst för längre viloperiod. Han är fyrgångare (tror jag) e. Toppur. Starka grundgångarter, inte lika stark tölt. Har förstås ridits ganska kravlöst tidigare, det är först nu under sommaren som vi börjat jobba mer med tölten (han själv kom på att han inte ville trava utan gick mot tölt) och det har hänt massor. Takten är skapligt ren, stegen börjar bli lite större och tempot ökar så sakteliga. Det handlar förstås mest om att styrketräna mer och mer för att förbättra.

Snorri (e. Pegasus fra Sveinatungu, född -09) styrketränar och vi har börjat jobba mer med skolorna i skritt för att öka rörligheten, förbättra möjligheterna att påverka takten och för att styrketräna så att man kan jobba mer mot samling. Han började ridas in i början av december -14, hösten som femåring. Trevlig femgångare med god koll på alla gångarter utom pass.

Aldar (e. Kynnir fra Feti, född -11) får ridas ett par gånger i veckan. Kraven är inte så stora mer än att vi ska gå åt samma håll i det tempo och den gångart jag tänkt mig. Femgångare, rids i allt utom pass men jag gör ingen affär av det om det råkar bli pass. Bra koll på benen och gångarterna, trevlig. Fortfarande hingst eftersom jag någonstans funderar på visning (BLUP 116 eller 117) och det är också skälet till att jag rider en så ung häst. Annars hade han gärna fått vänta ett år till. Börjat lägga in enstaka pass på ridbanan, mest för att jobba igenom hästen i skritt så att vi är överens om bogplaceringar och svängar och styrning, och lite grann förflyttningar. Förflyttningar kan man ju göra på vägen, men det är lite osäkert om man bör lägga volter - dels är vägen för smal, dels kan det ju dyka upp bilar (konstigt, inte sant?).

Undri (kommer inte ihåg stammen) visar sig ju vara en väldigt trevlig häst.
Härom dagen lasttränade jag honom: det var ett mindre slagsmål att få honom i släpet när jag hämtade honom. Vid lastträning med muta (slickburk från H-s) tog det nog en eller två minuter att ha hästen lastad. Lagom att börja med.
Dessutom lite i paddocken, fem-tio minuter, för att träna lite mer på styrning.
Femgångare med skaplig koll på benen, går att rida i alla gångarter även om pass mest är en slump. Eftersom han gärna får få lite mer tempo i galoppen, tillåter jag honom pass så länge han råkar ta det från galopp. Det är möjligt att jag krånglar till för mig, men jag brukar inte ha problem att lossa dem så jag tror inte att det förstör något för mig att tillåta pass på den här hästen.
Han har ju koll på båda galopperna, han har ren trav och skapligt ren tölt (även om jag inte alls kan bestämma hastigheten än).
Monsterhästen är en mönsterhäst.

Jag som mest läser kommer ihåg dina hästar, spännande att du börjat träna unghingsten! Kul att du uppdaterar för oss!
 
Fast jag tycker att fleecetäcket är ännu snyggare. Nej, jag är inte heller övertygad om hals förutom till mina två araber som säkert inte tål lite vatten på halsen.

Här går det som vanligt:
Karl (Nattfari från Rälta) 8 år börjar visa bättre och mer tölt.
Ingen av er lär komma ihåg oss, men han skadade sig på ett staket som femåring, med ett djupt skärsår som gick till men inte genom senskidan. Fick vila i ett år, sommaren som sexåring riden i 3-4 månader 2 ggr/vecka ute på grusväg, vilade, sommaren och hösten som 7-åring riden ute på väg 2 d/vecka i ca fem månader, vilat under vintern och nu som åttaåring gått 2-3 d/vecka sedan april men ska ställas av igen i höst för längre viloperiod. Han är fyrgångare (tror jag) e. Toppur. Starka grundgångarter, inte lika stark tölt. Har förstås ridits ganska kravlöst tidigare, det är först nu under sommaren som vi börjat jobba mer med tölten (han själv kom på att han inte ville trava utan gick mot tölt) och det har hänt massor. Takten är skapligt ren, stegen börjar bli lite större och tempot ökar så sakteliga. Det handlar förstås mest om att styrketräna mer och mer för att förbättra.

Snorri (e. Pegasus fra Sveinatungu, född -09) styrketränar och vi har börjat jobba mer med skolorna i skritt för att öka rörligheten, förbättra möjligheterna att påverka takten och för att styrketräna så att man kan jobba mer mot samling. Han började ridas in i början av december -14, hösten som femåring. Trevlig femgångare med god koll på alla gångarter utom pass.

Aldar (e. Kynnir fra Feti, född -11) får ridas ett par gånger i veckan. Kraven är inte så stora mer än att vi ska gå åt samma håll i det tempo och den gångart jag tänkt mig. Femgångare, rids i allt utom pass men jag gör ingen affär av det om det råkar bli pass. Bra koll på benen och gångarterna, trevlig. Fortfarande hingst eftersom jag någonstans funderar på visning (BLUP 116 eller 117) och det är också skälet till att jag rider en så ung häst. Annars hade han gärna fått vänta ett år till. Börjat lägga in enstaka pass på ridbanan, mest för att jobba igenom hästen i skritt så att vi är överens om bogplaceringar och svängar och styrning, och lite grann förflyttningar. Förflyttningar kan man ju göra på vägen, men det är lite osäkert om man bör lägga volter - dels är vägen för smal, dels kan det ju dyka upp bilar (konstigt, inte sant?).

Undri (kommer inte ihåg stammen) visar sig ju vara en väldigt trevlig häst.
Härom dagen lasttränade jag honom: det var ett mindre slagsmål att få honom i släpet när jag hämtade honom. Vid lastträning med muta (slickburk från H-s) tog det nog en eller två minuter att ha hästen lastad. Lagom att börja med.
Dessutom lite i paddocken, fem-tio minuter, för att träna lite mer på styrning.
Femgångare med skaplig koll på benen, går att rida i alla gångarter även om pass mest är en slump. Eftersom han gärna får få lite mer tempo i galoppen, tillåter jag honom pass så länge han råkar ta det från galopp. Det är möjligt att jag krånglar till för mig, men jag brukar inte ha problem att lossa dem så jag tror inte att det förstör något för mig att tillåta pass på den här hästen.
Han har ju koll på båda galopperna, han har ren trav och skapligt ren tölt (även om jag inte alls kan bestämma hastigheten än).
Monsterhästen är en mönsterhäst.

Har också en avkomma efter Pegasus, född 2010. Skimmelsto med lätt för sina 5 gångarter
 
Igår eftermiddag fick Prins kolik, förmodligen till följd av operationen och allt runt omkring den, så igår åkte han in till Helsingborg där han har tillbringat natten. De ringde i förmiddags och berättade att han nu mår bra och får hämtas hem ikväll. Dumma häst, kan han inte bara vara frisk? Och tack gode någon att han överlevde koliken. Det är jättejobbigt att sitta 70 mil bort och bara höra allt på telefon... :(

11891075_10153123905702029_2013627638857882865_n.jpg
 
Frenja klär så bra i plommonlila, men det är ju helt omöjligt att hitta täcken i den färgen. :p
Finns ett vrålsnyggt på h**ks men det har hel hals vilket jag inte vill ha. Men köper de säkert ändå, kanske kan sy om? ;)


Någon annan som sett nått snyggt i lila? ;)
H*rseware har! ;)
 
Phu. Här har det äntligen börjat lugna ner sig med turridningar och vardagen börjar så sakteliga krypa på. Skönt tycker jag och min asberger-hjärna som gillar rutiner och struktur. Sommaren har varit helt vansinnig med bokningar och vi har haft allt från autistiska barn till hysteriska möhippor på våra turer. Många gånger förundras man över hur folk funkar. O_o

Stigandi har jag inte kunnat rida särskilt mycket och dom gångerna jag gjort det har han känts spänd och springig. Och mycket riktigt: han har gått och blivit passig igen. :banghead: Så idag fick jag rida igenom honom ordentligt och jag lyckades till slut hitta tölt. Och inte vilken tölt som helst utan riktigt bra tölt. Helt själv! :banana: Det är bannemej tävlingsdags snart.

Stormur har mest gått på bete och blivit tjock och tror att han är vildhäst och tycker att allt är asläbbigt igen. :cautious:

Och sen har vi Odinn. Som inte ligger på plus efter dagens eskapader. Idag försökte han tränga sig förbi mig ut ur boxen och när jag bad honom flytta sig vände han rumpan mot och langade iväg en spark som träffade i magen :mad:. Efter en tillrättavisning fick jag bryta ihop, komma igen, hoppa upp och förbereda mig på en tur full av meningsskiljaktigheter. Men icke, odågan har aldrig gått så bra som han gjorde idag, så lite har jag att glädjas över och det kan nog vara bra eftersom vi har en hel del jobb att göra avsuttet :meh:.

Och snart kommer en till häst tillbaka, så då är alla 27 hemma :D. Jag har ju inte direkt någon brådska att hitta den där egna hästen jag letar efter...
 
Nästa vecka får jag förhoppningsvis börja Rida Frenja igen :love:
Hoppas veterinären godkänner henne så vi kan få börja rida och ta oss ur den där jäkla sandlådan som vi båda har tröttnat på :p

Hade hon hållt sig lugn hade ja kunat longera/tömköra ute på de nyslagna ängarna men näää, då blir hon alldeles för tossig :p
 
Olgan har fått prova sadel, gå på promenad och springa i rundcorallen. Sadeln var helt odramatiskt, det verkade hon knappt ens märka av. Promenader är spännande och ibland lite läskigt, men inte fruktansvärt. Springa i rundcorall märkligt - men helt ok efter lite övertalning.

Hon är underbar :love:
 
Fler än jag som har en halv björn redan till häst???
Jösses vad Jorunn har satt päls såg jag idag:eek:. de blir till att ta fram rakmaskinen imorgon och raka halsen och bogen och snett under magen.
 
Fler än jag som har en halv björn redan till häst???
Jösses vad Jorunn har satt päls såg jag idag:eek:. de blir till att ta fram rakmaskinen imorgon och raka halsen och bogen och snett under magen.
Ja min Emil har också pälsat på sig redan ... Och i denna värmen!
 
Fler än jag som har en halv björn redan till häst???
Jösses vad Jorunn har satt päls såg jag idag:eek:. de blir till att ta fram rakmaskinen imorgon och raka halsen och bogen och snett under magen.

Japp, Örn har också en ganska fin vinterpäls redan i dennna värmen. :crazy: Klippte honom igår.
 
Jösses så där tunn päls får aldrig Jorun0=)

Enda jag kan sakna från storhästtiden.. den tunn fina lena pälsen typ hbl har...Islandshästen har lite strävare päls eller kallbld övelag
Båda mina har tunn fin päls - men bara under två veckor eller så.

Lillskrutt Olga fäller men är inte lurvig - än. Tant Saga har nog hunnit sätta en del, men hon är utlånad sen några veckor, så har inte stenkoll på hennes päls.

Just nu funderar jag mest på hur man kan motivera att helklippa en unghäst som inte går så hårt och om Sagas täcken kan tänkas passa Olga. (Olga är större och längre på Alla håll och kanter än Saga.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
378
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp