Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt kan jag lite uppdatera om vår Snótt som haft diverse suspekta benproblem nu i 4-5 år lite från och till som vi försökt undersöka, men aldrig riktigt fått någon vettig förklaring till. Förra onsdagen var vi till kliniken och fick till slut, efter alla dessa år, diagnosen artros på SI-leden. Tyvärr är det nu så pass illa och har påverkat alla ben, så det går inte att göra något som skulle få henne helt bra mer. :( Skulle det ha märkts då genast när symptomena började skulle det ännu ha gått att göra något.
Så som det nu ser ut får hon gå vidare till de evigt gröna ängarna nästa vecka. Vi har ju varit beredda på den här dagen nu i några år på grund av hennes ben, men tungt känns det ändå - vi har haft henne i 11 år nu, vår alldeles första häst som vi varit med om så otroligt mycket med. :cry:
 
För övrigt kan jag lite uppdatera om vår Snótt som haft diverse suspekta benproblem nu i 4-5 år lite från och till som vi försökt undersöka, men aldrig riktigt fått någon vettig förklaring till. Förra onsdagen var vi till kliniken och fick till slut, efter alla dessa år, diagnosen artros på SI-leden. Tyvärr är det nu så pass illa och har påverkat alla ben, så det går inte att göra något som skulle få henne helt bra mer. :( Skulle det ha märkts då genast när symptomena började skulle det ännu ha gått att göra något.
Så som det nu ser ut får hon gå vidare till de evigt gröna ängarna nästa vecka. Vi har ju varit beredda på den här dagen nu i några år på grund av hennes ben, men tungt känns det ändå - vi har haft henne i 11 år nu, vår alldeles första häst som vi varit med om så otroligt mycket med. :cry:

Min Odinn fick samma diagnos och även han ska tas bort nu i veckan :'(
 
Något roligare är att igår fick jag ÄNTLIGEN börja med Frenja. Jag var så nervös att jag höll på att gråta när jag skulle be henne börja trava.

Men hon travade så fint så :love:
I Båda varven, varv efter varv. Jaaaa!!
Ingen hälta någonstans!!

Fy så skönt. Nu kan de väl fan bara gå framåt!!
 
En till bettfråga: vet ni om man får tävla på ett Kimblewick?
Har svårt att tolka exakt vad som i FIPO menas med "Prohibited bits and/or bridles are bits and/or bridles that are clearly designed for another purpose, such as bits for cart horses, or are part of tack designed for a different riding style/culture, or are used in another way then what they are designed for." Kimblewick kan kanske höra till kategorin bett för annan ridstil(?). Finns ju dock inte i listan på förbjudna bett...

Min pojke som är väldigt orolig i munnen har visat sig tycka bäst om vårt raka Kimblewick-bett. I övrigt fungerar han helt ok på vanliga raka, men tydligen fungerar kedjan som extra stabiliserande och han är klart lugnare med det. Man får väl inte rida med curbstrap, så går inte heller att sätta en sån på ett vanligt rakt...

Ja du får rida på Kimblewick.
 
Vattar promeneras, visar ingen hälta (vilket han ändå inte gjort förrän vid böjprov), travar i hagen emellanåt. Hoppas på det bästa med återbesök om knappt två veckor. Håll tummarna att det har gått vägen nu.

Eik är en riktig pärla, har ridit ut två dagar nu, hon går fram och är trygg och stabil. Är verkligen förtjust i den där lilla donnan. Och inte blir saken sämre då hon kommer travandes mot mig i hagen när jag visslar på henne. :love: Imorgon ska vi åka och få på tappskon, även om vi inte gör något i större tempon då jag inte riktigt orkar så behöver hon den där bakskon iaf. Ska bli väldigt spännande att rida henne efter vilan i höst då min kropp är lite mer med mig. Tills hon går på vila rider jag några dagar i veckan och jobbar henne en del från marken, eller så får hon följa med när vattar promeneras. Hon tycker även det är helt okej att springa brevid cykeln. Dessutom har hon visat hopptalanger över en bom 5 cm ovan marken...
 
Mina gossar :heart
Sötnosen till vänster hämtades idag!
IMG_20150811_191116.jpg
 
Idag har vi tömmkört. Asså denna häst är sjukt kul att tömmkört och fattar väldigt snabbt.
Var riktigt duktig idag med jobb över bommar och fick lyfta benet rejält och ordentligt.
Även i trav fixade hon bommarna efter lite uppmuntran :)

Min duktiga fina häst :love:



Ja, lite yoga efteråt är najs oxå.
 
Jaha, två dagar kvar i drömskåneland!
Både igår och idag har jag tömkört flugan på kvällen, jäklar vad hon är härlig! :love: Hon har så mycket upp-samling-tänk! :d

Fotade lite på slutet när jag släppte henne och mest drev runt, det blev mestadels väldigt dåliga och suddiga foton men fick några bra. Det var ju det där med att göra två saker samtidigt... :angel:

11230727_10153107541792029_3852335940617867189_n.jpg

11828622_10153107541767029_6129834551413580849_n.jpg




Och så får ni några fölbilder till :angel:

11831703_10153086723942029_8005921038463448865_n.jpg

11800029_10153092443957029_5070180398081386864_n.jpg

(pojkvännen tyckte han var jätterolig! :p)
 
I måndags hade jag egentligen inga planer på att rida, så jag åkte ut sent på kvällen i långklänning. Men när jag kom ut till stallet så kände jag bara att ikväll behöver jag få lite kvalitetstid med världens bästa Solstråle. Hade fått tråkiga nyheter tidigare på dagen och var rätt trött känslomässigt.

Så jag drog upp klänningen litegrann och hoppade upp barbacka och tog en härlig kvällstur. Blev både tölt, galopp och mjuk (nåja, för att va Sol i alla fall) trav.
På vägen hem var vi tvungna att stanna och mumsa lite vildhallon.


Denna vackra solnedgången fick vi njuta av. Såklart var färgerna tusen gånger finare än vad min mobil klarar att fånga.
20150810_205143_LLS_zpsngvg72dz.jpg

20150810_205143_LLS_zpsngvg72dz.jpg
 
Som någon kan ha sett i en annan tråd, var jag i somras (för sju veckor sedan) och tittade på en projekthäst. Sjuårig islandshäst, ej inriden, lite hanterad. Snäll i stall, inte snäll ute.
Hästj-eln anföll mig stegrande och huggande när jag skulle hantera honom på ridbanan.
Jag lyckades dock göra mig större än hästen.
Sedan var jag tillbaka och kände på hästen några dagar senare och läxan (efter en tio minuters "lektion" i vem som var mentalt större) hade gått hem. Häst på respektfullt avstånd och icke hotfull.
För sex veckor sedan hämtades hästen hem.
Nu är han inriden och en trevlig, samarbetsvillig femgångare som redan (!) söker sig neråt för tygel och slappnar av i mun och nacke.
Jag kan väl inte påstå att det är full kontroll på vilken gångart det blir när, men han är riden i skritt, tölt, trav, höger galopp, vänster galopp och så göra han lite pass ibland (inte flygande men i tillräckligt högt tempo för att inte heller vilja kalla det för grisepass).
Tempot har jag full kontroll på, och galopp är det jag som bestämmer när det ska bli, liksom vilken galopp.
Trav eller tölt från skritt, det är den intressanta frågan. Igår började det dock likna något i samförstånd där jag lyckades förmedla vad jag menade (grattis, Kryddelydd!).

Häst är rätt medioker i gångarterna, men jag tror att han kommer att bli bättre bara han går ner i vikt och börjar ta ut stegen lite mer.

Så "monsterhästen" har visat sig vara snäll och samarbetsvillig och kul att rida.
 
Det gör så ont, men samtidigt en enorm lättnad.
Nu är han borta, det gick så fort, och tjejen som gjorde det var fantastisk.

Jag släppte grimskaftet å gick när det sa pang, så jag såg ingenting av det tråkiga utan minns bara en glupsk glad häst som åt ur sin muslispann.

Min älskade vän, tack för allt du gav mej :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
377
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp