Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då står hon i hagen då - Olga från Norrhamra. E: Eldvaki från Gnistan U: Saela från Stenholmen. Olga är sex år - inte inriden pga att ägarna/uppfödare börjar bli till åren, så inget skumt där. Liten sent i starten, men det gör inte mig något.

Verkar vara URCOOL. Åkte transport för andra gången nånsin idag - inga bekymmer alls, varken på, i eller ur transporten.

Helt slut. SÅ lycklig.
 
Det gör så ont, men samtidigt en enorm lättnad.
Nu är han borta, det gick så fort, och tjejen som gjorde det var fantastisk.

Jag släppte grimskaftet å gick när det sa pang, så jag såg ingenting av det tråkiga utan minns bara en glupsk glad häst som åt ur sin muslispann.

Min älskade vän, tack för allt du gav mej :heart

Jag beklagar! :(
 
Det gör så ont, men samtidigt en enorm lättnad.
Nu är han borta, det gick så fort, och tjejen som gjorde det var fantastisk.

Jag släppte grimskaftet å gick när det sa pang, så jag såg ingenting av det tråkiga utan minns bara en glupsk glad häst som åt ur sin muslispann.

Min älskade vän, tack för allt du gav mej :heart

Så tråkigt, men skönt att det är över, det är en sån enorm lättnad när oron lägger sig och övergår i sorg och saknad.

Kram
 
Vilken fantastisk häst jag har köpt. Hon är en riktigt fin pärla. Går med på allt. Förutom att gå ner i sjön. Men tillslut gick hon ner och rackarns vad duktig hon är på och simma. Och så är hon fantastiskt rolig att rida med.
 
Bilder på Olga, inga superbra, men något iaf. Fet som en liten julgris - men står på bantning sen hon kom till mig.

11026791_10153593116599612_1605475795000222303_n.jpg


11836665_10153598063014612_160393492833058905_n.jpg


11863209_10153598063029612_7020935874410464688_n.jpg


11863241_10153598063104612_2412384201329984787_n.jpg


En bild från uppfödarens hemsida där hon är lite yngre, men som visar lite mer hur hon eg är byggd:
Olga_2014_kopia.jpg
 
Så, nu har jag landat lite efter VM i Herning, och massa hästjobb hemma.
Jag har lite funderingar efter VM, som jag inte kan sluta tänka på:
Det ges allmänt relativt höga poäng för skritt "på den nivån". Vissa hästar skrittar ju VERKLIGEN för 8-9, och de ska ju ha det, men även det som spänner sig och kortar upp sig och inte vilar på steget får 5,5-6. Helt ok, det får gärna dömas så (rätt häst får ju ändå högst poäng, i mina ögon), men när jag jämför med öppna klasser på lägre nivå här hemma så delas det sällan ut några höga skrittpoäng även för de hästar som faktiskt skrittar bra. En häst i lättklass som skrittar som en som får 5,5-6 på VM landar aldrig över 5. Hur kommer det sig? Är det något någon annan tänkt på? Lite som att man inte vill att skritten ska dra ner en för övrigt fin VM-uppvisning för mycket poängmässigt?

Vidare: För många ekipage märktes det verkligen att domarna dömde hårt enligt det nya systemet. Uppvisningar som kändes oerhört flashiga (och med mjuk häst och ryttare!) fick inte så höga poäng som de kanske skulle fått förr, eftersom de tappade takten upprepade gånger (Brandvägg för takt - och balansproblem). Bra! MEN, en hel del (ofta favorittippade) som borde slagit i brandväggen för "ej huvudsakligen lösgjord" fick kanonpoäng. Då går alltså hästen mot handen hela uppvisningen och gapar i alla nedtagningar... Detta även när ekipaget är ensamt på banan så domarna borde ha koll hela tiden. DOCK skall tilläggas att jag såg så extremt mycket bättre ridning i år än för några år sedan. Det hör alltså inte till vanligheterna att hästarna går så mycket mot handen. I allmänhet är det en fröjd att sitta och titta på en tävling av den här nivån, jag bara bli fundersam på att "vissa ryttare" verkar komma undan brandväggarna. Why?

Exempel på brandväggar:
Takt- och balansproblem, max 5
Ej huvudsakligen lösgjord, max 6
Mindre formfel, max 7
Medelrörelser, max 7


Och, till sist: Bedöms femgångarnas galopp annorlunda än fyrgångarnas? Inte helt märkligt om det gör det, jag vill bara veta. En fyrgångare som inte galopperar med bakbenen skulle inte få några 7,5 och över på galoppen, men femgångarna får i allmänhet ett väldigt högt galoppbetyg även när galoppen är helt oren.


Jaha, det var mina funderingar och frågor det. Här på hemmaplan rullar det på, ägnade fyra timmar till lektioner igår och kom hem så nöjd och glad över duktiga elever och fina hästar. Mamma har börjat rida Snorri och verkar väldigt nöjd med det, och jag har satt igång gamle Muninn igen :heart Har man inte pengar att köpa sig en ny häst så tar man den gamle brune hemma ;) Fyra år utan träning och han är precis som om han tävlades igår. Mjuk, lyhörd, kanonglad. Lite fet bara, och oskodd, men det ska vi råda bot på! Ska be om foton någon dag när jag inte bara rider barbacka i gråa mjukisbyxor :P
 
Red lektion i onsdags och han jag red för var nöjd med oss trots att vi knappt tränat alls mellan november och april pga min graviditet! Han tyckte att Laukur hade lättare för samlingen i skritten nu än sist och svarade mjukt och fint på förhållningarna.

I morgon ska vi till ovalbanan och rida tävlingsträningslektion inför vårt KM nästa helg. Det kommer bli nyttigt! :)
 
Idag har vi varit ute på promenad, och det går så himla bra nu :)
Igår var hon helt fantastisk att tömköra, och nu går hon glatt med på promenad ensam. Förut blev hon väldigt stressad av att bli ensam men går jätte bra nu både i stallet och ute på promenaderna :)





 
Första veckan med nya hästen blev lite annorlunda än jag hade väntat mig. Han drog upp ett litet sår på frambenet innan helgen och med denna värmen, augusti månad och flugor så fick jag ta ut veterinär i lördags för spolning och ordentlig omläggning. Stelkrampsvacc och antiinflammatoriskt IV fick han också. Inte farligt svullen, inte halt och ingen feber och det verkar hålla sig så. Pålle är glad och nöjd ändå men det hade ju varit trevligt att komma igång lite. Nu får han ju landa ordentligt på stället så det gör ingenting. Ville såklart inte riskera ett infekterat sår. Vi har hunnit med lite promenad och ett kort pass i paddocken iaf. Han är så cool, tar allt med ro, från promenad ensam till sårskötsel .

Emil har redan börjat fälla och sätta vinterpäls. Han fick träna ett pass igår efter att vi mest ridit ut ett par veckor. Haft lite halvvila sådär efter ganska mycket träning. Nu är det dags att åka iväg på träning imorgon igen, får väl se hur mycket han orkar i värmen med pälsen...till en början igår undrade han om det var nödvändigt att han skulle behöva jobba men blev fin mot slutet!
 
Det ges allmänt relativt höga poäng för skritt "på den nivån". Vissa hästar skrittar ju VERKLIGEN för 8-9, och de ska ju ha det, men även det som spänner sig och kortar upp sig och inte vilar på steget får 5,5-6. Helt ok, det får gärna dömas så (rätt häst får ju ändå högst poäng, i mina ögon), men när jag jämför med öppna klasser på lägre nivå här hemma så delas det sällan ut några höga skrittpoäng även för de hästar som faktiskt skrittar bra. En häst i lättklass som skrittar som en som får 5,5-6 på VM landar aldrig över 5. Hur kommer det sig? Är det något någon annan tänkt på? Lite som att man inte vill att skritten ska dra ner en för övrigt fin VM-uppvisning för mycket poängmässigt?

Och, till sist: Bedöms femgångarnas galopp annorlunda än fyrgångarnas? Inte helt märkligt om det gör det, jag vill bara veta. En fyrgångare som inte galopperar med bakbenen skulle inte få några 7,5 och över på galoppen, men femgångarna får i allmänhet ett väldigt högt galoppbetyg även när galoppen är helt oren.

Reagerade faktist på precis samma! Vissa tyckte jag fick väldigt höga poäng för skritt, trots att hästen var spänd och trippig. Fast visserligen såg jag bara på livestreamingen på söndag, så man såg ju inte mer än några glimtar av alla ekipage. Fast månne inte domarna på VM vet vad de gör (hoppas jag i alla fall).
Men så håller jag också med om att det var snyggare ridning än tidigare, reagerade inte så mycket på ful ridning. :)
 
Frenja klär så bra i plommonlila, men det är ju helt omöjligt att hitta täcken i den färgen. :p
Finns ett vrålsnyggt på h**ks men det har hel hals vilket jag inte vill ha. Men köper de säkert ändå, kanske kan sy om? ;)


Någon annan som sett nått snyggt i lila? ;)
 
Frenja klär så bra i plommonlila, men det är ju helt omöjligt att hitta täcken i den färgen. :p
Finns ett vrålsnyggt på h**ks men det har hel hals vilket jag inte vill ha. Men köper de säkert ändå, kanske kan sy om? ;)


Någon annan som sett nått snyggt i lila? ;)

Fast jag tycker att fleecetäcket är ännu snyggare. Nej, jag är inte heller övertygad om hals förutom till mina två araber som säkert inte tål lite vatten på halsen.

Här går det som vanligt:
Karl (Nattfari från Rälta) 8 år börjar visa bättre och mer tölt.
Ingen av er lär komma ihåg oss, men han skadade sig på ett staket som femåring, med ett djupt skärsår som gick till men inte genom senskidan. Fick vila i ett år, sommaren som sexåring riden i 3-4 månader 2 ggr/vecka ute på grusväg, vilade, sommaren och hösten som 7-åring riden ute på väg 2 d/vecka i ca fem månader, vilat under vintern och nu som åttaåring gått 2-3 d/vecka sedan april men ska ställas av igen i höst för längre viloperiod. Han är fyrgångare (tror jag) e. Toppur. Starka grundgångarter, inte lika stark tölt. Har förstås ridits ganska kravlöst tidigare, det är först nu under sommaren som vi börjat jobba mer med tölten (han själv kom på att han inte ville trava utan gick mot tölt) och det har hänt massor. Takten är skapligt ren, stegen börjar bli lite större och tempot ökar så sakteliga. Det handlar förstås mest om att styrketräna mer och mer för att förbättra.

Snorri (e. Pegasus fra Sveinatungu, född -09) styrketränar och vi har börjat jobba mer med skolorna i skritt för att öka rörligheten, förbättra möjligheterna att påverka takten och för att styrketräna så att man kan jobba mer mot samling. Han började ridas in i början av december -14, hösten som femåring. Trevlig femgångare med god koll på alla gångarter utom pass.

Aldar (e. Kynnir fra Feti, född -11) får ridas ett par gånger i veckan. Kraven är inte så stora mer än att vi ska gå åt samma håll i det tempo och den gångart jag tänkt mig. Femgångare, rids i allt utom pass men jag gör ingen affär av det om det råkar bli pass. Bra koll på benen och gångarterna, trevlig. Fortfarande hingst eftersom jag någonstans funderar på visning (BLUP 116 eller 117) och det är också skälet till att jag rider en så ung häst. Annars hade han gärna fått vänta ett år till. Börjat lägga in enstaka pass på ridbanan, mest för att jobba igenom hästen i skritt så att vi är överens om bogplaceringar och svängar och styrning, och lite grann förflyttningar. Förflyttningar kan man ju göra på vägen, men det är lite osäkert om man bör lägga volter - dels är vägen för smal, dels kan det ju dyka upp bilar (konstigt, inte sant?).

Undri (kommer inte ihåg stammen) visar sig ju vara en väldigt trevlig häst.
Härom dagen lasttränade jag honom: det var ett mindre slagsmål att få honom i släpet när jag hämtade honom. Vid lastträning med muta (slickburk från H-s) tog det nog en eller två minuter att ha hästen lastad. Lagom att börja med.
Dessutom lite i paddocken, fem-tio minuter, för att träna lite mer på styrning.
Femgångare med skaplig koll på benen, går att rida i alla gångarter även om pass mest är en slump. Eftersom han gärna får få lite mer tempo i galoppen, tillåter jag honom pass så länge han råkar ta det från galopp. Det är möjligt att jag krånglar till för mig, men jag brukar inte ha problem att lossa dem så jag tror inte att det förstör något för mig att tillåta pass på den här hästen.
Han har ju koll på båda galopperna, han har ren trav och skapligt ren tölt (även om jag inte alls kan bestämma hastigheten än).
Monsterhästen är en mönsterhäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
377
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp