Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja hon är ju islandsHÄST så hon kanske har fått "storhästarnas" päls oxå ;)

Även om hon är en islandsHÄST är hon dock ett kallblod:p och kallblod har överlag tjockare päls och lite mer sträviga pälsar. Sedan finns de självklart undantag som din verkar vara som har tunn "hbl" päls så kallat=) Har din isis lika tunn vinterpäls som hbl med?
 
Jorunn fick rakas idag.. hals bob vart de nu bara.... wiiiiiiiii tyckte hon och vart inte alls lika svettig på dagens dressyrpass
 
Jösses så där tunn päls får aldrig Jorun0=)

Enda jag kan sakna från storhästtiden.. den tunn fina lena pälsen typ hbl har...Islandshästen har lite strävare päls eller kallbld övelag
Men häst har hur len päls som helst sommartid (och len på vintern) tät och ganska kort. I lenhet så är den väl jämförbar med halvblod men för all del den är inte halvblodstunn. Du generaliserar lite väl här, pälslenheten varierar mycket men för all del de flesta har mer och längre päls.
 
Snaps, som hela sommaren varit mycket korthårig (precis som halvbloden jag sysslade med förut ... ) har nu börjat bli lurvig så imorgon åker pälsen av!

Han är så jäkla go min prins. Ställde upp honom i stallgången idag, med näsan bredvid en box där det står en valack på boxvila. Hästen i boxen var sällskapssjuk och dom stod länge och bara myste :p Slickade på varandra genom gallret och nufsade med tänderna. Snappe sa inte ett ord utan njöt av sällskapet :love: Skulle så gärna vilja ha en valack att ha med honom i hagen så han slapp gå ensam, han är bannemig en av dom snällaste hästarna jag vet!

Att rida är han fantastisk!
Idag bjöd han på en ridkänsla bättre än någonsin, han bara utvecklas och utvecklas och utvecklas.
I september ska vi tävla igen, enbart för rutinens skull! Lilla bebisen börjar bli stor.

Här kommer lite bilder som är tagna nu under augusti också.
Bildbomb deluxe ...

b159244.jpg

b159239.jpg

b159238.jpg

b159233.jpg

b159234.jpg

b159237.jpg

b159236.jpg

b161149.jpg

b161150.jpg

b161151.jpg

b161155.jpg

b161156.jpg

b161158.jpg

b161159.jpg

b161157.jpg

b161160.jpg

Lilla ponnyskrutt :love:
 
Men häst har hur len päls som helst sommartid (och len på vintern) tät och ganska kort. I lenhet så är den väl jämförbar med halvblod men för all del den är inte halvblodstunn. Du generaliserar lite väl här, pälslenheten varierar mycket men för all del de flesta har mer och längre päls.

generaliserar inte alls för hårt.. utan om du läser lite extra så skriver jag att överlag alltså de FLESTA kallblod har en annan struktur av päls än fullbloden och dagens hbl med mkt fullblod i.
Att säga nått annat är att ljuga och sånt pysslar jag inte med i alla fall, men sedan säger jag också att det finns undantagsfall där det typ finns fullblod som får lika mkt päls som en islänning och tvärtom, alltså islänningar som knappt får någon vinterpäls alls.
Men man lever inte på undantag som jag brukar säga=):p

Men det är ju ingen slump att man kallas islänningar för små raggsockor på vintern.. de kommer ju knappast utav att de är så välkända att få så lite och tunn vinterpäls:grin:
Shettisar och nordsvensk(alla kallblodiga raser) är också välkända för sina mysiga tjocka vinterpälsar.

Vad vet jag men många kanske inte vet vad kallblod är?? det är inte bara nordsvensktravare man menar då utan gruppen kallblodiga raser är bla... Islandshäst, nordsvens shettis, shirehäst, tinker ja de finns ju massa andra raser men orkar inte dra upp alla.

Ibland är de inte svårare än att bara inse att de finns olika raser och kategorier bland hästarna och att dom skiljer sig åt=)
 
generaliserar inte alls för hårt.. utan om du läser lite extra så skriver jag att överlag alltså de FLESTA kallblod har en annan struktur av päls än fullbloden och dagens hbl med mkt fullblod i.
Att säga nått annat är att ljuga och sånt pysslar jag inte med i alla fall, men sedan säger jag också att det finns undantagsfall där det typ finns fullblod som får lika mkt päls som en islänning och tvärtom, alltså islänningar som knappt får någon vinterpäls alls.
Men man lever inte på undantag som jag brukar säga=):p

Men det är ju ingen slump att man kallas islänningar för små raggsockor på vintern.. de kommer ju knappast utav att de är så välkända att få så lite och tunn vinterpäls:grin:
Shettisar och nordsvensk(alla kallblodiga raser) är också välkända för sina mysiga tjocka vinterpälsar.

Vad vet jag men många kanske inte vet vad kallblod är?? det är inte bara nordsvensktravare man menar då utan gruppen kallblodiga raser är bla... Islandshäst, nordsvens shettis, shirehäst, tinker ja de finns ju massa andra raser men orkar inte dra upp alla.

Ibland är de inte svårare än att bara inse att de finns olika raser och kategorier bland hästarna och att dom skiljer sig åt=)
Tack för föreläsningen, den var... mästrande, nedlåtande och totalt onödig när det gäller fakta.

Ha en bra dag.
 
Mina börjat också bli lurviga! Ska det fortsätta såhär så får jag klippa ett hål på Ljómi också även fast han inte tränas nåt. Laukur fäller massa sommarpäls! Inom en månad lär jag få klippa det är jag säker på och det är ju sjuk sommarvärme!
 
Eeehhm, här uppe i Umeå har min köttbulle knappt börjat sätta päls alls? :confused: Vad har ni för urtidsdjur egentligen? ;)

Simmade med Bullen för första gången idag, annars har han alltid stannat precis vid kanten så han preeeciiis bottnar. Men idag släppte det, så mysigt! Visserligen bara en pluttesväng för han tyckte det var lite läskigt, men klart godkänd förstagång! :love: Sen blev det som vanligt barbackagalopp över fälten hem! Man blir en riktigt ponnyunge med Bullen! :love::bump:
 
Är jag onödig (läs taskig) om jag går loss med klippmaskinen på HELA Askur? Alltså. Det är inte normalt att ha så mycket päls som han har nu i denna värmen! Hela han är svettig. Vi har ju heller ingen skugga i våra hagar :(
 
Olga har fått ett sår i värmen. Suck, pust och stön. Än så länge ser det OK ut, men är rätt spänd över utvecklingen.
 
Är jag onödig (läs taskig) om jag går loss med klippmaskinen på HELA Askur? Alltså. Det är inte normalt att ha så mycket päls som han har nu i denna värmen! Hela han är svettig. Vi har ju heller ingen skugga i våra hagar :(
Jag har klippt hela, hon hade mycke päls. Hon har skugga i hagen men det hjälper ju inte när hon ska springa i överrocken
 
Är jag onödig (läs taskig) om jag går loss med klippmaskinen på HELA Askur? Alltså. Det är inte normalt att ha så mycket päls som han har nu i denna värmen! Hela han är svettig. Vi har ju heller ingen skugga i våra hagar :(
Jag helklippte mammas båda igår och idag går jag loss på hela snappe ;)
 
Jag har oxå tänkt ta fram klippen o putsa pållarna. Blir nog helklipp nu och typ filtklipp senare i höst. Var på kurs i helgen och ångrar lite att jag inte klippte innan som jag funderade på. Lille Brun var svett bara att stå i hagen och lagom sugen på att jobba eftermiddagspasset.
DSC_0445.JPG
 
Olga har fått ett sår i värmen. Suck, pust och stön. Än så länge ser det OK ut, men är rätt spänd över utvecklingen.
Det fick min nya också efter bara ett par dagar hemma. Fick ta ut veterinär och det blev metacam, spolning etc. Det var förra lördagen och jag måste fortfarande lägga om det...tycker inte det är så stor skillnad på såret, men det är inte infekterat och han är inte svullen eller febrig..Men fy för augusti!!!
 
Jag tävlade i helgen och borde verkligen ha klippt henne innan. Det var hett som ett stekbord nere på tävlingsbanan, hon var totalt genomsvettig och orkade inte. Är ändå jättenöjd med v5, hon var så fantastiskt trevlig att rida. Tölten är vår akilleshäl alltså, och med ryttarmissar och häst som hade det jobbigt i värmen fick vi nedslag för travtakt, helt korrekt. Vi placerade oss i mitten av startfältet på 28 ryttare, fina poäng för resterande gångarter!

Inte alls tokigt för sommartjock matte och häst. :D
 
Jag var också på tävlingar i söndags och måste nog säga att jag är väldigt glad över att vi klippte Örn före. Utan klippningen skulle det nog ha blivit för varmt och jobbigt, men nu orkade han riktigt bra. Han var så duktig och gjorde sitt bästa :love: och till sist var vi med i en galopptävling, vilket herr racerhäst tyckte att var superskoj. :D

2c884bd8-b9b6-4004-a277-f731e286f085.jpg
 
Det fick min nya också efter bara ett par dagar hemma. Fick ta ut veterinär och det blev metacam, spolning etc. Det var förra lördagen och jag måste fortfarande lägga om det...tycker inte det är så stor skillnad på såret, men det är inte infekterat och han är inte svullen eller febrig..Men fy för augusti!!!
Såret såg fint ut idag, lite varigt, men det verkar läka. Hon har inte ont eller så. Oavsett utvecklingen kommer en vet ut till stallet i veckan för en dräktighetskoll av ett annat sto så hen ska få kolla såret då (+vaccinera Olga då det är dags). Det är iofs svullet, men inget extremt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
378
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp