Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ska tänka till innan man köper en till häst,, jag upplever att många blir sk hästsamlare.. man bara köper på sig en massa hästar och så går dom i hagen år ut och år in och degar.

Jag skulle vilja ha en till häst.. . men även om jag har råd så har jag inge tid och de skulle bara bli att någon av hästarna går å halvlåga helger typ.
Nu kör jag å jag skulle kunna slå ihop de i par och på så sätt aktivera 2 hästar samtidigt men ändå avböjer jag 2 hästar pg tiden de tar.
Rider man tar de ännu mer tid med 2 alla är vi ju olika men jag tycker de är synd att skaffa 1 häst till och den bara går och skrotar i hage när man insett att man inte har tid.

Egen gård underlättar alla gånger ja

Nu låter ordet hästsamlare lite dramatiskt i sammanhanget när jag funderar kring att skaffa en andra häst. Tror att de flesta här har mer än en islandshäst och det har knappast något med hästsamlande att göra. Självklart tänker man till innan man gör en sån stor sak som att skaffa häst, oavsett om det är nr ett, två eller fyra.
För mig är det inte aktuellt att låta hästen/hästarna "gå och dega" år ut och år in, hur kommer det sig att du förutsätter att man skaffar en häst till och den bara går och skrotar.. vi är alla olika, jag skaffar häst för att det är så otroligt roligt, att bygga relation och att utvecklas i ridningen/träningen.
För mig hade egen gård inte underlättat alls. Då hade jag aldrig varit ledig och det hade varit svårt att få ihop med fodringar osv. Det verkar också som att den faktiska tiden för hästen minskar när gårdsskötsel tar mycket tid i anspråk.

Men självklart är det inget lättvindigt beslut, det tar mycket tid och pengar med en till, men kan också bli alldeles alldeles underbart ;)
 
Pållar har fått ny kompis och isisen är inte säker på att han ska få bo med dem :-/
Så lite småtjafs och bett har utdelas. Här om dagen hade både nya o islänningen tappat var sin sko och min har ett sår och svullnad på frambenet :-( var dock inte halt så hoppas det blir bra snabbt.
 
Ni som har mer än en häst... Hur tycker ni det fungerar? Jag är vansinnigt sugen på en till, är jag heltokig?
Jag har redan min drömhäst, men det hade varit så roligt med två inbillar jag mig.

Jag har ju fyra nu (fem innan Andi fick lämna jordelivet för snart en månad sedan) och fyra är väl egentligen lite väl i överkant. Två hästar hinner jag lätt med på en dag, ibland tre. Jag har ju tre inackoderingar som ibland kommer på olika tider och vill ha sällskap på uteritter så ofta får jag dessutom sällskap två/tre ridturer om dan...

Det jobbiga är allt jobb runtomkring, är det skitväder så är det fyra täcken att fixa, är det flugor är det fyra flughuvor som skall på. Sen har vi den ekonomiska biten, det är fyra gånger så dyrt som en. Men vart skall man annars göra av pengarna? Men det roliga väger upp det jobbiga!

Har du tid ork och inspiration att ha en häst till så bara handla! :-)

PS Jag känner mig inte som nån hästsamlare, de är ju familjemedlemmar o hur gör man sig av med dom? Sålänge man kan ge dom ett bra liv så går det inte överstyr...
 
Snaps måste vara den härligaste hästen någonsin .. Har tidigare inte lagt fokus på specifika övningar utan bara gjort det som känts behövligt, därav har öppna/sluta fallit lite mellan stolarna då det inte känts som att han varit klar för det.
Började dagens pass med öppna och sluta i skritt, efter en varv i ridhuset kunde han det utan problem, efter två varv kunde han det i båda varven.
Sen var det hur lätt som helst i trav, och började nosa på öppnan i galopp.
Underbara lilla häst.
 
BOOOOOMB :angel: :love:
b158222.jpg

b158223.jpg

b158224.jpg

b158226.jpg

b158227.jpg

b158229.jpg

b158230.jpg

b158321.jpg

b158322.jpg

b158232.jpg

b158231.jpg

b158235.jpg

b158318.jpg

b158315.jpg

b158234.jpg
 
Senast ändrad:
I söndags när jag red var Laukur jättepigg men det var så himla kul och han var så himla duktig! :love:

På torsdag är det pay & ride och till helgen tänkte jag anmäla oss till vårt KM. Om två veckor ska jag rida lektion för Erlingur Ingvarsson. Sen ligger vi nog lite lågt ett tag och tränar på själva, eventuellt nån lektion till.
 
Här fortsätter vi leka, Kveikja tycker verkligen att det är hur kul som helst o hon kämpar på! Hon blir trött i benen men det är ju ganska förståeligt. Hon ger sig dock inte, det blir bara lite slarvigare utfört. Hon bara Ska ha de där godisarna som matte springer runt med!
wpid-wp-1438106006283.jpeg


wpid-wp-1438106019522.jpeg
 
Här fortsätter vi leka, Kveikja tycker verkligen att det är hur kul som helst o hon kämpar på! Hon blir trött i benen men det är ju ganska förståeligt. Hon ger sig dock inte, det blir bara lite slarvigare utfört. Hon bara Ska ha de där godisarna som matte springer runt med!
wpid-wp-1438106006283.jpeg


wpid-wp-1438106019522.jpeg
Det där ser verkligen jättehärligt ut!! :)
Hur leker ni?
Jag har hästabstinens utav bara något och har snöat in på frihetsdressyr :angel:
 
Det där ser verkligen jättehärligt ut!! :)
Hur leker ni?
Jag har hästabstinens utav bara något och har snöat in på frihetsdressyr :angel:

Våra lekar går väl mest ut på att jag springer runt med massa godis, Kveikja springer med och hittar på allt möjligt hon både kan och inte kan för att få godis ;) Bra deal va? :D Jag försöker förståss be henne om specifika saker, men hon e så påhittig så det blir ganska mycket spontangodis däremellan... Jag kan ju ingenting egentligen om frihetsdressyr ,det är Kveikja som gör mesta jobbet. Jag bara försöker berömma vid rätt tidpunkter... O det e nog så svårt!
 
Här fortsätter vi leka, Kveikja tycker verkligen att det är hur kul som helst o hon kämpar på! Hon blir trött i benen men det är ju ganska förståeligt. Hon ger sig dock inte, det blir bara lite slarvigare utfört. Hon bara Ska ha de där godisarna som matte springer runt med!
wpid-wp-1438106006283.jpeg


wpid-wp-1438106019522.jpeg
Det där det så kul ut!
Måste hitta ett tillräckligt inspirerande godis till snaps och börja leka mer!
Än så länge är det bästa han vet slickstenarna från hööks, men en sån är ju svår att springa runt med :rofl:
 
Jag har lätt världens coolaste häst! :heart
Igår filmade en kompis när jag red och vi var ju tvungna att busa till det lite på slutet...
:rofl::rofl: Var dock lite svårt att balansera upp det hela i snäva svängar, då jag inte orkat sätta på nån sadelgjord efter vårat skritt-dressyrpass :p

Sen är han ju väldigt avancerad att sitta upp på också...

Han är även extremt terränggående... (ni behöver ta upp klippet i helskärm, syns dåligt annars)
https://video-ams3-1.xx.fbcdn.net/h...=e42829cb9010ae011f1d1363b0ac4d53&oe=55B942A3

Idag har jag och en kompis haft "ponnyunge-ridning"- det innebär barbackabad i sjön och efterföljande galopp över fälten... :love: Tur att pållen har man att hålla i när ryggen är blöt och såphal... :bump:
 
Igår var absolut det bästa ridpasset vi haft tillsammans!
Första gången Rigel var i ridhuset och han tyckte det var skitkul att få springa runt där inne :D
Äntligen är unghästsegheten som bortblåst och jag bara älskar att kunna jobba honom på hans egen energi!
Fick mycket beröm av tränaren och tölten är nu helt ren. Väldigt travstark kille.

På hemvägen blev det upptäcksfärd och mötte en trevlig dam som tipsade om en dold stig som var helt underbar att ha galopprace på.

Idag ska han vila, jag som vill riiiida :D

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
373
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp