Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja ibland blir det inte som tänkt:meh: Skulle testa lite nya vägar idag, så hamnade ute på ett kalhygge som skulle korsas för att komma till vägen på andra sidan. Valde fel i ett kors så skulle gena upp till den andra "stigen/avverkningsspåret" syntes väl att maskiner gått där och att det kunde va lite blött i spåren men mitten brukar gå bra...
DSC_0247.JPG


Missbedömde helt och hamnade i kärrliknande sänka på ca 5-8m, stakars hästarna kämpade på, hann/kunde inte vända, och isisen tog i så jag nästan åkte av. Smått skakis och lera upp till magen på ponnys kom vi till andra sidan. isisens en bakskydd fick sätta livet till och ponnyn hade några skrapsår och senare svullen i ena bakbenet:cry:

Stackars er! Det är verkligen skit med spåren som skogsmaskinerna gör, är det inte dyblött är det fullt med ris och pinnar som hästarna kan skada sig på. "Mina" skogsvägar har blivit helt förstörda sen de högg ner skogen runt omkring.
 
I helgen lastade jag Sol på släpet och for till skogs med kompisen och hennes dotter. Det blev en jättehärlig runda på våra gamla ridvägar, red förbi gamla stallet och blev mötta av fd stallkompisen som kom springandes i hagen.

Sol var superlugn och tog täten med kompisens dotter bakom, gick jättebra :)

När det var dags att åka hem var Sol mentalt väldigt trött. Hon blir väldigt trött av att åka iväg, har märkts väldigt mycket de få gånger vi varit på tävling. När vi åkt iväg på skogsritt har det varit lite lättare, vet inte om det beror på att vi haft sällskap då.
Så det var som att lasta en sederad häst, seg som kola. Reagerade över huvud taget inte när hon hade en morot framför näsan.

Så jag fick lasthjälp av kompisens dotter (8 år) hon har verkligen något speciellt band med hästar. Så hon lockade och till slut gick hon in.

Har bestämt mig för att kontakta tränare igen för vidare lastträning. Efter förra träningen har det funkat perfekt med lastträning på hemmaplan och det har gått bra på bekanta ställen, även om hon inte gått rakt på så har det inte tagit lång tid.

Vågar ju inte riktigt åka iväg själv och lastträna om jag inte skulle få på henne själv. :o Då får det vara på promenadavstånd.



Någon som har erfarenhet av liknande "jetlag"? Hon blir verkligen som sederad, minus vingligheten då.
 
@kvandi Så sorgligt!

Spá är skadad och jag funderar på triangelmärkning, tråkigt samtidigt som det känns bra på ett sätt. För nu behåller jag henne. Jag hade planer på att låna ut henne på foder en längre tid för att kanske senare sälja. Jag behövde en hästpaus för både ekonomin, och andra fritidssysselsättningars skull. Men i Juli ifjol var hon tjock i ett bakben efter betet. Det gick snabbt över. Men i September/oktober blev det samma sak igen, hon avlastade sitt högra bakben, och blev då tjock i det vänstra. Hon har haft "något" med det bakbenet av och till, röntgades u.a 2011, och var inne på klinik för säkerhets skull 2012 eller 13, minns inte riktigt, när jag tyckte att hon var oren på små volter. Fick diagnosen "gammal utläkt muskelskada" som ger en rörelsestörning, men inte orsakar smärta. Hon har behandlats av e.t tidigare och varit lite sned (kikade ofta liite åt höger i ridning och det var lite skillnad på vilket ben jag satt ned på i lättridning). Men inga katastrofer, och bättre i perioder.

För att göra en lång historia kort behandlades hon med ett par metacamkurer och ett antal kiropraktiska behandlingar och sattes igång i flera omgångar, men blev halt igen och igen. Röntgen visade pålagringar i ett sen eller muskelfäste+ i mittersta glidleden på höger has. Kiropraktorn hittade rejäla låsningar i ryggen/länden, och när de släppte försvann även den så kallade muskelbristningen som tidigare känts som en delning i musklerna, nu är det bara "gele" där. Så den berodde på att något var spänt någonannanstans! Jäkla skit att detta inte upptäcktes tidigare av alla de som sett och känt på henne, då hade det kanske inte blivit såhär! Men som sagt så har det ju också gjort att hon blir kvar i min ägo. :)

Hon blev rak i ridningen och det kändes jämnt att rida lätt på båda bakbenen och hon gick fantastiskt i tölten. Under de bra perioderna var hon ren i galoppen också som senaste året blivit en del kors. Så jag tror att hon nu är fräsch i kroppen, även om hon aldrig "läker" och blir bra.

Såhär fin var hon i höstas, tölten sitter inte i bettet, jag rider i reprimma. :)
toltigrimma_zpstd8l05sp.png

tolt_host14_zpsmsdkordx.png

Bild6_zps2da6e8b7.png


Nu har jag skickat bort henne till Godi frá Audholtshjáleigu, och hon är betäckt, hon skall röntgas igen så småningom (om kanske ett år) för att se hur det utvecklat sig i hasen. Men förhoppningsvis blir det fler föl efter detta. (OM DET TAR SIG!!!) Hon skall bo hos Anna som har Godi tills vidare.
 
När jag gav hästarna kvällsmat ute i hagen förut hoppade jag upp och hängde på Ljómi. Han är så cool så han bara kolla vad jag gjorde och fortsatte äta :D Bara jag blir av med de sista gravidkilona så ska jag sitta upp! Han ska inte behöva bära upp dom ;) Min man och äldsta dottern har redan suttit på honom så nu är det jag kvar :p
 
@kvandi Så sorgligt!

Spá är skadad och jag funderar på triangelmärkning, tråkigt samtidigt som det känns bra på ett sätt. För nu behåller jag henne. Jag hade planer på att låna ut henne på foder en längre tid för att kanske senare sälja. Jag behövde en hästpaus för både ekonomin, och andra fritidssysselsättningars skull. Men i Juli ifjol var hon tjock i ett bakben efter betet. Det gick snabbt över. Men i September/oktober blev det samma sak igen, hon avlastade sitt högra bakben, och blev då tjock i det vänstra. Hon har haft "något" med det bakbenet av och till, röntgades u.a 2011, och var inne på klinik för säkerhets skull 2012 eller 13, minns inte riktigt, när jag tyckte att hon var oren på små volter. Fick diagnosen "gammal utläkt muskelskada" som ger en rörelsestörning, men inte orsakar smärta. Hon har behandlats av e.t tidigare och varit lite sned (kikade ofta liite åt höger i ridning och det var lite skillnad på vilket ben jag satt ned på i lättridning). Men inga katastrofer, och bättre i perioder.

För att göra en lång historia kort behandlades hon med ett par metacamkurer och ett antal kiropraktiska behandlingar och sattes igång i flera omgångar, men blev halt igen och igen. Röntgen visade pålagringar i ett sen eller muskelfäste+ i mittersta glidleden på höger has. Kiropraktorn hittade rejäla låsningar i ryggen/länden, och när de släppte försvann även den så kallade muskelbristningen som tidigare känts som en delning i musklerna, nu är det bara "gele" där. Så den berodde på att något var spänt någonannanstans! Jäkla skit att detta inte upptäcktes tidigare av alla de som sett och känt på henne, då hade det kanske inte blivit såhär! Men som sagt så har det ju också gjort att hon blir kvar i min ägo. :)

Hon blev rak i ridningen och det kändes jämnt att rida lätt på båda bakbenen och hon gick fantastiskt i tölten. Under de bra perioderna var hon ren i galoppen också som senaste året blivit en del kors. Så jag tror att hon nu är fräsch i kroppen, även om hon aldrig "läker" och blir bra.

Såhär fin var hon i höstas, tölten sitter inte i bettet, jag rider i reprimma. :)
toltigrimma_zpstd8l05sp.png

tolt_host14_zpsmsdkordx.png

Bild6_zps2da6e8b7.png


Nu har jag skickat bort henne till Godi frá Audholtshjáleigu, och hon är betäckt, hon skall röntgas igen så småningom (om kanske ett år) för att se hur det utvecklat sig i hasen. Men förhoppningsvis blir det fler föl efter detta. (OM DET TAR SIG!!!) Hon skall bo hos Anna som har Godi tills vidare.
Hon är så otroligt vacker!
Skönt att ni hittat felet! :) Om det nu är en senskada (jag är seg, fattar inte riktigt) så tipsar jag om stötvågsbehandling. Jag vet inte om det kan fungera i ert fall på hennes skada, men det fungerade på min Prins skada trots att vet inte trodde på det.

Lycka till oavsett!
 
jag har haft en sån där dag när hästarna ger en extra mycket. Jag avskyr att fira min födelsedag och det brukar alltid bli årets sämsta dag men i år vart det tvärtom.

Började dagen med en barbacka-tur med massa bus på den bombsäkraste hästen av alla. Prins är gudasnäll med nybörjarna, välutbildad och rolig för dom som kan, trevliga gångarter och tjockismage som gör att man törs rida barbacka. :p

Och sen blev det en kvällstur med Odinn som tidigare haft noll och ingenting i framåtbjudning. Dom senaste gångerna har bara handlat om att försöka rejsa ute och busa och berömma och göra det KUL att ha nån på ryggen. Vilket har gått sådär; han har mest bjussat på sirap och tjurighet och allmänt ifrågasättande av precis ALLT.

Gissa min förvåning när det helt plötsligt bjöds på spetsade öron och vilja framåt! Hoppas verkligen att det håller i sig :love:
20150716222548-109.58.145.134.jpg


Stormur hade en tappsko så det blev bara till att hänga lite. Det är nånting väldigt härligt med den hästen, trots att han är så pytteliten och osäker och skeptisk. Eller kanske just därför. Han har lärt mig fantastiskt mycket om hästhantering och ridning. De gånger jag klantat mig har jag fått käka grus, men just nu verkar det som att han tycker att jag är helt okej. Jag är så förtjust i den där lilla plutthästen, hade han inte varit så liten hade jag inte behövt leta efter en häst. Även fast han säkert inte är den optimala hästen för en isis-novis. Han är för bra för mig helt enkelt. :p
20150716230641-109.58.145.134.jpg


Men hästar alltså. Och islandshästar! Jag fattar inte hur jag kunnat tycka att dom varit ointressanta. :confused:

Och jag har äntligen hittat det perfekt mintgröna schabraket! För en hundring! Sen blev det såklart en hel del annat inhandlat på SM :D
20150716232659-109.58.145.134.jpg
 
Hon är så otroligt vacker!
Skönt att ni hittat felet! :) Om det nu är en senskada (jag är seg, fattar inte riktigt) så tipsar jag om stötvågsbehandling. Jag vet inte om det kan fungera i ert fall på hennes skada, men det fungerade på min Prins skada trots att vet inte trodde på det.

Lycka till oavsett!

Tack :). Det är inte en senskada, utan mer troligt en skada som uppstått på grund av felbelastning av bakbenet, pålagringen (på sen eller muskelfästet) trodde veterinären förmodligen inte var något större bekymmer. Men värre med det i leden. När det väl förkalkat sig i en led går det inte tillbaka, det som blivit hårt är hårt. Det är samma händelseförlopp som spatt. Ibland växer leden ihop, men då blir det större belastning på de två andra lederna i hasen som ofta överbelastas och så är processen igång där med. Nu är förhoppningsvis orsaken undanröjd, men skadan är redan skedd. Röntgen om sådär ett år kommer visa om förkalkningen stoppar upp nu eller fortsätter.
 
analys av året höt kom idag. Inte så tokigt.


Grattis :)

Själv sitter jag nervöst och väntar på analys eftersom min höbonde sa att det var katastrofskörd och inte hade några stora förhoppningar. Men jag har inte helt gett upp hoppet eftersom deras bild av ett bra hö är anpassat efter svårfödda storhästar, så tidigare när de beklagat sig över att kvoten är för hög så har jag jublat.

Så med lite tur blir det ett "dåligt" hö till min favör med låg energi och lite högre protein. :D
 
Här i norr jobbar vi på! Nu fokuserar vi på skrittdressyr och rakriktning på banan och ute så tar vi mest en kort runda med konstanta övergångar. Pållen tycker ju inte att man behöver lyssna på uteritterna... :p Har gjort en stor skillnad, nu börjar det bli mer fokus och mer bjudning också på ridturerna.
Idag var första ridturen med sällskap på typ evigheter och Bullen blev sååå glad! :love: Full fart hela rundan, även om han inte riktigt hänger med med sina korta ben :eek: Och sen töltade han på riktigt duktigt på hemvägen, känns helt otroligt att kunna sitta och smått slappna av i tölt som är tillräckligt snabb för att kompisen ska kunna tölta bredvid! Och han skulle då rakt inte skritta heller, var bara tölt i huvudet hela rundan :D Och om två veckor kommer bästa tränaren @Freyr upp hit och plågar oss, alldeles för länge sen sist! :heart
Bullen gjorde dock en miss efter ridturen idag, det ösregnade så jag stod och smorde grejerna på boxväggen. Stackaren misstog läderbalsam-burken för en sån där godisslickburk som han inte får ha för sin elaka matte... Hans min efter en rejäl slick i den... :yuck: :rofl:
 
@moli Fy så tråkigt med skadan! Men samtidigt glädjande att det kan bli små mini-spá i framtiden!

--------
Här går livet vidare utan Andi. Det känns bra, jag vet att det var rätt och oundvikligt. Men lite konstigt är det att hans sadel hänger där (ingen som vill ha en Espaniola?), hans krubba och träns. Grimkroken är tom, grimman fick han med sig och grimskaftet ligger i en stol i högen med hans exemtäcke som jag inte orkat röra ännu. Konstig känsla, men jag undviker tänka på det, förutom nu när jag skriver då...

All energi ligger på unghästarna, de är jätteroliga! Livet e lajbans o de tutar o kör allt vad de orkar! Oftast kommer vi nu hem pigga o glada trots matte tycker de borde vara trötta...
wpid-wp-1437279282871.jpeg

Meyja är roligast, säger ok till allt o bjuder framåt hela tiden. Ibland undrar jag hur hon lärt sig allt? Tölten är borta just nu, men det kommer väl sen :) Rá är ju enveten till tusen o gillar inte när man gör för mycket, funkar fint att styra med vikten, men med tygeln, nä då ruskar hon på huvudet o går emot. Samma med broms, vikt o röst går fint, tar man i tygeln för mycket -ja då blir man dumförklarad av miss dramaqueen ;) Får ta oss iväg till en tandläkare tror jag, för säkerhets skull...

Kveikja har ju fått exem iår, danskfödd o 12år gammal. Jag är säker på att det är gräset o inte knotten, så nu går hon på grus på natten o hårt nerbetat gräs på dagen. Verkar fungera! Synd om henne, men bra för Meyja, som måste banta =perfekt sällskap.
 
Och nu måste du berätta mer! ;)
Lite kan jag berätta... Det är en oinriden häst, inte lastgammal men lite äldre än vad de är när man vanligtvis rider in, inget fel på hästen utan omständigheter som gjort att det blivit så. Gott om förstaklass på både möderne och fäderne, farmor känner jag väl och hon är det häftigaste stoet jag känner. Högrest, långa ben - och underbar :love: men ska ge de några dagar innan jag fattar beslutet helt hundra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
367
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 764
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 783
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp