Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderingarna på att kanske köpa häst har övergått till faktiska planer. Jag lusläser annonser men har svårt att hitta en häst som skulle passa mig. Jag vet liksom inte riktigt vad jag letar efter och det har nog att göra med att jag fortfarande har lite 3-gångarhjärna kvar... Den perfekta hästen, kan man beställa den? :banghead:

Vi har pratat om att åka till Island och kolla där, men samtidigt finns det så himla mycket fina hästar här hemma, känns lite som att gå över ån efter vatten.:angel:

I ridningen är jag i en sån där period när massa poletter trillar ner så jag försöker att njuta så mycket jag kan medans det varar.
 
Funderingarna på att kanske köpa häst har övergått till faktiska planer. Jag lusläser annonser men har svårt att hitta en häst som skulle passa mig. Jag vet liksom inte riktigt vad jag letar efter och det har nog att göra med att jag fortfarande har lite 3-gångarhjärna kvar... Den perfekta hästen, kan man beställa den? :banghead:

Vi har pratat om att åka till Island och kolla där, men samtidigt finns det så himla mycket fina hästar här hemma, känns lite som att gå över ån efter vatten.:angel:

I ridningen är jag i en sån där period när massa poletter trillar ner så jag försöker att njuta så mycket jag kan medans det varar.
Vet du inte vad du vill ha så hjälper det ju knappast att åka till Island och leta. ;) Där har du ju även eksemrisken att tänka på, plus att du inte kan lämna tillbaka hästen om det skulle visa sig finnas nåt fel på den eller så.

Kontakta några försäljningsstall här i Sverige istället, de har ju ofta fler hästar till salu samtidigt och ger dig därför möjlighet att prova olika och testa dig fram till vad du vill ha.
 
Idag kom nya sadeln! (Visst är jag hemlighetsfull?). ;)
Det blev en Eques Forma. Lyckades allt hitta en återförsäljare som hade den inne! :bump:

Sadeln var helt klart över mina förväntningar och den satt som gjutet över Askurs rygg!
Längtar efter att få rida imorgon igen! :love:
 
I måndags åkte finaste Töfradis tillbaka till sin ägare då hon blivit såld. Oerhört tråkigt då vi precis börjat lära känna varandra och hitta knapparna. Men men, så är det när man lånar någons häst. Man kan ju tyvärr inte bestämma då. Och förhoppningsvis får hon komma till ett bra hem :)

Men jag är iallafall inte hästlös. Var och provade två hästar hos samma ägare, samma dag, och fastnade för Idunn, ett fyrgångssto född 2011 efter Mjölnir frá Dalbae. Jag har hanterat flera unghästar och åkt några, men det ska bli otroligt kul, en ny utmaning, att faktiskt rida och träna en unghäst! :) Ser så fram emot detta. Hon är riktigt trevlig, verkar ha ett bra psyke. Vet inte om jag drömt eller så men visst brukar Mjölnir ge stabila avkommor?
Jag passade hur som helst på att filma lite när vi släppte ihop dom. Så fuxen i början av filmen är min nya! Den andra hästen som kommer i "del 2" är Leira som också ägs av Idunns matte. Henne tog min kompis hem! Det var henne jag provade innan, men fastnade mer för Idunn.

 
DSC_0245.JPG

Mycket nöjd ponny:)
Äntligen har nya täcket kommit och passade! Bromsarna är olidliga i år:mad: Har framfört önskemål om att flytta en gammal lada till sommarhagen som insektsskydd men sambon prioriterar semestern lite annat än mig:angel:
 

Den perfekta ;)
Skämt åsido så letar jag efter en häst som lämpar sig till träning och tävling med fina gångarter men samtidigt är förlåtande när det kommer till min tölt-ovana. Jag tror @Michis är inne på rätt spår och hon har ju dessutom sett mig rida :o. Men jag är ju som sagt lite oklar gällande vad jag letar efter, jag vill liksom ha allt :banghead:

För visst är det väl så att man säger att det är lättare att gå från 3- till 4-gångare än 3- till 5-gångare?

Är jag helt vansinnig som kan tänka mig lite pass också? :angel:
 
Igår blev det premiärtur för mig och Idunn. Hon kom till mig i måndags ju, men trampade av sig en sko direkt. Hovslagare kom i fredags så nu kan vi äntligen börja träna! Hon är som sagt bara 4 år, så det ska bli så kul att träna en unghäst!

Igår red vi ut en liten sväng tillsammans med en tjej i stallet som körde sin shettis. Precis allt var superläskigt. Vattenpölar, buskar, stenar, när vägen gick över från asfalt till grus. Ja, allt! Dock, det var några saker som inte var läskigt alls. Bilar, båt på flak som rullade, springande barn, fotbollsplaner samt lekplatser med en massa konstiga och färgglada saker. Det var ingen fara alls ;)

Idag red vi på ridbanan. Hon är otroligt lyhörd och försöker göra så rätt hon bara kan. Det märks att hon vill lära sig, och hon är så himla nyfiken på allt. En väldigt glad och positiv häst! Idag kände jag igenom alla gångarter bara, och min kompis filmade. Ni får jättegärna säga vad ni tycker om henne :D hon är som sagt bara inriden och sen vilat för att nu sättas igång igen.

 
Den perfekta ;)
Skämt åsido så letar jag efter en häst som lämpar sig till träning och tävling med fina gångarter men samtidigt är förlåtande när det kommer till min tölt-ovana. Jag tror @Michis är inne på rätt spår och hon har ju dessutom sett mig rida :o. Men jag är ju som sagt lite oklar gällande vad jag letar efter, jag vill liksom ha allt :banghead:

För visst är det väl så att man säger att det är lättare att gå från 3- till 4-gångare än 3- till 5-gångare?

Är jag helt vansinnig som kan tänka mig lite pass också? :angel:
Det behöver inte vara lättare att gå över till en fyrgångare, det beror helt på häst.
Våran ena fyrgångare hade nog inte funkat alls för en fd tregångsryttare då tölten är alldeles för svår för henne än så länge (kommer nog alltid att vara.. :rofl:)
En femgångare har oftast lättare för tölten vilket brukar underlätta för en som inte ridit mycket tölt, däremot kan det vara svårt att rida fram ordentlig takt i alla gångarterna om man har en stark pass i hästen.

Antal gångarter spelar egentligen ingen roll, det är nog mest redbarheten, utbildningen och gångarternas renhet i grunden som är det viktiga! ;)
 
Hur mycket energi kan man samla på sig på 24 timmar?! Vila är inget för den här herren.
Dock gick han riktigt bra i slutet. Vi kunde till och med tölta i samlad form! Hur bra kommer han att bli?! :love:

image_55a36d80e087c306da74759d.jpg


image_55a376052a6b221cd9cd3a94.jpg
 
Den perfekta ;)
Skämt åsido så letar jag efter en häst som lämpar sig till träning och tävling med fina gångarter men samtidigt är förlåtande när det kommer till min tölt-ovana. Jag tror @Michis är inne på rätt spår och hon har ju dessutom sett mig rida :o. Men jag är ju som sagt lite oklar gällande vad jag letar efter, jag vill liksom ha allt :banghead:

För visst är det väl så att man säger att det är lättare att gå från 3- till 4-gångare än 3- till 5-gångare?

Är jag helt vansinnig som kan tänka mig lite pass också? :angel:


Jag tycker inte att det spelar någon större roll om det är en 4- eller 5-gångare. En häst med väl separerade och stabila gångarter är ju att föredra såklart. Men jag har ridit många 5 gångare som varit betydligt enklare att få till gångarterna på än vissa 4 gångare. Så jag tycker inte man ska stirra sig blind på det. Självklart blir det svårt med en femgångare som blandar in passen, men inte svårare än en 4 gångare med travtaktig tölt eller fyrtaktstrav. Det är bara olika.

Så jag hade letat efter en häst med lättridna gångarter, oavsett hur många den kan plocka fram. Du måste ju inte köpa en häst som lever och andas för att springa passlöp. ;) Kan ju välja en som tycker att pass är en rätt ok gångart men som inte gör så mycket väsen av det.
 
Ja ibland blir det inte som tänkt:meh: Skulle testa lite nya vägar idag, så hamnade ute på ett kalhygge som skulle korsas för att komma till vägen på andra sidan. Valde fel i ett kors så skulle gena upp till den andra "stigen/avverkningsspåret" syntes väl att maskiner gått där och att det kunde va lite blött i spåren men mitten brukar gå bra...
DSC_0247.JPG


Missbedömde helt och hamnade i kärrliknande sänka på ca 5-8m, stakars hästarna kämpade på, hann/kunde inte vända, och isisen tog i så jag nästan åkte av. Smått skakis och lera upp till magen på ponnys kom vi till andra sidan. isisens en bakskydd fick sätta livet till och ponnyn hade några skrapsår och senare svullen i ena bakbenet:cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
367
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 764
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp