hål i öronen - var och hur?

Sv: hål i öronen - var och hur?

Svarade på senior så då tar jag och svarar här med!

Ska jag se det ur en synvinkel så är det bästa att gå till en piecare. De vet vad de sysslar med, god hygien etc etc

Å andra synvinkel: När det kommer någon med en nål så kan det nog kännas läskigt för ett barn, hur gärna de än vill ha sina hål. Det går ju lite fortare med pistol (upplever jag det i varje fall).

Hur man än vänder sig så har man ändan bak.

Jag bor långt från Gbg.

Sen är jag väl mycket väl medveten om att det är jag som ska säga stopp, men jag vill inte ens ge henne inspiration till att tänka tanken redan nu. FÅR jag ha den uppfattningen utan att bli idiotförklarad som förälder också? KAN det möjligen tänkas vara acceptabelt att som förälder inte vilja släpa med sig sitt barn till en piercingstudio för vuxna?

Jag tycker också att det är väldigt märkligt att det verkar vara 'accepterat' att man gör sina hål själv men inte att man låter någon göra det med ett hjälpmedel.

Självklart får du tycka som du gör! Jag ber om ursäkt om det uppfattas som om jag idiotförklarar dig. Det var absolut inte min mening. Förlåt.

Jag var 14-16 år när jag tog mina hål själv. Jag bodde inte hemma längre eftersom mina föräldrar hade slängt ut mig så jag hade ingen som sa stopp. Kanske därför jag trycker på det lite extra ibland, jag vet inte men det var helt onödigt i denna tråden eftersom jag vet att du är kapabel till att säga stopp och jag förstår att du inte vill ge henne inspirationen själv. Det hade ärligt talat inte jag heller velat men vad är alternativet?
Jag vet ärligt talat inte hur man ska gå tillväga om man inte vill gå till en piercingstudio för vuxna. Jag vet inte var andra går med sina barn heller, om de tar hål med pistol eller om de ändå går till en piercingstudio. Det är väl olika för olika personer helt enkelt.

Visst finns det massor med människor som har tagit hål med pistol som har fungerande hål men hur gärna jag än hade velat så kan jag inte rekommendera det. Lika lite som jag kan rekommendera det gamla sättet med stoppnål och en isbit hemma. Inte när jag har sett hål som är tagna av en riktig piercare.

kl

alltså jag måste bara inflika att både jag å dottern, samt måååånga bekanta tagit hål i öronsnibben med pistol hos frissan.
Några enstaka har tagit hos piercare, ärligt, jag ser ingen skillnad. Är det ngt jag missar att titta efter?

Aldrig hört innan om alla dessa problem som verkar uppstå av pistol....konstigt

ska hål prompt tagas och piercare inte är ett alternativ, då hade jag tagit dem själv (om vi snackar hål i örsnibben, alltså). Man kan köpa kanyler på apoteket. Finns under disk.

Fast det är väl inte så smart att rekommendera någon att ta hål själv? Varken du eller jag vet ju vad Ts har för utbildning men jag tror knappast att en piercare sitter och ber om råd på nätet om hur hennes dotter ska få hål i öronen! Att ta hål själv är verkligen inget man ska rekommendera. Det kan ju bli hur fult och snett som helst för att inte tala om hur ont det gör att ta det själv på någon annan när man kanske inte vågar trycka och framförallt inte vet hur hårt man måste trycka. Jag minns fortfarande hur ont det gjorde när kompisen inte vågade trycka till ordentligt utan stod där och mestryckte. Till slut fick jag trycka till själv :cool:

KL
Jag har tittat på de nya pistolerna lite noggrannare. Jag hade fortfarande inte gjort det (på mig själv då) - för även om smycket är spetsigt så "skär" det ju inte igenom huden utan trycks dit. Apropå om det är läskigt... tja, man behöver ju inte titta på nålen, för när den går genom örat ser du den knappast ändå :p

Apropå det här med kunskaperna om hur man tar hål på bästa sätt. Om vi tar ASAP som exempel igen så har de rigorösa krav på de som ska bli medlemmar. Med ansökan ska exempelvis följande bifogas:

1. Personlig presentation.
2. Registreringsbevis på företaget eller anställningsbevis.
3. F-skattesedel för gällande räkenskapsår (företag).
4. Kopia på anmälan till Miljö- & Hälsoskydd.
5. Dokumentering på vacuumautoklav innehållande foto samt serienummer eller
kvitto.
6. Dokumentering på diskdesinfektor och/eller ultraljudsbad innehållande foto samt
serienummer eller kvitto.
7. 360° walkthrough video på sökandes fullständiga studio inkluderat utsida,
foajé/butiksdel, piercingrum, sterilrum, toalett, kontor, inuti lådor och skåp samt
alla andra utrymmen.
8. Kopia på sporprovsresultat högst ett kvartal gammalt från ansökningsdatum.
9. Fullständigt ifyllt frågeformulär.
10. Bevittnat dokument som intygar att du varit verksam minst ett år som bodypiercer.
11. Kopior på skötselråd, hälsodeklaration samt annan info som delges kund.

Jämför med Blomdahl (som exempelvis Panaches personal utbildas hos):

Vi snackar alltså en dag resp minst ett år som heltidsutövande bodypiercer. Sedan finns det ju oseriösa piercare också - men hittar man någon som har gått igenom exempelvis ASAPs kravlista för att kunna bli medlemmar, då känner i alla fall jag mer förtroende för den personen än den som blev "diplomerad öronhålstagare" efter en endagskurs.

å andra sidan kan den diplomerade öronhåltagaren ha 20 års erfarenhet och piercaren vara nygodkänd...

ett godkännande ger dessutom aldrig någon information om ens lämplighet, oavsett vad man håller på med

men jag känner väl att det är stor skillnad på att pierca ex. bröstvårtan/ögonbryn/läpp etc. än sin öronsnibb

Fast det är väl inte så smart att rekommendera någon att ta hål själv? Varken du eller jag vet ju vad Ts har för utbildning men jag tror knappast att en piercare sitter och ber om råd på nätet om hur hennes dotter ska få hål i öronen! Att ta hål själv är verkligen inget man ska rekommendera. Det kan ju bli hur fult och snett som helst för att inte tala om hur ont det gör att ta det själv på någon annan när man kanske inte vågar trycka och framförallt inte vet hur hårt man måste trycka. Jag minns fortfarande hur ont det gjorde när kompisen inte vågade trycka till ordentligt utan stod där och mestryckte. Till slut fick jag trycka till själv :cool:

Jag hade hellre tagit hålen själv än att ta med pistol, ja. Jag bara antar att man (en vuxen individ) inte ger sig på att ta hålet om man känner att man är för osäker. Först och främst anser jag ju dock att man ska gå till en piercare, speciellt som det inte är särskilt dyrt.

Jag hade hellre tagit hålen själv än att ta med pistol, ja. Jag bara antar att man (en vuxen individ) inte ger sig på att ta hålet om man känner att man är för osäker. Först och främst anser jag ju dock att man ska gå till en piercare, speciellt som det inte är särskilt dyrt.
ett av argumenten mot pistolen är att smycket "pressas" genom huden i stället för att skära som kanylen gör

det andra argumentet är hygienen

VILKET av dessa argument tycker du gör att hemmagjorda hål är bättre än pistolgjorda?

Ekonomin har över huvudtaget inte varit uppe till diskussion och det handlar inte på något sätt om detta.

Jag anser för öronsnibben räcker den infon dom lär ut över en dag.

Däremot på "andra ställen" skulle även jag vilja att personen i fråga har mer insikt över hur nervsystemet fungerar och ev. risker i samband med ex. en piercad bröstvårta

å andra sidan kan den diplomerade öronhåltagaren ha 20 års erfarenhet och piercaren vara nygodkänd...

ett godkännande ger dessutom aldrig någon information om ens lämplighet, oavsett vad man håller på med

Ja, piercaren kan vara nygodkänd (med ett års erfarenhet) och öronhåltagaren kan ha hållit på i tjugo år. Eller vice versa. Men det är inte riktigt det som är poängen heller. Poängen är att kraven för att tas in ASAP är betydligt högre än de som ställs för att bli diplomerad öronhålstagare. Grundförutsättningarna är helt enkelt olika.

ett av argumenten mot pistolen är att smycket "pressas" genom huden i stället för att skära som kanylen gör

det andra argumentet är hygienen

VILKET av dessa argument tycker du gör att hemmagjorda hål är bättre än pistolgjorda?

Ekonomin har över huvudtaget inte varit uppe till diskussion och det handlar inte på något sätt om detta.

Jag har hela tiden talat om att ta med kanyl, inte med en nål som i nål-nål. Kanyler är förpackade i engångsförpackningar, så om jag skulle ta ett hål tar jag alltså på handskar, steriliserar dem, steriliserar örat, tar ut den sterila kanylen, sticker igenom huden, sätter i det (nya) smycket och är klar.
(och sätter på hatten till kanylen, stoppar den i min lilla kanylburk (finns på apoteket) och lämnar slutligen in den använda kanylen igen)

Det är på det sättet som vi gör när vi håller på med playpiercings och needleplay, kort sagt.

En tanke som slog mig är om du kan kontakta en piercare som kanske kan hjälpa till med piercing på en annan plats än studion? Min erfarenhet är att de verktyg som används är förpackade separat, piercaren kanske kan komma hem till er för att ta hålen där istället om du förklarar varför du inte vill ta med dottern till studion?

Nu tänkte jag svara i den andra tråden med, men mina hål jag tog för 20 år sedan med pistol har jag aldrig kunnat ha örhängen i så länge som en hel kväll utan problem.

Här är en länk till ASAP (Association of safe piercing Sweden) där de skriver om varför de avråder till användning av pistol.
jag har nu inte läst där (gör det kanske senare), men för mig är det självklart att de avråder från en metod som inte följer deras egna instruktioner. Skulle de anse att pistolen var bra så skulle de använda den själva.

Jag är inte dummare än att jag har väldigt klart för mig att många yrkesutövare anser att deras egen metod är den överlägset bästa och då kan de också alltid hitta en attans massa mer eller mindre väl underbyggda argument mot andra metoder att utföra samma sak. Detta kan gälla allt från hovslageri och snickeri till öronhåltagning och andra saker.

jag har nu inte läst där (gör det kanske senare), men för mig är det självklart att de avråder från en metod som inte följer deras egna instruktioner. Skulle de anse att pistolen var bra så skulle de använda den själva.

Jag är inte dummare än att jag har väldigt klart för mig att många yrkesutövare anser att deras egen metod är den överlägset bästa och då kan de också alltid hitta en attans massa mer eller mindre väl underbyggda argument mot andra metoder att utföra samma sak. Detta kan gälla allt från hovslageri och snickeri till öronhåltagning och andra saker.

De kan ju fortfarande argumentera för varför de inte tycker att det ska användas. Precis som Blomdahls kan argumentera till varför de tycker att det är bra.

Och sedan ameo, jag har aldrig tyckt att du varit korkad, vare sig nu eller senare. Vi resonerar bara på olika sätt, vilket inte får mig att tycka eller tänka särskilt mycket om din intelligens överhuvudtaget mer än att vi uppenbart resonerar på olika sätt.

faktum är att du nog inte ens vet hur jag resonerar egentligen... :idea:

när jag utsätts för en argumentation som är så otroligt ensidig att det bara finns ett enda sätt som är bra, men där jag (öppet i tråden, eller för mig själv) kan ifrågasätta alla argumenten på ett eller annat sätt, då kan jag för stunden bli motvalls kärring och börja försvara den sågade varianten bara därför.

Jag undrar hur många i den här tråden som varit hos piercare och fått hål i öronen på ett barn? För jag kan se en viss skillnad där.

Möjligt :D

Jag har tagit ett av mina tre öronhål hos piercare (som barn, var 12 om jag inte minns fel).

eftersom jag borjade ett langt inlagg i andra traden kommer det har i stallet...

5 hal i mina oron, minns inte hur gammal jag var for de forsta tva. Pistol - av morsan faktiskt. Hon har tagit alla 5 halen i mina oron. Inklusive halet uppe i toppen pa oronsnackan. Inga probleeeem! Jag ar kanslig mot kassa smycken, men det galler overallt. Blir lite svullen, tvattar rent, inga problem.

Det jag -tror- paverkar oronhal mycket ar dels att folk stoppar i for sma smycken, lakringar (som jag personligen tycker ar ett j-vla skitpafund) och haret, kuddar, mossor, harvardsprodukter och pillande fingrar. Det ar svart att halla oronen "stilla" i sitt lakande om man jamfor med tex. en nasvings piercing eller en navelpiercing... heck, tom om man jamfor med den verticala labret jag hade i underlappen! Och da var jag anda rokare nar jag skaffade den. Och det ar val just det med "inte pilla" som ar svart for barn (och vuxna).

Kom pa att efter yttre vald mot det oversta halet i orat sa fick jag en "broskbildning" men den ar helt borta nu. Var lite knoligt pa baksidan, men inget som gjorde ont eller storde.

Naveln var svarast.. da var jag fortfarande "dum" nog for att lyssna pa vad folk sa... skiten lakte ju aldrig! Lakring, tval rekommenderad (och kopt) av en valmeriterad och erfaren piercare. Bytte till stav och korde koksaltlosning - lakte superfort, skitfint och har -aldrig- gett nagra problem efter...

Jag later ingen jag inte litar pa gora nagot med min kropp, skulle sjalv aldrig ta mitt barn till en piercare jag inte kanner for hal i oronen t.ex.

Det enda problem jag kan minnas fran alla mina polare med mangder med hal lite harovar ar en tjej vars mamma hade hennes oron piercade men tog ur smyckena nar hon fortfarande vaxte.. hon fick vikta oronsnibbar. Annars var det det klassiska med fylle och/eller hemmapiercings som inte alltid gick sa bra, inget major liksom men lite infektioner som koksaltlosning fick bukt pa.

aaalltsa vad jag forsoker saga ar: hitta nagon som ar meriterad, gjort det lange och som ni trivs med liksom... haltagande oavsett metod gar fort, en klubba eller tva brode funka som distraction ;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 452
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar