hål i öronen - var och hur?

Sv: hål i öronen - var och hur?

Kan lägga till en sak också;

Om/när mina barn vill pierca sig, så kommer jag att ta dom till en piercare garanterat. Har själv så pass mycket erfarenhet och koll på hur allt går till, och är inte rädd för att något av barnen ska se "sånt".
Sonen har varit med flera gånger när jag tatuerat mig, och tycker att det är superhäftigt och förstår precis hur allt går till. Han har även frågat sen ca 3 års ålder hur mina piercingar är gjorda, och fått allt förklarat noga. Jag har själv både piercings och tatueringar, och hans pappa är full av tatueringar - så för honom är det inget konstigt alls. Tror inte att man lockar barn eller utsätter dom för något dåligt genom att dom får se att alla är olika, och tycker om olika.
Sen får han inte tatuera sig innan 18 års ålder ändå (Så långt som JAG kan stoppa det i alla fall), men det är enbart för att man oftast tar kassa beslut som yngre. Ett hål läker igen, men en tatuering är jobbig att få bort.
Gjorde själv min första tatuering som 17 åring, och den är skitful. Gjord på fyllan i Bulgarien. Ett minne för livet förvisso ;) Men den ska göras om så småningom, när jag hittar ett motiv som känns bra där istället.

Summa summarum, alla gör på olika vis. Ditt beslut är enbart ditt, och det känns ju inte som att du är intresserad av att ta ett barn till en piercingstudio alls, så låt då bli. Troligtvis så lär hon stöta på dessa människor, sådana som jag, ute i samhället ändå, och se alla hål och tatueringar ;)

När Du som förälder gillar tatueringar och piercningar så blir det normalt i er familj och det är inte alls konstigt om barnen är intresserade av det.
Jag tycker dels inte att det är snyggt och dels har jag medvetet skjutit hål i öronen på framtiden i ganska många år, trots att barnet själv har önskat hål i öronen. Jag har nämligen själv haft vissa besvär med nickelallergi och vill skjuta det på framtiden.
Självklart möter vi folk på stan som är både tatuerade och har smycken både här och där på kroppen. Det finns dock inte i vår skola eller i samhället där skolan finns - jag håller dem gärna kvar i den skyddade verkstaden där ett tag till...
Jag ser ändå viss skillnad på att möta folk på stan och på ren marknadsföring hos någon som jobbar med piercning.

Jag har fått lite svar på mina funderingar och vet nu hur jag kommer gå tillväga när dottern ska få sina hål i öronen.

Självklart blir det lite skillnad, eftersom jag tycker om "sånt". Jag är dock uppväxt i en familj där ingen hade viljan till liknande, men själv längtade jag i många år innan jag fick göra första riktiga piercingen!

Nickelallergi är ett gissel. Jag har inga problem alls, men min mamma är galet känslig. Kan i princip bara använda guld utan problem. Har alltid varit noga ändå att ha titan som smycken, man vet ju aldrig om det kommer en dag annars.

Hoppas din dotter blir nöjd, hur det än görs! :)

din längtan efter att få pierca dig har högst sannolikt berott på att du har sett många andra piercade, tyckt att det är snyggt och på så sätt börjat längta - rätt eller fel?

Jag har hela tiden talat om att ta med kanyl, inte med en nål som i nål-nål. Kanyler är förpackade i engångsförpackningar, så om jag skulle ta ett hål tar jag alltså på handskar, steriliserar dem, steriliserar örat, tar ut den sterila kanylen, sticker igenom huden, sätter i det (nya) smycket och är klar.
(och sätter på hatten till kanylen, stoppar den i min lilla kanylburk (finns på apoteket) och lämnar slutligen in den använda kanylen igen)

Det är på det sättet som vi gör när vi håller på med playpiercings och needleplay, kort sagt.

Får jag fråga hur du gör när du steriliserar handskar som du redan har på dig?!

När Du som förälder gillar tatueringar och piercningar så blir det normalt i er familj och det är inte alls konstigt om barnen är intresserade av det.
Jag tycker dels inte att det är snyggt och dels har jag medvetet skjutit hål i öronen på framtiden i ganska många år, trots att barnet själv har önskat hål i öronen. Jag har nämligen själv haft vissa besvär med nickelallergi och vill skjuta det på framtiden.
Självklart möter vi folk på stan som är både tatuerade och har smycken både här och där på kroppen. Det finns dock inte i vår skola eller i samhället där skolan finns - jag håller dem gärna kvar i den skyddade verkstaden där ett tag till...
Jag ser ändå viss skillnad på att möta folk på stan och på ren marknadsföring hos någon som jobbar med piercning.

Och det kan väl räcka med att ett barn/tonåring ser piercade människor på stan för att de ska börja tycka att det är snyggt, eller?

Varför känner du att du behöver skydda dina barn från piercings? Vad är det de behöver skyddas mot? Vad är det som är farligt/skadligt?

Ska man tänka ur marknadsföringssynvinkel så är väl varje piercad person ni möter på stan i princip en vandrande reklampelare för piercing så varför försöka "skydda" barnen mot något som du i praktiken inte kan skydda dem ifrån (och jag är osäker på om det är oss hiskeliga piercade människor du vill skydda dem från eller piercingarna som sådana som knappast kastar sig på någon och tvingar sig fast).

din längtan efter att få pierca dig har högst sannolikt berott på att du har sett många andra piercade, tyckt att det är snyggt och på så sätt börjat längta - rätt eller fel?

Jag är uppvuxen i en mycket skyddad håla utan piercingar och tatueringar. Däremot hade alla tjejer och vuxna kvinnor hål i öronen. Tog hål i näsan själv när jag var 14 år och är som vuxen både tatuerad och piercad. Har fortfarande ingen önskan att pierca öronen. Hur tänker du dig att du ska lyckas skydda dina barn från att bli som jag?:D

Hej hej ameo, jag är 26 år och har precis samma "konservativa" syn som du! Jag förstår absolut att du inte vill ta med dig 11-åring till en piercingstudio.

Jag tycker att du får väldigt mycket argumenterande emot dig här, och inte så saklig alla gånger. Förslaget att det är bättre att ta hål hemma med kanyl för att "vad som helst med en kanyl är bättre än pistol" är ju helt uppåt väggarna. Hur "sterilt" lär det bli om någon som inte är van att hantera sterila handskar och kanyler ska sticka?! Inte sterilt alls troligen. Det krävs extremt mycket för att en miljö ska vara steril i ordets rätta bemärkelse.

Det har också skrivits om brosk och keloider. Brosk har man för det första inte i örsnibben. Keloider är en typ av bindvävstumör som kan uppstå i skadad vävnad hos människor som har anlag för det. Är man keloidkänslig får man keloider oavsett hur "fint" såret uppkommit. Risken för keloidibldning är större hos barn och minskar inte beroende på håltagningssätt, men är definitivt en anledning till att man inte bör ta hål på barn överhuvudtaget.

Argumentet att "man förr använde pistoler för att man inte hade något bättre" är ganska komisk då det lär ha funnits kanyler betydligt längre än håltagningspistoler!

Jag tror inte det är något större fel med att ta hål i örsnibbarna med pistol. Någon annanstans tror jag inte det är bra (i brosket uppe i örat exempelvis), men jag skulle inte rekommendera någon att pierca sig någon annanstans alls. Ska man verkligen argumentera för hälsa så ska man inte sticka in nålar någonstans i kroppen om det inte har ett faktiskt medicinskt syfte.

... men är definitivt en anledning till att man inte bör ta hål på barn överhuvudtaget.

Håller med fullständigt. Man kan gott och väl låta barn slippa hål tills de blivit myndiga och till fullo kan förstå de risker som finns (risker finns ju oavsett metod).

Varför känner du att du behöver skydda dina barn från piercings? Vad är det de behöver skyddas mot? Vad är det som är farligt/skadligt?
jag vill att de ska vänta med att börja längta efter sånt tills de är stora nog att själva förstå konsekvenserna
Jag hade egentligen helst låtit bli att ge henne hål i öronen nu också.
Ett av skälen är risken för nickelallergiproblem.

Och ett av skälen till att jag inte vill att mina barn ska ha smycken överallt är att jag inte tycker det är snyggt (+ ytterligare några argument, som jag inte tänker delge här)

Men det räcker ju med att se en piercad person för att en längtan ska uppstå. Du kan ju inte skydda dem från att se piercade människor. Då är det väl bättre att föra en dialog. Informera om risker och en gräns. Mina barn får inte ta hål någonstans med mitt medgivande före 18 års ålder. Då gör de som de vill. Jag tycker det är betydligt lättare att hålla den linjen istället för att tillåta hål i öronen men ingen annanstans.

du tror på din metod och jag på min
Jag vet vilka förutsättningar jag har och utgår ifrån det.

TS du missade denna:

En tanke som slog mig är om du kan kontakta en piercare som kanske kan hjälpa till med piercing på en annan plats än studion? Min erfarenhet är att de verktyg som används är förpackade separat, piercaren kanske kan komma hem till er för att ta hålen där istället om du förklarar varför du inte vill ta med dottern till studion?

Nu tänkte jag svara i den andra tråden med, men mina hål jag tog för 20 år sedan med pistol har jag aldrig kunnat ha örhängen i så länge som en hel kväll utan problem.

Sen när jag läser tråden så känns det som att du redan har bestämt dig för pistol? Känns onödigt att alla ska försöka komma med råd och tankar när du i princip hugger emot på varenda sak som inte är ett stort JA för pistol :)
Kanske bäst att gå till en frisör å bara göra det då? :)

*kl*

Istället för att starta en helt ny tråd, så kapar jag den här lite, hoppas det är okej? :o

Min dotter vill också ta hål i öronen, hon blir 7 i april och vill ha det i födelsedagspresent och hennes mormor har lovat att hon ska få det.

Jag är dock lite fundersam, hon har haft stora problem med atopiska eksem sedan hon var 1,5 år och har väldigt känslig hud och ett par allergier (mjölk och citrus)

Är det verkligen så smart att låta henne ta hål i öronen? Och är det större risk för att hon utvecklar allergi mot tex nickel?

Jag har inget svar på din fråga. Men jag gjorde hål i öronen när jag var 6. Jag har aldrig haft problem.

Min syster var 12. Hon har alltid haft problem med eksem och kan aldrig ha något i sina hål :-(

Efter det gjorde jag två hål med pistol och plastörhängen som det var då. Vidriga hål som bara varade. Efter det gjorde jag 16 hål med en stor säkerhetsnål och de flesta finns nog kvar idag. Utom de översta. Jag satt de inte i brosket utan jag har en fin hudflik som löper precis utanför som jag naggade :-)

Tack för svaret :)

Det känns som att dottern borde hoppa över det där med hål i öronen ett tag. Hon har ju lite eksem i/vid öronen, så det är nog rätt dumt att riskera att det blir värre.

En tanke som slog mig är om du kan kontakta en piercare som kanske kan hjälpa till med piercing på en annan plats än studion? Min erfarenhet är att de verktyg som används är förpackade separat, piercaren kanske kan komma hem till er för att ta hålen där istället om du förklarar varför du inte vill ta med dottern till studion?.

Jag skrev det längre upp i tråden, att det finns folk som kommer hem till en.Min pojkvän är utbildad piercare och har eget företag som det med. Han åker ofta hem till folk och piercar på plats.

*kl*

Istället för att starta en helt ny tråd, så kapar jag den här lite, hoppas det är okej? :o

Min dotter vill också ta hål i öronen, hon blir 7 i april och vill ha det i födelsedagspresent och hennes mormor har lovat att hon ska få det.

Jag är dock lite fundersam, hon har haft stora problem med atopiska eksem sedan hon var 1,5 år och har väldigt känslig hud och ett par allergier (mjölk och citrus)

Är det verkligen så smart att låta henne ta hål i öronen? Och är det större risk för att hon utvecklar allergi mot tex nickel?

Jag hade aldrig låtit henne ta hål i öronen, speciellt inte med de förutsättningarna. Det är helt enkelt inte värt det.

Jag har smyckat mina öron genom både kanyl och pistol. Senaste 4 hålen har gjort med kanyl av anledningen att pistolen fastnade och låste sig sista gången jag gjorde det, medan mitt öra blev besmyckat.

Det tog 1,5h för personen att få loss örhängesmackapär-pistolen ifrån örat. Det var inte kul och väldigt smärtsamt.. Inget jag velat utsätta min dotter för.
3 av hålen som är gjorda av pistol kan jag inte använda pga de är snea och felplacerade.

Att ta hål med kanyl är ungefär 10% av smärtan av pistol.
Dessutom kan en piercare välja ett större smycke ifall det skulle behövas.

Senast ändrad:

*KL*

Det gjorde helt ärligt mer ont att göra 2 av mina hål i öronen med pistol, än vad det gjorde att pierca bröstvårtan hos piercare :p

De andra två hålen jag har i öronen har jag gjort själv med kanyl, vilka inte heller gjorde särskilt ont.
Kan dock förstå TS motvillighet till att ta med en 11-åring till en tatueringsstudio, de flesta jag har varit i har varit inredda på ett sätt som nog kan skrämma ett barn.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 452
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar