Sv: hål i öronen - var och hur?
Att du inte vill gå till en kombinerad piercare och sexshop förstår jag. Men menar du på allvar att du litar mer på nån som med bristfällig kunskap tar hål med pistol än en person med ordentli utbildning som använder den säkrare metoden? Menar du på allvar att det är ett problem att den som utför ingreppet själv har många piercings? Och det är väl självklart att de gör långt mer avancerade grejer på dem som vill, hur skulle de gå runt och hur kul skulle jobbet vara omde bara gjorde de simpaste ingreppen som hål i örsnibben?
Jag ser inte allt i svart eller vitt.
Jag tror inte att den som håller i en sån här pistol nödvändigtvis är helt okunnig i vad den håller på med, bara för att den inte är utbildad piercare. (Jag själv är inte heller dum i huvudet, vad gäller sårläkning)
Jag tror inte heller att det är självklart att den som håller på med piercning är medicinskt utbildad.
Och för mig är det absolut ingen självklarhet att de som sysslar med piercning har förmågan att kommunicera på ett vettigt sätt med barn. Några kan säkert, men när det är en verksamhet som vänder sig till vuxna så kan man absolut inte ta det för givet!
Det som stör mig med piercare är att jag faktiskt inte vill att mitt barn (redan vid 11 års ålder) ska inspireras av att ha hål och smycken överallt på kroppen. Jag har väldigt svårt att tänka mig att en piercningslokal är fri från bilder på kroppssmycken, oavsett om de sitter i näsa, tunga, navel eller var som helst annars. De är väl som alla andra företagare/butiker och vill marknadsföra sig och visa inspirationsbilder och sånt som de är bra på.
Sen, det finns - som jag skrev ovan - några tatuerare som kommer upp när man söker på piercare. Ingen av dem nämner på sina websidor att de även erbjuder piercning. Och deras namn inbjuder KNAPPAST till att ta dit ett barn (house of pain, evil design etc). Jag är ledsen, men jag är tillräckligt fördomsfull för att då hellre låta bli än att gå till ett sånt ställe.
Sen är jag väldigt nyfiken på hur stor andel av de öronhål som görs via pistol, som verkligen orsakar problem, om problemen är så stora och vanliga som ni gör gällande här....