hål i öronen - var och hur?

Sv: hål i öronen - var och hur?

jag har gjort de flesta av mina själv iofs med kanyler (en historia vi inte behöver ta i denna tråden) men en piercare tar ca 150-300:- per hål. beror på vart man går.

kl

Kan också tilläga att det är större sannolikhet att hålen verkligen hamnar där dom ska(inte snett eller ojämnt) om man gör det med kanyl istället för pistol!

*KL*
Jag har gjort hål med pistol och med kanyl (samt med säkerhetsnålar på egen hand, men det rekommenderar vi inte :D). Jag tycker att det gör mycket mindre ont med en kanyl.

Sedan får man självfallet tala med barnet innan så att det vet vad som kommer att ske, men det antar jag att du kommer att göra.

Det är inte särskilt dyrt att gå till en riktig piercingstudio heller. Barbarella här i stan tar 500:- för ett par öron inkl titansmycken och rengöringsmedel. Eds kroppskonst tar 300:-. Då snackar vi alltså piercingstudios som vet vad de sysslar med - en försumbar summa i sammanhanget, kan jag tycka :p

det som stör mig med piercingstudios är att de är så inriktade mot vuxna behov, med piercningar både här och där. Jag har ärligt talat ingen som helst lust att ta med mig en 11-åring till ett sånt ställe.

pistolerna går inte rengöra på ett bra sätt
Det är kanske därför man numera har sterilförpackade utbytbara delar på pistolerna... :idea:

det som stör mig med piercingstudios är att de är så inriktade mot vuxna behov, med piercningar både här och där. Jag har ärligt talat ingen som helst lust att ta med mig en 11-åring till ett sånt ställe.

Det är kanske därför man numera har sterilförpackade utbytbara delar på pistolerna... :idea:
Fast det beror ju egentligen på att piercingar är rekommenderade först från 16 års ålder tror jag det är...

Hål i öronen har av någon anledning aldrig räknats som en "riktigt" piercing och därmed bryr de flesta sig inte om den rekommendationen där...

Kollar man i närmsta stad så brukar där finnas flera piercingsstudios - och alla lär inte ha sönderpiercad personal ;)

nejnejnejnejnej!!! ta absolut inte med pistol!:mad:
ska man ta hål i öronen ska det göras med kanyl hos en utbildad piercare. INTE med en pistol. kortfattat kan man säga såhär: pistolen "krossar" huden och gör vanligen ett mkt fulare ärr och lättare att få ärrbildning/broskbildning. jag hade oturen att ta hål i öronen 10 bast gammal hos en frisör med pistol, jag kan idag eller senaste 5 åren rättare sagt inte ha öronhängen längre då jag har stora klumpar med brosk.:( en kanyl gör istället ett fint snitt som läker fint. och det är 10 gånger lättare att få det rakt och lätt med kanyl. gör mindre ont också.

Det är väl keloider du fått (något som gör att hos oss blir det inga hål i öronen förrän barnen är gamla nog att förstå ev. konsekvenser).
NYHETER-19s18-keloid-13_368

KL

Även jag förstår fördelarna för att göra hålen med kanyl hos piercare, men gud, vilken smärta. :eek: (Klarar inte av nålar för fem öre, och skulle aldrig kunna göra dem med nål.)

Jag har bara haft skjutna hål, ett i vardera öra, men .. De läkte aldrig, gjorde ständigt ont, gick inte att byta örhängen i utan att de varade och blödde och var ständigt infekterade trots all klorhexidin. Till slut gav jag upp och lät dem växa igen.

jag har besökt massa studios och en i vår stad t.e.x där är ägaren en kvinna, har själv barn och det "farligaste" hon har är nån tatuering och en töjning i örat. man behöver inte vara knäpp eller nått annat (obarnvänlig) bara för att mna har piercingar, om nu det är problemet....(?) eller vad menar du med det jag har fetstilat?? personalen bemöter väl och förklarar på ett bra sätt alla steg i att ta hål i öronen så att det kommer kännas bra för både dig och flickan.

Jag har kollat några websidor för piercare i min närhet - en av dem är en sexshop (som för övrigt drivs av en tjej som gick ett tag i min klass på gymnasiet) - känns föga intressant att besöka. En annan av en ung kille med många smycken här och där (och marknadsföringsbilderna är långt ifrån bara "hål i öronen")
Ingen av dem beskriver hur det hela går till, det är inte särskilt förtroendeingivande...
Övriga, som jag kunnat hitta, är tatuerare och ingen av dem nämner piercning på sin websida.

Senast ändrad:

Det är väl keloider du fått (något som gör att hos oss blir det inga hål i öronen förrän barnen är gamla nog att förstå ev. konsekvenser).

ja tack! så hette det ja.;) *laeikinois med dåligt minne*
jag har även försökt behandla mina (har på andra ställen på kropppen med) med kortison (har jag för mig att man sprutar in,) men för mig utan resultat. operarea bort kan man ej då det bara bildas nya. surt är det.:/

Besök de aktuella piercingställena utan dottern för att få en uppfattning hur dom är?

Min erfarenhet (en piercing hos piercare och hål i öronen med pistol i guldsmedsbutik) är att piercaren förklarat mer hela tiden vad hon gjorde och hade mer kunskap om läkprocessen. Hon var mån om att man kom på kontroll av läkningen 2 veckor efter tagen piercing. Men visst hon var piercad och tatuerad och man kunde göra mer vågade piercings där. Men inga piercings gjordes ju bland folk utan i eget rum. Har besökt andra piercingställen när jag tappat mitt smycke och inte fick i det själv igen, på alla ställen har dom varit måna om att det ska vara sterilt och hygieniskt.

Att du inte vill gå till en kombinerad piercare och sexshop förstår jag. Men menar du på allvar att du litar mer på nån som med bristfällig kunskap tar hål med pistol än en person med ordentli utbildning som använder den säkrare metoden? Menar du på allvar att det är ett problem att den som utför ingreppet själv har många piercings? Och det är väl självklart att de gör långt mer avancerade grejer på dem som vill, hur skulle de gå runt och hur kul skulle jobbet vara omde bara gjorde de simpaste ingreppen som hål i örsnibben?

Åk till någon som verkar vettig men åk dit själv först och kolla läget om du känner dig osäker. Jag vet flera ställen som är mycket seriösa och bara för att personalen har många kroppssmycken så innebär ju inte det att de visar dem alla. Det är ju inte heller så att intimsmycken sätts dit ute i butiken fullt synligt utan det görs ju bakom stängd dörr.

Jag har tagit fyra av åtta hål med pistol. De andra har jag tagit själv med nål hemma. De två första hålen jag tog med pistol kunde jag inte byta örhänge på ett år för de började krångla direkt trots att jag bara hade äkta örhänge. De två sista jag tog med pistol höll på och varade och jag hade stora varkulor bakom örat i över ett år innan de lugnade sig. Jag har aldrig kunnat ha vilka örhänge jag vill utan enbart läkringar i guld.
De jag tog själv med nål läkte på några veckor och har aldrig någonsin krånglat och jag har kunnat ha vilka örhänge i som jag har velat.

Min dotter har samma erfarenhet. De två som togs med pistol har alltid krånglat och det ena är dessutom så snett att alla örhänge ser konstiga ut men de som är tagna med nål hos piercare är hur fina som helst. Hon har tagit i brosket med hos piercare och det är inga problem med dem heller.

Nu rekommenderar jag inte att du tar hålen själv på dottern men ta för guds skull inte med pistol. Det förstör så himla mycket. Om du känner att du inte vill ta hål i öronen hos en piercare så kanske det är bättre att vänta tills dottern är så stor att hon tycker att det är okej att gå dit själv.

Jag har tagit alla mina hål med pistol (totalt 5st). Alla har läkt bra och har aldrig haft några problem alls. Så ja, det behöver ju inte gå åt skogen. Men jag tycker nog du ändå ska ta med dottern till en piercare.

Finns det verkligen ingen "vanlig" tatueringsstudio i närheten som även piercar? Här är det typ standard. Förstår att du inte vill gå till en sexshop liksom.

Att du inte vill gå till en kombinerad piercare och sexshop förstår jag. Men menar du på allvar att du litar mer på nån som med bristfällig kunskap tar hål med pistol än en person med ordentli utbildning som använder den säkrare metoden? Menar du på allvar att det är ett problem att den som utför ingreppet själv har många piercings? Och det är väl självklart att de gör långt mer avancerade grejer på dem som vill, hur skulle de gå runt och hur kul skulle jobbet vara omde bara gjorde de simpaste ingreppen som hål i örsnibben?
Jag ser inte allt i svart eller vitt.
Jag tror inte att den som håller i en sån här pistol nödvändigtvis är helt okunnig i vad den håller på med, bara för att den inte är utbildad piercare. (Jag själv är inte heller dum i huvudet, vad gäller sårläkning)
Jag tror inte heller att det är självklart att den som håller på med piercning är medicinskt utbildad.
Och för mig är det absolut ingen självklarhet att de som sysslar med piercning har förmågan att kommunicera på ett vettigt sätt med barn. Några kan säkert, men när det är en verksamhet som vänder sig till vuxna så kan man absolut inte ta det för givet!

Det som stör mig med piercare är att jag faktiskt inte vill att mitt barn (redan vid 11 års ålder) ska inspireras av att ha hål och smycken överallt på kroppen. Jag har väldigt svårt att tänka mig att en piercningslokal är fri från bilder på kroppssmycken, oavsett om de sitter i näsa, tunga, navel eller var som helst annars. De är väl som alla andra företagare/butiker och vill marknadsföra sig och visa inspirationsbilder och sånt som de är bra på.

Sen, det finns - som jag skrev ovan - några tatuerare som kommer upp när man söker på piercare. Ingen av dem nämner på sina websidor att de även erbjuder piercning. Och deras namn inbjuder KNAPPAST till att ta dit ett barn (house of pain, evil design etc). Jag är ledsen, men jag är tillräckligt fördomsfull för att då hellre låta bli än att gå till ett sånt ställe.

Sen är jag väldigt nyfiken på hur stor andel av de öronhål som görs via pistol, som verkligen orsakar problem, om problemen är så stora och vanliga som ni gör gällande här....

Visst kan barnen inspireras till att ta hål på andra ställen men där är det ju faktiskt man själv som förälder som får säga stopp om önskan kommer upp. Min dotter ville ha diverse kroppssmyckningar som tonåring men jag sa nej till allt utom just hål i öronen. Det är faktiskt förälderns uppgift att ibland säga nej. Sedan tror jag risken att inspireras hos en piercare är ganska liten när man är 11 år. Då tror jag att grupptrycket som tonåring är betydligt mycket större. Min dotter har fortfarande inga andra kroppssmyckningar än hål i öronen trots att hon fyller 21 om några månader och således har haft närmare tre år på sig att göra dem. Nu är hon inte intresserad längre och är glad att jag sa nej så hon slipper fula ärr efter hål hon inte längre vill ha och tatueringar som hon ångrar. Det är ju så att det man tycker är snyggt i tonåren inte alltid är samma som man tycker är snyggt som vuxen.
De piercare jag har haft kontakt med genom dottern har varit väldigt trevliga och tillmötesgående och som jag skrev tidigare så kan det ju vara en bra ide att åka dit själv först och helt enkelt kolla om det är en okej miljö för ett barn.
Om du inte har alltför långt till Göteborg så kan jag rekommendera Barabella. De är mycket duktiga och seriösa. Om inte annat så kan du gå in och läsa på deras sida för där står mycket om piercing.

Jag bor långt från Gbg.

Sen är jag väl mycket väl medveten om att det är jag som ska säga stopp, men jag vill inte ens ge henne inspiration till att tänka tanken redan nu. FÅR jag ha den uppfattningen utan att bli idiotförklarad som förälder också? KAN det möjligen tänkas vara acceptabelt att som förälder inte vilja släpa med sig sitt barn till en piercingstudio för vuxna?

Jag tycker också att det är väldigt märkligt att det verkar vara 'accepterat' att man gör sina hål själv men inte att man låter någon göra det med ett hjälpmedel.

Det är betydligt enklare att hålla det hela sterilt om man tar själv med kanyl än om man låter någon annan ta med pistol. Just för att kanylen, den använder den en gång och sedan slänger du den, medan pistolen inte går att sterilisera ordentligt (tvätt gör inte rent helt och hållet).
Här är en länk till ASAP (Association of safe piercing Sweden) där de skriver om varför de avråder till användning av pistol.

Jag tänker inte uttala mig om dina förmågor som förälder, för det vet ju inte jag ett jota om. Men däremot kan jag säga att jag i din sits inte hade valt att gå till någon som tar med pistol - ska hål prompt tagas och piercare inte är ett alternativ, då hade jag tagit dem själv (om vi snackar hål i örsnibben, alltså). Man kan köpa kanyler på apoteket. Finns under disk.

Senast ändrad:

Just för att kanylen, den använder den en gång och sedan slänger du den, medan pistolen inte går att sterilisera ordentligt (tvätt gör inte rent helt och hållet).
Det är helt uppenbart så att ingen har läst om metoden jag frågade om tidigare i tråden.
Där är HELA FÄMRE DELEN av pistolerna numera utbytbara. Det är engångsgrejjer där alltihop, inkl örhänge och fästmojäng, är sterilförpackat i en och samma förpackning.
Detta för att minimera risken för den typ av infektioner och risk för smittspridning som tidigare kunnat ske med den äldre typen av pistoler.
citerar från informationssidan:
Maximal Hygien!

Den sterila, inkapslade kassetten ger maximalt infektionsskydd. Den del av instrumentet som på en gammaldags håltagningspistol griper om örsnibb efter örsnibb, på kund efter kund…. har ersatts av en steriliserad INKAPSLAD ENGÅNGSKASSETT.

Denna INKAPSLADE ENGÅNGSKASSETT innehåller ett sterilt håltagnings-örhänge och ett sterilt lås till en håltagning (inte till två som i många andra system). Kunden kan vara helt säker på att denna sterila engångskassett används endast till honom/henne och inte till någon annan kund. Maximalt skydd för den som får hål i örat!

Efter öronhåltagningen kapslas den förbrukade KASSETTEN in med en SKYDDSKÅPA innan den kastas. Denna SKYDDSKÅPA omsluter alla delar av KASSETTEN som har varit i kontakt med, eller i närheten av kundens öra. För den som utför håltagningen betyder detta att risken att komma i kontakt med kontaminerat material minimeras. Maximalt skydd för den som utför håltagningen!

Jag tog hål med pistol som liten (7 år, 11 år och 13 år) och har sedan piercat mig på riktigt på andra ställen efter det.
Det gjorde MYCKET mer ont att ta hål i örsnibben med pistol än vad det gjorde med kanyl rakt igenom både tungan och läppen, exempelvis.

Har hårda bitar av trasigt brosk kring hålen i öronen också, och fick upprepade infektioner. Dom jag gjorde själv hölls dock fina.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 576
Senast: Liran
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 452
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar