Enya
Trådstartare
Nu känns det även här ganska naturligt att följa "reglerna" och inget jag hela tiden måste ha koll på. Ibland glömmer jag bort mig själv och får påminna mig om att jag inte bor i hus och inte kan sätta igång tvättmaskinen klockan 8 på kvällen och får planera in dusch och diskning inom rimlig tid, trots att jag är en nattuggla och kan vara vaken rätt länge. En gång kl 12 på kvällen var jag på väg att sätta upp en tavla och fick påminna mig själv om att det nog inte uppskattades av grannarna! 11 år i hus trillar ju inte bort så lätt, det är ju mycket mer frihet!Växte upp i en lägenhet (brf). Fick tidigt köra mig "reglerna". Ingen dusch före 6 eller efter 22. Lek inne fick vara mindre stojande än lek ute.
Ingen hund i tvättstugan eller förråd. Inte massa stoj i trappen.
Ingen rastning av hund på gården. Jo, när hunden hade uvi och inte hann längre eller som liten valp mitt i vintern så fuskade vi (och andra).
Tappades ett glas på golvet var det dock aldrig en tvekan om att ta fram dammsugaren. Man vill ju ha bort det där till morgonen.
För mig, som sen flytten från föräldrarna, först bott i egen br och därefter hyresrätt har allt funnit sig mer eller mindre naturligt.
Nu, när jag bott i eget hus i fyra år inser jag alla fördelar. Vill jag köra igång en diskmaskin på natten är det ok, likaså ta en dusch.
Borra och sånt (vi renoverar) gör vi inte efter kl 21 pga att grannarna har barn som lägger sig vid den tiden när det är skola.