*
Kan man ta slut på varmvatten i ett sådant här hus? Ett vanligt hyreshus hos ett vanligt hyresbolag i ett vanligt bostadsområde, husen med tre våningar, källare och fyra trappuppgångar. Hur länge kan jag med andra ord duscha??
Någon gång kan det ju ta slut, man behöver ju inte duscha i 3 timmar men översnåla med varmvatten brukar man inte heller behöva. Använd vattnet med sunt förnuft typ och tänk på miljön/slösa inte i onödan
*Får man ha med doggar in i soprummen? Jag kopplar min dog utanför för jag tänkte på allergiker, men bäst hade varit att ha med bodyguarden in i det där hemska kyffet!!!
Jag hade nog snarare lämnat hunden ute pga vad som kan ligga å golven för hundens egen skull. Ibland kan det ligga glaskross eller annat direkt olämpligt för en hundmage på golvet, den kan ju även bli förgiftad av ett kort ögonblicksverk
*I tvättstugan har jag för mig de inte får följa med in, hur gör ni och är det rent allmänt så? Det var så där jag bodde i lägenhet förut så jag har tagit det förgivet.
Djur i tvättstugan hade jag inte ansett vara ok. Man rengör efter sig även om den före inte gjort det tycker jag. Ofta är det ganska konfliktfyllt i tvättstugor och folk är dåliga på att rengöra efter sig..men ingen idé att ödsla energi på utan man kan försöka lämna rent efter sig. Djurkläder/djurtillbehör bör avhåras ordentligt före tvätt i gemensam tvättstuga
*I källaren då, typ när man ska ner till källarförråden?? Jag har också tänkt att de inte får följa med där... Men alltså, BLÄ för att vara där alldeles ensammen!
Hm, eftersom att det finns allergiker är det inte så lämpligt djurområde
*Jag har egen tvättmaskin men fy farao vad den LÅTER när den tvättar!! Jag har sett att tvättiderna här är mellan 7 och 19 så jag är noga med att inte sätta igång en tvätt före kl 9 och så att sista maskinen slutar kl 19 senast. Men hur mycket hör man som granne av grannes tvättmaskin på toa? Brukar man störas av det?
Beror ju på hur lyhört det är..men alltså ingen tvätt före 07 vardag eller efter 19 tycker jag var väldigt snålt tilltaget..Här har vi fr 06-22 i den allmänna men jag tvättar ända till 24 utan dåligt samvete faktiskt inne hos mig, tänker på att tex dra ner centrifigueringen
*Vad tycker ni om folk som låter sin hund sniffa bland blommorna och på gräsmattan medan man går förbi ut på en promenad? Alltså inte blir rastade utan sniffar bara. eller man ska tvinga den att gå fot på asfalten? Jag gör det senare, ser det som viktigt att hon går ordentligt där och ger gott intryck, tänker att det alltid finns hundhatare på ett sådant här område och hon ser ju inte ut som pensionärernas golvmoppar precis utan är en stor och tuff dobermann (eller ja... nu ljög lite grann...) och vi vet ju alla att det är kamphundar
Om hunden bara sniffar förstår jag inte problemet..haters gonna hate ändå liksom? Sen är det ju inte direkt schysst mot hunden tycker jag att hållas strikt enbart för att andra kanske inte tycker om hundar..sen behöver man ju inte rasta eller låta hunden uträtta sina behov i bostadsområdet precis.
*Sitter det folk hos er i fönsterna/på balkongerna och glor när hundar rastas där och tänker "Nu tog hon inte upp bajset efter hundskrället!!!! "? Jag glor mig alltid omkring när min hund gjort nummer två, inte för att smita från världsuppgiften utan för att ha koll så mitt fina djur inte dödas av en cyklist eller någon ettåring sätter fälleben... ursäkta, krokben heter det visst här, för min fina dogge medan jag står där i godan ro och plockar lite bland buskar och gräs och träd och stenar.
Finns väl en del som glor efter allt..inget att bry sig om såvida du vet att du själv gör rätt för dig
Och sista frågan jag minns nu att jag undrar över
VARFÖR varför har man gjort så att porten slår igen så det skallrar i min ytterdörr nästan?! De första dagarna hoppade jag högt när jag var i köket och hallen när porten gick igen. Vad jag har förstått av andra närstående med en port är att det är likadant där. Hur har ni det?
Så mycket ska det inte låta, prata med din hyresvärd att du störs. De får sätta in nåt dämpande
Jo, jag har en till, men den vågar jag knappt ställa... hur beter man sig i ett hyreshus?! Hur mycket får man störa för att det ska vara ok?
Vågar man släppa en fis när man sitter på dass? Eller hör grannen det? Vågar man diska kl 22 eller är det någon som vill mörda mig då? Vad händer om jag råkar nysa i trappan? Får man lyssna på Michael Jackson musik kl 12 på natten eller får grannen spader och kräver dansbandsmusik av mig istället?? Vågar jag kissa klockan 4 på natten, eller tror ni att nån knackar i väggen och hytter med näven mot mig då?? Måste jag sätta silvertejp på mina barn så de inte pratar så det stör? Får man gå naken mellan toan och garderoben där man hämtar trosor och sånt där tygaktigt man har på sig, eller blir man anmäld för blottning då?? Jag har redan förstått att jag måste be zombisarna i tvserien The Walking Dead att låta viskande och inte högt när de kommer gående och låter så där hest rosslande skrikande väsande, annars kan de fan inte visa sig i min tv sedan, så där har jag hängt med i utvecklingen lite granna faktiskt. Man vill ju inte skrämma gamlingarna här, de kan ju tolka min matdoft för likos och då tror de att de har döingar som grannar
Jag kan inte svara på hur lyhört ditt hus är..men kvällstid rent generellt ska det ju vara ganska lugnt och tyst efter ca 22-23 i de flesta hyreshus. Det innebär att man kanske inte dammsuger om det inte verkligen är nödvändigt eller använder andra maskiner som kan leva om. Har du en relativt tystgående disk eller tvättmaskin så behöver det inte vara någon fara utan jag hade kört på..är det så att någon stör sig, så får man veta med tiden av antingen grannen eller hyresvärden.
Tv, radio etc på vettig nivå och samtalston i normal nivå får man stå ut med..Meningen är ju inte heller att man inte ska våga andas för att man oroar sig för vad grannarna tycker. Hyreshus blir aldrig helt tysta och det tycker jag inte man kan kräva heller, men inte heller acceptera överdrivna ljudnivåer/buller.
Naken kan man absolut gå runt..jag hade inte brytt mig utan ansett att den som snokat in hos mig får skylla sig själv helt och hållet.