Haflingererfarenheter?

Jag har (haft) en haflinger som medryttarhäst. Hon är av den grövre typen och är en envis och tuff häst, med humör. Hon är även väldigt buffig, nafsig och otålig. Lätt för att skaffa sig olater och "ta över" om hon får chansen. Ingen barnhäst utan en vuxens sällskap. I ridningen är hon fantastiskt trevlig, markbunden om hon inte är extra pigg (då kan hon bocka rätt rejält). Trygg och stabil, och blir inte rädd för småsaker. Relativt mjuka gångarter. Lättfödd.

Under de månader jag red den här hästen frekvent blev hon mer och mer samarbetsvillig och mindre odräglig allt eftersom. Jag blev förtjust i henne, men jag gillar hästar med stark personlighet och som har en räv bakom örat. Lite utmaning vill jag ha.

De islandshästar jag har träffat på har alla haft betydligt mildare temperament.

Brukade rida en för länge sen, en valack. Lite lättare typ, väldigt vacker ponny, maxad D. Han var busig, bufflig, nafsig och tuggade på allt, envis och tuff. Fin att rida, pigg. Typ som en shettis/liten ponny i temperamentet. Har hört från andra med haflinger att det är typisk för rasen att vara just hårda och busiga. Givetvis handlar det om individer och det finns helt säkert de som är mer lugna och mjuka men personligen tycker jag inte de har så trevligt temperament. Om du vill ha en urhäst som är trygg att rida och inte slänger av dig hade jag istället fokuserat på fjording och islandshäst. Isisar är ju otroligt bekväma att rida!

Jag har ridit en del fjordingar, båda sport och tyngre modell, och ingen har bockat. Överlag snälla, trygga och lagom pigga hästar. Gången är väldigt stötig, särskilt traven, något jag upplever som obekvämt.

Du kan inte tänka dig en arab då? Jättefina hästar, kloka, mjuka, känsliga. Tåliga och friska.

Tack för ditt och alla andras svar :)

Jag gillar araber från marken men vi matchar av någon anledning inte i ridningen, annars absolut :)

Har själv haft en haflinger som var supertrevlig. Det har även de flesta andra som jag träffat på varit. Men det känns som det är en ras som ska användas och inte agera hagprydnad så att säga. De jag träffat på som varit lite buffliga och envisa har varit sådana som inte fått jobba. Det är ju helt klart en häst och inte en ponny så att säga, kräver mer en tydligare ledare.

Min egen var perfekt körhäst, väldigt bra dressyrhäst och hoppade gärna. Väldigt användbar helt enkelt och ställde upp på det mesta. Jag tycker också att det verkar vara en sund och frisk ras, så egentligen är jag lite förvånad att inte fler har en haflinger.

Idag har jag dock enbart islandshäst eftersom min skadade nacke mår bättre av deras mjuka rörelser och steg. Haflingern var lite större och stötigare i steget helt klart.

Jag upplever dessutom islandshästen som mer av en ras som frågar och förväntar sig ett svar. Lite mjukare i sitt sätt mot sin ägare eller hur jag ska förklara. Haflingern verkar vara en ras som är lite svårare att påverka och bryr sig lite mindre om vad människan önskar. Det där sista blev nog lite luddigt.

Senast ändrad:
Haflingern verkar vara en ras som är lite svårare att påverka och bryr sig lite mindre om vad människan önskar. Det där sista blev nog lite luddigt.

Inte alls. Om min får sig en tillsägelse så kan kan hon bara titta lite snett på mig, som för att säga: "Och???" :D

Om det är någon som har erfarenhet av hundrasen bouvier des flandres så skulle jag vilja säga att haflingerhästar är rätt lika dem till sättet...

Haha haflingers har tuffa psyken! Därför min såldes från ridskolan där jag köpte henne. Hon tyckte att hon kunde göra som hon själv kände med barnen:grin:. Dock funkade hon kanon till Handikappsridning men som sagt de var nog inte lönsamt att ha henne där bara för de. Träffat en valack som var precis som min tyckte livet på ridskola var sådär, dock tyckte jag nog han var en aning tuffare en min ändå, han såldes dock vidare han med. Nej man får vara beredd på att du kan fråga men de inte alltid de håller med :angel: Som typ när jag vill gå till höger och Ebba tycker vi ska gå till vänster :cautious:

Jag får alltid höra när någon testar mina fjordhästar eller utbildar dem; "är de alltid så här lättlärda"? Det är nästan så de viker utochin på sig för att vara till lags.
Hittills har jag inte mött någon som inte är lättlärd men allt beror ju på vad man ser till att lära dem, så att säga. De lär sig allt snabbt.

Jag tycker @Breen lika väl kunde beskriva en generell fjordhäst som en haflinger. Tror de är ganska lika.

Jag har en Haflinger! En tyroler från Danmark. Riden i snart ett år och är så fin och trevlig. Lättlärd, förstår snabbt vad man är ute efter. Pigg, känslig men orädd och tuff. Går fram överallt men med hjärtat i halsgropen ibland;) när hon sett grejerna nån gång går det utmärkt. Det är ingen barnhäst för hon kräver ordentligt ledarskap till stor del för att fortsätta vara snäll och lätthanterlig. Då är det inga problem för barn att hantera. Man lär hålla efter liksom :D
Jag upplever henne inte som jättelättfödd. Hon hade gått på bete i somras och var fin i hullet. Nu står hon på mycket hösilage och är fin i hullet. Men tror fri tillgång skulle vara svårt, hon är väldigt hungrig.

Hon rör sig bra! God takt och fina bakben. Stor galopp som hon inte behärskar själv riktigt än. Klok att hoppa fast hon gjort det väldigt lite.

Tyvärr är vår stjärna skadedrabbad. Har haft fler konvalecensdagar på 6 månader än mina halvblod haft tillsammans på 5 år.

Men det har varit otur med yttre faktorer. Utom möjligen nu sista gången då hon har en svullnad längs senan. :eek:

Jag har en Haflinger! En tyroler från Danmark. Riden i snart ett år och är så fin och trevlig. Lättlärd, förstår snabbt vad man är ute efter. Pigg, känslig men orädd och tuff. Går fram överallt men med hjärtat i halsgropen ibland;) när hon sett grejerna nån gång går det utmärkt. Det är ingen barnhäst för hon kräver ordentligt ledarskap till stor del för att fortsätta vara snäll och lätthanterlig. Då är det inga problem för barn att hantera. Man lär hålla efter liksom :D
Jag upplever henne inte som jättelättfödd. Hon hade gått på bete i somras och var fin i hullet. Nu står hon på mycket hösilage och är fin i hullet. Men tror fri tillgång skulle vara svårt, hon är väldigt hungrig.

Hon rör sig bra! God takt och fina bakben. Stor galopp som hon inte behärskar själv riktigt än. Klok att hoppa fast hon gjort det väldigt lite.

Tyvärr är vår stjärna skadedrabbad. Har haft fler konvalecensdagar på 6 månader än mina halvblod haft tillsammans på 5 år.

Men det har varit otur med yttre faktorer. Utom möjligen nu sista gången då hon har en svullnad längs senan. :eek:
Antingen så missar jag det, eller så har du inte skrivit hur gammal hästen är? Men förmodar ung, eftersom du säger att hon är riden i 1 år. Varning då för att lättföddheten kan öka drastiskt de första åren. Min klarade bete och mycket hö fram tills hon som 6-åring blev överviktig och fick fång. Så tyvärr kan det ändra sig... :(

Antingen så missar jag det, eller så har du inte skrivit hur gammal hästen är? Men förmodar ung, eftersom du säger att hon är riden i 1 år. Varning då för att lättföddheten kan öka drastiskt de första åren. Min klarade bete och mycket hö fram tills hon som 6-åring blev överviktig och fick fång. Så tyvärr kan det ändra sig... :(
Hon är 7! Jag hoppas det håller i sig med hullet. Vill kunna ge mycket grovfoder. Men är det inte möjligt så :(

Tack för ditt svar :) Jag håller tummarna för att hon blir frisk!

Jag har ett sporthaflingersto född 2010 vid namn Dawatea. Jag fick henne i 11-årspresent sommaren 2014. Världens absolut snällaste häst. Hon var en dräktig 4-åring som dessutom hade ett två månaders gammalt föl vid sidan också, hon var helt outbildad. Jag kunde knappt rida då heller, jag var livrädd för i princip allt. Redan som fyraåring var Dawatea lugn och cool i alla lägen, även fast hon hade en riktigt rädd liten ryttare på ryggen (mig). Visst hon är väldigt envis, men det hör ju nästan till rasen. Hon är inte speciellt lättriden heller. MEN, hon är den perfekta barnponnyn. Alla kan "åka runt" på henne, hon ställer upp och känner om det är nån lite räddare ryttare på ryggen. Hon blir bara envis och svårriden när jag sätter krav på henne, som väldigt många hästar blir i den "situationen". Hon är den hästen som gjort att jag kan finna trygghet på hästryggen och inte tänka på allt som kan hända. Jag känner mig så trygg på ryggen att jag en dag bara tog av all utrustning och red barbacka, utan träns eller halsrem. Min haflinger är en av de individer som ALDRIG gör nått dumt. ALDRIG. Så fort nån är på besök vill dom rida Dawatea, för dom tycker hon är så vacker. Haflinger är definitionen av skönhet, gyllene päls med kritvit man och svans. Sen blir dom helt förälskade när dom märker att hon är så försiktig och snäll med ryttaren.
Jag får rida själv när ingen annan är hemma, det är bara för att mamma vet om att Dawatea gör inget dumt, man kan lita på henne. Jag red till skolan barbacka en gång för djurens dag, hon var allas favorit.
Dock är hon ju, som majoriteten av haflinger är, väldigt stark. Just min är ganska framtung. Hon är inte så jättetaggad i hoppningen, ibland är det roligt, ibland inte. Men även under hennes "inte roligt" stunder så hoppar hon, hon hoppar hellre stillastående än att stanna. Jag kommer inte ihåg senaste gången hon stannade, det händer i princip aldrig. Hon är liksom så ärlig så att hon hoppar i situationer där det bästa egentligen är att stanna.
Hon är världens mest mysiga, charmiga, snälla, pålitliga och knasiga häst.
Det var lite om min haflinger, mitt råd till dig: Testa. Alla individer är olika, kanske hittar ni en "Dawatea" ponny som är den perfekta barnponnyn?

OBS!!!! Förlåt för den kommande brutala bildbomben, jag har en tendens att lägga in liiiite för mycket bilder...

Länkar allra längst ner.

Påväg till skolan:
2017012321570332760_sbig.jpg

2016122621214468130_sbig.jpg

Foto bild ovan: Natali Axen.
2017010300164147600_sbig.jpg
2016122621194758750_sbig.jpg
2016122423462880510_sbig.jpg
2017012616290288051_sbig.jpg
2016112622360728174_sbig.jpg
2016082819053989640_sbig.jpg
2016083018212189240_sbig.jpg
2016081220172460270_sbig.jpg
2016081220150083800_sbig.jpg
2016081220270781900_sbig.jpg
2016081220273875620_sbig.jpg
2016081220282020900_sbig.png
2016081220284550580_sbig.jpg
2016081220194582100_sbig.jpg
2016081220235211630_sbig.jpg
2016081220241096010_sbig.jpg
2016081220251121020_sbig.jpg
2016081220263092860_sbig.jpg

youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UC910XbrhOWjwnmvcn6XX_4Q
http://nouw.com/lisenkarlstrom

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka