googla på Lyckängs Dajm så får du se fjording med gång. Finns klipp på youtube.
Cristall 203 kan man hitta på YT. Fantastisk film på honom där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
googla på Lyckängs Dajm så får du se fjording med gång. Finns klipp på youtube.
Brukade rida en för länge sen, en valack. Lite lättare typ, väldigt vacker ponny, maxad D. Han var busig, bufflig, nafsig och tuggade på allt, envis och tuff. Fin att rida, pigg. Typ som en shettis/liten ponny i temperamentet. Har hört från andra med haflinger att det är typisk för rasen att vara just hårda och busiga. Givetvis handlar det om individer och det finns helt säkert de som är mer lugna och mjuka men personligen tycker jag inte de har så trevligt temperament. Om du vill ha en urhäst som är trygg att rida och inte slänger av dig hade jag istället fokuserat på fjording och islandshäst. Isisar är ju otroligt bekväma att rida!
Jag har ridit en del fjordingar, båda sport och tyngre modell, och ingen har bockat. Överlag snälla, trygga och lagom pigga hästar. Gången är väldigt stötig, särskilt traven, något jag upplever som obekvämt.
Du kan inte tänka dig en arab då? Jättefina hästar, kloka, mjuka, känsliga. Tåliga och friska.
Haflingern verkar vara en ras som är lite svårare att påverka och bryr sig lite mindre om vad människan önskar. Det där sista blev nog lite luddigt.
Antingen så missar jag det, eller så har du inte skrivit hur gammal hästen är? Men förmodar ung, eftersom du säger att hon är riden i 1 år. Varning då för att lättföddheten kan öka drastiskt de första åren. Min klarade bete och mycket hö fram tills hon som 6-åring blev överviktig och fick fång. Så tyvärr kan det ändra sig...Jag har en Haflinger! En tyroler från Danmark. Riden i snart ett år och är så fin och trevlig. Lättlärd, förstår snabbt vad man är ute efter. Pigg, känslig men orädd och tuff. Går fram överallt men med hjärtat i halsgropen ibland när hon sett grejerna nån gång går det utmärkt. Det är ingen barnhäst för hon kräver ordentligt ledarskap till stor del för att fortsätta vara snäll och lätthanterlig. Då är det inga problem för barn att hantera. Man lär hålla efter liksom
Jag upplever henne inte som jättelättfödd. Hon hade gått på bete i somras och var fin i hullet. Nu står hon på mycket hösilage och är fin i hullet. Men tror fri tillgång skulle vara svårt, hon är väldigt hungrig.
Hon rör sig bra! God takt och fina bakben. Stor galopp som hon inte behärskar själv riktigt än. Klok att hoppa fast hon gjort det väldigt lite.
Tyvärr är vår stjärna skadedrabbad. Har haft fler konvalecensdagar på 6 månader än mina halvblod haft tillsammans på 5 år.
Men det har varit otur med yttre faktorer. Utom möjligen nu sista gången då hon har en svullnad längs senan.
Hon är 7! Jag hoppas det håller i sig med hullet. Vill kunna ge mycket grovfoder. Men är det inte möjligt såAntingen så missar jag det, eller så har du inte skrivit hur gammal hästen är? Men förmodar ung, eftersom du säger att hon är riden i 1 år. Varning då för att lättföddheten kan öka drastiskt de första åren. Min klarade bete och mycket hö fram tills hon som 6-åring blev överviktig och fick fång. Så tyvärr kan det ändra sig...
Håller tummarna för att det fortsätter funka, men ofta är det nog så tyvärr med haflinger att man måste ransonera.Hon är 7! Jag hoppas det håller i sig med hullet. Vill kunna ge mycket grovfoder. Men är det inte möjligt så
Jag har en Haflinger! En tyroler från Danmark. Riden i snart ett år och är så fin och trevlig. Lättlärd, förstår snabbt vad man är ute efter. Pigg, känslig men orädd och tuff. Går fram överallt men med hjärtat i halsgropen ibland när hon sett grejerna nån gång går det utmärkt. Det är ingen barnhäst för hon kräver ordentligt ledarskap till stor del för att fortsätta vara snäll och lätthanterlig. Då är det inga problem för barn att hantera. Man lär hålla efter liksom
Jag upplever henne inte som jättelättfödd. Hon hade gått på bete i somras och var fin i hullet. Nu står hon på mycket hösilage och är fin i hullet. Men tror fri tillgång skulle vara svårt, hon är väldigt hungrig.
Hon rör sig bra! God takt och fina bakben. Stor galopp som hon inte behärskar själv riktigt än. Klok att hoppa fast hon gjort det väldigt lite.
Tyvärr är vår stjärna skadedrabbad. Har haft fler konvalecensdagar på 6 månader än mina halvblod haft tillsammans på 5 år.
Men det har varit otur med yttre faktorer. Utom möjligen nu sista gången då hon har en svullnad längs senan.