Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag insåg just att jag inte presenterat mina hästar i den här haflinger tråden. ;) Så här kommer en presentation;

Knappekullas Waquero är min söta lilla c-ponny som vi (syster och jag) ägt sedan han var liten plutt på fem år. Idag är han hela 13 år(:eek:)och har gått SM i fälttävlan, haflinger EM (fälttävlan) och två lag SM i hoppning. För tillfället är han hemma på sommarlov, men annars rids han och tävlas uppe i Bollnäs.
:love:
12422314.jpg


Stormwind är vår lillkille på fyra år. Varit i våran ägo i snart två år. Han är rätt så nyligen inriden, men tanken är att även han ska bli fälttävlanshäst. Annars får han bli dressyrhäst för han har så fint steg. :love: Idag mäter han strax över 1,50.

12422638.jpg


Knappekullas Waquero (queso) har ni sålt honom till nathalie eller nicoll söderberg ? :P
 
Sv: Haflinger

Nu har jag passet framför mig,hon är e.Antares(som stammar fr Afghan) o morfar Stegreif II.
Jag kan tydligen döpa henne till vad jag vill för det står inget namn på passet,hur vanligt är det?
Några bättre förslag än Hanni??
Hur ser man om det finns arabblod i stammen? Det står haflinger under alla namn plus div bokstavskombinationer tex. LP,E,St,Pr.
Bakom Antares namn står det: WH 144 LP/Münster/Tn:35 Index=122,17(5)
Eldfuxen, hjälp?
 
Sv: Haflinger

Persika! Jag är kär i din häst:love:

Jobbar själv inom skogen (fast inte som skogsarbetare) och har flera gånger tänkt att det skulle vara kul att kunna köra lite i skogen med pållen - bara för skoj. Har för mig att det finns någon sådan kurs på något naturbruksgymnasium, men minns inte vilken.

Ni verkar ha varit med om mycket. Hoppas att jag själv kan komma i gång o göra lite sånt med Wincent snart nu när han kommer hem.

HEJ! va kul att du gillar henne! Ja, jag tycker det är så roligt att göra så mycket olika saker som möjligt (hade en dressyrhäst förut o då blev det bara dressyr :smirk:)
Hitills har vi iaf hunnit med att prova på distans, DM i skogskörning och en trec-tävling (den nya tävlingsgrenen) och nu blir det ju utställningen på strömsholm och helgen efter den ska ja va me på DM i bruksridning och så tränar vi i rundcorall och tricktränar och såklart så måste det tränas dressyr me men har inte varit ut på nån tävling ännu, har liiite problem med galoppen på henne, men i skogen funkar den! :D

Ja, jag går en kuskutbildning på kvinnerstaskolan nu som ligger 1 mil utanför örebro den är på 60 veckor och innehåller ALLT! Skoning, sy i läder, brukskörning, skogskörning, inkörning, ekonomi, hästkunskap, skogskunskap, premieringsträning köra motorsåg och röjsåg olika uppdrag t.ex lucia körningar i örebro och eskilstuna o på julmarknader och dyligt..
vi gjorde vårbruk me häst innan sommaren och förra veckan gjorde vi höskörd me häst, skitfränt!! oså har vi plöjt och kört 4-spann men gå in på www.skogshasten.com och klicka på utbildning, man får CSN stöd. utbildningen är tydligen unik i hela norden och vi är 12 i klassen nu, bl.a två som flyttat hit från gotland och två från stlm och en från skåne.
Först vart ja reserv nr 4 men sen kom ja in!
vi började i oktober -06 o slutar nu i mars -08 så 1 1/2 år typ ere,
vi är ute på praktik just nu, ja e i västerås på vallby friluftsmuseum och förut va ja på skansen i sthlm.
oj va ja har svamlat nu, ursäkta alla andra ni kanske inte e så intresserade av att läsa detta, nu måste ja åka hem till min trötta häst, kan man få nå knep för att få igång henne hon håller ju på o somnar när hon står på gången men hon får sova inne natten innan utställningen iaf.
Men va jobbar du med då? Det lät intressant ja tycker om skogen, vi har en del själva mor o far.. kram o hej;)
 
Sv: Haflinger

IMG_0159.jpg
[/IMG]

Nu har ja förminskat (tror ja)
Detta är shone på fornabodaritten 070707 hon var så trött när vi skulle åka hem..
 
Sv: Haflinger

skogs-DM11.jpg
[/IMG]
det dög inte men det här hoppas ja gör det..
detta är shone i mars -07 på dm i skogskörning på kvinnerstaskolan, denna gren gick bra förutom att stackars klena lilla shone orkade inte bromsa vagnen vid halten i upp och nerförsbacke, men det var det inte många andra heller som gjorde..!

Oså ville ja inte stå stilla vid av o på lastning så mormor matte fick hålla i mig så lill matte fick straffpoäng men hon sa att det inte gjorde nå, för ja va ju nybörjare där. Faktiskt så var det bara 2:a gången i mitt liv som ja drog den där vagnen:banana:
Men vi lyckades komma näst näst sist så vi var båda mycket stolta och lill matte fick en mössa i pris och ett diplom.

Men ja vart sur några gånger den dagen för det var så många gamla karlar som kom fram och trodde ja var en NORDSVENSK:mad:
VA? va ere för sätt? Smäckra lilla ja?? De hänger inte med i moderniteterna, de hade nog aldrig sett en haflinger förr!
För en gång när ja var på travbanan så trodde två gubbar oxå att ja va en liten nordsvensk.
 
Sv: Haflinger

Knapplån.

Här är nya bilder på min lilla flinga! Ser hon rent gräslig ut (skitig svans och sommarfet...ja, jag vet!)?

belle_augusti_07010.jpg


belle_augusti_07008.jpg


belle_augusti_07012.jpg


belle_augusti_07013.jpg
 
Sv: Haflinger

vad roligt det är med så många haflingerbilder!
jag är inte direkt bortskämd med att se haflingers överallt, ibland kan man ju tro att man har en utrotningshotad art:confused:
vänta bara ja ska bomba er med fler bilder imorrn:D
 
Sv: Haflinger

Nu har jag passet framför mig,hon är e.Antares(som stammar fr Afghan) o morfar Stegreif II.
Jag kan tydligen döpa henne till vad jag vill för det står inget namn på passet,hur vanligt är det?
Några bättre förslag än Hanni??
Hur ser man om det finns arabblod i stammen? Det står haflinger under alla namn plus div bokstavskombinationer tex. LP,E,St,Pr.
Bakom Antares namn står det: WH 144 LP/Münster/Tn:35 Index=122,17(5)
Eldfuxen, hjälp?

Tjeeena! :D

Det finns minst fyra Antares, men jag gissar på att det är Antares 341 421072891 e. Angelo u. Anni, det stämmer nämligen med bruksprovsresultatet! Denne Antares har 3,125 % arab i stammen. Det brukar dessvärre inte synas så bra, det där arabblodet, utan man får kolla stammen tills man kommer till hästar som är kända och rena (eller korsade).

"Koderna" bakom Antares namn skulle jag tolka så här: Mankhöjd 144 cm, bruksprov utfört i Münster-Handorf, deltagarantal 35, placering 5, index 122,17 (medel=100). LP=bruksprov, E (förmodligen)=Elitestute (?), St.Pr. = Staatsprämie (ungefär som ett diplomsto).

Stegreif II har "gedigen" östtysk stam, något gammalbayerskt långt bak, men helt renrasigt. Sen får vi se vad som finns på mamma, mormor o.s.v.

Det verkar vara rätt vanligt att namnet inte står i tyska pass, ingen aning om varför! Men ibland står det "extrainformation" t.ex. premieringsresultat inskrivet, och då står namnet där. Finns hästen inte registrerad med något namn tidigare så är det fritt fram för dig att hitta på ett. En stilla undran bara, heter ALLA tyska haflingerston Hanni? :D
 
Sv: Haflinger

Hon är inte i en trädgård :D! Hon går tillsammans med sina två hästkompisar nu på sommaren, i en hage som är relativt stor och kuperad. Den GRÄNSAR däremot till en trädgård, så jag förstår hur du kan tro att det är så...
 
Sv: Haflinger

... och såklart så måste det tränas dressyr me men har inte varit ut på nån tävling ännu, har liiite problem med galoppen på henne, men i skogen funkar den! :D

Det har jag med - är det ett vanligt haflingerproblem? Någon som vet? Tänkte jag skulle sätta igång med akademisk på min när jag får ner honom, för att bygga på muskler och träna lite. Har inga planer på några tävlinger. Tycker bara det skulle vara roligt att kuna använda honom för det mesta. Tycker akademisk verkar ge bra muskler och därmed forutsättningar för att hästen kan hålla länge.

Ja, jag går en kuskutbildning på kvinnerstaskolan nu som ligger 1 mil utanför örebro den är på 60 veckor och innehåller ALLT! Skoning, sy i läder, brukskörning, skogskörning, inkörning, ekonomi, hästkunskap, skogskunskap, premieringsträning köra motorsåg och röjsåg olika uppdrag t.ex lucia körningar i örebro och eskilstuna o på julmarknader och dyligt..

Ja det var den jag hade läst om. Skulle vara skit kul - bara för skoj. Inte för att jag vill arbeta med det, men kul att kunna och att lära sig sånt.

Men va jobbar du med då? Det lät intressant ja tycker om skogen, vi har en del själva mor o far.. kram o hej;)

Jag är utbildad skogsmästare (3-årig högskoleutbildning inom skog). Så jag är typ "skogs-tjänste-kvinna". Innan den gick jag en 40-veckors kurs i Uppsala för att få behörighet, som handlade mycket om grundläggande kunskap om skog samt praktik på olika skogliga företag, så där fick man också köra motot- och röjsåg samt andra skogsmaskiner, men allt detta kanske vi borde ta i ett PM i stället:smirk:
 
Sv: Haflinger

Passar på att ställa lite frågor här.
Det är snart dags för mej att byta häst pågrund av att min fjording blivit allt för "svår" för mej.
Den nya hästen ska helst vara c-ponny men gärna av LITE starkare ras(inte för mycket). Och där verkar ju haflinger passa in perfekt. Dessutom har jag alltid tyckt att dom varit otroligt vackra:love:
Men jag har hört talas om att haflinger har hårt psyke och kan vara svårhanterade. Självklart är väl det som med vilken ras som helst olika från individ till individ, men överlag? Jag är ganska, eller ja, väldigt feg av mej. Ska dock börja träna NH på allvar med nya hästen vilken ras det en blir. Rider väldigt allround. Hoppar små hinder(50-60cm:o), rider enklare dressyr, älskar att rida runt i skogen, köra är också roligt och har även blivit nyfiken på western.

Tror ni en haflinger kan passa mej?
 
Sv: Haflinger

Tror att en flinga skulle kunna passa perfekt! Precis som med alla rasen så finns det olika persoligheter, men de är lite speciella flingorna. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men har du gjort dig vän med en flinga så har du en vän för livet saken är bara att ta sig dit. Man måste vara vänlig men lite bestämd,
De är (döda mig inte nu) inte lika envetna som en fjording,snabbare i skallen.Obs! Min personliga åsikt!!.
Vissa är hetare än andra så leta efter en lugnare o tryggare modell,de finns. Kolla bara min 5-åring, lugn som en filbunke medans hennes kompis trippade runt som det värsta fullblodet!/L
 
Sv: Haflinger

Eldfuxen, jag slutar aldrig förundras över din kunnan vad gäller stammar hit och dit!:confused:
Du kommer att saknas i en viss förenigs registrerings arbete, jag är i alla fall oroad! Min eloge till dig!:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp